Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 22. mai 2025, klokken 14:29
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. mai 2025, klokken 13:50Når vi ikke klarer å konsentrere oss på skolen slik at vi lærer noe og blir bare dummere og dummere må vi vel ha KI for å klare oss....
Lite sidespor, men nå vil jo AP gi "studentene" (skoleelever fra VGS) enda kortere undervisningstid, bare for å bekjempe de fæle folka som vil tjene penger på å selge det russen vil ha...

Dette kommer altså fra "kunnskaps"-ministeren vår!  ::) :-X :o

https://www.vg.no/nyheter/i/pP6wkG/nettavisen-kunnskapsministeren-vil-flytte-eksamen-for-vgs-til-foer-17-mai-fra-og-med-2026

Det som var litt leit var at ingen var enige med AP. Elevene ønsket det ikke, lærerne ønsket det ikke og de som arrangerte russearrangement ønsket det ikke, fordi da ødela de sommerdager til å stenge ned parker når de kunne tjent på andre ting. Så nå blir det eksamen dagen etter Kongeparken Landstreffet neste år... Snakk om mageplask...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. mai 2025, klokken 14:58
Sitat fra: RJK på torsdag 22. mai 2025, klokken 14:29
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. mai 2025, klokken 13:50Når vi ikke klarer å konsentrere oss på skolen slik at vi lærer noe og blir bare dummere og dummere må vi vel ha KI for å klare oss....
Lite sidespor, men nå vil jo AP gi "studentene" (skoleelever fra VGS) enda kortere undervisningstid, bare for å bekjempe de fæle folka som vil tjene penger på å selge det russen vil ha...

Dette kommer altså fra "kunnskaps"-ministeren vår!  ::) :-X :o

https://www.vg.no/nyheter/i/pP6wkG/nettavisen-kunnskapsministeren-vil-flytte-eksamen-for-vgs-til-foer-17-mai-fra-og-med-2026

Det som var litt leit var at ingen var enige med AP. Elevene ønsket det ikke, lærerne ønsket det ikke og de som arrangerte russearrangement ønsket det ikke, fordi da ødela de sommerdager til å stenge ned parker når de kunne tjent på andre ting. Så nå blir det eksamen dagen etter Kongeparken Landstreffet neste år... Snakk om mageplask...
Kan legge til, hvordan skal de forklare elevene at de har skole til langt ut i juni, når eksamene er ferdige før 17. mai? De har vel akkurat null grunn til å møte opp på skolen, foruten ev. fraværsmarkering.

All lærelyst og skolelyst er borte, når eksamen er avlagt. De kan ikke lære noe mere som kan hjelpe de å bestå eksamen, så de dagene kommer mest til å fylles med tull og vas, og "sosialisering" Gjett om ungene kommer til å "forsvinne som dugg for solen"...

Og noen foreldre vil vel rett og slett dra ungene sine med på ferie, før den dyre fellesferien begynner. Og da med "sykemelding" for ev. yngre søsken, så de og får være med. Og ødelegger for alle andre unger som ikke kan dra seg unna på samme måte.

Konsekvenstenkning er tydeligvis ikke noe AP er så veldig opptatt av, får man et helt klart inntrykk av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. mai 2025, klokken 09:28Wow! Det er jo en fantastisk mekanisme! Det trenger tydeligvis bare å være ETT land vi eksporterer til som har høy pris for at vi også skal ha høy pris.

Eller så priser produsenten vannet i magasinene sine høyt nå siden det kan se ut som vi vil havne ganske lavt i magasinfylling utover sommeren. I hvert fall i NO1 og NO2.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Nei, dette har gjentatt seg flere ganger. Er det dyrt i Storbritannia eller Tyskland blir det dyrt i NO2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Høyre vil ha 'folkeutbytte' istedetfor 'norgespris', men det var ikke så lett å regne på.

Har noen regnet på om Norgespris vil lønne seg på årsbasis? Slik prisene har vært i 2025 vil jeg tro det, og samme med vinterprisene stort sett siste årene.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/norsk-politikk/2025/05/23/196093700/det-ingen-vil-du-skal-vite-om-norgespris
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Tja, hittil i år har jeg betalt ca 60 øre/kWh eks nettleie med strømstøtte i NO2. Og 75% av forbruket (fra nett) er om vinteren.

Så vil lønne seg med grei margin. I tillegg slipper man å tenke på når man lader bilen og varmer varmtvannet om vinteren, som jo er verdt litt i seg selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Ligger med ca 230-320 kWh i månedlig forbruk, relativt jevnt fordelt ut over året. I år ligger snittet på 77,40 øre/kWh med strømstøtte, 92,65 uten strømstøtte.

2024 har tilsvarende 57,84 og 64,16 øre/kWh, mens 2023 har 69,12 og 94,56 øre/kWh ifølge appen. 2024 har jeg kun de tre siste, dyre månedene med pga bytte av strømseskap, og endte der med  hhv. 102,43 og 217,79 øre/kWh. Likevel ser de to første månedene ut som de billigste det året, sammen med februar, ifølge grafen for spotprisen.

Mest merkelig er at mitt forrige strømselskap gjennomgående fakturerte meg for over 400 kWh i måneden, uten at jeg kan erindre noen bruksforskjell, annet enn at jeg var særdeles opptatt av når jeg brukte strøm, pga mye hjemmekontor og mulighet til å flytte endel av forbruket (oppvaskmaskin og vaskemaskin) til nattestid mens jeg uansett jobbet nattevakter.
Bosted Oslo

Counterpointer

Tror en vil kunne få en liten innsparing på Norgespris, og ikke minst en utflating ved at prisen er jevn hele året. Dog vil fremdeles de dyreste regningene komme på vinteren styrt av temperaturen.

Men det vil nok ikke merkes i særlig grad da nettleie garantert vil øke og tilpasses for å begrense nytten av fastpris. Totalt sett blir det hele tiden dyrere for privatkunden, nå som både politikere og strømbransjen har sett at det er et enormt stort beløp en kan hente ut fra strømkundene.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. mai 2025, klokken 21:08Tror en vil kunne få en liten innsparing på Norgespris, og ikke minst en utflating ved at prisen er jevn hele året. Dog vil fremdeles de dyreste regningene komme på vinteren styrt av temperaturen.

Men det vil nok ikke merkes i særlig grad da nettleie garantert vil øke og tilpasses for å begrense nytten av fastpris. Totalt sett blir det hele tiden dyrere for privatkunden, nå som både politikere og strømbransjen har sett at det er et enormt stort beløp en kan hente ut fra strømkundene.
Ja, det partiet som introduserte Norgespris, er ikke veldig villig til å gjøre det gratis/gunstig for forbrukerne. Det er helt tydelig at de henter igjen endel på de tidene det er lavere strømpris, ved at det blir fastpris istedet for maxpris.

Og slik de snakker ellers, tyder på at resten og sikkert litt til, vil bli hentet inn på fastprisen/nettleien. Så de kaster bare blår i øynene på de som tror det vil bli billigere.

"Vanlige folks tur" liksom. Ja, "vanlige folks tur" til å fortsatt bli lurt, flådd og fattigere, igjen!
Bosted Oslo

Ingeniøren

Og har man solceller er det neppe forenlig med Norgespris - surprice  ;D

Trodde i mitt enfold at fastpris kunne få solkonto tilbake men virker ikke slik...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 26. mai 2025, klokken 08:14Og har man solceller er det neppe forenlig med Norgespris - surprice  ;D

Trodde i mitt enfold at fastpris kunne få solkonto tilbake men virker ikke slik...

Solceller har like lite med Norgespris å gjøre som med strømstøtte. Du får fortsatt spotpris for salg. Og siden Norgespris sannsynligvis vil få spotprisen til å øke så tjener man nok litt på det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. mai 2025, klokken 15:33Tja, hittil i år har jeg betalt ca 60 øre/kWh eks nettleie med strømstøtte i NO2. Og 75% av forbruket (fra nett) er om vinteren.

Så vil lønne seg med grei margin. I tillegg slipper man å tenke på når man lader bilen og varmer varmtvannet om vinteren, som jo er verdt litt i seg selv.

Fjerner egentlig bare 1 av 3 variabler i regnestykket om når en bør lade bilen. De to andre er max-effekt over en time og billigere nettleie om natten.

Så flatprisen vil faktisk inspirere til å redde verden til nett-tilbyderne, ved at en ved Norgespris heller kan lade om natten og unngå maks-effekt.

Dersom jeg i dag, uten Norgespris, skal gjøre det billigst for meg selv i NO2 må jeg faktisk lade da folk trenger mest strøm, midt i middagstiden from til 16:00. Da er strømmen i NO2 billig. Om natten er den dyr. Er nok en effekt av solcelle-priser på kontinentet som blir lave om dagen pga høy produksjon.

Så om sommeren er Norgespris en god ting. Om vinteren er det sikkert en annen historie.

MDG kan bare gå og drite og dra og sette seg inn i sakene før de slakter ordningen.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. mai 2025, klokken 13:07Fjerner egentlig bare 1 av 3 variabler i regnestykket om når en bør lade bilen. De to andre er max-effekt over en time og billigere nettleie om natten.

Så flatprisen vil faktisk inspirere til å redde verden til nett-tilbyderne, ved at en ved Norgespris heller kan lade om natten og unngå maks-effekt.

Dersom jeg i dag, uten Norgespris, skal gjøre det billigst for meg selv i NO2 må jeg faktisk lade da folk trenger mest strøm, midt i middagstiden from til 16:00. Da er strømmen i NO2 billig. Om natten er den dyr. Er nok en effekt av solcelle-priser på kontinentet som blir lave om dagen pga høy produksjon.

Så om sommeren er Norgespris en god ting. Om vinteren er det sikkert en annen historie.

MDG kan bare gå og drite og dra og sette seg inn i sakene før de slakter ordningen.
Tja, jeg har ikke variabel nettleie dag/natt hverken i huset i NO2 eller på hytta i NO1, så akkurat det er ikke nødvendigvis sant.

Ellers så er vel nettbelastningen såpass lav hele sommeren at det ikke spiller noen rolle når man lader elbilen. Hele effektleddet burde vært fast i sommerhalvåret.

Ellers enig, politikerne japper bare etter det de har fått tutet ørene fulle av fra kraftbransjen, uten å sette seg inn i de faktiske forhold.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. mai 2025, klokken 13:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. mai 2025, klokken 13:07Fjerner egentlig bare 1 av 3 variabler i regnestykket om når en bør lade bilen. De to andre er max-effekt over en time og billigere nettleie om natten.

Tja, jeg har ikke variabel nettleie dag/natt hverken i huset i NO2 eller på hytta i NO1, så akkurat det er ikke nødvendigvis sant.

Ellers så er vel nettbelastningen såpass lav hele sommeren at det ikke spiller noen rolle når man lader elbilen. Hele effektleddet burde vært fast i sommerhalvåret.

Ellers enig, politikerne japper bare etter det de har fått tutet ørene fulle av fra kraftbransjen, uten å sette seg inn i de faktiske forhold.

Ser man det, ja. Visste ikke det var så store forskjeller på nettleie per kWh rundt forbi. Ser at Glitre har 8 øre i forskjell natt og dag, mens Lyse (Lnett) har 12 øre i forskjell.

Godt poeng det med maks-kapasiteten ikke blir nådd om sommeren uansett, men er sikkert noen på østlandet som lager strøm som helst ser at forbruket er litt mer jevnt fordelt, sånn at de får solgt elvekraften hele døgnet, som ikke er så lett å magasinere, i motsetning til magasin-kraft.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. mai 2025, klokken 21:08Tror en vil kunne få en liten innsparing på Norgespris, og ikke minst en utflating ved at prisen er jevn hele året. Dog vil fremdeles de dyreste regningene komme på vinteren styrt av temperaturen.

Ser at jeg i april i snitt har betal 58,5 øre per kWh eksklusiv mva etter at jeg har trukket fra strømstøtte i NO2. Så, ja, ganske sykt...og så går det jo færre kWh om sommeren.

Inkl. mva har jeg betalt 81,67 øre per kWh i snitt på 2375 kWh, men så har jeg fått 160 kroner i strømstøtte.

Synes jo og de burde "betale tilbake" mva når de flår oss. Særlig når de bruker som argument at "jamen, dere får jo strømstøtte"....men ikke tilbake mva på ågerprisen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA