Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

daktari

Noen som kan forklare hva Høyre vil med strømprisen?

Vet at Frp vil ha maxpris, altså en 100% strømstøttw over et innslagspunkt, men variabelt under.

Venstre og Mdg vil ha vekk strømstøyten, det skal svi mener dem.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 03. september 2025, klokken 19:07
Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 18:34Tviler på at du får kombinere to fastpris-avtaler. Det blir nok å velge enten eller. Velger du bort Norgespris, vil du dog være dekket av strømstøtte-ordningen enn så lenge!

Men bør vel sjekke om du vil få beholde strømstøtte når du har en fastpris-avtale, når reglene endres i hht innføringen av Norgespris. Må bare følge med fremover, når de kommer med mer info i forkant av Norgespris-avtalens innførsel.

Det er ihvertfall helt klart at du får ikke strømstøtte-ordning om du velger Norgespris, så du vil ikke der kunne tjene ekstra om spotprisen blir ekstra høy, men slipper unna med Norgespris.

Det er egentlig litt morsomt, og trolig utilsiktet, at du tar helt feil! Har man en per i dag gunstig avtale om fast pris OG prisen på strøm holder seg høy, høyere enn innslaget for strømstøtten, så vil man faktisk få i pose og i sekk! Norgespris administreres av Nettselskapet og det er IKKE noen forbindelse mellom det nettselskapet man tilhører og det strømselskap man har en avtale med! Så nå er det bare å håpe på en høy pris på strømmen OG bruke mest mulig når denne er aller dyrest! :police:
Nå hadde det hjulpet godt på diskusjonen om du faktisk hadde fått med deg det jeg skrev.

Jeg skrev jo nettopp at per i dag, før Norgespris er mulig å bestille, så vil du kunne nyte strømstøtte når spotprisen blir høy.

Videre skrev jeg at det nok muligens vil bli endret på når de innfører Norgespris. Det er mitt gjett, da jeg tipper de vil stoppe slike hull. De har jo allerede annonsert at man ENTEN må velge Norgespris eller velge spotpris eller annen avtale OG ha tilgang til strømstøtteordningen. Man skal ikke kunne få begge deler.

Men Norgepris er et alternativ til bl.a. den avtalen du har per nå, og du vil ikke kunne kombinere den med en annen strømavtale. Som igjen fører til at jeg tipper de lukker smutthullet med å ha en annen type fastprisavtale OG strømstøtte samtidig.

Igjen, her er litt spekulasjoner fordi de foreløpig har kommet med lite informasjon om hvordan dette blir seende ut. Men det er altså klart at du ikke får Norgespris OG Strømstøtte, og det sier seg selv at du ikke kan ha Norgespris OG annen fastprisavtale samtidig.

Ja, ihvertfall når man snakker på samme strømavtale. Men har man hytte, fritidsbolig eller annen sekundær-bolig i tillegg, så kan man selvsagt ha forskjellige avtaler på de forskjellige enhetene. F.eks. Norgespris på hytta, og spotpris med strømstøtteordning på boligen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Er jo litt betenkelig at regjeringen vet ting om lovligheten om Norgespris som de har lyst å holde skjult til etter valget. Er vel derfor bestillingsdatoen har blitt forskjøvet ut i tid og, så det ikke stopper opp før valget...ja sånn i tillegg til at forslaget ikke er ferdiglaget.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. september 2025, klokken 23:18Er jo litt betenkelig at regjeringen vet ting om lovligheten om Norgespris som de har lyst å holde skjult til etter valget. Er vel derfor bestillingsdatoen har blitt forskjøvet ut i tid og, så det ikke stopper opp før valget...ja sånn i tillegg til at forslaget ikke er ferdiglaget.

Dagens strømstøtte er lovlig..hvorfor skulle ikke den nye strømstøtten være lovlig?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. september 2025, klokken 06:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. september 2025, klokken 23:18Er jo litt betenkelig at regjeringen vet ting om lovligheten om Norgespris som de har lyst å holde skjult til etter valget. Er vel derfor bestillingsdatoen har blitt forskjøvet ut i tid og, så det ikke stopper opp før valget...ja sånn i tillegg til at forslaget ikke er ferdiglaget.

Dagens strømstøtte er lovlig..hvorfor skulle ikke den nye strømstøtten være lovlig?

Tror det er pga at omfanget er så stort at enkelte advokater tror dette kan være i strid med EØS-reglene. At det "påvirker pris i andre EØS-land", som er i strid med strømpakke 2 og 3. Det ville vært sykt ironisk ettersom det motsatte jo er tilfelle. Er jo tyskerne og engelskmennene som smitter pris over på oss.

Her er advokatenes begrunnelse:
https://www.tu.no/artikler/norgespris-kan-vaere-i-strid-med-eos-avtalen-br/557868

arthur

"De har jo allerede annonsert at man ENTEN må velge Norgespris eller velge spotpris eller annen avtale OG ha tilgang til strømstøtteordningen."

Her har du åpenbart ikke skjønt hva du selv skriver. Jeg velger Norgespris OG spotpris eller annen avtale, og i mitt tilfelle er det en allerede inngått avtale om fast pris med en TILBYDER av kraft, IKKE myndighetene!

Og bare sånn til orienteering så har jeg sjekket dette (Norgespris i kombinasjon med egn inngått avtale om fast pris) med flere av de større strømleverandørene som faktisk BEKREFTER at min forståelse er riktig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

« Nedbør og eksport

Fra NVE (Norges vassdrag- og energidirektorat) går det an å laste ned seriene tilbake til 1958, med tilsig, nedbørsenergi, hydrologisk balanse og mye annet.

Denne gangen har jeg hentet ut nedbørsenergien og tilsiget for alle år fra 2020 til 2025, fra uke 1 til uke 35. Det er så langt vi er kommet, uken som sluttet søndag 24. august.

Det er veldig lett å se at for landet som helhet ligger nedbørsenergien omtrent på snittet, kun 3 TWh under. Det er peanuts for flerårsmagasinene våre å håndtere. Hvis systemet hadde fungert, så hadde det vært lave og normale priser over hele landet.

Problemet er at selv om nedbøren for landet som helhet er bra, i kraftsammenheng, så er den ulikt fordelt. I NO2 har det kommet mindre enn normalt, 6 TWh under, mens i NO3 og NO4 (Midt-Norge og Nord-Norge) har det kommet betydelig mer. Det er ikke til å tro at energimyndighetene våre har åpnet slusene ut mot Europa fra NO2, sånn at et år med litt lavere nedbørsenergi i NO2 får systemet til å knele, og slår rett ut i økonomien.

Vanligvis kunne flerårsmagasinene våre lett håndtert situasjonen her nede også, så mye lavere enn normalt er det ikke. Det er vesentlig ble energiforsyningen planlagt med høy grad av sikkerhet, nå er det høy grad av risiko. Merk dere den forskjellen.

I år har vi nettoeksportert rekordmye. Fra NO2 er det gått ut til sammen 16,5 TWh til England, Danmark, Tyskland og Nederland. Men vi har importert litt fra Sverige til NO4, NO3 og NO1, derfor er nettoeksporten på 15,2 TWh. Også det er skyhøyt over alle andre år, for perioden januar til august.

Så kan du lure på hvorfor i all verden vi har nettoeksportert så veldig mye et år hvor nedbørsenergien har vært under det normale? Det er ikke nok at du lurer for deg selv, du må si fra, sånn at dette blir kjent blant dem som kan gjøre noe med det.

Ser man ikke på nedbørsenergi, men på tilsig, blir bildet veldig, veldig klart. Forskjellen på nedbørsenergi og tilsig er at nedbørsenergien måler den energien som er i nedbøren som faller, og trekker fra fordampning. Tilsig måler energien i det vannet som siger inn i magasinene. En vesentlig forskjell er at når året skifter, ligger det nedbørsenergi i snøen, det teller som nedbørsenergi året det falt, men blir tilsig året etter.

Det er tre år som i NO2 har hatt lavere tilsig enn de andre, disse 6 årene jeg har valgt å se på. Det er årene 2021, 2022 og 2025. 2021 er året vi fikk vårt første prissjokk på strøm, 2022 er skandaleåret hvor prisene kom helt ut av kontroll, og Statnett måtte melde stram forsyningssituasjon med 5-20 % fare for strømrasjonering til vinteren.

Se hvordan vi har eksportert de tre årene. I 2021 og 2022 var eksporten skandaløst høy, gitt problemene vi hadde selv. I 2025 er nettoeksporten 50 % høyere.»

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2025, klokken 08:31"De har jo allerede annonsert at man ENTEN må velge Norgespris eller velge spotpris eller annen avtale OG ha tilgang til strømstøtteordningen."

Her har du åpenbart ikke skjønt hva du selv skriver. Jeg velger Norgespris OG spotpris eller annen avtale, og i mitt tilfelle er det en allerede inngått avtale om fast pris med en TILBYDER av kraft, IKKE myndighetene!

Og bare sånn til orienteering så har jeg sjekket dette (Norgespris i kombinasjon med egn inngått avtale om fast pris) med flere av de større strømleverandørene som faktisk BEKREFTER at min forståelse er riktig.

I mitt hode skal det da ikke spille noen rolle om du har fast pris eller spottpris - du må velge enten dette eller Norgespris. Skal dog ikke forundre meg det spor om de ikke har tenkt så langt i iveren over å skaffe seg et poeng i valgkampen. Fikk nylig en lang mail fra Vibb, min strøm leverandør, og de nevner ikke hverken fastpris eller pluss kunder.

Og du får strømstøtte på fastpris - trodde det bare gjalt om du hadde spottpris ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. september 2025, klokken 13:05
Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2025, klokken 08:31"De har jo allerede annonsert at man ENTEN må velge Norgespris eller velge spotpris eller annen avtale OG ha tilgang til strømstøtteordningen."

"Forøvrig, hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på den barnslige diskusjonen du+ettpar andre har om din eventuelle medisinske diagnose (innbilt eller ei), men det ble oppfordret til at dere kuttet ut den barnslige kjeklingen."

Jeg noterer meg at du her bare kaster "bensin på bålet" ved å åpenbart insinuere at de nevnte påståtte diagnoser fra forumets selvoppnevnte spesialist psykologer har noe for seg (innbilt eller ei), så nei, jeg ser ingen grunn til å ikke holde disse ansvarlig for sine uttalelser med mindre de kommer med en full og uforbeholden unnskyldning for sine uttalelser og trekker disse tilbake! At du ikke skjønner det betyr vel egentlig bare at du synes slike innlegg er helt ok, deg om det, og sier vel også sitt om ditt menneskesyn, dessverre!

I mitt hode skal det da ikke spille noen rolle om du har fast pris eller spottpris - du må velge enten dette eller Norgespris. Skal dog ikke forundre meg det spor om de ikke har tenkt så langt i iveren over å skaffe seg et poeng i valgkampen. Fikk nylig en lang mail fra Vibb, min strøm leverandør, og de nevner ikke hverken fastpris eller pluss kunder.

Og du får strømstøtte på fastpris - trodde det bare gjalt om du hadde spottpris ?

Jeg skjønner at du, dere, fortsatt ikke skjønner. Norgesprisen er det nettselskapet som administrerer og de legger seg IKKE opp i hvilken avtale man har med strømselskapet og det helt uavhengig av hvilken type avtale man har!

Koster strømmen spot en krone så får man utbetalt femti øre fra sitt nettselskap, og betaler strømselskapet etter den avtale man har med dem. Har man en avtale med dem om spotpris og denne er på en krone, ja så betaler man dem en krone. EN krone minus femti øre er femti øre?

Har man da en avtale med sitt strømselskap på femti, fast pris, øre så betaler man dem femti øre. Femti øre minus femti øre er lik null niks og ingenting.

Er spotprisen to kroner så får man fra sitt nettselskap en krone og femti øre, betaler sitt strømselskap femti øre, og har TJENT en krone (før selve nettleien).

Hva er det som er så vanskelig å forstå med dette eller må man være dement og lide av OCD som sjarmtrollene her hevder jeg lider av?

Til dere tvilere så kan dere jo ringe Linda Ørstavik Öberg, energipolitisk rådgiver i Huseierne, og spørre henne om hun ikke i dag har hatt en samtale med et medlem om akkurat dette? Og som sagt har to forskjellige kraftleverandører bekreftet min forståelse av dette.

Men for all del, heller enn å sørge for å skaffe seg gode avtaler så bruk tiden til å klage på forumet her, som om det hjelper noe! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

"Tall fra Statistisk sentralbyrå og Statnett viser at 2024 ble det mest lønnsomme året noensinne for norsk eksport og import av kraft til og fra utlandet. I gjennomsnitt solgte vi strøm til utlandet for 61 øre per kilowattime (kWh). Strømmen vi kjøpte fra utlandet kostet oss i gjennomsnitt 31 øre per kWh.

Dette er en helt fantastisk forretningsmodell for Norge. Vi selger dyrt til utlandet, men kjøper billig fra dem. Grunnen til at kraftutvekslingen er så gunstig for Norge er vannmagasinene våre. De fungerer som et batteri, som kan tappes når verdien av vannet er på sitt høyeste. Produsentene av sol- og vindkraft er derimot avhengig av å få solgt kraften når den produseres. Da kan vi la vannet ligge i ro og heller kjøpe strøm fra våre naboland.

Men dette er ikke de to eneste fordelene vi har av de omstridte kraftkablene. Erna Solbergs hovedforsvar for kraftutvekslingen er at det gir oss en forsyningssikkerhet vi ellers måtte ha betalt dyr for."

https://www.dn.no/kommentar/kraft/kraftmarkedet/utenlandskabler/erna-solberg-har-helt-rett/2-1-1866350

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. september 2025, klokken 11:13« Nedbør og eksport

Fra NVE (Norges vassdrag- og energidirektorat) går det an å laste ned seriene tilbake til 1958, med tilsig, nedbørsenergi, hydrologisk balanse og mye annet.

Denne gangen har jeg hentet ut nedbørsenergien og tilsiget for alle år fra 2020 til 2025, fra uke 1 til uke 35. Det er så langt vi er kommet, uken som sluttet søndag 24. august.

Det er veldig lett å se at for landet som helhet ligger nedbørsenergien omtrent på snittet, kun 3 TWh under. Det er peanuts for flerårsmagasinene våre å håndtere. Hvis systemet hadde fungert, så hadde det vært lave og normale priser over hele landet.

Problemet er at selv om nedbøren for landet som helhet er bra, i kraftsammenheng, så er den ulikt fordelt. I NO2 har det kommet mindre enn normalt, 6 TWh under, mens i NO3 og NO4 (Midt-Norge og Nord-Norge) har det kommet betydelig mer. Det er ikke til å tro at energimyndighetene våre har åpnet slusene ut mot Europa fra NO2, sånn at et år med litt lavere nedbørsenergi i NO2 får systemet til å knele, og slår rett ut i økonomien.

Vanligvis kunne flerårsmagasinene våre lett håndtert situasjonen her nede også, så mye lavere enn normalt er det ikke. Det er vesentlig ble energiforsyningen planlagt med høy grad av sikkerhet, nå er det høy grad av risiko. Merk dere den forskjellen.

I år har vi nettoeksportert rekordmye. Fra NO2 er det gått ut til sammen 16,5 TWh til England, Danmark, Tyskland og Nederland. Men vi har importert litt fra Sverige til NO4, NO3 og NO1, derfor er nettoeksporten på 15,2 TWh. Også det er skyhøyt over alle andre år, for perioden januar til august.

Så kan du lure på hvorfor i all verden vi har nettoeksportert så veldig mye et år hvor nedbørsenergien har vært under det normale? Det er ikke nok at du lurer for deg selv, du må si fra, sånn at dette blir kjent blant dem som kan gjøre noe med det.

Ser man ikke på nedbørsenergi, men på tilsig, blir bildet veldig, veldig klart. Forskjellen på nedbørsenergi og tilsig er at nedbørsenergien måler den energien som er i nedbøren som faller, og trekker fra fordampning. Tilsig måler energien i det vannet som siger inn i magasinene. En vesentlig forskjell er at når året skifter, ligger det nedbørsenergi i snøen, det teller som nedbørsenergi året det falt, men blir tilsig året etter.

Det er tre år som i NO2 har hatt lavere tilsig enn de andre, disse 6 årene jeg har valgt å se på. Det er årene 2021, 2022 og 2025. 2021 er året vi fikk vårt første prissjokk på strøm, 2022 er skandaleåret hvor prisene kom helt ut av kontroll, og Statnett måtte melde stram forsyningssituasjon med 5-20 % fare for strømrasjonering til vinteren.

Se hvordan vi har eksportert de tre årene. I 2021 og 2022 var eksporten skandaløst høy, gitt problemene vi hadde selv. I 2025 er nettoeksporten 50 % høyere.»

Ja, det er litt det jeg har påpekt tidligere. Er ganske utrolig at interkommunale foretak profitt-maksimerer på bekostning av den norske befolkning. De vet at om de bare eksporterer alt de får solgt, så ender prisen til norske forbrukere enda høyere, og de tjener enda mer. Får absolutt håpe Norgespris eller Rødt / FrP-makspris blir stående som mulighet etter stortingsvalget. Ser at Rødt faktisk ligger an til 7% oppslutning, om ikke det var "fake news", og de ønsker makspris på 35 øre til både bedrifter og private.

Hvis Norgespris blir vedtatt ser jeg at jeg vil ligge an å spare over 6000 i huset i året (NO2). Så da får staten / de interkommunale kraftprodusentene gjøre opp seg i mellom  ;D . Nok penger har de uansett.

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2025, klokken 13:19
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. september 2025, klokken 13:05

"Forøvrig, hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på den barnslige diskusjonen du+ettpar andre har om din eventuelle medisinske diagnose (innbilt eller ei), men det ble oppfordret til at dere kuttet ut den barnslige kjeklingen."

Jeg noterer meg at du her bare kaster "bensin på bålet" ved å åpenbart insinuere at de nevnte påståtte diagnoser fra forumets selvoppnevnte spesialist psykologer har noe for seg (innbilt eller ei), så nei, jeg ser ingen grunn til å ikke holde disse ansvarlig for sine uttalelser med mindre de kommer med en full og uforbeholden unnskyldning for sine uttalelser og trekker disse tilbake! At du ikke skjønner det betyr vel egentlig bare at du synes slike innlegg er helt ok, deg om det, og sier vel også sitt om ditt menneskesyn, dessverre!

Jeg skjønner at du, dere, fortsatt ikke skjønner. Norgesprisen er det nettselskapet som administrerer og de legger seg IKKE opp i hvilken avtale man har med strømselskapet og det helt uavhengig av hvilken type avtale man har!

Koster strømmen spot en krone så får man utbetalt femti øre fra sitt nettselskap, og betaler strømselskapet etter den avtale man har med dem. Har man en avtale med dem om spotpris og denne er på en krone, ja så betaler man dem en krone. EN krone minus femti øre er femti øre?

Har man da en avtale med sitt strømselskap på femti, fast pris, øre så betaler man dem femti øre. Femti øre minus femti øre er lik null niks og ingenting.

Er spotprisen to kroner så får man fra sitt nettselskap en krone og femti øre, betaler sitt strømselskap femti øre, og har TJENT en krone (før selve nettleien).

Hva er det som er så vanskelig å forstå med dette eller må man være dement og lide av OCD som sjarmtrollene her hevder jeg lider av?

Til dere tvilere så kan dere jo ringe Linda Ørstavik Öberg, energipolitisk rådgiver i Huseierne, og spørre henne om hun ikke i dag har hatt en samtale med et medlem om akkurat dette? Og som sagt har to forskjellige kraftleverandører bekreftet min forståelse av dette.

Men for all del, heller enn å sørge for å skaffe seg gode avtaler så bruk tiden til å klage på forumet her, som om det hjelper noe! :+1:

Norgenspris skal du bestille på Elhub, i følge Vibb, - basis for alt med strøm.

Du har nok funnet et hull i systemet med at det er nettselskapet som utbetale strømstøtten, noe som ikke forundrer meg da folk ikke har fastpris om dagen. Vil nok ikke vare evig men fint for deg enn så lenge, men blir vel litt som å snyte på skatten ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Ser forresten at staten drar inn like mye på strøm som de gjorde på bilavgifter...og da er det ikke engang regnet med gigantiske overskudd på kommunalt eide kraftverk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 03. september 2025, klokken 19:14Noen som kan forklare hva Høyre vil med strømprisen?

Vet at Frp vil ha maxpris, altså en 100% strømstøttw over et innslagspunkt, men variabelt under.

Venstre og Mdg vil ha vekk strømstøyten, det skal svi mener dem.

Høyre ønsker å gi tilbake noe av overskuddet fra eksporten (Statnetts flaskehalsinntekter blant annet) til de som betaler mye for strøm. De vil og tvinge kraftprodusenter til å tilby rimelige fastpriser. Men uansett freder de Norgespris ut 2026 så de får utredet skikkelig. De sier de vil bruke minst like mye på denne ordningen som Norgespris gir.

Det som og er viktig å få med seg er at næringslivet og får billigere strøm. Og for de som har studert hva som skjer dersom bedrifter i et land får billigere strøm er at varekosten og vareprisene går ned. Så med Høyres løsning reduseres inflasjonen. Og med lavere inflasjon reduseres renten, siden sentralbanksjefen kun stirrer på inflasjonstallene. Og når renten går ned går kostnaden til bedriftene ned (lånekostnad). Dermed går de faste kostnadene ned i bedriften, og de kan ha mindre påslag på varene, så de kan selge varene billigere, og dermed går inflasjonen enda mere ned...for bransjer med konkurranse. Så for folk flest er det egentlig bra at en ikke slakter bedriftene.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. september 2025, klokken 13:42Ser forresten at staten drar inn like mye på strøm som de gjorde på bilavgifter...og da er det ikke engang regnet med gigantiske overskudd på kommunalt eide kraftverk.

16. mai 2025 kl. 12:59
Nyheter fra Agder
Varsler rekordutbytte til Agder-kommuner
Kraftselskapet Å Energi varsler rekordutbytte til eierkommunene på Agder etter gode inntekter og overskudd første kvartal i år.
Konsernet foreslår et utbytte til eierne på 2,1 milliarder kroner.

– Vi anbefaler styret i selskapet å utbetale et rekordhøyt ordinært utbytte til eierne i juni, sier konsernsjef Steffen Syvertsen.

Det er nok mange kommunalsjefer i Agder som er glad for slike utbetalinger i en tid med trange budsjetter, tror du ikke?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA