Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

"Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året."

Mulig det var stuevinduet, eller sågar vinduet på soverommet. Skal ikke forsverge hvilket vindu det var.

hELgenen

Sitat fra: Radial på søn 05. okt 2025, kl. 00:15Syns denne var litt relevant ift strøm og priser.

https://www.facebook.com/share/v/1BSCrAyKRf/

Stort sett ganske uenig i det meste han sier offentlig, men jeg er ikke overrasket over om tallene han presenterer om europeiske co2-kutt vs økte utslipp globalt faktisk er ca riktig.

Også må man jo le litt av at man flyr 747 til miljøkonferanser før golf på Hawaii😄

Hvem er denne personen - har ikke face så får ikke sett hvem det er.......
Ellers enig at folk som reiser på miljøkonferanser i inn og utland ikke forstår hva de driver med..I dag så burde man kunne få til dette mer effektivt via Teams...

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 05. okt 2025, kl. 11:22
Sitat fra: Radial på søn 05. okt 2025, kl. 00:15Syns denne var litt relevant ift strøm og priser.

Stort sett ganske uenig i det meste han sier offentlig, men jeg er ikke overrasket over om tallene han presenterer om europeiske co2-kutt vs økte utslipp globalt faktisk er ca riktig.

Også må man jo le litt av at man flyr 747 til miljøkonferanser før golf på Hawaii😄

Hvem er denne personen -
Han er snart 80 år, svært omstridt og nærmest orange........

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søn 05. okt 2025, kl. 11:31POTUS

Trump? Visste ikke at han hadde noen Facebook profil.....trodde han holdt til på sin egen plattform

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søn 05. okt 2025, kl. 11:07"Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året."

Mulig det var stuevinduet, eller sågar vinduet på soverommet. Skal ikke forsverge hvilket vindu det var.

Det var på fjernsynet de forklarte at Amy banket på hos Norge og Tyskland. I morgen er Amy dratt, og bare Grøten tar hun med seg. Heldigvis kan jeg kose meg med Norgespris hele veien til kongens by.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på man 06. okt 2025, kl. 08:30Jeg siterte deg!

Du siterte meg, og du oppdaget ennå ikke at jeg verken nevnte vinduer eller dører? Som nevnt var det på fjernsynet jeg så at trærne vaier mer enn vanlig, da de hadde tusenvis av oppdateringer på TV om Amy i Europa. Hadde du bodd i Norge så ville du sikkert ha oppdaget det du og. Her er hva jeg skrev: "Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året" Dette var en "skråblikk-kommentar", eller en "underdrivelse" til at absolutt alle mediene skriver om uvanlig mye vind i Europa.

Dette er jo en total meningsløs diskusjon. Særlig for folk som ikke fikk med seg at du mente en dag under slike forhold betød et mønster for overføringskablenes påvirkning av strømprisene i andre strømsoner i Norge.

arthur

"Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året."

Nei, det er absolutt mulig du så ut av døren, utelukker ikke det. Du virker også litt usikker på hva du så?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søn 05. okt 2025, kl. 11:22

Hvem er denne personen - har ikke face så får ikke sett hvem det er.......
Ellers enig at folk som reiser på miljøkonferanser i inn og utland ikke forstår hva de driver med..I dag så burde man kunne få til dette mer effektivt via Teams...

Trump kritisert Obama for å ta 1 - en - flyreise med Airforce 1 fra Washington til Hawaii for å spille golf, og at det derfor er juks med carbon footprint, siden Obama snakket om å redusere utslipp.

Føler egentlig at man ved store miljøkonferanser bør møte opp personlig, men transporten kan sikkert samkjøres bedre, uten å gå ut over sikkerheten.

Trump kritiserer også at Europa reduserte "carbon footprint" med 37%, og at det ikke hadde noe å si ettersom Kina og andre øker footprint. Han nevnte ikke at Kina er verdens største produsent og installatør av fornybar energi, og at de er et land som går fra å være et fattig land til å bli et mellomrikt, eller at det bor over 1 milliard der. Kan jo ikke forvente at en milliard folk skal fortsette å bo primitivt. Nevnte heller ikke at mye av utslippet til Kina er for å lage ting til vesten.  https://electrek.co/2025/10/05/evs-and-batteries-power-china-20b-clean-tech-export-surge/

Han hadde selvsagt ingen bevis på at "carbon footprint" ikke var et problem, men han har jo rett i at dersom USA driter i Carbon Footprint, som store deler av USA gjør nå, så føles det jo litt kjipt for Europa og andre kontinent.

Det var heller ingen som hadde fortalt han at fravær av russisk gass har bidratt til lite energi / høye priser i Europa. Han trodde energiprisene kun var fordi europeere er så miljøopptatt.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: sk0yern på man 06. okt 2025, kl. 15:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. okt 2025, kl. 09:24Det var heller ingen som hadde fortalt han at fravær av russisk gass har bidratt til lite energi / høye priser i Europa.
Europa er fortsatt er stor importør av russisk gass.
Se f.eks
https://www.business-humanrights.org/de/neuste-meldungen/eu-spends-more-on-russian-oil-gas-than-financial-aid-to-ukraine-according-to-new-report/
https://www.nrk.no/norge/eu-land-kjoper-russisk-gass-for-fleire-milliardar_-_-smor-krigsmaskineriet-1.17582698

Men mye mindre enn det var. Omleggingen var meget rask, rundt ett år og mye mindre skal det bli. EU intensiverer sin overgang fra naturgass på grunn av dette og hvor Norge skal bli kvitt sin naturgass etter 2035 er det ingen som tør spørre om. Ap, Høyre og Frp vedder i sin olje og gasspolitikk at EU flopper helt med sin klima/energipolitikk!

Det kan bli dyrt når en plutselig står der uten et marked og har gjort lite over år for å utvikle et alternativ til olje og gassbransjen. Ap har siste året messet om trygghet, men trygghet skapes ikke av ord men av handling og visjoner om nyskapende omlegging (og ikke sutting på olje/gasskluten).

Ingeniøren

Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger. Kunne dekket mye av energibehovet men det er vel feil folk som legger solceller på tak - i deres øyne ? Og så må de bruke penger på el-systemet vårt slik at det handterer denne type energi - noe man ikke har for vane å gjøre i Norge - stort etterslep på alle fronter som El/avløp mm.

https://www.forskning.no/energi-fornybar-energi-meteorologisk-institutt/sa-mye-av-energibehovet-kan-dekkes-av-solceller-pa-tak/2559084
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på man 06. okt 2025, kl. 15:44Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger. Kunne dekket mye av energibehovet men det er vel feil folk som legger solceller på tak - i deres øyne ? Og så må de bruke penger på el-systemet vårt slik at det handterer denne type energi - noe man ikke har for vane å gjøre i Norge - stort etterslep på alle fronter som El/avløp mm.

https://www.forskning.no/energi-fornybar-energi-meteorologisk-institutt/sa-mye-av-energibehovet-kan-dekkes-av-solceller-pa-tak/2559084

Ser forresten ut som at Norge kommer til å oppnå rekord netto-eksport av strøm i år. Allerede oppe i over 18 TWh nettoeksport. Google og krypto-aktører står klare i kø for å sette kloa i norsk strøm etter hvert som ny strøm lages. Ergo klarer vi ikke å produsere oss ut av høye strømpriser. Men klart, om vi hadde hatt solceller vil det jo hjelpe på verdens energitilgang, og egen strømregning.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. okt 2025, kl. 15:59
Sitat fra: Ingeniøren på man 06. okt 2025, kl. 15:44Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger. Kunne dekket mye av energibehovet men det er vel feil folk som legger solceller på tak - i deres øyne ? Og så må de bruke penger på el-systemet vårt slik at det handterer denne type energi - noe man ikke har for vane å gjøre i Norge - stort etterslep på alle fronter som El/avløp mm.

Ser forresten ut som at Norge kommer til å oppnå rekord netto-eksport av strøm i år. Allerede oppe i over 18 TWh nettoeksport. Google og krypto-aktører står klare i kø for å sette kloa i norsk strøm etter hvert som ny strøm lages. Ergo klarer vi ikke å produsere oss ut av høye strømpriser. Men klart, om vi hadde hatt solceller vil det jo hjelpe på verdens energitilgang, og egen strømregning.

Foreløpig har Tyskland en nettoimport på 4,2% av årsforbruket (437 TWh i 2024). I hvertfall siden 2000 har Tyskland i de fleste årene vært blant de største nettoeksportørene i EU. Om de kan importere fossilfri og billig kraft gjør de det, i stedet for bruke sine kull og gasskraftverk som har rikelig kapasitet. I fjor stod fornybar kraft for 60% av produksjonen (vind, sol og hydro).

Merce

Sitat fra: Ingeniøren på man 06. okt 2025, kl. 15:44Ap har gjort hva de kan for å stoppe utbygging av solceller på tak, og har klart det, i alle fall på private boliger.
Selvsagt har de det, sosialistenes største frykt, er jo at folket skal bli mindre avhengige av staten..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA