Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Siden bransjen som lever av strøminntekter pusher dette så mye, kan man jo tenke sitt, og velger å se det an da jeg ikke er fan av ordningen. Bruker så lite strøm at det ikke er en stor grei for meg. Så får vi se hvem som ler sist..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

turfsurf

Strømprodusentene tjener jo på dette, siden det nå blir mere forbruk i timene det er dyrt. Og dette vil igjen drive opp prisene i disse timene, og gjøre det enda dyrere for bedrifter. Så får vi en spiral med prisstigning og renteoppgang samtidig som norgesprisen vil stige år for år.

Er mye mere fan av makspris, gjerne litt høyere en 50 øre. Da vil man fremdeles ha insentiv til å flytte forbruket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sk0yern på I går kl. 09:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. september 2025, klokken 13:24For min del sparer jeg over 6000 på å velge Norgespris. Hvordan i huleste kan NAF Laderådgiver si at spotpris kan være mer lønnsomt for meg????????????????????????????????????????????????
Du blander. Man velger ikke spotpris eller norgepris.
Du velger først en strømavtale, spotpris, fastpris, eller hva du måtte ønske.
Så velger du om du vil beholde dagens støtteordning, eller gå for den nye støtteordningen som heter norgespris.

Jeg blander ikke, men uttrykket meg gjerne uklart/feil. Det jeg mener er at en som bruker 25.000 kWh i NO2 med Norgespris sparer 6000 kroner i forhold til å ha dagens støtteordning. Så de 6000 tar også høyde for at du har fått strømstøtte. Tallet ville vært enda større enn 6000 om en sammenlignet med ren spotpris. 6000 er spart uavhengig om en velger vanlig Fastpris eller Spotpris.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 10:11Strømprodusentene tjener jo på dette, siden det nå blir mere forbruk i timene det er dyrt. Og dette vil igjen drive opp prisene i disse timene, og gjøre det enda dyrere for bedrifter. Så får vi en spiral med prisstigning og renteoppgang samtidig som norgesprisen vil stige år for år.

Er mye mere fan av makspris, gjerne litt høyere en 50 øre. Da vil man fremdeles ha insentiv til å flytte forbruket.

Høyre hadde jo opprinnelig sitt alternativ til Strømstøtte, men så la jo Arbeiderpartiet det frem som om Høyre ville at nordmenn ikke skulle få strømstøtte, og at alle rikinger skulle få overskuddet. Som selvsagt var løgn og bedrag, som alt mulig annet i AP-kampanjen. Ikke lett for Høyre å nå frem når VG, LO, Stavanger Aftenblad og de fleste medier bare vil ha klikk, og bare vil ha AP. Høyre ville blant annet betale tilbake superprofitten staten fikk fra strøm til folk flest. Men dette opplegget hadde for mange ord for "avbryterdebatter", så Høyre bare sa: "ok Norgespris er tommel opp". Høyre burde saksøkt AP. Burde ikke vært lov å komme med sånne Trump-usannhetsmetoder som AP driver med.

_

arthur

"At snittprisen på hva folk betaler, etter strømstøtte, skal være 31,3% lavere enn i det varme året 2024 er veldig langt unna prognosene, og hva som blir handlet av futures i Nasdaq."

Ja, mye taler for det er en riktig vurdering, men så er det dette med at å spå om fremtiden alltid er forbundet med en viss usikkerhet, og det vil ikke være noen stor overraskelse (?) hvis det skjer ting man ikke kan forutse.

Og som andre har påpekt: Man kan fortsette som i dag med strømstøtte og behøver ikke å foreta seg noe, eller velge Norgespris og med det være bundet ut neste år. Man kan fritt velge fra hvilket tidspunkt man ønsker å benytte seg av Norgespris.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Magasinstatistikken viser at i NO1 økte denne med 3,5% siste uke, ikke så helt lite faktisk. I NO1 var økningen på 3,9% og er totalt på 84,6% og nærmer seg medianen.

Stor produksjon av vindkraft betød betydelig import av kraft.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. september 2025, klokken 08:49
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 19. september 2025, klokken 08:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. september 2025, klokken 09:00
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 17. september 2025, klokken 08:53Greit å sjekke og fant i alle fall ut at jeg skal snakke med min forrige strømleverandør hvorfor de har fakturert meg for høy pris i januar 2024...

Er dog ikke helt sikker på at de faktisk har regnet time for time, eller brukt dagssnitt på estimatet på hva man evnt sparer på Norgespris ?

Trist for folk som har brukt penger på smarte tiltak - penger i dass med Norgespris  :o

For min del stemmet januar 2024 på kronen med hva jeg hadde betalt (og var inkl mva ekskl påslag/fakturaavgift). Så for min del må alt ha skjedd time for time. Men kan jo være forskjellig fra andre strømleverandører.
PS: Prisen på elhub-sammenligningen er ikke inkludert påslag fra strømleverandør og evt. fakturaavgift.

Det var avvik mellom Elhub's strømpris og min forrige leverandør's strømpris for flere mndr spesielt jan-mar og nov-des, og de lå over i pris. Da snakker jeg om ren strømpris beregnet time for time før påslag og nettleie, den siste fra en annen leverandør. Sendte de en forspørsel i gå morges men har ikke hørt noe...

Blir interessant å høre hva de sier. Bra du følger med.

Da har jeg fått svar fra min forrige leverandør av strøm og de sier de får forbruker fra Elhub og kan ikke forklare avviket. Samtidig vedla de en forklaring fra Elhub om hvordan de har kommet frem til regnestykkene og det ser ut til at de legger en form for gjennomsnittlig forbruksmønster til grunn og ikke akkurat mitt forbruksmønster der jeg f.eks så godt som altid lader bilen på dagen når prisen er lav og jeg henter alt fra solcellene. Lite å tjene på å selge strøm da og ingen nettleie og effektbegrensing så lenge jeg ikke overstiger det solcellene leverer.

Slik er Elhub's regnestykke:

Norgespris er en strømavtale der du betaler en fast pris hver time hele året, i stedet for markedspris som svinger fra time til time. Kalkulatoren forutsetter at du ellers beholder de samme betingelsene i strømavtalen din som du har i dag.

Fastprisen skal være 40 øre pr. kWh i hele 2026. Med mva blir prisen 50 øre pr. kWh. Nettleie og avgifter kommer i tillegg.

Hvis markedsprisen er høyere enn fastprisen, sparer du penger på å ha fastprisavtale. Hvis markedsprisen er lavere enn fastprisen, taper du. Kalkulatoren gir et anslag på om du alt i alt taper eller tjener på å velge Norgespris.

Norgespris gjelder ikke ubegrenset:

For boliger går grensen ved 5000 kWh per måned. De fleste boliger bruker mindre enn dette.
For fritidsboliger går grensen ved 1000 kWh per måned. Fritidsboliger som brukes mye om vinteren, kan fort gå over denne grensen i vintermånedene. Hvis du passerer forbruksgrensen en måned, må du betale vanlig pris uten strømstøtte resten av måneden. Så gjelder Norgespris igjen fra måneden etter.

I regnestykket har vi brukt data fra strømleverandøren Fortum om hvordan strømforbruket i en gjennomsnittlig bolig er fordelt time for time gjennom året. De færreste har et helt gjennomsnittlig forbruksmønster, så beløpet vi kommer frem til, vil ikke være helt riktig for alle. Det gjelder særlig fritidsboliger. En sommerhytte som bare bruker strøm om sommeren, når strømmen vanligvis er billigst, vil kanskje ikke tjene på Norgespris.

Historiske strømpriser er fra Nordpool

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

daktari

Det er ingwn tvil hos meg at de har lagt Norgespris så nærme et nullsumspill som mulig. De kunne jo valgt 30 øre eller 20 øre, men de er lure.
Akkurat nå er det så lite vann i magasinene i N01 og NO2 sammenlignet med i fjor, at jeg tror det blir dyr strøm på østlandet.
Landsgjennomsnittet på fyllingsgraden ser derimot ganske greit ut.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på I går kl. 19:52Det er ingwn tvil hos meg at de har lagt Norgespris så nærme et nullsumspill som mulig. De kunne jo valgt 30 øre eller 20 øre, men de er lure.
Akkurat nå er det så lite vann i magasinene i N01 og NO2 sammenlignet med i fjor, at jeg tror det blir dyr strøm på østlandet.
Landsgjennomsnittet på fyllingsgraden ser derimot ganske greit ut.

Det jeg har sett av Elhub-kalkulatorer er at Norgespris er over dobbelt så lønnsomt i NO2 som NO1. Så de drøyt 6000 jeg ville spart i 2024 i NO2 virker å bli kjempegevinst for meg. Men klart, staten og kommuner tjener jo fremdeles greie penger på dette.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på I går kl. 14:44"At snittprisen på hva folk betaler, etter strømstøtte, skal være 31,3% lavere enn i det varme året 2024 er veldig langt unna prognosene, og hva som blir handlet av futures i Nasdaq."

Ja, mye taler for det er en riktig vurdering, men så er det dette med at å spå om fremtiden alltid er forbundet med en viss usikkerhet, og det vil ikke være noen stor overraskelse (?) hvis det skjer ting man ikke kan forutse.

Og som andre har påpekt: Man kan fortsette som i dag med strømstøtte og behøver ikke å foreta seg noe, eller velge Norgespris og med det være bundet ut neste år. Man kan fritt velge fra hvilket tidspunkt man ønsker å benytte seg av Norgespris.

Det blir litt som å ha blitt tilbydd fastrente på boliglån neste to årene til 3% rente. Ingen vet nøyaktig hva den flytende renten blir, men med 99% sikkerhet vil den ligge over 3%, særlig i snitt.

I tillegg har en jo det jeg har nevnt flere ganger: begynner en avtalen nå får en med to november-desember, og bare en sommer i samme avtale-periode.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på I går kl. 17:29Magasinstatistikken viser at i NO1 økte denne med 3,5% siste uke, ikke så helt lite faktisk. I NO1 var økningen på 3,9% og er totalt på 84,6% og nærmer seg medianen.

Stor produksjon av vindkraft betød betydelig import av kraft.

Ja, NO1 er heldige (selv om det vel er mest elvekraft i NO1).
NO2 har også fått enormt med regn, men er fremdeles langt fra Median, og nå er det meldt kaldt og tørt fremover.

Lyse spår høye strømpriser i NO2 pga lite vann I vannmagasinene.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 10:37Høyre burde saksøkt AP.

_
Heldigvis driver vi ikke med sånt her i Norge. Vi har demokratisk valg og så respekterer vi resultatet.
Flertallet bestemmer så strømpolitikken.
Systemet er langt fra perfekt men det er det beste alternativet vi har

Det at Høyre og Ap i praksis har laget det temmelig dårlige systemet vi har har også ført til at de lager diverse «støtteordninger» som bare er reduksjon av et digert overskudd.

Forøvrig trenger en ikke kun se på historien for å se retningen på strømprisen, en kan være sikker på at strømbransjen gjør alt de kan for å øke strømprisene samt at en ikke trenger noen krystallkule for å se at TikTok, Google, Green mountain og elektrifisering av olje og gassindustrien vil drive prisene opp for forbrukerne.

hemi

fascinerende idiotisk løsning, som vil gi hinsides prising på deler av døgnet i norge og ca 0 insentiver til å ikke bruke strømmen da, vi treffer jo effektledd uansett somer voksent, men vi gi større beng i ting enn før.

jeg har 2 målere, vurderer ha norgespris på ene, og ikke andre, så kjøre batteribanken i eksport på deler av døgnet fremover gitt.. må jo bli lukrativt

turfsurf

Sitat fra: hemi på I dag kl. 00:30jeg har 2 målere, vurderer ha norgespris på ene, og ikke andre, så kjøre batteribanken i eksport på deler av døgnet fremover gitt.. må jo bli lukrativt
Ja, da kan man jo tillate seg å øke effektleddet og, den økte eksporten vil mere enn dekke inn den ekstra kostnaden. Vil jo sikkert kunne eksportere ti timer i døgnet, litt avhengig av størrelse på batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 00:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 10:37Høyre burde saksøkt AP.

_
Heldigvis driver vi ikke med sånt her i Norge. Vi har demokratisk valg og så respekterer vi resultatet.
Flertallet bestemmer så strømpolitikken.
Systemet er langt fra perfekt men det er det beste alternativet vi har

Det at Høyre og Ap i praksis har laget det temmelig dårlige systemet vi har har også ført til at de lager diverse «støtteordninger» som bare er reduksjon av et digert overskudd.

Forøvrig trenger en ikke kun se på historien for å se retningen på strømprisen, en kan være sikker på at strømbransjen gjør alt de kan for å øke strømprisene samt at en ikke trenger noen krystallkule for å se at TikTok, Google, Green mountain og elektrifisering av olje og gassindustrien vil drive prisene opp for forbrukerne.

Jeg bare noterer meg at AP gikk ut med usannheter om konsekvensene av Høyre-styre. Hvis Høyre sier en skal øke appelsinskallprisen med 1 krone og redusere appelsinkjerneprisen med 1 krone, så blir det jo svært dårlig gjort av AP å si at Appelsinspisere kommer til å tape 40.000 på Høyre-regjering. Det er Trump-metode. Det skal jo bare være der borte de driver med sånt - ikke i Norge. Hva skal en gjøre når media bare hiver ut "Barnefamilier vil tape 40.000 på Høyre", når det ikke er sant. VG ønsker jo bare flere klikk på saken, og oppnår jo helt klart det. De har jo mistet all respekt for sannheten og journalistisk integritet. Hvordan fikser en det i et demokrati? Skal alle bare få lyve? Skal mediene fritt få spre løgn? Er det ikke en "vær varsom plakat"? Burde den gjøres om til en "vær varsom lov"?

Kan godt være AP med Jens Stoltenberg (som av og til kaller seg statsminister  :) ) gjør en like bra jobb som en Høyre / FrP-regjering, (siden de begynte å jobbe de siste 6 månedene av de 4 årene, og fikk det greit til, og kanskje kan fortsette å jobbe, om ikke de er nødt å ha valg-presset for å orke å gjøre noe og ikke bare prokrastinerer.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA