Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: automat på fredag 03. januar 2025, klokken 23:02Hva gjør man med vannklosett og sluk i gulv?

Vi har vacuumtoalett, fyller bare frostvæske i toalettet. Det samme kan man gjøre med vanlig toalett, trenger neppe mer enn en liter spylevæskekonsentrat fra Biltema så lenge man stenger tilførselen til cisterna slik at ikke den fylles opp igjen.

Vi har sluk i gulv ved dusjen, rørene ligger under hytta så det var god plass til Hepvo-vannlåsen. For de med støpt såle er det nok enklere å fylle spylervæskekonsentrat i vannlåsen. En 10L dunk koster bare 239,- så det blir ikke store summer ut av det.

https://www.biltema.no/bilpleie/utvendig-bilpleie/spylervaske/konsentrert-spylervaske/konsentrert-vindusspylervaske-10-liter-2000053799
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 08:39Hva med varmtvannstank, tåler den frost?
Den må tømmes.

Så sant man ikke har typen med kobberspiral. Da kan selve tanken fylles med 50% glykol, varmtvannet til forbruk går kun gjennom en 22mm kobberspiral og denne tømmes lett med trykkluften.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:40
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 08:39Hva med varmtvannstank, tåler den frost?
Den må tømmes.

Så sant man ikke har typen med kobberspiral. Da kan selve tanken fylles med 50% glykol, varmtvannet til forbruk går kun gjennom en 22mm kobberspiral og denne tømmes lett med trykkluften.
Så du har glykol i vvb hele tiden? Eller kun når du ikke er der?

Counterpointer

Sitat fra: Radial på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:11Sitter med en magefølelse på at "strøm skal bli den nye olja", problemet er at inntektene til staten i stor grad tas fra egen befolkning.
Sant + pluss at det svekker deler av næringslivet og tar kvelertak på andre deler🙈

RJK

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:40
Den må tømmes.

Så du har glykol i vvb hele tiden? Eller kun når du ikke er der?
Viktig at man husker å ikke tenne røyken på dass da i tilfelle rommet ikke er tilstrekkelig utluftet ennå, eller hiver stumpen i toalettet før man skyller ned. Sterkt uheldig å gjøre, dersom man ikke har flushet ned og fått vann der i stedet, og stumpen ikke er helt slukket!  ;D 8) :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Vi bruker 30kWh på en kald vinterdag i Januar. Tror heller jeg betaler for det i stedet for å abonnere på frostvæske, hive ut 15kWh med varmtvann og ta kjøleskapet på hengeren annenhver helg. Frostsikringen av vannrør trekker 8KWh i døgnet uansett. Så får jeg heller årelate med å gi bort solproduksjon om sommeren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 12:54Vi bruker 30kWh på en kald vinterdag i Januar. Tror heller jeg betaler for det i stedet for å abonnere på frostvæske, hive ut 15kWh med varmtvann og ta kjøleskapet på hengeren annenhver helg. Frostsikringen av vannrør trekker 8KWh i døgnet uansett. Så får jeg heller årelate med å gi bort solproduksjon om sommeren.
Du kan jo ikke ta kjøleskapet på hengeren annenhver uke, for da ødelegges det jo av frost. Eller har du varmeapparat på hengeren?

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 04. januar 2025, klokken 13:19Du kan jo ikke ta kjøleskapet på hengeren annenhver uke, for da ødelegges det jo av frost. Eller har du varmeapparat på hengeren?
Nja, det rekker vel normalt ikke å fryse på turen fra hytta. Men det var jo litt av satiren her, for på hytta kan det jo ikke stå (avslått blir maten ødelagt, på så blir kjøleskapet ødelagt) hvis man ikke skal ha strøm på hytta.

Det var altså for å få frem at alternativene for å ikke ha strøm på hytta ikke er veldig praktiske. Hadde vi vært der lengre og færre perioder kunne man kanskje gjort alt det der med trykkluft, frostvæske, varmematter, tømming og fandens oldemor, men for en kort helg så blir det mye mas. Hadde ikke hatt varmt vann eller varm hytte før man skulle dra igjen heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. januar 2025, klokken 07:34ToWalk..."En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon." Yeah, right ;D  hvor finner du slike setninger? I FRP sitt valgprogram eller? He he.

Som så mye så er dette en definisjonssak. FrP har jo endret sitt standpunkt. Så om de har lært eller bare er populistiske eller begge vet vi ikke.
Faktum er at de var for kabler nå er de for makspris 50 øre.

Vi har alle lært noe og hva som ble sagt «back in the day» stemte lite eller ingenting.

Virker som både Høyre og AP er i bunn og grunn fornøyde, så de har vel lært minst. Eller rettere sagt de sier mye men gjør lite så dermed er de i praksis fornøyd 🤷🏻

Ja, FrP tør å skrive: "vi tok feil" og endre standpunkt. Da har de lært noe.

Jeg har aldri hørt AP / Støre si:"beklager, vi tok feil, dette skal vi fikse".

FrP går til valg på 50 øre i makspris på hus og hytte. Da fjerner de i stor grad ulempen med utenlandskablene for befolkningen. FrP virker å være vanlige folk som forstår vanlige folks problemer rundt penger.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 05:21Jeg har aldri hørt AP / Støre si:"beklager, vi tok feil, dette skal vi fikse".

Ja, denne arrogansen er en av de værste tingene (av mange) med AP

goggo

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 05:21Jeg har aldri hørt AP / Støre si:"beklager, vi tok feil, dette skal vi fikse".

Ja, denne arrogansen er en av de værste tingene (av mange) med AP

Ja dette er den absolutt værste tingen med AP. De er fullstendig frakoblet folkets virkelighet.
Jeg kan ikke forstå at det fortsatt er noen få som faktisk stemmer på disse arrogante folka som setter seg selv høyere enn både bedriftene og folk flest i dette landet.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Eladdin - Elbilfareren

Jeg venter på en oppramsing av andre partier og politikere som sier de tok feil om noe tilbake i tid, slik at det kan stadfestes av det er kun AP som har skjønt at i det politiske 'spillet' er man død som politiker dersom en viser 'svakhet' ved å innrømme en tidligere politisk feilvurdering, og ikke klarte å spå hvordan de 4 neste årene ville oppføre seg internasjonalt.

Jeg kan ikke komme på noen, unntatt de som har, etter å først ha nektet, innrømmet at de jukset på diplomoppgave, hatt urettmessig pendlerbolig eller stjeler solbriller i tax free, men dette er jo kun personlige 'feilvurderinger'.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Counterpointer

Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.

Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.
Når de blå-blå etter all sannsynlighet overtar roret til høsten vil nok Erna og Sylvi bli halshugget på samme måte som Jonas og Trygve.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

arthur

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 12:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.

Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.

Kloke ord som "enkelte" her burde ta til seg! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA