Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. november 2024, klokken 09:39RJK, Siden du ønsker å avslutte EU-diskusjonen med å si noe som ikke er helt riktig, bør en gjerne avslutte det med en korreksjon. EU er i konstant endring, og kostnadene / prisene er i konstant endring. F.eks. ville Ukrainas medlemsskap, inkl 9 andre østblokkland som banker på døra, kostet de gjenværende medlemslandene 3060 milliarder.

Slik jeg har forstått det så gir EØS de tilgangene en trenger uten å gi bort for mye suverenitet, og åpne grensene for mye. Ønsker ikke svenske tilstander.
Hva var det som ikke var riktig? At det lå en pris der som var endel av forhandlingen, som man kunne se når man stemte? Du kan gjerne mene at det er feil, men det blir ikke riktig det heller. Prisen på det tidspunktet, var i all hovedsak kjent!

Ja, det er klart at pris endrer seg etter som man vedtar endringer. Det skjer jo også i boligsameier og! Så og med hva medlemskapet ville kostet oss.

Norge hadde uansett blitt en netto bidragsyter fra dag 1, som vel er naturlig når man vurderes som verdens rikeste land. Og det å ta opp fattigere stater, vil selvsagt føre til kostnader for de andre, rikere statene.

Ene poenget er jo at man vinner mer på å ha klare avtaler og kjente rammevilkår, og EU-medlemskap ville gitt oss tilgang til et større marked, uten å bli påført samme kostnader som Stater utenfor EU. Det var jo en tor del av grunntanken.

Å justere medlemskontigenten i en organisasjon, er vel normal prosedyre. Når man tjener mye, og gjerne mer enn andre, så vil man selvsagt være med å betale en økning, når kostnadene går opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 04. november 2024, klokken 09:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. november 2024, klokken 09:39RJK, Siden du ønsker å avslutte EU-diskusjonen med å si noe som ikke er helt riktig, bør en gjerne avslutte det med en korreksjon. EU er i konstant endring, og kostnadene / prisene er i konstant endring. F.eks. ville Ukrainas medlemsskap, inkl 9 andre østblokkland som banker på døra, kostet de gjenværende medlemslandene 3060 milliarder.

Slik jeg har forstått det så gir EØS de tilgangene en trenger uten å gi bort for mye suverenitet, og åpne grensene for mye. Ønsker ikke svenske tilstander.
Hva var det som ikke var riktig? At det lå en pris der som var endel av forhandlingen, som man kunne se når man stemte? Du kan gjerne mene at det er feil, men det blir ikke riktig det heller. Prisen på det tidspunktet, var i all hovedsak kjent!

Ja, det er klart at pris endrer seg etter som man vedtar endringer. Det skjer jo også i boligsameier og! Så og med hva medlemskapet ville kostet oss.

Norge hadde uansett blitt en netto bidragsyter fra dag 1, som vel er naturlig når man vurderes som verdens rikeste land. Og det å ta opp fattigere stater, vil selvsagt føre til kostnader for de andre, rikere statene.

Ene poenget er jo at man vinner mer på å ha klare avtaler og kjente rammevilkår, og EU-medlemskap ville gitt oss tilgang til et større marked, uten å bli påført samme kostnader som Stater utenfor EU. Det var jo en tor del av grunntanken.

Å justere medlemskontigenten i en organisasjon, er vel normal prosedyre. Når man tjener mye, og gjerne mer enn andre, så vil man selvsagt være med å betale en økning, når kostnadene går opp.

Det som ikke er riktig er din løsning på mitt problem.
Jeg skrev:
"Nå betaler jo uansett Norge en del til EU, men tør ikke tenke på hva prisen ville vært om vi var fullverdig medlem."

Din fasit / løsning var:
"Norge hadde jo ferdigforhandle avtale i både 72 og 95, så da lå jo kostnadene relativt klare den gangen. Så tall kan sikkert graves opp i, men jeg orker ikke nå."

Min kommentar var at:
"EU er i konstant endring, og kostnadene / prisene er i konstant endring. "

Så for å skrive det veldig tydelig hva min tanke er så er det:
Prisen for hva medlemskapet i 1995 (for 29 år siden) er ikke særlig relevant for hva kostnaden for Norge vil være nå. Så jeg vil fortsatt hevde at jeg ikke "tør ikke tenke på hva prisen ville vært om vi var fullverdig medlem". EU har tross alt 720 folk i parlamentet, og det er ikke sånn at alle land har like mange med, så Norge ville fått mye færre enn f.eks. Italia, som vel har ca 10%. EU finner på nye ting hele tiden, og nye land tas inn med åpne armer.

Mulig jeg er egoistisk, men jeg har ikke lyst at vi skal bruke opp oljeformuen på landbruksstøtte til Moldova.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Tanken var at man kunne ta utgangspunktet i "kontingenten" i 95, og så sett hvordan vår medlemspris ville ha økt sammenlignet med medlemsavgiften for andre land i samme perioden 1995 til 2023! Da ville man fått en grei indikasjon.

Man kunne og sett på hva den summen trolig ville blitt basert på generell prisstigning i perioden. Det ville kunne fortelle om prisen har økt mer enn snitt-inflasjonen.

Det var altså intet feil, men du som ikke "så løsningen" basert på tilgjengelig info. Uansett, fasit ville jo aldri bli tilgjengelig siden vi ikke ble medlem, og EU har vel måtte ta noen kostnader som vi kunne bidratt med, slik at ikke "byrden" for de andre hadde blitt like store.

Uansett, selv om vi ville vært netto bidragsyter, ville vi nok sannsynligvis tjent inn kostnadene på økte inntekter. Nå må vi istedet "slukke branner" som skjer fordi vi mister tilganger til markedet pga av vårt "utenforståendeskap".

Et eksempel er jo det med å bli en viktig batteri-leverandør. Våre batterier risikerer jo å bli dyrere pga foreslåtte regler om å beskytte EU-industri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. november 2024, klokken 09:31
Sitat fra: Svein_H på lørdag 02. november 2024, klokken 19:16Man må være litt ekstra observant når det gjelder spotpris ja, har jeg erfart. Jeg har de siste 3 årene nytt godt av en fastprisavtale på 50 øre, men da den gikk ut nå i september måtte jeg også bevege meg ut i spotmarkedet. Som artikkelen nevnt ovenfor peker på er det gjerne det månedlige fastbeløpet som kan skape veldig store variasjoner i den effektive strømprisen, spesielt for husholdninger med et lavt forbruk. Jeg fant en avtale med -0.202 øre i påslag og null i fastbeløp, med prisgaranti i 12 mnd, jeg syntes det hørtes ganske greit ut, men er hele tiden forberedt på å bytte til en ny og bedre avtale hvis det dukker. Hvis jeg ikke gjør noe vil jeg neste høst automatisk få et påslag på 6.50 øre OG et fastbeløp på 69,-/mnd, og det blir noe helt annet!

Jeg har pr i dag ikke mulighet for app eller smartstyring av forbruket mitt, så jeg må bruke gamlemetoden. Jeg sjekker Nordpool daglig for å se når pristoppene kommer neste døgn, og tilpasser forbruket og elbilladingen etter beste evne. Da jeg tegnet fastprisavtale gjorde jeg det også til en vane å registrere spotprisene i et Excelark for sammenligning, og det har jeg fortsatt med. Etter at Nordpool innførte betaling for å få tilgang til historikken har jeg bare blitt nødt til å sjekke prisene oftere, men det funker det også. Det høres kanskje ut som mye styr, men siden rutinen er vel innarbeidet går det på automatikk og tar kanskje 1-2 minutter daglig.

Til noe vi alle enkelt kan gjøre noe med - EU debatten får ligge:

Ser vi er i samme båt. Du vet du kan hente strømprisen på forbrukerrådet's sider eller Elekt appn, nå som NordPool er stengt ?

Selv synes jeg ikke smart strømstyring er smart nok enda og for lite standardisert og ikke mulig å koble på strømmåleren i sikringsskapet. Derfor bruker jeg en hel del apper manuelt som OSS appn koblet til han-porten og gir meg full oversikt over strøm inn og ut historisk og akkurat nå. Til styring bruker jeg wifi smartbokser og app fra Shelly. F.eks står VV beholderen koblet til en slik 16A strømmåler/logger/bryter og varmer normalt mellom kl 00 og 03 på natta da nettleia er redusert. Tar alltid en sjekk på ettermiddagen hvordan morgendagens pris blir og blir det sol dagen etter flyttes normalt varming til et tidspunkt med sol dagen etter da solcelle strøm normalt er billigst - stor nok beholder til det. Kan og slå den på og av når jeg vil.

På varmepumpa sitter det og en smartplugg som måler strømmen kontinuerlig slik at jeg ser den jobber optimalt. Ang varmepumpa, hadde jeg en runde her inne sist vinter da jeg mente den ikke sparte meg for særlig strømforbruk, noe jeg kan dok gjennom målinger over mange år. Tok det opp med leverandør og etter mye om og men måtte de innrømme at jeg var mottaker av en av de første Kaitki varmepumpene og den hadde en feil. Nå skal det vær fikset og programvare oppdatert. Dette burde de tatt tak i selv synes jeg, så når jeg klagde etter 7 år måtte jeg betale selv, men kostet ikke stort. For tidlig å si om det hjelper da jeg knapt har sett kulde så langt, og problemet oppsto når temperaturen gikk lavere enn -5C..

Det mest essensielle havner i et stort regneark som jeg har hatt siden 2004 - hver sin lyst vil sikkert noen si  :)

Nordpool er vel ikke helt stengt, jeg kan fortsatt hente ut historiske priser et par mnd tilbake. Det blir litt mer jobb når jeg nå må hente ut en og en dag, sammenlignet med tidligere da jeg kunne hente ut fra en lengre periode i ett grep, men kanskje Forbrukerrådet har en bedre løsning der? Elekt eller andre apper er som sagt ikke noe alternativ, de funker ikke på min Windows Phone.

Her hos meg er det helt klart elbilen som er den største enkeltforbrukeren, så det er stort sett ladetidene for den som blir satt etter strømprisene for neste døgn. Bereder og varmepumper er på sine egne separate kurser, så det er mulig å styre dem også på et vis, men jeg føler at jeg generelt sett har et relativt lavt forbruk og gidder ikke bruke alt for mye tid på det. Jeg har nok mulighet til å komme ett trinn lavere på effektstigen hvis jeg konsentrerer meg (ser at jeg såvidt bikker 5kW-grensa når bilen lader om natta), men prisforskjellen mellom 2-5kW og 5-10kW er ikke så stor, så det har ikke blitt prioritert ennå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

#10414
Se her ja.  Endelig noen gode nyheter fra bransjen  :+1:

Lenke:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/11/02/196039809/analytiker-kan-ikke-utelukke-svaert-hoye-strompriser


Kopi:

Analytikere mener det er lite sannsynlig at strømprisene vil skyte i været kommende vinter. Men samtidig advares det mot kortere perioder med «svært høye priser».
Fredrik Sveen
2. nov. 2024 17:11 – Oppdatert 4. nov. 2024 14:58
Vinteren nærmer seg og med lavere temperaturer vil også strømforbruket øke. For noen år siden var strømprisene svært høye og hyppig debattert.

Analytikere ABC Nyheter har snakket med, forventer ikke et voldsomt prishopp kommende vinter.

– Det er lav sannsynlighet for at vi får noe lignende prisøkning som vinteren 2022, med en mindre risikopremie allerede inkludert i europeiske gass- og kraftpriser, sier senioranalytiker Olav Botnen i Volt Power Analytics.

To faktorer
Kraftanalytiker Marius Holm Rennesund i Thema Consulting sier de forventer strømpriser på 70-80 øre/kWh i Sør-Norge og kanskje priser ned mot halvparten av dette nivået i Nord-Norge den kommende vinteren.

I likhet med Botnen, tror Rennesund det er lite sannsynlig at prisnivået nærmer seg slik de var vinteren 2022. Han trekker frem to faktorer som han mener bidrar til dette.

– Gassprisen er en viktig driver for kraftprisene , og situasjonen i gassmarkedet er langt bedre enn den var vinteren 2022. Gasslagrene i Europa er nesten fulle, og LNG-terminaler (for å motta naturgass i flytende form) er kommet på plass. Det er derfor lite sannsynlig at vi får like høye gasspriser som i 2022, sier Rennesund til ABC Nyheter.

– Magasinfyllingen i vannkraftsmagasinene i Sør-Norge er langt bedre i dag enn de var da vi gikk inn i vinteren 2022. Med andre ord har vi mer vannkraft tilgjengelig gjennom vinteren, legger han til.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. november 2024, klokken 19:12Se her ja.  Endelig noen gode nyheter fra bransjen  :+1:

Lenke:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/11/02/196039809/analytiker-kan-ikke-utelukke-svaert-hoye-strompriser


Kopi:

Analytikere mener det er lite sannsynlig at strømprisene vil skyte i været kommende vinter. Men samtidig advares det mot kortere perioder med «svært høye priser».
Fredrik Sveen
2. nov. 2024 17:11 – Oppdatert 4. nov. 2024 14:58
Vinteren nærmer seg og med lavere temperaturer vil også strømforbruket øke. For noen år siden var strømprisene svært høye og hyppig debattert.

Analytikere ABC Nyheter har snakket med, forventer ikke et voldsomt prishopp kommende vinter.

– Det er lav sannsynlighet for at vi får noe lignende prisøkning som vinteren 2022, med en mindre risikopremie allerede inkludert i europeiske gass- og kraftpriser, sier senioranalytiker Olav Botnen i Volt Power Analytics.

To faktorer
Kraftanalytiker Marius Holm Rennesund i Thema Consulting sier de forventer strømpriser på 70-80 øre/kWh i Sør-Norge og kanskje priser ned mot halvparten av dette nivået i Nord-Norge den kommende vinteren.

I likhet med Botnen, tror Rennesund det er lite sannsynlig at prisnivået nærmer seg slik de var vinteren 2022. Han trekker frem to faktorer som han mener bidrar til dette.

– Gassprisen er en viktig driver for kraftprisene , og situasjonen i gassmarkedet er langt bedre enn den var vinteren 2022. Gasslagrene i Europa er nesten fulle, og LNG-terminaler (for å motta naturgass i flytende form) er kommet på plass. Det er derfor lite sannsynlig at vi får like høye gasspriser som i 2022, sier Rennesund til ABC Nyheter.

– Magasinfyllingen i vannkraftsmagasinene i Sør-Norge er langt bedre i dag enn de var da vi gikk inn i vinteren 2022. Med andre ord har vi mer vannkraft tilgjengelig gjennom vinteren, legger han til.
Hvor gode pleier disse analytikerne å være ?

Minner litt om aksje eksperter sin evne til å forutse!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 04. november 2024, klokken 19:41Minner litt om aksje eksperter sin evne til å forutse!
De ser vel like langt som nesa si. I fjor spådde de lave priser til vinteren når strømprisen var under en krone, og høye priser når den var oppe over tre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 20:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 04. november 2024, klokken 19:41Minner litt om aksje eksperter sin evne til å forutse!
De ser vel like langt som nesa si. I fjor spådde de lave priser til vinteren når strømprisen var under en krone, og høye priser når den var oppe over tre.

Du ser jo potensialet for høye priser ved å kikke litt på Tyskland om dagen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstreme-prisforskjeller-pa-strom-norge-slipper-med-skrekken/s/5-95-2108620

ToWalkOrDrive

Ja, det var jo griseflaks at eksportkablene var under vedlikeholdelse, og magasinene fulle.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. november 2024, klokken 21:23Du ser jo potensialet for høye priser ved å kikke litt på Tyskland om dagen.
Ja, her ser vi resultatet av ett land som har mye sol og vind, med litt baseload (kull) og dyr regulerbar kraft (gass).

Dette kommer de aldri til å klare å fikse uten at man bygger ut en massiv overkapasitet på fornybar samt enorm linjekapasitet. Men det vil jo ikke være lønnsomt siden man da vil ha overproduksjon store deler av tiden.

Uten langsiktig (mere enn noen dagers) lagring av fornybar må man ha en relativt høy baseload. Det eneste (natur og klimavennlige) som tilbyr det pr nå er kjernekraft.

Alternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatAlternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...
Turf :+1: interessant. Vet du noe mer om dette. Er det på blokka?

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 20:25De ser vel like langt som nesa si..
Og slik snakker en «strømekspert» her inne på et diskusjonsforum  ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. november 2024, klokken 06:56
SitatAlternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...
Turf :+1: interessant. Vet du noe mer om dette. Er det på blokka?

Nei,ACER vil ikke ha andre løsninger enn marginalpris.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. november 2024, klokken 08:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 20:25De ser vel like langt som nesa si..
Og slik snakker en «strømekspert» her inne på et diskusjonsforum  ;D
Det er bare å se på uttalelsene til strømekspertene i fjor høst. Spådommene deres svingte i takt med strømprisen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. november 2024, klokken 06:56
SitatAlternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...
Turf :+1: interessant. Vet du noe mer om dette. Er det på blokka?
Nei, det kommer ikke til å skje. Alt for mange som tjener godt på systemet vi har nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA