Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. august 2025, klokken 18:29
Sitat fra: Radial på mandag 04. august 2025, klokken 13:07Jeg tror litt innerst inne at strøm egentlig skal bli statens nye "olje"-inntektskilde.
Verdien av strøm er marginal sammenlignet med olje og gass. Og skal det fungere så må vi mangedoble strømproduksjonen sånn at fastpris kan dekkes inn av en brøkdel av overskuddet. Da hadde det gått strømkabler på kryss og tvers av hele landet.
Verdien av strømmen er ikke i nærheten av olje/gass, men var det ikke 100 milliarder ca staten tok inn på ett år?
Summen vi snakker om er vesentlig imho!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 04. august 2025, klokken 18:36
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. august 2025, klokken 18:29
Sitat fra: Radial på mandag 04. august 2025, klokken 13:07Jeg tror litt innerst inne at strøm egentlig skal bli statens nye "olje"-inntektskilde.
Verdien av strøm er marginal sammenlignet med olje og gass. Og skal det fungere så må vi mangedoble strømproduksjonen sånn at fastpris kan dekkes inn av en brøkdel av overskuddet. Da hadde det gått strømkabler på kryss og tvers av hele landet.
Verdien av strømmen er ikke i nærheten av olje/gass, men var det ikke 100 milliarder ca staten tok inn på ett år?
Summen vi snakker om er vesentlig imho!
100 milliarder var vel -22 (egentlig 92 milliarder), men de siste tre årene har den dratt inn 170 milliarder til sammen. I følge artikkelen her har fortjenesten (netto) vært 100 milliarder på tre år, dette til prisen av økt inflasjon og bedrifter som går konkurs:

https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/02/8225016/hoye-strompriser-hvem-vinner-og-hvem-betaler
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

«Denne vinteren vil vi få en smakebit på hva vi har i vente, mener meteorolog Ivan Svegaarden. Han håper Europa vil våkne i tide.»

«– Vi kan gå inn i en tre til fem års periode med hinsides usikkerhet og risiko for ekstreme priser, sier kraftanalytiker og meteorolog Ivan Føre Svegaarden i selskapet Trade Weather Power til Nettavisen.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-eu-mal-spar-stromprissjokk-fra-berlin-til-oslo/s/5-95-2544323

Kort konklusjon det bygges for lite fornybar energi mens gammel fossil energi bygges for fort ned.
Konklusjonen har de fleste i denne tråden forstått, strømprisen blir deretter.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. august 2025, klokken 16:06«Denne vinteren vil vi få en smakebit på hva vi har i vente, mener meteorolog Ivan Svegaarden. Han håper Europa vil våkne i tide.»

«– Vi kan gå inn i en tre til fem års periode med hinsides usikkerhet og risiko for ekstreme priser, sier kraftanalytiker og meteorolog Ivan Føre Svegaarden i selskapet Trade Weather Power til Nettavisen.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-eu-mal-spar-stromprissjokk-fra-berlin-til-oslo/s/5-95-2544323

Kort konklusjon det bygges for lite fornybar energi mens gammel fossil energi bygges for fort ned.

Det bygges jo ut masse vind og sol i Europa, bare ikke i Norge. For Norge har jo situasjonen i andre land mest å si da vi i stor grad importerer høye priser.

For meg virker det som du snakker om forholdene i Europa ("gammel fossil energi bygges for fort ned").

Det virker som du har liten innsikt i hva som foregår i Europa med hensyn til utbygging av ny energi. Sol og vindkraft øker i stort omfang, kullkraft legges hurtig ned og atomkraft går langsomt nedover.

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 05. august 2025, klokken 20:05
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. august 2025, klokken 16:06«Denne vinteren vil vi få en smakebit på hva vi har i vente, mener meteorolog Ivan Svegaarden. Han håper Europa vil våkne i tide.»

Det bygges jo ut masse vind og sol i Europa, bare ikke i Norge. For Norge har jo situasjonen i andre land mest å si da vi i stor grad importerer høye priser.

For meg virker det som du snakker om forholdene i Europa ("gammel fossil energi bygges for fort ned").

Det virker som du har liten innsikt i hva som foregår i Europa med hensyn til utbygging av ny energi. Sol og vindkraft øker i stort omfang, kullkraft legges hurtig ned og atomkraft går langsomt nedover.

Hva er det med deg?

Dette er meningene til en meteorolog i et selskap som analyserer strømpris i forhold til situasjonen i Europa (hvor vi er en del av Europa).

Det er merkelig hvordan du er ute etter å nedvurdere andre, og dermed oppvurderer deg selv 🥸

Vel det får stå for din regning.

Siste setning er min, og at strømprisen forholder seg til hva som gjøres og ikke gjøres, står jeg 100% inne for.
Er du uenig i det skal jeg ikke komme med noen karakteristikk av deg, den konklusjonen kan du trekke selv.

arthur

"For Norge har jo situasjonen i andre land mest å si da vi i stor grad importerer høye priser."

Skal det forstås dithen at kraften vi importerer er dyr, dyrere enn hva? Jeg mener å ha lest regelmessig at vi importerer kraft når denne er billig, stort overskudd i andre land og at vi derfor får denne nokså billig, ja kanskje sågar gratis siden "avsender" ikke kan lagre denne?

Eller mener du at prisen på kraft i Norge er høy, unødvendig høy, siden vi har utenlands kabler, og det er konsekvensen av disse? Og at vi derfor bør kutte kablene? Eller nekte å selge den til utlandet, kun kjøpe når, eller hvis, det passer oss?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. august 2025, klokken 20:50"For Norge har jo situasjonen i andre land mest å si da vi i stor grad importerer høye priser."

Skal det forstås dithen at kraften vi importerer er dyr, dyrere enn hva? Jeg mener å ha lest regelmessig at vi importerer kraft når denne er billig, stort overskudd i andre land og at vi derfor får denne nokså billig, ja kanskje sågar gratis siden "avsender" ikke kan lagre denne?

Eller mener du at prisen på kraft i Norge er høy, unødvendig høy, siden vi har utenlands kabler, og det er konsekvensen av disse? Og at vi derfor bør kutte kablene? Eller nekte å selge den til utlandet, kun kjøpe når, eller hvis, det passer oss?

Er ikke bare strømmen vi importerer som er dyr. Også strøm laget i Norge, solgt til norske forbrukere, får den samme prisen importert fra Ut-landet.

Eksportutvalgets råd var å lage større kraftoverskudd siden EØS hindrer andre tiltak. Nå popper Datasenter opp over alt så da forsvinner fort siste rest av energioverskudd, altså stikk i strid med utvalgets råd. Narvik-datasenteret tar strøm tilsvarende 110.000 hus.

Ser og at alle er så forferdet over at Oljefondet investerer i Israel, samtidig som israelske Green Mountain bygger datasenter I Norge.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/O8dl1O/stroemprisutvalget-har-levert-sin-rapport-til-regjeringen
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. august 2025, klokken 00:49Er ikke bare strømmen vi importerer som er dyr. Også strøm laget i Norge, solgt til norske forbrukere, får den samme prisen importert fra Ut-landet.

Det som forværrer problemet er at vi med de to siste kablene har to store rør til land som begge kan ha dunkelflaute, så selv om det blåser i Tyskland og kunne importert billig strøm, så er det stille i Storbritannia, og vi får høye priser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. august 2025, klokken 20:50"For Norge har jo situasjonen i andre land mest å si da vi i stor grad importerer høye priser."

Ja naturligvis mener jeg prisene på strøm i Norge er unødig høy pga av kablene til utlandet. Når vi ser på NO2 med beste strømressurser i landet og dermed best mulighet for lav og stabil pris over året, allikevel har priser hele tiden langt over de to nest dyreste regionene, så sier det jo alt om utenlandskablenes (primært kablene til Tyskland og UK).
Ikke minst importerer vi de store negative utslagene som børsprisingen på strøm bevirker straks det er litt ubalanse den ene eller andre veien. Negative priser og prishopp opp til 10 kr per kWh er en følge av ordningen, begge deler helt unødvendige om en hadde bedre prissettingsmekanismer.

Forholdene i Nord-Norge er jo helt sinnsvake med priser over måneder og år som er en brøkdel av kostpris. At de fleste produsentene overlever må bero på at de selger det meste av strømmen utenom børseen. Regjeringen og politikerne og samfunnet ellers bare observerer denne situasjon uten å gjøre noe med den. Ellers er jo kongstanken at markedet selv skal sørge for balanse og heller ikke det skjer.

Kabelen til UK er stort sett en enveiskabel til et marked med langt høyere prisnivå, så her gikk man med åpne øyne for en kabel som skulle medføre høyere priser også i Norge. Det samme gjelder langt på vei kanelen til Tyskland. Det er greit å få god pris på overskuddstrøm, men ikke importere et høyt prisnivå i tillegg.

I forhold til Danmark har vi hatt et godt forhold med utveksling av strøm der vi har fått bra pris og fått billig vindstrøm i retur. En vinn-vinn situasjon for begge land. I tillegg har Danmark tatt i mot en stor del av vårt strømoverskudd.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. august 2025, klokken 20:45

Hva er det med deg?

Dette er meningene til en meteorolog i et selskap som analyserer strømpris i forhold til situasjonen i Europa (hvor vi er en del av Europa).

Det er merkelig hvordan du er ute etter å nedvurdere andre, og dermed oppvurderer deg selv 🥸

Siste setning er min, og at strømprisen forholder seg til hva som gjøres og ikke gjøres, står jeg 100% inne for.
Er du uenig i det skal jeg ikke komme med noen karakteristikk av deg, den konklusjonen kan du trekke selv.

Nå må du slutte å sutre og komme med argumenter. Jeg mener at din analyse av strømsituasjonen (se siste avsnitt i ditt innlegg) i Europa er grunnleggende feil og må være basert på manglende kunnskape. Så sier du jeg er ekkel som påpeker noe slikt og at du kunne tenke deg å være ekkel tilbake.

Påpek gjerne manglende kunnskaper og innsikt hos meg, men ved bruk av argumenter som viser at jeg tar feil og ikke bare en påstand uten argumentasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 07. august 2025, klokken 12:32

Hva er det med deg?

Nå må du slutte å sutre og komme med argumenter. Jeg mener at din analyse av strømsituasjonen (se siste avsnitt i ditt innlegg) i Europa er grunnleggende feil og må være basert på manglende kunnskape. Så sier du jeg er ekkel som påpeker noe slikt og at du kunne tenke deg å være ekkel tilbake.

Påpek gjerne manglende kunnskaper og innsikt hos meg, men ved bruk av argumenter som viser at jeg tar feil og ikke bare en påstand uten argumentasjon.
Sukk!

Det er jo du som først ikke forstår og når du får en korreks så tror du det er sutring.

Det jeg sier er at det vi gjør (de nye utenlandskabler og overetablering av datasentre samt strømbars med maksimalpris) sammen med det vi ikke gjør (begrenser eksport, toprissystem mm) gjør at norske forbrukere betaler den prisen som er mye høyere enn den burde være.

Jeg har ikke analysert strømsituasjonen i Europa. Du forstår tydeligvis ikke hverken anførselstegn som betyr sitat og du har da heller ikke lest linken til artikkelen det er tatt fra.

At du tror på ett glansbilde av europeisk energipolitikk er din rett, men politikken her i Norge tror jeg egentlig vi er temmelig enige i da vi begge er kritiske til maksimalprisingen på børs.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 07. august 2025, klokken 20:15
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 07. august 2025, klokken 12:32

Hva er det med deg?

Sukk!

Det er jo du som først ikke forstår og når du får en korreks så tror du det er sutring.

Det jeg sier er at det vi gjør (de nye utenlandskabler og overetablering av datasentre samt strømbars med maksimalpris) sammen med det vi ikke gjør (begrenser eksport, toprissystem mm) gjør at norske forbrukere betaler den prisen som er mye høyere enn den burde være.

Jeg har ikke analysert strømsituasjonen i Europa. Du forstår tydeligvis ikke hverken anførselstegn som betyr sitat og du har da heller ikke lest linken til artikkelen det er tatt fra.

At du tror på ett glansbilde av europeisk energipolitikk er din rett, men politikken her i Norge tror jeg egentlig vi er temmelig enige i da vi begge er kritiske til maksimalprisingen på børs.

Jeg kommenterte vesentlig ut fra det siste avsnittet i din opprinnelige kommentar. Det du skriver der reflekterer også artikkelen til meterologen. Denne meterologens analyse finner jeg for det meste merkverdig med advarsel om kommende høye priser i Europa og sterkt varierende priser. Det vi har sett i EU og UK er sterk utbygging av sol og vind de siste årene og sterk nedgang på fossile brensler og en klar nedgang på atomkraft. Alt dette har ført til at prisnivået og prissttslitetem er mer som i 2019 og bakover (2020 var et ekstremt år med lave priser). En har nå hatt vindauksjoner basert på full risiko for utbygger og betaling for rett til utbygging (auksjon) både i Danmark og Tyskland (ca siste året). Begge har feilet fordi strømprisen i markedet er både for lav nå og antas å være det i det neste tiår, slik at utbygging ville bli det rene tap. Danmark vil snart utlyse ny auksjon basert på CfD (strike price) som garanterer en fast pris de nest ti til femten år.
Tyskland er fullt klar over at økende vind.og sol betyr øket vehov  for balansekraft. Slik det erbi dag er en så stor kapasitet i kull og gasskraftverk at en tåler laber vind og lite sol. I takt med at kull fases ut i Tyskland vil en bygge flere gasskraftverk som kompensajon. Disse vil etter hvert gå på hydrogen.

Er glad for at du understreker effekten av det uheldige prissystemet. Vi må heller som du gjør, understreke hva vi er enige om, enn overdrive uenigheter! Så takk for ditt gode innlegg her!

Statkraft har utarbeidet en energiovesikt 2024 for Europa, primært EU, UK og Norge der de trekker opp de store linjene frem til 2050. Den er faktisk ganske optimistisk og en mener at langsiktige planer følges opp i hovedsak. Det nevnes for eksempel at dagens produksjon fra vind og sol skal henholdsvis fem og åttedobles innen 2050. Videre at fornybart allerede står for 47% av EU's strømproduksjon (vesentlig vind, sol og vannkraft).

I forhold til det du har skrevet, så undrer du sikkert på hvordan en alltid har nok strøm med så mye sol og vind. Her må en tenke på at behovet for øyeblikkelig strøm ikke vil øke noe (i liten grad) og at mangedobling av vind og sol vil også mer enn mangedoble minimumsproduksjonen. Og motsatt av i dag vil mer enn halparten av behovet for strøm være fleksibelt. Altså primært at en produserer grønt hydrogen kun når sol og vind leverer et "overskudd" og at mye mer strøm vil lagres i batterier og langtidslagre for hydrogen (også mye korttidslagring).

arthur

Morsomme priser på strømmen i dag? Vel, hvis man etter sigende (forumets psykolog eksperts diagnose) lider av OCD og tid til ditt og datt, så er det morsomt å få strømstøtte som gjør at man med en fast pris får dekket BÅDE utgiftene til kraft OG nettleien! Hipp hurra! Ja, to elbiler blir fyllt opp i dag!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 11. august 2025, klokken 11:23Morsomme priser på strømmen i dag? Vel, hvis man etter sigende (forumets psykolog eksperts diagnose) lider av OCD og tid til ditt og datt, så er det morsomt å få strømstøtte som gjør at man med en fast pris får dekket BÅDE utgiftene til kraft OG nettleien! Hipp hurra! Ja, to elbiler blir fyllt opp i dag!

Ja, ganske sykt at de i Bergen betaler 5 øre, mens Stavanger / Kristiansand / Oslo betaler 94 - 96 øre UTEN avgifter og nettleie.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

SÅ kanskje det ikke var så helt feil, eller feil bruk av fritiden, til å sikre seg en pris på 49,9 øre og at det ikke er hva som slår en som en person som lider av OCD? ELLER? ::)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA