Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 16:40Norgespris har svakheter som gjør at ordningen kan misbrukes ved at kundene med ulike avtaler som IKKE er spotpris kan ende opp med å agere stikk motsatt av prissignaler. Mao ØKE forbruket ved høye priser fordi man kan hente ut gevinster på det. Her forutsetter jeg at man kombinerer Norgespris støtten med en kraftavtale med elementer av fastpris.

Man kan sitte å "tappe" ut offentlige kroner. I perioder av året så ser jeg at dette kan være lukrativt. Jeg liker at den gir stabile priser for de som har spotavtale,men jeg finner det nesten litt underlig måten man har løst dette på

Men hvor mange gjelder det?

Det var jo ca 1% som hadde fastprisavtale når strømprisen begynte å løpe løpsk, og mange av de er ute av avtalen nå.
(Er inhabil selv med ett år igjen av en avtale med Polarkraft.)

arthur

Sitat fra: Merce på tirsdag 09. september 2025, klokken 18:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 16:40Norgespris har svakheter som gjør at ordningen kan misbrukes ved at kundene med ulike avtaler som IKKE er spotpris kan ende opp med å agere stikk motsatt av prissignaler. Mao ØKE forbruket ved høye priser fordi man kan hente ut gevinster på det. Her forutsetter jeg at man kombinerer Norgespris støtten med en kraftavtale med elementer av fastpris.

Man kan sitte å "tappe" ut offentlige kroner. I perioder av året så ser jeg at dette kan være lukrativt. Jeg liker at den gir stabile priser for de som har spotavtale,men jeg finner det nesten litt underlig måten man har løst dette på

Men hvor mange gjelder det?

Veldig få, men når folk ikke lenger trenger å bry seg med strømprisen og når de bruker strøm så vil vel dette legge et ytterligere press på nettet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eikerkongen

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. september 2025, klokken 18:02Våre politikere lyver..og jo mer makt..jo mer lyver de.

De løy om utenlandskablene..de lyver om strømstøtten..det formelig renner en foss av løgn ..
100% enig!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:15
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. september 2025, klokken 23:04Selv om de har gjort ett historisk dårlig valg, kan de komme med fornuftige forslag.
Ja, kravet om at datasenter stiller med egen strømproduksjon eller ekvivalent har jo vært foreslått flere ganger i denne tråden.

Denne tråden handler jo om strømprisen, men det som bekymrer meg like mye er nettleien. Selv om politikerne skryter på seg 40 øre norgespris vil jo det spille mindre rolle når nettleien etter hvert vil krype over 100 øre/kWh.

Norgespris vil jo gjøre at nettleie får mer fokus.

Norgespris,gitt den utformingen som er gitt i lov nå,fremstår som et makkverk av en lov som,gitt riktig forståelse,egentlig vil dra Ap ut i den første skandalen etter valget. Jeg skal finregne litt på dette og undersøke litt mer,men alt så langt tyder på at Ap har rotet det skikkelig til. Nesten så man ikke tror det selv..

Som du selv sier er Norgespris en pristøtteordning på linje med dagens Strømstøtteordning. Strømmen blir billigere fra ca 73 øre maks til fast 40 øre og men heller ikke lavere, da staten i tifelle tar denne differensen andre veien (15 øre til staten om spot er 25 øre).

At denne forskjellen mellom dagens Strømstøtte og Norgespris er en skandale og Norgespris et makkverk er vanskelig for meg å forstå!

Counterpointer

Det er mange ting som underkommuniseres i for til prisen på strøm og støtteordninger.

Den store nr 1 er betydningen av prisen på kraft, hvor en ikke sier noe om nettleien som stiger og stiger og får stadig større fastledd.

Nr 2 er nedsiden av Norgespris. For det første er det ikke 40 øre det er 50 og det sies ikke noe om at en faktisk taper på all strøm som brukes når prisen er under 40 øre og da spesielt når den er negativ.

Nr 3 er det merkelige fenomenet at det er mva på et produkt som er så dyrt at det gis støtteordninger til kundene. Og da i overmål mva på støtteprisen også....

Nr 4 er det ulogiske at de som hadde fastpris og allerede hadde sikret seg i tillegg fikk støtte som gjorde totalen veldig skjev. Dette underbygger skjevheten i det nye (strømbørs/Nordpool) prissystemet, hvor det er de svakeste som tynes mest.

Sikkert mer som ikke snakkes så mye om, det er positivt om fler vil utdype.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 09. september 2025, klokken 19:52
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:15
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. september 2025, klokken 23:04Selv om de har gjort ett historisk dårlig valg, kan de komme med fornuftige forslag.
Ja, kravet om at datasenter stiller med egen strømproduksjon eller ekvivalent har jo vært foreslått flere ganger i denne tråden.

Denne tråden handler jo om strømprisen, men det som bekymrer meg like mye er nettleien. Selv om politikerne skryter på seg 40 øre norgespris vil jo det spille mindre rolle når nettleien etter hvert vil krype over 100 øre/kWh.

Norgespris vil jo gjøre at nettleie får mer fokus.

Norgespris,gitt den utformingen som er gitt i lov nå,fremstår som et makkverk av en lov som,gitt riktig forståelse,egentlig vil dra Ap ut i den første skandalen etter valget. Jeg skal finregne litt på dette og undersøke litt mer,men alt så langt tyder på at Ap har rotet det skikkelig til. Nesten så man ikke tror det selv..

Som du selv sier er Norgespris en pristøtteordning på linje med dagens Strømstøtteordning. Strømmen blir billigere fra ca 73 øre maks til fast 40 øre og men heller ikke lavere, da staten i tifelle tar denne differensen andre veien (15 øre til staten om spot er 25 øre).

At denne forskjellen mellom dagens Strømstøtte og Norgespris er en skandale og Norgespris et makkverk er vanskelig for meg å forstå!

Ja - det er jo lov å ha ulike meninger om dette.

Jeg synes den nye strømstøtten Norgespris har noen snodige effekter ved seg som i praksis kan trigge uønsket oppførsel. F.eks i kombinasjon med fastpris eller mnd.snittpris.
Jeg trodde først ikke dette kunne være rett forståelse av Norgespris.

Men les loven her :

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-44

Se kapitell 3.

Her står det at man får støtte ut fra forskjellen mellom spotpris og referansepris. Der referanseprisen er oppgitt til 40 øre eksl. mva for 2026.

Har man derimot en egen fastprisavtale eller annen definert pris istedenfor en spotprisavtale med sin kraftleverandør kan man havne i situasjoner der det faktisk er formålstjenelig å øke forbruket sitt.

Enkelt forklart forstår jeg det slik :

Om du har f.eks en fastprisavtale på 1 krone med din kraftleverandør og inngår avtale om Norgespris med Staten - så skal du altså betale 1 krone/kwh til din kraftleverandør og ha krav på støtte som tilsvarer differansen mellom spot og 40 øre fra staten. Er spotprisen 2 kroner for en enkelt time så får du altså kr 1.6 kr/kwh i støtte fra staten. Med disse 1.6 kr/kwh kan du så betale din kraftleverandør 1 krone og sitte igjen med en netto inntekt på 60 øre.....Og jo høyere spotprisen er - jo mer støtte for du - og jo større intensiv har du til å øke forbruket ditt de dyreste timene.
Og når prisen er la oss si 0 - så betaler du 40 øre til staten og 1 krone til din kraftleverandør...mao reduserer du ditt forbruk på lave priser..øker den på høye priser.

Det er nå i alle fall slik jeg leser denne loven. Og det er dette jeg finner så tullete. Ingen har enn så lenge klart å vise til noen unntak eller annen forståelse av hvordan man skal tolke denne strømstøtten Norgespris. Trolig vil utvalget av fastprisavtaler gå ned - men det kan også være at noen kraftleverandører ønsker å prissikre seg og gi en vinn-vinn avtale til seg og kunden basert på at kunden har Norgespris i bunn....En avtale mellom kraftleverandør og kunden som da staten er med på å sikre/sukre via offentlig støtte.

Hele forståelsen her baserer seg på at Staten KREVER at du har en kraftavtale med et kraftselskap for i det hele tatt kunne få lov til inngå avtale om Norgespris. Staten legger ingen føringer på hva slags avtale kunden måtte inngå med kraftselskap - så her kan man velge å vrake i alle varianter som de ulike kraftselskapene måtte komme med. Hvordan støtten skal beregnes er definert i loven - og her er det ikke gitt noen unntak så vidt jeg kan se.

Så er dette en god løsning? Jeg mener forutsigbare fastpriser bare er positivt  - men jeg mener at når staten kommer med slike løsninger - så må man også se til at ordningen er vanntett for misbruk. Og da tenker jeg ikke på at folk vil bruke unødig med strøm fordi den selges til en grei pris...Men at man kan legge tilrette for at det kan lages ordninger med Norgespris som en forutsetning for å agere helt ulogisk i forhold til prissignalene.

Som sagt - min litt lunkne,hoderistende holdning til Norgespris er ikke basert på prisen på 40 øre, men hvordan selve ordningen er utformet gitt den forståelsen jeg har beskrevet over.

Har jeg misforstått noe så forklar gjerne.

arthur

"Som sagt - min litt lunkne,hoderistende holdning til Norgespris er ikke basert på prisen på 40 øre, men hvordan selve ordningen er utformet gitt den forståelsen jeg har beskrevet over.

Har jeg misforstått noe så forklar gjerne."

Det er slik jeg har forstått det og informert om her, noen har gitt uttrykk for at de betviler forståelsen, men har fortsatt ikke kommet med noe motinnlegg med substans, eller henvisning til "noe" som sier at forståelsen er feil!

Tror heller ikke at det kommer noe slikt? :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Grunnet effektledd klarer jeg ikke helt frykte merkbar sløsing på topper.
De som vil sløse antar jeg er svært få, og tror en at det bare er å makse alt enkelte timer gjennom måneden ender en jo fort opp med flere hundrelapper ekstra i effektledd, for å tjene noen kroner disse timene.
En skal legge ned ganske mye innsats for å gå i pluss, til en elendig timelønn.

Mulig jeg undervurderer konsekvensene, men selv med grei fastpris i form av norgespris kommer vi fortsatt til å flytte forbruk. Primært for effektledd.
Totalforbruk vil faktisk kunne gå noe ned fordi vi vil redusere overforbruk ved ekstremt lav pris, og kunne tilpasse oppvarming i større grad til behov fremfor pris.
Med ekstreme svingninger varmer en gjerne opp mer enn nødvendig i billige timer, for å redusere forbruk i dyre timer. Dermed periodevis høyere belastning på lokalt nett, som ikke er årsaken til de ekstreme toppene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Ser at Regjeringen har oppdatert Spørsmål og Svar i dag.
https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/?expand=all-in-group-3118339

Står ikke noe om tegning av nye fastprisavtaler i perioden, men at gamle går fint.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

En fastprisavtale i gamledager (2020) så var det en måte å skape forutsigbarhet. Med å velge fastpris i tillegg til Norgespris vil det du betaler fluktuere.
Tegner du ett år fastpris på 101 øre og Norgespris vil det lønne seg om spotpris er over 101 øre vektet med forbruk.

Dersom Spotpris er 1 øre får du da regning på 140 øre.

Dersom spotpris er 500 øre får du utbetalt 359 øre (500-40-101=359).

Så, ja, om MDG, SV, SP og Rødt ikke får inn noen fæle siste-liten-klausuler, så blir det ganske likt som da jeg fikk utbetalt penger pga fastprisavtale og strømstøtte, bare at da slapp jeg å betale bot om spotprisen var under 40 øre, men på andre siden var det kun overskytende over 73 øre en fikk betalt for.

Et viktig poeng her er jo at Norgespris for hytter kun rekker 1000 kWh. Pleier en å bruke en del mer om vinteren kan det fort være (mer) nyttig med fastpris der, siden man i huset uansett er sikret Norgespris (opptil 5000kWh som de fleste holder seg under).

ToWalkOrDrive

En helt annen ting: Ser at Kina fortsetter enorme investeringer i solenergi og vindenergi for seg selv, men også for eksport. Dersom tollmurene ikke blir for høye detter det vel fort over mye kapasitet til Europa og...
https://electrek.co/2025/09/08/china-wind-solar-revolution-is-shaking-up-the-global-energy-game/

...og så kommer Tesla med enorme batterier for lagring av denne strømmen...
https://electrek.co/2025/09/08/tesla-unveils-megablock-megapack-3/

...sånn at Tyskerne kan skaffe sin egen strøm snart...  ;D

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. september 2025, klokken 22:41Mulig jeg undervurderer konsekvensene, men selv med grei fastpris i form av norgespris kommer vi fortsatt til å flytte forbruk. Primært for effektledd.
Forskjellen er at fremover kommer vi til å flytte forbruket til periodene med høy pris tilbake fra de med lav pris, i motsetning til nå. Det er jo ingen grunn til å begrense forbruket under ønsket effekttrinn lengre. Hele TimeOfUse greia blir jo borte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. september 2025, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. september 2025, klokken 22:41Mulig jeg undervurderer konsekvensene, men selv med grei fastpris i form av norgespris kommer vi fortsatt til å flytte forbruk. Primært for effektledd.
Forskjellen er at fremover kommer vi til å flytte forbruket til periodene med høy pris tilbake fra de med lav pris, i motsetning til nå. Det er jo ingen grunn til å begrense forbruket under ønsket effekttrinn lengre. Hele TimeOfUse greia blir jo borte.

Nettleien vil styre en del..fortsatt lønner det seg å lade elbilen på natten..tross Norgespris

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. september 2025, klokken 10:34En helt annen ting: Ser at Kina fortsetter enorme investeringer i solenergi og vindenergi for seg selv, men også for eksport. Dersom tollmurene ikke blir for høye detter det vel fort over mye kapasitet til Europa og...
https://electrek.co/2025/09/08/china-wind-solar-revolution-is-shaking-up-the-global-energy-game/

...og så kommer Tesla med enorme batterier for lagring av denne strømmen...
https://electrek.co/2025/09/08/tesla-unveils-megablock-megapack-3/

...sånn at Tyskerne kan skaffe sin egen strøm snart...  ;D

Kina har enorm betydning for verdens klima skifte. USA gir blanke..mens Kina gjør det til butikk. Hadde ikke Kina vært så vanskelig politisk å svelge hadde de hatt ennå mer makt og USA med Trump hadde ingen brydd seg med.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 10. september 2025, klokken 14:52Nettleien vil styre en del..fortsatt lønner det seg å lade elbilen på natten..tross Norgespris
Det er helt avhengig av nettselskapet. For oss er det flat takst gjennom døgnet både hjemme og på hytta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA