Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39...bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.
Panelomn kan da ikkje vere betre enn varmekablar?
Hadde uansett vore veldig kaldt i golvet her på vinteren utan varmekabel sidan eg har garasjen til blokka under.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Isoleringgrad er jo ekstremt mye viktigere en hvilken varmekilde.

Ett godt isolert hus med gulvvarmefolie, vil kunne ha langt bedre forbruk enn et dårlig isolert hus på samme sted med varmepumpe her i tildels veldig kalde Norge midtvinters hvor vi bruker mest strøm.

Electric cars in Norway

#9407
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mai 2024, klokken 09:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 05:07.

Jeg tror mange politikere også egentlig tenker det samme om strømprisen, mens en del politikere tenker at 18 øre blir for lavt med tanke på å få investeringer i vindmøller til havs og land til å bli lønnsomme. De politikerne som egentlig ønsker lavere pris tror jeg har gitt opp å få det til, siden det er vanskelig av mange grunner.
ToWalk... :+1: Tror du dessverre har helt rett i dette du skriver.

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39Bergvarme med utveksling med KALDT vann nede i berget er jo håpløse greier. Dyrt å anlegge og ofte dyrt å drifte og i praksis dårligere COP enn dagens luft til luftpumper. Rart du trekker frem bergvarme! Jeg ha l-l-v.pumpe og bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.

Bergvarme har god COP hele året, selv om det er -20 grader ute får jeg COP på over 4 hjemme (og over 5 når det er mildere ute pga. at det ikke trengs så varmt vann ut i gulvene). En luft/luft varmepumpe vil dessuten ikke hjelpe i det hele tatt på sommeren, da den kun lager varme og ikke varmtvann (da må du ha luft/vann).

De fleste vil ha varme i gulvene i dag, ikke en enhet som står og blåser på veggen. Luft/luft varmepumpe i stua hjelper lite til å tørke opp vannsøl på baderomsgulvet. Vannbåren varme er nesten en forutsetning for god spredning av varme i huset. Og har man først vannbåren varme vil jeg mye heller ha en stillegående varmepumpe innendørs enn en støyende stygg boks på utsiden av huset som også gir dårlig COP når det er mest behov for varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Problemet er jo at å oppgradere til vannbåren varme i eksisterende hus er helt hinsides dyrt. Uten det er jo bakke til vann VP ubrukelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. mai 2024, klokken 15:46Problemet er jo at å oppgradere til vannbåren varme i eksisterende hus er helt hinsides dyrt. Uten det er jo bakke til vann VP ubrukelig.

Ja, så sant ikke gulvene uansett skal rehabiliteres er det dyrt. Skal man fikse gulvene koster det ikke mye ekstra, kun 22mm sponplater med spor, varmefordelingsplater og 16mm rør. Alternativt 123x23mm plank, varmefordelingsplater og 22mm rør. Men mitt poeng gjaldt at nye hus fortsatt bygges med varmekabler da. I f.eks Sverige er ikke det gangbart, der er det bare vannbåren som gjelder. Varme fra enten fjernvarme, bergvarme eller vedfyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway


De t var jeg ikke klar over at det var slik i Sverige..

daktari

Svenskene har også endel luft-vann-varmempumper. De suger inne-luften ut fra bad/kjøkken typisk, og varmeveksler med varmtvannet som da også brukes til oppvarming også. Ingen utedelen altså. Til-luft i huset gjennom ventiler i veggen.
Antagelig smartere og sikkert mindre trøblete enn "balansert ventilasjon" vi har drevet med i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 23:57Svenskene har også endel luft-vann-varmempumper. De suger inne-luften ut fra bad/kjøkken typisk, og varmeveksler med varmtvannet som da også brukes til oppvarming også. Ingen utedelen altså. Til-luft i huset gjennom ventiler i veggen.
Antagelig smartere og sikkert mindre trøblete enn "balansert ventilasjon" vi har drevet med i Norge.
Aha da forstår jeg det bedre :+1: smart løsning

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mai 2024, klokken 14:00
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39Bergvarme med utveksling med KALDT vann nede i berget er jo håpløse greier. Dyrt å anlegge og ofte dyrt å drifte og i praksis dårligere COP enn dagens luft til luftpumper. Rart du trekker frem bergvarme! Jeg ha l-l-v.pumpe og bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.

Bergvarme har god COP hele året, selv om det er -20 grader ute får jeg COP på over 4 hjemme (og over 5 når det er mildere ute pga. at det ikke trengs så varmt vann ut i gulvene). En luft/luft varmepumpe vil dessuten ikke hjelpe i det hele tatt på sommeren, da den kun lager varme og ikke varmtvann (da må du ha luft/vann).

De fleste vil ha varme i gulvene i dag, ikke en enhet som står og blåser på veggen. Luft/luft varmepumpe i stua hjelper lite til å tørke opp vannsøl på baderomsgulvet. Vannbåren varme er nesten en forutsetning for god spredning av varme i huset. Og har man først vannbåren varme vil jeg mye heller ha en stillegående varmepumpe innendørs enn en støyende stygg boks på utsiden av huset som også gir dårlig COP når det er mest behov for varme.

Mye interessant her. Vi kan være enige om at det er SCOP som gjelder, altså COP som gjennomsnitt over fyringssesongen. Ellers kan jo luft til luft være fint til kjøling om sommeren.

Hva er din gjennomsnittlige COP over året? Om du har varmtvann i systemet så er jo det et stort pluss. Selv vurder jeg å kjøpe inn en bereder med innebygd varmepumpe som tar luft fra badet.

Med hensyn til spredning av varme fungerer dette bra hos meg. Åpner dør til soverom om kvelden slik at jeg bruker ingen panelovner. Varme i bad i gulvet sluttet å fungere, men med åpen dør er det lite fuktighet på badet. Sper på med stråleovn om vinteren et par timer annenhver dag når det er kaldt.

Innerdeler oppe på veggen er jo latterlig! Jeg har plassert min l-l innerdel ned mot gulvet. Kunne brukt l-l-anlegget mer til kjøling om sommeren, men åpen dør til hagen og åpne vinduer gjør stort sett sammen nytten.

Ut fra tidligere bruk av panelovner med sentral lett styrbar termostat og nedsatt temperatur med 5 grader om natten, har jeg målt det totale varmebehovet i huset til 10.000 kWh. Med varmepumpe (fra 2013) er jeg nede på ca 3.500 kWh, altså SCOP opp mot 3. Om jeg hadde byttet til dagens beste varmepumper, hadde jeg oppnådd SCOP på ca 4,6 (Panasonic målt etter nordiske forhold).

En ulempe med l-l er støy inne i huset. Ute merker vi ingenting da vi bare er ute i sommerhalvåret og støyen trenger ikke inn i huset.

Om man vil bruke 300 til 400 tusen til oppvarmingssystem i huset så må man gjerne foretrekke det. Selv har jeg altså valgt et opplegg til ca 25.000 kr (i dagens priser) og burde i tillegg investere i bereder til ca 20.000 (innkjøpspris). Med det opplegget har jeg et system som er meget tilfredsstillende.

Skulle jeg ha valgt noe annet, kunne jeg tenke meg luft til vann inklusive varmtvann. Ville bruke radiatorer.

Luft til luft varmepumper er meget utbredt i Sverige der enn har luft til luft, luft til vann og vann til vann varmepumper (og mye fjernvarme). Vann til vann var størst i salg årene 2021 til 2023. Luft til luft stod for litt under en tredjedel (nest størst).

jkirkebo

Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 23:57Svenskene har også endel luft-vann-varmempumper. De suger inne-luften ut fra bad/kjøkken typisk, og varmeveksler med varmtvannet som da også brukes til oppvarming også. Ingen utedelen altså. Til-luft i huset gjennom ventiler i veggen.
Antagelig smartere og sikkert mindre trøblete enn "balansert ventilasjon" vi har drevet med i Norge.

Ja, det kalles avtrekksvarmepumpe. Fint å kombinere med vedfyring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mai 2024, klokken 20:42Men mitt poeng gjaldt at nye hus fortsatt bygges med varmekabler da. I f.eks Sverige er ikke det gangbart, der er det bare vannbåren som gjelder. Varme fra enten fjernvarme, bergvarme eller vedfyr.
Ja, det er nesten galskap at det er lov. Min mor bygget nettopp nytt hus. Eneste varme er varmekabler, ingen solceller på taket eller noe annet i form av energitiltak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 06. mai 2024, klokken 14:08Mye interessant her. Vi kan være enige om at det er SCOP som gjelder, altså COP som gjennomsnitt over fyringssesongen. Ellers kan jo luft til luft være fint til kjøling om sommeren.

Hva er din gjennomsnittlige COP over året? Om du har varmtvann i systemet så er jo det et stort pluss. Selv vurder jeg å kjøpe inn en bereder med innebygd varmepumpe som tar luft fra badet.

Gjennomsnittlig COP for varme er 4,05 og for varmtvann 3,0. Jeg har en hybrid system med både radiatorer og gulvvarme, huset hadde oljefyr og kun radiatorer når vi overtok det i 1997. Alle gulv som er rehabilitert i 1.etg har fått gulvvarme, men det er en del radiatorer igjen i utleieleiligheten og 2.etg. Det betyr at vi må ha varmere vann ut i systemet enn om vi hadde hatt utelukkende gulvvarme og derfor blir COP lavere. Med kun gulvvarme tipper jeg vi hadde ligget oppunder 5. Du ser jo forskjellen på varme og varmtvann...

Kjøling har vi, fra energibrønnen. Praktisk talt gratis i drift. 4 viftekonvektorer, en i hver stue og en i hvert (store) soverom. Enten innfelt i vegg eller i tak. Fungerer utrolig godt, strømforbruket er fra 30W til 200W avhengig av hvor mange som går og viftehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Gazer75 på fredag 03. mai 2024, klokken 18:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39...bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.
Panelomn kan da ikkje vere betre enn varmekablar?
Hadde uansett vore veldig kaldt i golvet her på vinteren utan varmekabel sidan eg har garasjen til blokka under.

Problemer med varmekabler er at det kan være veldig tregt (i betonggulv) og at mye av energien går ned i stedet for opp i rommet. Kmofortmessig gjerne bedre, men ofte mindre effektivt enn panelovnr.

Har man ett passivhus, ville jeg basert meg på panelovner og noe vedfyring. Men gjerne varmepumpeopplegg til varmtvannet (luft til vann).

Svein_H

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 13:11
Sitat fra: Gazer75 på fredag 03. mai 2024, klokken 18:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39...bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.
Panelomn kan da ikkje vere betre enn varmekablar?
Hadde uansett vore veldig kaldt i golvet her på vinteren utan varmekabel sidan eg har garasjen til blokka under.

Problemer med varmekabler er at det kan være veldig tregt (i betonggulv) og at mye av energien går ned i stedet for opp i rommet. Kmofortmessig gjerne bedre, men ofte mindre effektivt enn panelovnr.

Har man ett passivhus, ville jeg basert meg på panelovner og noe vedfyring. Men gjerne varmepumpeopplegg til varmtvannet (luft til vann).

Hele tanken med gulvvarme baserer seg jo på at man kan ha lavere temperatur i rommet med gulvvarme, siden man ikke så lett fryser når føttene er varme, og dermed sparer strøm på oppvarming generelt.

Huset mitt er fra 1955 og utvidet i 1966, og med trebjelkelag som etasjeskiller. Utvidelsen har kald krypkjeller, mens den opprinnelige delen har kjeller med varmepumpe som står på 18 grader året rundt. På vintrene kjenner jeg det umiddelbart når jeg passerer over til den nyere delen med kald krypkjeller, selv om det er i samme rom.

Jeg har valgt økonomiløsningen; altså tøfler og/eller tjukksokker på de kaldeste dagene, men utover det føler jeg ikke at den ekstra varmen fra kjelleren bidrar så veldig mye.

Er dette med gulvvarme en myte som står for fall, eller har den falt allerede uten at jeg har fått det med meg?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA