Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:38
Sitat fra: Syklist på man 26. aug 2024, kl. 11:39Vi beveger oss vel litt fra emnet, men du har et godt poeng at Norge er ganske unikt med at man både lar privatpersoner ha flytende rente på boliglån og lar oss kjøpe strøm til spotpriser.

Er ikke rart at folk får problemer med både stigende rente og svingende strømpris.

Fastpriskontrakter med forutsigbarhet vil nok være en fordel for mange.

For boligmarkedet ville det vært naturlig at bankene krevet 50% egenkapital for å gi lån med flytende rente, og si 20% med fast rente bundet i 10 år.

Slik som det er nå har vi fått en enorm boligboble.

(Fra artikkel sitert av artur:

Norske husholdninger har verdensrekord i gjeld. Den har økt fra 120 til 250 prosent av disponibel inntekt fra 1995 til i dag. Vi slår nesten alle andre land i graden av sårbarhet for endringer i rentene. 95 prosent av alle boliglån har en rente som banken kan endre med tre måneders varsel.

)

Bare for å gjøre det helt klart. Norske husholdningers gjeld er på 4.171 milliarder. Med ca 2,5 millioner husholdninger tilsvarer det en gjeld på ca 1,67 millioner per husholdning.

I det lange løp er det lønnsomt å eie egen bolig. Bare synd at det er eiendomsbaroner og spekulanter som driver opp prisene i de store byene slik at bolig blir uforholdsmessig dyrt. Det er på tide at politikerne griper tak i den dysfunksjonelle situasjonen og lager alternative markeder i de større byene. De fleste land har slike alternativer som holder prisene i sjakk.

Disse såkalte spekulantene som kjøper/bygger boliger gjør etter det jeg forstår for utleie, men hvis de IKKE hadde kjøpt/bygget disse leilighetene hadde de blitt bygget?

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:19
Sitat fra: arthur på tir 27. aug 2024, kl. 07:35
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:14Jeg er da splitter pine gal som har 13% gjeldsbelastning og likevel sikret med fastrente men har spotpris på strøm fordi de fastprisavtalen som tilbys er over det jeg antar blir snittpris etter strømstøtte!

Når en titter i spåkule for strømpris så er Ukraina krig i full sving men det har den vært i flere år, og det blir ikke noe plutselig kutt i gassforsyningene, så det er bare Nordpool/EU som driver prisene opp sammen med spekulanter og strategiske strømprodusenter! Det betyr vi får omtrent det samme snittet som forrige år.

Er det på samme måte Oslo Børs som selv driver prisene på verdipapirene på børsen? Gjelder dette alle børser sånn generelt? For egen del trodde jeg at også Nordpool var et sted for omsetning, kjøp og salg, av en vare, her strøm, men mulig jeg har misforstått det hele.

Så du har ikke forstått at det er Nord Pool's spinnville algoritme for fastsetting av pris som er det store ankepunktet?

Nei, åpenbart har jeg ikke det, men vis meg gjerne litt dokumentasjon på at det er tilfelle og i så fall hvordan og ikke minst hvorfor?

Det som hevdes er:

Produsentene melder inn tilgjengelig kraft til børsen for det kommende døgnet, og til hvilken pris de er villige til å selge for.

Samtidig melder strømselskaper og industribedrifter inn hvor mye kraft de ønsker å kjøpe, og til hvilken pris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 27. aug 2024, kl. 18:49
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:38
Sitat fra: Syklist på man 26. aug 2024, kl. 11:39Vi beveger oss vel litt fra emnet, men du har et godt poeng at Norge er ganske unikt med at man både lar privatpersoner ha flytende rente på boliglån og lar oss kjøpe strøm til spotpriser.

Er ikke rart at folk får problemer med både stigende rente og svingende strømpris.

Fastpriskontrakter med forutsigbarhet vil nok være en fordel for mange.

For boligmarkedet ville det vært naturlig at bankene krevet 50% egenkapital for å gi lån med flytende rente, og si 20% med fast rente bundet i 10 år.

Slik som det er nå har vi fått en enorm boligboble.

(Fra artikkel sitert av artur:

Norske husholdninger har verdensrekord i gjeld. Den har økt fra 120 til 250 prosent av disponibel inntekt fra 1995 til i dag. Vi slår nesten alle andre land i graden av sårbarhet for endringer i rentene. 95 prosent av alle boliglån har en rente som banken kan endre med tre måneders varsel.

)

Bare for å gjøre det helt klart. Norske husholdningers gjeld er på 4.171 milliarder. Med ca 2,5 millioner husholdninger tilsvarer det en gjeld på ca 1,67 millioner per husholdning.

I det lange løp er det lønnsomt å eie egen bolig. Bare synd at det er eiendomsbaroner og spekulanter som driver opp prisene i de store byene slik at bolig blir uforholdsmessig dyrt. Det er på tide at politikerne griper tak i den dysfunksjonelle situasjonen og lager alternative markeder i de større byene. De fleste land har slike alternativer som holder prisene i sjakk.

Disse såkalte spekulantene som kjøper/bygger boliger gjør etter det jeg forstår for utleie, men hvis de IKKE hadde kjøpt/bygget disse leilighetene hadde de blitt bygget?

Ja, de siste par års forsøk på å jage spekulanter ut har fungert særs dårlig for de som ikke kan kjøpe. Er jo en vanlig tilbuds- og etterspørselskurve. Når en får et negativt skift i tilbudskurven (færre utleieboliger) så går prisen opp om en ikke samtidig får et negativt skift i etterspørselskurven. Det har en ikke. Så utleieprisene har gått gjennom taket i det siste, og rammer de som av ulike grunner ikke kan kjøpe hardest.
https://e24.no/naeringsliv/i/GyMKW9/utleier-kvitter-seg-med-150-leiligheter-i-bergen-blir-verre-foer-det-blir-bedre

Det som må skje er at myndighetene må legge til rette for større boligbygging der folk må bo, og i tillegg forbedre vei og jernbane inn til byene, så folk slipper å presse seg inn i byene for å slippe 2 timer med pendling.

https://www.dn.no/eiendom/boligmarkedet/nye-boliger/boligkjop/-ferdigstilles-40000-farre-boliger-enn-behovet/2-1-1660391
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 27. aug 2024, kl. 18:52
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:19
Sitat fra: arthur på tir 27. aug 2024, kl. 07:35
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:14Jeg er da splitter pine gal som har 13% gjeldsbelastning og likevel sikret med fastrente men har spotpris på strøm fordi de fastprisavtalen som tilbys er over det jeg antar blir snittpris etter strømstøtte!

Når en titter i spåkule for strømpris så er Ukraina krig i full sving men det har den vært i flere år, og det blir ikke noe plutselig kutt i gassforsyningene, så det er bare Nordpool/EU som driver prisene opp sammen med spekulanter og strategiske strømprodusenter! Det betyr vi får omtrent det samme snittet som forrige år.

Er det på samme måte Oslo Børs som selv driver prisene på verdipapirene på børsen? Gjelder dette alle børser sånn generelt? For egen del trodde jeg at også Nordpool var et sted for omsetning, kjøp og salg, av en vare, her strøm, men mulig jeg har misforstått det hele.

Så du har ikke forstått at det er Nord Pool's spinnville algoritme for fastsetting av pris som er det store ankepunktet?

Nei, åpenbart har jeg ikke det, men vis meg gjerne litt dokumentasjon på at det er tilfelle og i så fall hvordan og ikke minst hvorfor?

Her er en forenklet beskrivelse av pris algoritmen :

https://www.epexspot.com/sites/default/files/2020-02/Euphemia_Public%20Description_Single%20Price%20Coupling%20Algorithm_190410.pdf

En går her ikke på detaljene (selv om noen sikkert mener det ser slik ut).
En enkel presentasjon her også her :

https://www.epexspot.com/sites/default/files/2020-02/Euphemia_Description%20and%20functioning_1812.pdf

Jeg har diskutert heftig med Ketil i denne tråden om ulike problemstillinger og utfordringer og vært veldig uenig i mye, men når det kommer til pris algoritmen så tror jeg vi tenker mye likt. Algoritmen er ikke god fordi den forutsetter et velfungerende marked. Men hjørneløsningene - for mye kraft og for lite kraft - løser den ekstremt dårlig.

Jeg har sett at når systemet blir presset den ene eller andre veien så kan det som dyttes ut av priser bli ren og skjær idioti . Jeg skal forsøke å forklare det veldig enkelt: Tenk deg at du har prognoser på en last (forbruk) neste døgn som vil ligge helt i ytterkanten av hva som i sum fysisk er mulig å levere. Da vet alle som jobber i markedet at prisen kan bevege seg ekstremt fort oppover. La oss si en aktør analyserer budkurvene siste uken og ser at det kun skal 50 MW mindre tilbud til før prisen går i maks. Da kan man like gjerne sette prisen til 5000 EURO på de siste MW og dytte prisen fra f.eks 100 EURO til 5000 EURO. Kanskje man ikke ønsker å produsere de siste MW heller fordi det er noen tekniske utfordringer her som man er litt usikker på slik at man begrenser litt på effekten. Dette er helt normalt - og legitimt der man f.eks har elve vassdrag eller vassdrag med små inntakt der fallhøyden betyr mye for maks produksjon og følgelig vil maks effekt variere mye gjennom døgnet.

Uansett - det er jo åpenbart en vinn vinn situasjon å trekke ut 50 MW i en slik situasjon der man BÅDE er usikker på om man faktisk klarer å levere det - og samtidig vet at dersom man trekker dette ut så vil ALL annen kraft man har få høyeste pris av det som bys inn.

Nå er slike grep som å trekke ut effekt for å dytte pris oppover fullstendig ulovlige og anses som markedsmanipulasjon. Hele markedet overvåkes av et eget organ nede i Ljubana som tar imot alle budkurver fra alle aktører (Acer har opprettet dette). Sitter man som analytiker her og lager sine egne rutiner så har man alt man trenger av informasjon for å avdekke tvilsom handel (og kunnskap nok til selv å kunne agere på den dersom man var en aktør), men det er ikke enkelt å vite med 100% sikkerhet at noen jukser eller utnytter situasjoner heller.

Jeg tror ikke juks er vanlig, men de senere år har vist at det skjer ulike uheldige markedsgrep, spesielt med finansiell handel som kobles til fysiske priser - mange er dømt, mange har fått store bøter. Det eneste jeg vet med sikkerhet er den enkle erkjennelsen av at det meste av effekt som tilbys i markedet normalt ligger langt,langt unna maks pris grensen som er lovlig å by inn - og dersom prisen presses opp mot taket så er det egentlig ulogisk fordi det ikke burde finnes noen ekstra tilbyder der om prisen er 2000 eller 5000 EURO. Men EU tror det - dvs. deres løsning på slike utfordringer har alltid vært å øke prisen fordi man da håper at dette signalet vil få noen til f.eks å stoppe sitt forbruk og skru av f.eks industri. Men en stor industri har gjerne fastpris avtaler, og selv om prisen blir ekstrem en eller 2 timer - vel så er det ren og skjær idoti for denne bedriften å stoppe produksjonen for en så kort periode. Mao. her fungerer ikke markedet og vil trolig aldri fungere. MEN dersom markedet ALLTID har nok effekt - så fungerer det forsåvidt- dvs. man har også det motsatte tilfelle der prisen presses ned mot -500 EURO. Det skyldes som regel at noen aktører har bundet seg til å levere tjenester til Statnett,SVK,FINGRID osv..som da forutsetter at man har roterende aggregat på drift.
Der har man inngått en bindene avtale som da må dekkes uansett negativ pris. Det man satser på er jo at vind og sol kobler bort sin produksjon før man havner nede på -500. Men med garantipriser som f.eks gis gjennom offentlige tilskuddsordninger så vil jo ikke vind eller sol heller skru seg av før prisen går under prisen på tilskuddet. Og analyser gjort f.eks på Sol viser jo at man så langt heller ikke taper nok til at man gidder å stoppe solproduksjonen heller.....Dermed preses prises fort ganske langt ned også...Og dette blir bare et større og større problem i takt med mer vind og sol. Også her fungerer ikke markedet fordi man ikke har den fleksibiliteten som man har beskrevet i de matematiske modellene - eller som ligger som forutsetning for modellen. Mao når man beveger seg på yttergrensene, kantløsningene, så fungerer ikke markedet på en samfunnsøkonomisk optimal måte....Men gitt et perfekt marked med nok tilbydere som alle har  god fleksiblitet - så skal markedsmodellen fungere godt - og den gjør det også stort sett, men den er ikke perfekt og modellen som brukes for prissetting har dessverre svakheter som ingen har turt å røre ved så langt.... I en ideell verden så burde husholdninger bli skjermet for markedet. Og det samme burde kanskje en del industri - og så kunne markedet kun være for de som har mye fleksibilitet. Man designet jo dette markedet med tanken om at det fantes mye fleksibilitet der ute - men det er egentlig litt umenneskelig å lage løsninger som skal motvirke menneskene sin biolgiske rytme. F.eks at man skal vaske klær om natten - event. dytte huset fullt av batterier som man kan hente kraft fra om dagen og fylle på om natten osv. Det er så dyrt og krevende at det beste kanskje ville være å heller ha en fleksibel produksjon - slik som vannkraft OG kjernekraft og ikke en ustabil kraft basert på sol og vind.....

Electric cars in Norway

SitatJeg har diskutert heftig med Ketil i denne tråden om ulike problemstillinger og utfordringer og vært veldig uenig i mye,
Bare artig det synes jeg. Og jeg lærer mye av å høre på dere :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 27. aug 2024, kl. 12:33Slik gassprisene for fremtidige leveranser er, og hvordan gassprisen er nå, så ser det jo ikke så ille ut. Fra å være over 100 er den nå rundt 40 for det neste året. Dermed kan en fyre opp gasskraftverk og holde vekke de verste strømtoppene, kanskje...selv om det er vel mye ikke-regularbar kraft som bygges opp nå. Ikke lett å lage strøm av solceller og vindkraftverk når det er -10 grader i Europa, blikkstille, og kveld....

Ser at Statkraft er enig med meg at det ikke ser så ille ut. Fra VG i dag.
https://www.vg.no/nyheter/i/GyPGjV/statkrafts-vaermelding-for-stroemprisen-50-oere

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 28. aug 2024, kl. 12:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 27. aug 2024, kl. 12:33Slik gassprisene for fremtidige leveranser er, og hvordan gassprisen er nå, så ser det jo ikke så ille ut. Fra å være over 100 er den nå rundt 40 for det neste året. Dermed kan en fyre opp gasskraftverk og holde vekke de verste strømtoppene, kanskje...selv om det er vel mye ikke-regularbar kraft som bygges opp nå. Ikke lett å lage strøm av solceller og vindkraftverk når det er -10 grader i Europa, blikkstille, og kveld....

https://www.vg.no/nyheter/i/GyPGjV/statkrafts-vaermelding-for-stroemprisen-50-oere

Statkraft later som at det er norske forhold som bestemmer strømprisene i Norge. I virkeligheten er det anstrengt strømmarked i Europa som er bestemmende (tendens underskudd) og som får prisene til å fly i taket. Da betyr fyllingsgraden i norske magasiner minimalt.

Dette vet hun sikkert, men hun foretrekker at vi tror på hennes falske fortelling.

(Samme innlegg også lagt inn på TU).

Eladdin - Elbilfareren

Det kjærringa sier, er at vi skal importere billig sol- og vindkraft, og vi skal selge vannkraft til utlandet når prisen er ditto høy i utlandet, noe som tilsier at den hye prisen utlandet er villig til å betale smitter over på oss i Norge.
Det blir fett.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 28. aug 2024, kl. 17:11Statkraft later som at det er norske forhold som bestemmer strømprisene i Norge. I virkeligheten er det anstrengt strømmarked i Europa som er bestemmende (tendens underskudd) og som får prisene til å fly i taket. Da betyr fyllingsgraden i norske magasiner minimalt.

Dette vet hun sikkert, men hun foretrekker at vi tror på hennes falske fortelling.
Problemet er jo at de later som om Norge er ett prisområde. Men ser man på grafene så avslører det jo at prisene i tre områder, og spesielt NO2 er tett koblet på det Europeiske markedet, og ikke har signifikant andre priser.

Det hun lett hopper bukk over er jo at uansett hvor høy fyllingsgrad vi har i magasinene i sør så kan man eksportere så mye at den blir lav igjen.

August i år er ett godt eksempel. På hytta a NO1 har snittprisen hittil vært 19 øre/kWh, mens hjemme i NO2 69 øre/kWh.

Og som alle her vet er jo ikke snittprisen interessant uten volumvekting. Jeg vil bli veldig overrasket om volumvektet snittpris kommer under 1kr/kWh i år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Husker dere regjeringen sin energikommisjon? Den som ble oppnevnt ved kongelig resolusjon 11. februar 2022 for å kartlegge energibehovene og foreslå økt energiproduksjon, med mål om at Norge fortsatt skal ha overskuddsproduksjon av kraft og at rikelig tilgang på  fornybar kraft fortsatt skal være et konkurransefortrinn for norsk industri.

Den ble jo presentert med undertittel : "Mer av alt - raskere"

Kide :

https://www.regjeringen.no/contentassets/5f15fcecae3143d1bf9cade7da6afe6e/no/pdfs/nou202320230003000dddpdfs.pdf

Så har man startet på arbeidet og hva skjer? Jo - regjeringen har sendt ut forslag til endringer i ny energilov som slaktes av bransjen. Der det offisielle målet er "Mer av alt raskere", mener nå f.eks nettsleskapet Tensio at endringene forreslått vil gi stikk motsatt effekt. "Mindre av alt - senere"

Her er utdrag av svaret Tensio har sendt inn til regjeringens høring :

"Hvis Tensio leser høringsdokumentet riktig foreslår departementet å innføre en obligatorisk
meldeplikt på alle konsesjonssaker. Om dette ikke er tilfellet må dette presiseres med all tydelighet
slik at det unngås at alle saker meldes med de konsekvenser dette vil ha for samfunnet i forhold til
tidsbruk og kostnader. Det er åpenbart at flere anlegg må meldes før de kan søkes konsesjon på om
dagens sporadiske meldeplikt erstattes av en obligatorisk meldeplikt. Dette er ikke et forslag som vil
føre til noen forbedringer eller vil gjøre det raskere og enklere å utvikle fremtidens overføringsnett.
Med obligatorisk meldeplikt blir det mer administrativt arbeid i alle ledd av verdikjeden med lengre
kø og større gap mellom realiteter og ambisjoner. "

Kilde :

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-energiloven-tidlig-saksavslutning-mv/id3046596/?uid=83bae25e-f63a-4c3e-86df-aa5197899904

Jeg har påpekt flere ganger i denne tråden at regjeringen ofte sier A, men i praksis ender det med B

Når de sier de vil ha lavere priser - vel da får vi høyere priser - når de sier raskere behandling, vel da skal man tydeligvis få senere behandling.  Jeg vet ikke hvorfor, men det følger på en måte en slags rød tråd dessverre. Jeg har påpekt manglende kompetanse - både hos regjeringen og departementet, men det kan også ha noe med at man ønsker sterkere offentlig styring og kontroll og ikke helt "ser skogen for bare trær". 

De foreslåtte endringene i energiloven kan sees her :

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-energiloven-tidlig-saksavslutning-mv/id3046596/?expand=horingssvar

Nå er det tross alt bare foreslåtte endringer - ikke en ny lov som er vedtatt, så dette kan endre seg.
Men det er interessant å se hvordan regjeringen får ett råd via energikommisjonen og så gyver løs på lovverket og ender opp med å få tilbakemelding fra aktørene på at det man foreslår vil gi stikk motsatt effekt av det som var målet til energikommisjonen....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 28. aug 2024, kl. 17:11

Statkraft later som at det er norske forhold som bestemmer strømprisene i Norge. I virkeligheten er det anstrengt strømmarked i Europa som er bestemmende (tendens underskudd) og som får prisene til å fly i taket. Da betyr fyllingsgraden i norske magasiner minimalt.

(Samme innlegg også lagt inn på TU).

Ja, men hun kan "bevise" at hun har rett ved at prisene i Europa blir overkommelige, ettersom gassprisen for fremtidig levering er relativt lave (ref mitt første innlegg), og gassprisene styrer prisene i Europa som smitter til NO2. Men dersom vannmagasinene er skåltomme så kan en få verre priser enn i Europa, så det er jo greit at de har mye vann og. Er for øvrig snodig at vannmagasinene i NO2 ikke har økt den siste tiden med tanke på at det har bøttet ned i hele august. Tipper kraftselskapene satser på at det blir fremdeles en våt høst, med mye vind, sånn at det de har eksportert i august kan tas inn igjen i form av regn når det blåser mye i Europa i september, og prisene der blir lave.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 29. aug 2024, kl. 08:12Er for øvrig snodig at vannmagasinene i NO2 ikke har økt den siste tiden med tanke på at det har bøttet ned i hele august. Tipper kraftselskapene satser på at det blir fremdeles en våt høst, med mye vind, sånn at det de har eksportert i august kan tas inn igjen i form av regn når det blåser mye i Europa i september, og prisene der blir lave.
Plukker ut bare dette ene poenget ditt.

Bor ved Norges lengste elv og den har hatt ekstra høy vannføring i hele år. Vi har lokalt en turvei som er lagt langs elva, med lys og krakker.
I hele år har denne ligget under vann. Vi hadde ingen vårflom som vi pleier, kun ett jevnt høyt nivå.
En kan jo lure på hva dette betyr, men det er omfattende reguleringsmuligheter.
Jeg tror ikke ett øyeblikk på at vi sparer vann slik at vi skal få lavere strømpris i vinter. Det er stikk i strid med maks inntjenings doktrinen strømprodusentene jobber etter.
Det er helt klart styrt om magasinene i NO2 har høyere fyllingsgrad enn NO 1 og 3

PS; jeg vet at en elv ikke kan magasinere store volum, men elver fores fra magasiner som kan lagre en god del.

daktari

"Statnett låser opp Østlandet – åpner for 1500 MW nytt forbruk
For et år siden var beskjeden at det ville ta et tiår før det kunne kobles til nytt forbruk på Østlandet. I dag melder Statnett at opptil 1500 MW nytt forbruk kan reserveres."

Så mye for å flå forbrukere på nettleien fordi kapasiteten er for lav...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på tor 29. aug 2024, kl. 16:47"Statnett låser opp Østlandet – åpner for 1500 MW nytt forbruk
For et år siden var beskjeden at det ville ta et tiår før det kunne kobles til nytt forbruk på Østlandet. I dag melder Statnett at opptil 1500 MW nytt forbruk kan reserveres."

Det vil gi flere timer med priskobling til NO2

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tor 29. aug 2024, kl. 18:04
Sitat fra: daktari på tor 29. aug 2024, kl. 16:47"Statnett låser opp Østlandet – åpner for 1500 MW nytt forbruk

Det vil gi flere timer med priskobling til NO2

Så utrolig overraskende 🙈

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA