Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:33Tror kommunismen er en dårlig sammenligning.

Det vi ser utvikle seg er en slags markedsfokusert sosialisme.
Strømprisen skrus megahøy av en markedsmekanisme, overskuddet tas i stor del inn av stat og noen kommuner som fordeler ut til de de ser på som verdige.

Ja, eller en slags omvendt sosialisme. De med 392 m2 enebolig i Oslo får strømstøtte, mens de med 33 m2 i Sirdal må betale 10-gangen til kommunen av hva det koster å produsere, og ingen støtte/refusjon.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:38Hva mener egentlig folk her at prisen på strøm per kWt med ALLE skatter, avgifter, nettleie osv skal, eller bør, være, og hvordan er denne prisen i forhold til hva prisen de facto var i 2024?

Rundt 150 øre inkl. nettleie og alt, i forbruksvektet gjennomsnitt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. januar 2025, klokken 23:04
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:33Tror kommunismen er en dårlig sammenligning.
Ja, eller en slags omvendt sosialisme. De med .....
Vel vel nå var det jo Sylvi Listhaugs påfunn å kople strøm på den utenlands kabelen så da er vel frp tilhenger av det du kaller omvendt sosialisme da?  :laugh:  Jeg tror ikke FRP vil ha det på seg. At FRP holdt på med omvendt sosialisme liksom.

Men FRP rota det jo skikkelig til sist gang de satt i regjeringen. Tenk om Sylvi hadde gjort noe fornuftig da. Kunna ha stoppa strømkrisen men Sylvi gjorde ingenting  :-1:

Kopi under fra 2019 nyheten: 

Torsdag morgen vil partiet hans fremme et forslag på Stortinget hvor det ber regjeringen om å stoppe utenlandskabler som vil bidra til høyere strømpris for folk og industri i Norge, og å fjerne North Connect fra EUs liste over prosjekter som har en felles interesse.

North Connect er en 1.400 megawatt likestrømskabel på 665 kilometer som er planlagt mellom Sima innerst i Hardangerfjorden og Peterhead i Skottland.

Forslaget fra Senterpartiet kommer dagen etter at Sylvi Listhaug (Frp) tok over som olje- og energiminister etter partifelle Kjell-Børge Freiberg.

Vil gi dyrere strøm
Tidligere denne måneden kom Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med en rapport som viser at kabelen vil gi en økning i strømprisene på 1–3 øre per kilowattime i årsgjennomsnitt, og en økning i nettleien på rundt 0,4 øre per kilowattime.

Prosjektet vil likevel være samfunnsøkonomisk lønnsomt fordi inntektene fra en økning i kraftprisen vil tilfalle norske kraftprodusenter, som i all hovedsak er eid av staten og norske kommuner og fylkeskommuner.

– Vi har vært mot denne kabelen lenge, men nå har også tallene kommet som viser at den vil ramme forbrukere og industri gjennom høyere strømpris. Nå har Listhaug mulighet til å si at bygging av kabelen være et feilgrep, sier Vedum.

Han sier at slike utenlandskabler ikke kunne ha blitt bygd under den rødgrønne regjeringen, men at Høyre og Frp gjennom en lovendring i 2016 åpnet for North Connect.

– Listhaug kjenner denne saken svært godt etter mange år i regjering. Hvis hun vil snu kursen må hun gi et signal nå, sier Vedum.

Frp på Stortinget er mot
Frp på Stortinget er mot strømkabelen. Listhaugs forgjenger, Kjell-Børge Freiberg, har likevel sagt at han vil vente med å ta en avgjørelse til etter de har sett på høringsinnspillene som kommer inn etter NVE-rapporten og en ekstern granskning. Fristen for å komme med innspill er 10. mars 2020.

– Olje- og energidepartementet skal nå foreta en grundig behandling av konsesjonssøknadene i tråd med energilovgivningen, svarte Freiberg på et skriftlig spørsmål fra Vedum tirsdag denne uken.

Sylvi Listhaug uttalte seg også om North Connect da hun mottok nøkkelen til sitt nye kontor av Freiberg onsdag.

– North Connect blir en stor sak som kommer på mitt bord, og det er en stor diskusjon i samfunnsdebatten. Jeg vil sette meg godt inn i saken og se på alle sidene av den, og så vil vi komme tilbake til den senere, sa Listhaug under nøkkeloverrekkelsen, ifølge nettavisen Montel.

Hun sa at hun vil komme tilbake til spørsmålet om utenlandskabler.

– Men generelt sett er det selvfølgelig viktig at vi fører en politikk som gjør at ikke norske strømkunder må betale mye mer for strømmen, sa Listhaug.

https://frifagbevegelse.no/nettverk/senterpartiet-krever-svar-fra-listhaug-om-omstridt-stromkabel-6.158.668001.349a7e834b

ToWalkOrDrive

Motsatt sosialisme - med det mente jeg at en minstepensjonist med amputert fot, som liker å sitte på terrassen i sin 34m2 hytte, siden det er sopp og drap i Grorud-dalen, hvor han har vokst opp, må til tider betale 10 kroner per kWh for strøm, mens Herman Hausmannshaft Nietzematseman i Bygdøy Allè får strømstøtte i eneboligen sin på 334m2.

Først og fremst må en vite at FriFagbevegelse er en AP / LO-markedsføringskanal. Det de ikke skriver er at Høyre/FrP-regjeringen sendte den konkrete søknaden i retur, og sa: "sorry, vi vet ikke nok hvordan utenlandskabler påvirker strømprisen, så kom igjen en annen gang". Dette var en meget klok beslutning. Dette står selvsagt ikke på førstesiden av FriFagbevegelse. Denne utenlandskabelen ble derfor ALDRI bygget. Midt i strømpriskrise-tiden (2023) ble søknaden så avslått.

https://www.tu.no/artikler/olje-og-energidepartementet-ikke-godt-nok-grunnlag-for-konsesjonsbehandling-av-northconnect-br/488536

En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon. De sier: "vi ser at effekten av hva vi har vedtatt ble helt feil. Derfor vil vi gi makspris på strøm til alle, på 50 øre per kWh, uansett om du er på hytta eller hjemme". Støre derimot vil ikke innrømme noen ting, og "følger situasjonen nøye", og økte innslagspunktet før støtte til 75 øre (inflasjonsjustert).

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. januar 2025, klokken 13:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 01. januar 2025, klokken 13:25
Sitat fra: Trond Svenning på onsdag 01. januar 2025, klokken 12:13Har akkurat begynt å lese en ny bok om emnet ...

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Uff da .... Det var en sterk tittel he hr
 Men hva handler den om?

La meg gjette.... Det er de patetiske skatteflyktningene i Sveits som ikke vil dele med oss andre i Norge og betale sin skatt - som har skrevet denne? Eller  ;D

Kan virke som det er litt om den snikende kommunismen vi har i Norge, hvor staten innkasserer enorme beløper fra det private i strøm, skatt, renter og avgifter. Har ikke lest den selv.

Boken gir veldig tydelig svar til politikere om at de ikke bør dra inn så mye penger til offentlige budsjetter fordi de gjør oss som samfunn mindre effektive og flinke og i praksis undergraver velferdsstaten

Kraftinntekter er et stort bidrag til offentlige kasser.

arthur

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 01. januar 2025, klokken 21:30
Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2025, klokken 19:38Hva mener egentlig folk her at prisen på strøm per kWt med ALLE skatter, avgifter, nettleie osv skal, eller bør, være, og hvordan er denne prisen i forhold til hva prisen de facto var i 2024?
"35-45 øre/kwt" er vel en klassiker til glede for gamle og nye lesere.

Og det mener du dekker leverandørs utgifter for produksjon og transport av strømmen til din husvegg? Regner med at ditt forslag er da basert på at det ikke skal være noen form for skatt, eller avgift, på hverken produksjon eller transport av strømmen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. januar 2025, klokken 23:44

Er det prisen du betalte i 2024 og/eller prisen du mener er "riktig"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:56

En pris jeg mener er "riktig".
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:55
"35-45 øre/kwt" er vel en klassiker til glede for gamle og nye lesere.

Og det mener du dekker leverandørs utgifter for produksjon og transport av strømmen til din husvegg? Regner med at ditt forslag er da basert på at det ikke skal være noen form for skatt, eller avgift, på hverken produksjon eller transport av strømmen?

Hvor i all verden skrev jeg at det var/er mitt (personlige) forslag?
Jeg svarte på et spørsmål om hva folk flest her inne mener er en grei pris å betale for strømmen, og under 45 øre/kwt har jeg registrert at folk rundt om her og der og enkelte politikere mener er ok.

Et lite tips: prøv å forstå hva andre skriver før du kommenterer tilbake.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

arthur

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:49
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:55
ker til glede f"35-45 øre/kwt" er vel en klassior gamle og nye lesere.

Hvor i all verden skrev jeg at det var/er mitt (personlige) forslag?
Jeg svarte på et spørsmål om hva folk flest her inne mener er en grei pris å betale for strømmen, og under 45 øre/kwt har jeg registrert at folk rundt om her og der og enkelte politikere mener er ok.

Et lite tips: prøv å forstå hva andre skriver før du kommenterer tilbake.

Ja, jeg tolket ditt innlegg hvor du skriver; ""35-45 øre/kwt" er vel en klassiker til glede for gamle og nye lesere". Skjønner dog på ditt siste innlegg/tilsvar at det da IKKE er hva du mener, men kanskje du da heller kan gi uttrykk for hva du mener heller enn hva du tilsynelatende ikke mener? Eller har du ikke noen mening og/eller en begrunnelse for denne?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. januar 2025, klokken 11:04
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:56

En pris jeg mener er "riktig".

Interresant. Tror ikke at jeg noen gang har betalt så mye for strømmen så da kan vi jo egentlig legge denne tråden død.  :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Et vanlig forbruk av strøm i Norge (ja, det er forskjeller!, vet det) er 16.000 kWt og til en pris av 1,50 per kWt så betyr det 24.000 i året eller 2.000 per måned.

Hva koster så f.eks mat og drikke for denne familien på to voksne og to barn? Ve. anslagsvis 10.000 per måned.

Og boligen? En bolig til fem millioner og med en egenkapital på 30%, eller 1,5 millioner,. så koster det månedlig rundt 23.000 i renter og avdrag over 25 år. Man går jo da glipp av renter på egenkapitalen på 1,5 millioner som til en rente på 5% utgjør over 6.000 per måned.

Så kanskje ikke strømregningen er det som tar liv av folk?

Så får vi håpe at Nordea markets har rett når de varsler to rentekutt i år samt en betydlig reallønnsøkning.

Kanskje det ikke blir så ille som enkelte her insisterer på at alt er, og vil (for)bli? Håper det!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:08Et vanlig forbruk av strøm i Norge (ja, det er forskjeller!, vet det) er 16.000 kWt og til en pris av 1,50 per kWt så betyr det 24.000 i året eller 2.000 per måned.

Hva koster så f.eks mat og drikke for denne familien på to voksne og to barn? Ve. anslagsvis 10.000 per måned.

Og boligen? En bolig til fem millioner og med en egenkapital på 30%, eller 1,5 millioner,. så koster det månedlig rundt 23.000 i renter og avdrag over 25 år. Man går jo da glipp av renter på egenkapitalen på 1,5 millioner som til en rente på 5% utgjør over 6.000 per måned.

Så kanskje ikke strømregningen er det som tar liv av folk?

Så får vi håpe at Nordea markets har rett når de varsler to rentekutt i år samt en betydlig reallønnsøkning.

Kanskje det ikke blir så ille som enkelte her insisterer på at alt er, og vil (for)bli? Håper det!

Betyr det at du vil gi meg 45.000 gratis? Siden du synes at det er greit siden alt annet er dyrt? Eller kan det være vanskeligere å betale når alt annet er dyrt? Tror du den store økningen i inkasso er en innbilt ting, og fordi folk bare tror de har dårlig råd?

45.000 var det jeg betalte til kraftselskapet for hyttestrøm i 2022, en gammel hytte på 100m2. Kommunen eier kraftselskapet, og betaler "utbytte" til de fastboende - 4000 per innbygger, som i tillegg har strømstøtte. Med MINE PENGER!

;D

arthur

Ja, har man hus, hytte og bil (sikkert en masse annet bare må ha det dingser) har man det ille her i landet, ser den. Prøv å finne noe å glede deg over i det nye året da?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:3245.000 var det jeg betalte til kraftselskapet for hyttestrøm i 2022, en gammel hytte på 100m2. Kommunen eier kraftselskapet, og betaler "utbytte" til de fastboende - 4000 per innbygger, som i tillegg har strømstøtte. Med MINE PENGER!

;D

Hysj så ikke SV,LO eller Støre hører deg - de vil si det ikke  finnes noen dine penger. Det er Støre sin livsoppgave her i verden å ta fra de rike og gi til de fattige som en ekte Robin Hood. Vel - det er de vil vi skal tro i alle fall.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA