Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Det sies at det er lite lønnsomhet i solcelleanlegg nå, men når jeg ser andres regninger er jeg fortsatt ganske fornøyd med investeringen...

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. mai 2025, klokken 17:57Det sies at det er lite lønnsomhet i solcelleanlegg nå, men når jeg ser andres regninger er jeg fortsatt ganske fornøyd med investeringen...
Det er veldig behagelig med negative strømregninger ja. Nå har jo både april og mai vært spesielle i år, med ganske mye sol og relativt høye spotpriser på dagtid også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Den gode følelsen at det ikke bare renner penger ut, uten særlig kontroll må være en god følelse. 👍🏼

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. mai 2025, klokken 18:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. mai 2025, klokken 17:57Det sies at det er lite lønnsomhet i solcelleanlegg nå, men når jeg ser andres regninger er jeg fortsatt ganske fornøyd med investeringen...
Det er veldig behagelig med negative strømregninger ja. Nå har jo både april og mai vært spesielle i år, med ganske mye sol og relativt høye spotpriser på dagtid også.

April var bra, mai er også bra men mai 2023 var bedre faktisk. Og strømprisen i april var nesten nøyaktig den samme som i fjor. Strømprisen i mai ligger hittil ca. 12 øre over i fjor, men langt under 2023 og 2022.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. mai 2025, klokken 19:18Den gode følelsen at det ikke bare renner penger ut, uten særlig kontroll må være en god følelse. 👍🏼

Ja, det er verdt en del å slippe å bekymre seg for slikt. Samme greia med bilen, med 1,5 års gjenstående garanti og gratis hurtiglading er det begrenset hvor store kostnader som kan påløpe.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. mai 2025, klokken 23:58April var bra, mai er også bra men mai 2023 var bedre faktisk. Og strømprisen i april var nesten nøyaktig den samme som i fjor. Strømprisen i mai ligger hittil ca. 12 øre over i fjor, men langt under 2023 og 2022.
Nå hadde vi ikke solceller hjemme i 2023, men på hytta lå vi 15% høyere ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Penger igjen her og inkludert nettleie. Fra og med mars har produksjonen vært større enn forbruket. Gikk dog på en liten smell denne mnd pga en regnværsdag som kostet meg 42 kr eller noe da jeg ramlet opp i neste trinn på effekt skalaen 0-2 til 2-5 kWh - hadde håpet og holde meg på det nederste trinnet for først gang,  men den gang ei - duste system !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. mai 2025, klokken 07:57Penger igjen her og inkludert nettleie. Fra og med mars har produksjonen vært større enn forbruket. Gikk dog på en liten smell denne mnd pga en regnværsdag som kostet meg 42 kr eller noe da jeg ramlet opp i neste trinn på effekt skalaen 0-2 til 2-5 kWh - hadde håpet og holde meg på det nederste trinnet for først gang,  men den gang ei - duste system !
Skjønner frustrasjonen, det blir vel en bivirkning av å følge med for nøye.
«Ignorance is bliss»

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. mai 2025, klokken 07:57Penger igjen her og inkludert nettleie. Fra og med mars har produksjonen vært større enn forbruket. Gikk dog på en liten smell denne mnd pga en regnværsdag som kostet meg 42 kr eller noe da jeg ramlet opp i neste trinn på effekt skalaen 0-2 til 2-5 kWh - hadde håpet og holde meg på det nederste trinnet for først gang,  men den gang ei - duste system !

Ja, skjønner ikke poenget med disse trinnene. Havner man over så forsvinner jo motivasjonen for resten av måneden. Bedre med svenskenes trinnløse system.

Vollis47

Helt enig. De store trinnene er ødeleggende for motivasjonen for å spare. Samme med nåværende strømstøtteordning. Den første var bedre for å flytte forbruket til lavprisperioder, men ikke så bra for de som ikke kunne flytte forbruk.

Den nye Norgesprisen som AP foreslår er heller ikke bra for å flytte forbruket til perioder med lav belastning.

Det blir for mange hensyn å ta. Politikere ser ikke ut til å klare og prioritere.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Counterpointer

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:15Det blir for mange hensyn å ta. Politikere ser ikke ut til å klare og prioritere.
De klarer fint å prioritere. De prioriterer maks avkastning på strømproduksjon og distribusjon. Faktisk avkastning i så stor grad at de lager noen små «avlatsystemer» for at ikke frustrasjonen i folket skal bli for stor.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mai 2025, klokken 11:18

Ja, skjønner ikke poenget med disse trinnene. Havner man over så forsvinner jo motivasjonen for resten av måneden. Bedre med svenskenes trinnløse system.

Det var nettopp det - flyttet varming av VV beholder til midt på dagen med lavest pris og lite forbruk. Meldt sol men så tårnet det seg opp til tordenvær og neste alt lys forsvant en time eller to og dermed havnet vv beholderen på nett og ikke solcelle. Som resultat spratt jeg opp en klasse, straffet fordi jeg varmet vann når belastningen var lavest- helt dustete. Ikke mange kroner men prinsippet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

eikerkongen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:41
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:15Det blir for mange hensyn å ta. Politikere ser ikke ut til å klare og prioritere.
De klarer fint å prioritere. De prioriterer maks avkastning på strømproduksjon og distribusjon. Faktisk avkastning i så stor grad at de lager noen små «avlatsystemer» for at ikke frustrasjonen i folket skal bli for stor.
Helt enig! Vi blir rundlurt og har vært ilagt ekstraskatt i snart tre år nå. Politikere fra både Høyre og andre partier sto fram med påstander om at utenlandskabler bare ville øke prisen til kunde med 3-4 øre.
Jeg vemmes av disse løgnhalsene som nå skal forsøke å bli gjenvalgt i september.

Counterpointer

Sitat fra: eikerkongen på onsdag 28. mai 2025, klokken 20:15
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:41
Helt enig! Vi blir rundlurt og har vært ilagt ekstraskatt i snart tre år nå. Politikere fra både Høyre og andre partier sto fram med påstander om at utenlandskabler bare ville øke prisen til kunde med 3-4 øre.
Jeg vemmes av disse løgnhalsene som nå skal forsøke å bli gjenvalgt i september.
Det er vel bare Rødt som ikke stemte for både omleggingen av prissystemet og utenlandskabler så du har ett lett valg der 👍🏼

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA