Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

De fleste medlemskap i internasjonale organer og organisasjoner har fordeler, og ulemper, men man må da gjøre seg opp en mening om fordelene er større, eller mindre, enn ulempene. Jeg kan uansett ikke helt skjønne hvorfor enkelte mener at jo flere internasjonale organer, og organisasjoner vi IKKE er medlem av, jo bedre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Sitat fra: arthur på fredag 26. september 2025, klokken 06:46"Men det var bare subsidierte lån fra husbanken under visse forutsetninger, denne her gjelder for alle og jeg kan ikke se at noen ikke skulle velge norgespris i sør i alle fall."

Nei, det var IKKE bare subsidierte lån fra Husbanken, men lån tilgjengelig for alle! I farten fant jeg bare denne dokumentasjonen, men renten var helt nede i 1,88% for ti år en del år senere enn linken jeg legger ut her!

https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2015/09/tilbyr-boliglaansrente-under-to-prosent

Nominell rente, flytende, for de med akademiker avtalen.

arthur

Den var tilgjengelig som fast rente i ti år til 1,88 prosent nominelt etter hva jeg kan huske. Jeg har dokumentert dette FLERE ganger her på forumet så ingen grunn til å betvile hva jeg skriver, men gidder ikke lete frem nå!

Jeg gadd allikevel så nå kan du jo kanskje klappe igjen?

https://pengeverkstedet.no/blogg/bor-du-velge-fast-eller-flytende-rente/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 26. september 2025, klokken 15:15De fleste medlemskap i internasjonale organer og organisasjoner har fordeler, og ulemper, men man må da gjøre seg opp en mening om fordelene er større, eller mindre, enn ulempene. Jeg kan uansett ikke helt skjønne hvorfor enkelte mener at jo flere internasjonale organer, og organisasjoner vi IKKE er medlem av, jo bedre.

Jeg mener vi ikke bør melde oss inn i Hamas, selv om enkelte mener vi bør melde oss inn i alle internasjonale organer som finnes,

kunne jeg skrevet til en sånn kommentar, men det gjør jeg ikke.

Poenget med skepsisen til EU er at de rike landene må betale netto ganske mye til EU, og siden jeg er egoistisk så vil jeg beholde pengene mine.

Storbritannia tenkte jo at det å gå ut av EU var bra mot innvandrere, men det førte til at de ikke hadde avtale med Italia lenger, som tidligere sendte ulovlige innvandrere hjem igjen. Nå lar de dem reise til Storbritannia, så ikke lett å vite hva som ville vært best verken for GB eller Norge.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Utrolig mange i NO2 som enten har latt seg lure av utsagn fra f.eks. Nettavisen, som skriver om "feller" og det ene og andre med Norgespris, eller som bare rett og slett ikke helt har fått med seg muligheten med å tegne Norgespris.
I morgen er det for eksempel omtrent halv pris med Norgespris vs ikke, med litt forskjell om det er hytte eller hus (strømstøtte). Er bare å løpe inn til elhub.no og bestille så raskt som mulig for å få hver dag med Norgespris en kan.

Dette er jo egentlig genialt, og pose og sekk: Jeg får billig strøm (siden jeg har bestilt Norgespris), mens 50-60% fortsetter å betale masse ekstra til kommuner, tyskere og staten, så jeg får penger til gamlehjemmet.

Fra en lokal avis i NO2:

Rundt 61.500 kunder hos Lnett har bestilt Norgespris en halv dag før ordningen trer i kraft. Det betyr at fire av ti kunder har valgt ordningen når den åpnet.

Norgespris gir privatkunder og hyttekunder en fast strømpris på 50 øre/kWh hele året. Det er en frivillig ordning som må bestilles av kunder som ønsker den. De som ikke bestiller Norgespris, fortsetter automatisk å motta strømstøtte slik som før.

Hytter får ikke strømstøtte i dag. Det er nesten 4500 hyttekunder hos Lnett som har bestilt Norgespris. Det er vel halvparten av alle hyttekunder hos Lnett.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. september 2025, klokken 15:39Utrolig mange i NO2 som enten har latt seg lure av utsagn fra f.eks. Nettavisen, som skriver om "feller" og det ene og andre med Norgespris, eller som bare rett og slett ikke helt har fått med seg muligheten med å tegne Norgespris.
I morgen er det for eksempel omtrent halv pris med Norgespris vs ikke, med litt forskjell om det er hytte eller hus (strømstøtte). Er bare å løpe inn til elhub.no og bestille så raskt som mulig for å få hver dag med Norgespris en kan.

Dette er jo egentlig genialt, og pose og sekk: Jeg får billig strøm (siden jeg har bestilt Norgespris), mens 50-60% fortsetter å betale masse ekstra til kommuner, tyskere og staten, så jeg får penger til gamlehjemmet.

Fra en lokal avis i NO2:

Rundt 61.500 kunder hos Lnett har bestilt Norgespris en halv dag før ordningen trer i kraft. Det betyr at fire av ti kunder har valgt ordningen når den åpnet.

Norgespris gir privatkunder og hyttekunder en fast strømpris på 50 øre/kWh hele året. Det er en frivillig ordning som må bestilles av kunder som ønsker den. De som ikke bestiller Norgespris, fortsetter automatisk å motta strømstøtte slik som før.

Hytter får ikke strømstøtte i dag. Det er nesten 4500 hyttekunder hos Lnett som har bestilt Norgespris. Det er vel halvparten av alle hyttekunder hos Lnett.

Skjønner hva du sier. I tillegg har jo av alle Forbrukerådet gått ut med overskrifter som advarer mot at du mister eventuellt overskuddet på Norgespris om du har dårlig strømavtale.
Det de mener er nok ikke så sterkt som overskriftene antyder, men det tror jeg ikke «folk flest» får med seg.
«Folk flest» virker heller ikke ha fått med seg at Norgespris ikke gjør noe med nettleien som fort dobler prisen du faktisk betaler fra de annonserte 40 ørene, som egentlig er 50 øre.

«Strømmens Robin Hood» 🙈 (som har egne avtaler med strømselskaper og faktisk er blitt en selger). Pusher hardt for fastprisavtale til 120øre pr kWh og kraftig overforbruk når strømmen er dyrest på Face. Nevner ikke ett pip om effektleddet i nettleien.........

Mange ymse karakterer i strømfeltet.

arthur

"Dette er jo egentlig genialt, og pose og sekk: Jeg får billig strøm (siden jeg har bestilt Norgespris), mens 50-60% fortsetter å betale masse ekstra til kommuner, tyskere og staten, så jeg får penger til gamlehjemmet."

Hva er denne referansen til "tyskere"? Er det enda en gang denne misforståelsen at tyske tradere tjener på de høye prisene vi betaler for strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på I går kl. 07:31"Dette er jo egentlig genialt, og pose og sekk: Jeg får billig strøm (siden jeg har bestilt Norgespris), mens 50-60% fortsetter å betale masse ekstra til kommuner, tyskere og staten, så jeg får penger til gamlehjemmet."

Hva er denne referansen til "tyskere"? Er det enda en gang denne misforståelsen at tyske tradere tjener på de høye prisene vi betaler for strømmen?

Har ikke helt fått med meg det med tyske tradere, så måtte google det, og fant jo noe om en tysk trader som tjente 36 millioner på ett år. Men var ikke det jeg tenkte på. https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article17286175.ece

Er heller ikke at halvparten av datasentere i Norge er eid av utenlandske eiere, inkl Israel, Luxemburg (skatteparadis) og Kypros / Fredriksen (skatteparadis)
https://e24.no/naeringsliv/i/o3XgLR/over-halvparten-av-norske-datasentre-eies-fra-utlandet

Tenkte heller ikke på at tyskerne kun har en strømsone, som egentlig er litt i strid med reglene, som gjør at norsk strøm er dyrere enn den trenger å være:
https://energiwatch.no/debatt/article18524679.ece

Tenkte heller ikke på at Statnett og den tyske nettoperatøren stikker av med flaskehalsinntektene i milliardklassen:
https://www.europower.no/nett/nest-hoyeste-flaskehalsinntekter-noensinne-aldri-tjent-mer-mot-kontinentet/2-1-1763776

Det jeg tenkte på var at vindkraft er eid av tyskere og skatteparadis. Ser nå at en del har skjedd på eiersiden, sånn at nå er mye av eierskapet flyttet vekk fra blant annet Tyskland til mer tradisjonelle skatteparadis. Til og med til utflyttede nordmenn i skatteparadis. Norske hytte-eiere sitter igjen med knapper og glansbilder, og svært forstyrrende støy både av lyd og utsikt, og får tilbud om å skifte et vindu eller to, sånn at folk kan sitte inni hytta uten å høre for mye, i stedet for å sitte på terrassen.
Samtidig har hytte-eierne betalt uhorvelige mengder penger i sinnssyke ikke-støttede strømpriser. Nå får de i hvert fall første 1000 kWh til ok pris på hytta.
https://www.nrk.no/norge/xl/enorme-summer-ut-av-landet.-her-er-vindkraftens-norske-tapere-1.17259452

arthur

"Har ikke helt fått med meg det med tyske tradere, så måtte google det, og fant jo noe om en tysk trader som tjente 36 millioner på ett år."

Men fortsatt er det ikke slik at de pengene kommer fra prisen vi betaler for strøm hvilket var mitt poeng, men "noen" synes fortsatt å tro det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på I går kl. 12:42"Har ikke helt fått med meg det med tyske tradere, så måtte google det, og fant jo noe om en tysk trader som tjente 36 millioner på ett år."

Men fortsatt er det ikke slik at de pengene kommer fra prisen vi betaler for strøm hvilket var mitt poeng, men "noen" synes fortsatt å tro det.

Hvor kommer disse pengene fra?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:42Hvor kommer disse pengene fra?
Nå lurer jeg på om du har blitt litt dement også?
Milliarder av kroner oppstår helt uten kostnader for hverken strømkunder eller andre. Øker selvfølgelig ikke prisen på varen totalt sett. Sånn er det med all trading, det påvirker ikke prisen på produktene 🙈

arthur

Hvis en bonde FØR han sår velger å selge sin produksjon for en for ham grei pris slik at han får dekket sine utgifter og har til salt på maten så kan han kjøpe inn såkorn, og se frem til en noenlunde sorgfri høst. Når høsten kommer så har prisen på hans produkt, kornet, økt i markedet grunnet stor etterspørsel. Det betyr at han da har gått glipp av en "merpris", men har til salt på maten og kunne trygt gå til innkjøp av såkornet. Kjøperen av hans kornhøst har da tjent penger siden han kunne videreselge avlingen til en fortjeneste. Tar du poenget?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 20:07
Milliarder av kroner oppstår helt uten kostnader for hverken strømkunder eller andre. Øker selvfølgelig ikke prisen på varen totalt sett. Sånn er det med all trading, det påvirker ikke prisen på produktene 🙈
La meg bare rart helt tilfeldig eksempel. En bonde som selger kornet sitt til en trader som når høsten kommer med stor etterspørsel legger 36 millioner på prisen til kornet.
Det er jo da lett å skjønne at disse pengene oppsto i «trading» det at kundene som må ha korn må betale de 36 millionene er bare en teknisk greie 🤷🏻

RJK

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:41
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 20:07
La meg bare rart helt tilfeldig eksempel. En bonde som selger kornet sitt til en trader som når høsten kommer med stor etterspørsel legger 36 millioner på prisen til kornet.
Det er jo da lett å skjønne at disse pengene oppsto i «trading» det at kundene som må ha korn må betale de 36 millionene er bare en teknisk greie 🤷🏻
36 mill + egen fortjeneste på videresalget... ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA