Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Kires

Bor i NO1 og kommer definitivt til å gå for Norgespris både hjemme og på hytta. Har fastpris nå og hatt det tidligere, det å slippe å sjekke pris på strøm er verdt mye i seg selv. Da vet jeg hva det koster og samme uansett når på døgnet.
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

jkirkebo

NO1 her også, det blir ingen Norgespris på meg. Kjøper bare ca. 10-11.000kWh i året så mulig besparelse er minimal. Liker ikke ordningen slik den blir, så da holder jeg meg unna. Hytta har ikke innlagt strøm så den slipper jeg å tenke på.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Norgespris er en no-brainer her, NO2 hjemme og NO1 på hytta. Bare å slippe å tenke på tidspunkt for strømforbruk er verdt det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Er selv i NO1 med både hytte og hus.

Tar nok Norgespris hjemme som sikring for vinter.
På hytta er jeg litt mer i tvil da den brukes mest sommer og høst, men vinteren er kald der så selv kun 10 grader og vedlikeholdsvarme tar en del energi i 30-35 minus på fjellet. Så heller imot å ta Norgespris der også.

Vi er godt innenfor grensene med 13 tusen kWh hjemme og 4 tusen kWh på hytta i året. Høyeste månedsforbruk 2024 var januar med 2800 kWh og 700 kWh

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juni 2025, klokken 19:01NO1 her også, det blir ingen Norgespris på meg. Kjøper bare ca. 10-11.000kWh i året så mulig besparelse er minimal. Liker ikke ordningen slik den blir, så da holder jeg meg unna. Hytta har ikke innlagt strøm så den slipper jeg å tenke på.

Heller litt til å gjør som deg. Vi spiser av fellesskaps kassa for at folk med god råd og hytte skal få billigere strøm der og. De vil nok dekke det inn på en annen måte ved å legge ned skoler, redusere buss tilbud og sykehjemsplasser slik de gjør hos meg om dagen. Slett ikke sikkert heller at vi pluss kunder får dette. De ønsker oss jo lukt til h...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 18. juni 2025, klokken 11:13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juni 2025, klokken 19:01NO1 her også, det blir ingen Norgespris på meg. Kjøper bare ca. 10-11.000kWh i året så mulig besparelse er minimal. Liker ikke ordningen slik den blir, så da holder jeg meg unna. Hytta har ikke innlagt strøm så den slipper jeg å tenke på.

Heller litt til å gjør som deg. Vi spiser av fellesskaps kassa for at folk med god råd og hytte skal få billigere strøm der og. De vil nok dekke det inn på en annen måte ved å legge ned skoler, redusere buss tilbud og sykehjemsplasser slik de gjør hos meg om dagen. Slett ikke sikkert heller at vi pluss kunder får dette. De ønsker oss jo lukt til h...

Hvis jeg gir det 90 kroner, og du har pleid å gi meg 1 kroner tilbake, men nå gir meg 2 kroner tilbake, spiser jeg da av felleskassen?

Jeg kjøper strøm fra det offentlige, betaler avgifter til det offentlige, betaler nettleie til det offentlige. Kostnaden for selve kraften er visst noe sånt som 13 øre per kWh...

Grunnen til at myndighetene ikke bryr seg så mye om private solkraft-produsenter er vel at de betyr forsvinnende lite i det store og hele. Er jo mindre enn 1/6 del av hva et datasenter bruker av strøm et år...

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. juni 2025, klokken 14:51Grunnen til at myndighetene ikke bryr seg så mye om private solkraft-produsenter er vel at de betyr forsvinnende lite i det store og hele. Er jo mindre enn 1/6 del av hva et datasenter bruker av strøm et år...
Produksjonen fra solkraftanlegg på bygninger har ikke myndighetene oversikt over. De vet bare hvor mye som leveres til nettet. F.eks produserte vi  105MWh på jobb i fjor, men eksporterte kun 35MWh av de.

Fremdeles bare en dråpe i havet dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Hvis man sammenligner prisen på strøm i NO! og NO2 de siste 10, 15 eller 20 årene, hvordan kommer da prisen på 40 øre pluss moms ut når man OGSÅ tar hensyn til inflasjon/prisstigning i de samme periodene? Med andre ord er jeg ute etter om prisen på strøm er, relativt sett, så høy?

Jeg kan huske at en barnebillett på trikken kostet 35 øre, sikkert selvkost en gang det også!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 18. juni 2025, klokken 16:17Hvis man sammenligner prisen på strøm i NO! og NO2 de siste 10, 15 eller 20 årene, hvordan kommer da prisen på 40 øre pluss moms ut når man OGSÅ tar hensyn til inflasjon/prisstigning i de samme periodene? Med andre ord er jeg ute etter om prisen på strøm er, relativt sett, så høy?

Jeg kan huske at en barnebillett på trikken kostet 35 øre, sikkert selvkost en gang det også!

Sånn utenom at ingen får kjøpe strømmen for 40 øre pluss mva, siden strømselskapene også skal ha et påslag, så synes jeg det er en helt ok pris, selv om du kun får den prisen opp til 1000 kWh i måneden på hytter, og bedrifter utenom SP/bonde-bedrifter får ikke den. Så for min del, i den nye verden, er jeg fornøyd, selv om jeg ikke synes prisen for 20 år siden er relevant for hva vi i dag skal betale for strøm i dag. Synes mer prinsippet som står i Grunnloven om at strømmen skal være til folkets beste er viktigere, og det med at en ikke skal skille på folket.

Litt som at jeg ikke kan si til en jøde at han ikke kan klage på straffen i dag siden den var mye verre for 82 år siden...  ;D  :D  ;)   ...for å være veldig tøysete...  :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. mars 2025, klokken 10:04Det mest spesielle er jo at strømprisene, som ikke bestemmes av folks forbruk, men vær og utlandet, blir en av hovedgrunnene til at renten ikke kan settes ned...

I tillegg har vi matbutikker som må kompensere dyre strømregninger med dyre matpriser, i tillegg til dyrere kakaopulver i verden, i tillegg til dårlig skjult prissamarbeid og dårlig konkurranse mellom kjedene. Hvor er LIDL?? Men igjen, kakaoprisene er ikke høye fordi det går så godt i Norge, eller at norske kunder presser verdens kakaopriser opp.

Tipper den gamle Sentralbanksjefen hadde sett dette, og justert ned renten 0,25%, som ville spart 2500 i året per million i lån, før skattefradrag.

Så høy strømpris i februar, eller lav februar i fjor, straffer oss dobbelt.

Tydelig at Sentralbanksjefen nå har lest mitt innlegg fra mars og forstått at hun måtte justere ned renten med 0,25%.

Godt at de følger rådene mine - da går alt meget bedre.
 :)

Kanskje jeg bør velge å være sentralbanksjef snart.

arthur

"I Midt-Norge er snittprisen 22 øre. Når det koster 42 øre per kilowattime å produsere både vann- og vindkraft, sier det seg selv at regnskapstallene blir røde."

Kan dette stemme da siden det stadig hevdes at kostanden ved å produsere vannkraft er 12/13 øre i følge ekspertene?

https://www.tu.no/artikler/lave-strompriser-er-ogsa-krise/559749?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-06-20
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 20. juni 2025, klokken 07:41"I Midt-Norge er snittprisen 22 øre. Når det koster 42 øre per kilowattime å produsere både vann- og vindkraft, sier det seg selv at regnskapstallene blir røde."

Kan dette stemme da siden det stadig hevdes at kostanden ved å produsere vannkraft er 12/13 øre i følge ekspertene?

https://www.tu.no/artikler/lave-strompriser-er-ogsa-krise/559749?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-06-20

Vindkraft er dyrere enn god gammel nedbetalt vannkraft eid av det offentlige. Anleggene er betalt ned for lenge siden, produksjonen høy, og kostnadene små. Så jeg stoler på Energidepartementet som sier kostnaden er 12,31 øre for vannkraft per kWh. Tallet du leste er dessuten fra midt-Norge.

Når en skal installere ny strømproduksjon pga tiktok- og AI/KI-datasentere så vil dette dra opp kostnadene siden en da må investere på nytt.

arthur

At prisen som nevnes er for Midt-Norge fremkommer tydelig av linken, men dette er vel også en del av Norge? Jeg har ingen annen måte å kvalitetssikre påstanden som fremkommer i linken, men hvis andre har det så kom bare med denne?

Hvis noen faktisk mener at prisen KUN skal reflektere historisk nedbetalt kostnad så blir det ikke mye til avkastning på kapital eller til fornying, utvidelse og vedlikehold, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 20. juni 2025, klokken 11:45At prisen som nevnes er for Midt-Norge fremkommer tydelig av linken, men dette er vel også en del av Norge? Jeg har ingen annen måte å kvalitetssikre påstanden som fremkommer i linken, men hvis andre har det så kom bare med denne?

Hvis noen faktisk mener at prisen KUN skal reflektere historisk nedbetalt kostnad så blir det ikke mye til avkastning på kapital eller til fornying, utvidelse og vedlikehold, eller?
Nettleien skal dekke de kostnadene... Ikke strømprisen i seg selv!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA