Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. apr 2024, kl. 20:34Sånn er det for Norge også, vi kan ikke legge opp til Google og TikTok som tar TW vi ikke egentlig har tilgjengelig da vi allerede balanserer på mer forbruk enn produksjon i såkalte «tørrår» 🙈
Godt poeng Counter... det blir jo som å selge noe med en forutsetning om at vi har nok strøm men som vi jo ikke har pt.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 04. apr 2024, kl. 21:26
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. apr 2024, kl. 20:34Sånn er det for Norge også, vi kan ikke legge opp til Google og TikTok som tar TW vi ikke egentlig har tilgjengelig da vi allerede balanserer på mer forbruk enn produksjon i såkalte «tørrår» 🙈
Godt poeng Counter... det blir jo som å selge noe med en forutsetning om at vi har nok strøm men som vi jo ikke har pt.
En kan faktisk ikke si noe annet enn at de bevist legger opp til at strømprisen aldri skal bli lav.

Politikere som får for store inntekter over for lang tid oppfører seg som heroinister, de bare må ha mer og mer 💉= 💰

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. apr 2024, kl. 22:57En kan faktisk ikke si noe annet enn at de bevist legger opp til at strømprisen aldri skal bli lav.

Det er en villet og uttalt politikk ja, og det ble sagt lenge før prisene begynte å gå opp. Husker AP sa rett ut i ett intervju at norske forbrukere måtte forvente priser opp mot tyske. Det var bare rett og riktig. Viser jo hvor mye de skjønner av energipriser, og hvorfor vi er i dette uføret.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fre 05. apr 2024, kl. 05:26
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. apr 2024, kl. 22:57En kan faktisk ikke si noe annet enn at de bevist legger opp til at strømprisen aldri skal bli lav.

Det er en villet og uttalt politikk ja, og det ble sagt lenge før prisene begynte å gå opp. Husker AP sa rett ut i ett intervju at norske forbrukere måtte forvente priser opp mot tyske. Det var bare rett og riktig. Viser jo hvor mye de skjønner av energipriser, og hvorfor vi er i dette uføret.

Kraft handles i Euro og en svak krone gir høyere kraftpris. Da burde lavere kraftpris i Norge implisitt gi høyere kronekurs og lavere rente. Det er noen vekselvirkninger her som jeg tror våre økonomer burde se nærmere på.

Counterpointer

Det har jo vært spekulasjoner om varighet på Solkonto hos Fjordkraft. Nå kommer det endringer. De har stoppet nye kunder i dag og vilkår vil endres.

På nettsiden deres er det ikke noen endring i vilkår

https://www.fjordkraft.no/strom/vilkar-solkonto/

Noen som har mer info? Jeg tolker dette som at Fjordkraft synes dette er en for god løsning for kundene og prisene for volatile.
Litt det samme som skjedde med fastpris for privatkunder, det er ikke mulig å få noen god avtale lengre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 05. apr 2024, kl. 15:16Noen som har mer info? Jeg tolker dette som at Fjordkraft synes dette er en for god løsning for kundene og prisene for volatile.

Ser den Counter... :+1: men de skriver jo at det kommer en ny og forbedret løsning! Spm er for hvem det blir forbedret for da? kunden eller FK? tipper FK jeg he he

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 05. apr 2024, kl. 20:33
Sitat fra: Counterpointer på fre 05. apr 2024, kl. 15:16Noen som har mer info? Jeg tolker dette som at Fjordkraft synes dette er en for god løsning for kundene og prisene for volatile.

Ser den Counter... :+1: men de skriver jo at det kommer en ny og forbedret løsning! Spm er for hvem det blir forbedret for da? kunden eller FK? tipper FK jeg he he

He he!  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Har denne saken blitt vist her inne tidligere? Jeg vet ikke men legger den her uansett for dette er jo nok en skandale med vindmøller, Nordland / Mosjøen / Øyfjellet, denne gang.

Vi kan ha slike situasjoner her på fastlandet, mener nå jeg. Men derimot havvind parker - det går bra, men ikke på fastlandet. Men det er bare min mening da men jeg tenker at all natur på fastlandet er viktig natur som både vi og fremtidige generasjoner ikke har råd til å miste!

Og nå vil det jo blir billigere med havvind etterhvert som vi får erfaringer med å bygge ut dette. Og hav, det har vi nok av. Norge har intet mindre enn verdens nest lengste kystlinje, bare Canada slår oss.

Vi har uten fjorder og bukter hele 2650 kilometer kystlinje.

https://www.nrk.no/nordland/oyfjellet_-150-meter-bred-rotor-falt-ned-fra-odelagt-vindturbin-1.16816996?fbclid=IwAR1-fGACXR-RcpoWqh3VhRag1D96DRfYq5Yv9s6u_uTxEjKTUsKfSXX79As_aem_AaPPvpr9mwmgz7aqelgyMQAkKsbolMdMeD-tyMNzRSUBDwJPYOcWqtvNHsYlTXZI9AD2e3lQaskt4etl8N7Zg-gv

Kopi:

Publisert 31. mars kl. 10:58

Like over byen Mosjøen i Nordland ruver Øyfjellet.
På det værharde fjellet står 72 vindturbiner.
Men 27. januar i år ble tallet 71.
Årsaken?
Under ekstremværet Ingunn løsnet en 150 meter bred rotor og falt ned.
Ingen dyr eller mennesker kom til skade da rotoren falt over 100 meter og ble knust.
Hvordan kunne dette skje?
Fikk problemer allerede i juni
Det er Øyfjellet Wind AS som har konsesjonen på vindkraftanlegget på fjellet.
Daglig leder Erik Mortensen sier at problemene med vindturbinen begynte i juni i fjor.
– Det oppsto et teknisk problem i vindturbin nummer 18 i juni 2023 ved skifte av girboksen.
Selskapet hevder de sperret av området fysisk mens teknisk personell fra produsenten Nordex vurderte skaden og arbeidet med utbedring.
Det ble også laget risikoanalyser som viste at rotoren kunne løsne som følge skadene. Likevel ble ikke turbinen reparert fra juni og frem til rotoren løsnet i slutten av januar.
– Hvorfor tok man ikke grep tidligere?
– Nordex kommenterer nok best selv detaljene i arbeidet de har gjort i perioden. De har kontinuerlig arbeidet med en plan for utbedringen, sier Mortensen.

https://snl.no/Norges_geografi

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 06. apr 2024, kl. 08:59Har denne saken blitt vist her inne tidligere? Jeg vet ikke men legger den her uansett for dette er jo nok en skandale med vindmøller, Nordland / Mosjøen / Øyfjellet, denne gang.
Og sannsynligheten for at noen skulle stå under der, vi snakker jo ikke akkurat 17. mai på Karl Johan her. Sånn retorikk som argumentasjon mot vindkraft som en nødvendig og avgjørende fornybar energikilde er bare støy og forsøplende for debatten.
For bare et halvt år siden så brast demningen i Våler i Hedmark. Hørte ikke noe hylekor da fra "Motvann" om skandale knyttet til vannkraft som energiform. Dette blir like dumt og lite konstruktivt som å hause opp en elbilbrann.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på lør 06. apr 2024, kl. 10:05Og sannsynligheten for at noen skulle stå under der, vi snakker jo ikke akkurat 17. mai på Karl Johan her. Sånn retorikk som argumentasjon mot vindkraft som en nødvendig og avgjørende fornybar energikilde er bare støy og forsøplende for debatten.
For bare et halvt år siden så brast demningen i Våler i Hedmark. Hørte ikke noe hylekor da fra "Motvann" om skandale knyttet til vannkraft som energiform. Dette blir like dumt og lite konstruktivt som å hause opp en elbilbrann.
Joccy, jeg leser deg som at du er for vindkraft på land og det er helt greit for min del del :+1:

Men er du for vindkraft til havs som vi nettopp har startet opp med og som ble gitt til et belgisk konsortium her for noen uker siden da?

For det er jeg og jeg mener det er den veien vi må ta Norge fremover i årene fremover. Det er alt for mye protester og så mange i Norge (og da tenker jeg på alle som bor i Norge ikke bare de berørte i de aktuelle vindkraft utbyggings sonene) som jeg ser er uenig i vindkraft i fjellene våre at - jeg er hvertfall sikker på havvind er veien å gå. Men jeg synes at alt fra kjernekraft til annet morro ;D må vi kunne snakke om fremover selv om det er langt dit. For det bakenforliggende er jo at vi trenger mer strøm her i Norge, antar jeg.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 06. apr 2024, kl. 12:36
Sitat fra: Joccy på lør 06. apr 2024, kl. 10:05Og sannsynligheten for at noen skulle stå under der, vi snakker jo ikke akkurat 17. mai på Karl Johan her. Sånn retorikk som argumentasjon mot vindkraft som en nødvendig og avgjørende fornybar energikilde er bare støy og forsøplende for debatten.
Joccy, jeg leser deg som at du er for vindkraft på land og det er helt greit for min del del :+1:

Men er du for vindkraft til havs som vi nettopp har startet opp med og som ble gitt til et belgisk konsortium her for noen uker siden da?

For det er jeg og jeg mener det er den veien vi må ta Norge fremover i årene fremover. Det er alt for mye protester og så mange i Norge (og da tenker jeg på alle som bor i Norge ikke bare de berørte i de aktuelle vindkraft utbyggings sonene) som jeg ser er uenig i vindkraft i fjellene våre at - jeg er hvertfall sikker på havvind er veien å gå. Men jeg synes at alt fra kjernekraft til annet morro ;D må vi kunne snakke om fremover selv om det er langt dit. For det bakenforliggende er jo at vi trenger mer strøm her i Norge, antar jeg.
Havvind, og da først og fremst flytende havvind er per dags dato alt for dyrt. Det må gjerne komme, forutsatt at man ser det kan skje uten at det har for mange negative konsekvenser for livet i havet rundt disse, når vi får ned prisen på utbyggingen og drift/vedlikehold.

Utbygging på land og faste installasjoner på havet må selvsagt få supplere vannkraften vår, og være med på å få prisnivået ned, slik at flytende vindkraft blir enda billigere før man går for hardt ut med utbygginger.

Da kan vi lettere bruke vannkraften som baselast og backup når vinden er stille, eller solen ikke kan overta/bistå vind og vannkraft. Men da må det og være regler som gjør at disse kan supplere kraften, og at vi ikke tømmer magasinene i tillegg, slik vi har gjort alt for mange ganger, slik at vi blir i ekstra stor krise når det blir vindstille.

Norge må faktisk kjempe for å ha mer eierskap i vannkraften slik at vi ikke setter oss selv i krise når vinden blir borte i langt tid, som ved en "dunkelflaute", da den fort påvirker både sør for oss, og store deler av vår egen kyst.

Og, igjen (og igjen og igjen og...) må vi få gjort noe med prissettingen. Det er ikke akseptabelt at vi skal sitte med svarteper og forsyne Europa med strøm, om det gjør at vi mister fortrinnet med bilig strøm produsert fra vannkraftene som ble bygget av innbyggernes penger, for å støtte våre egne innbyggere og næringsliv.

Lite folk, spredt bosetting og generelt lange avstander, alle faktorer som gjør det dyrere å produsere i Norge fremfor i sentrale deler av Europa med langt flere mennesker både til å produsere og konsumere. Strømmen, og det at den var billig og i "overflod", var det som gjorde at vi likevel kunne konkurrere på visse områder.

Men dette er vi i ferd med å skusle bort

PS! Turbin-blader og turbiner vil også kunne falle i havet. Men der vil fort disse bli vanskeligere å finne igjen og rydde opp etter, enn fra vindkraft-anleggene som har gode sikkerhetsavstander for å unngå at folk får dette i hodet når det skjer.

Og en turbin som lekker ut giftene i havet, er kanskje verre enn en som deiser i bakken på land, der man lettere kan grave opp forurenset jord før skaden blir for stor...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lør 06. apr 2024, kl. 13:25Og, igjen (og igjen og igjen og...) må vi få gjort noe med prissettingen. Det er ikke akseptabelt at vi skal sitte med svarteper og forsyne Europa med strøm, om det gjør at vi mister fortrinnet med bilig strøm produsert fra vannkraftene som ble bygget av innbyggernes penger, for å støtte våre egne innbyggere og næringsliv.

Så lenge vi skal være tett koblet på Europa og produsere strøm med samme (landvind og sol) eller dyrere (havvind) teknologi, så er jo muligheten for lavere pris kjørt. Skal vi ha lavere pris må vi produsere mesteparten av kraften rimeligere og kutte kabler.

Kablene vil jo aldri bli kuttet, og det finnes ingen magisk teknologi for billigere produksjon.

Vi har nå ingen fortrinn for næringsliv i Norge vs resten av Europa. Når man i tillegg skal skatte ihjel alle investorer så går dette i skikkelig utforbakke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Neida, vi må bare bygge ut produksjonen 400x, uten å bygge flere kabler.  :o

Jeg håper nå og tror, etter noen "uheldige" sesonger (der plutselige regnskyll i perioder det vanligvis ikke regner men snør...) at det  blir klart for EU,  og derved og blir mer akseptert, at vi må kreve egne regler som understreker vår rett til å ta hensyn til naturgitte forutsetninger for vårt vær og sesongavhengige kraftsystem, med den type regulering som er nødvendig (holde igjen nok basiskraft).

Dette inkluderer og at pris-algoritmen blir sett veldig på, slik at man kan kjøpe baselast for en lavere pris, og så må de som kjøper strøm til industriproduksjon, selv vurdere om de vil kjøpe dyrere produsert strøm og fortsette produksjonen, eller velger å dempe forbruket når det er klart at tilgjengelig kraft av rimeligere type, er begrenset.

Men jeg er dessverre ikke optimistisk. Og, ja jeg er enig i at vi er i ferd med (og kanskje har gått for langt allerede) med å rasere for vårt eget næringsliv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på lør 06. apr 2024, kl. 13:52Og, ja jeg er enig i at vi er i ferd med (og kanskje har gått for langt allerede) med å rasere for vårt eget næringsliv.
»Problemet» er at det er bare er deler av næringslivet som kveles sakte, andre deler går så det griner.
Den svake krona gjør jo underverker for lakseeksporten f.eks., reiselivet har jo også kraftig oppsving siden det er blitt 20 til 50 prosent billigere i Norge.
På lengre sikt ser det ikke så lyst ut, men det er ingen politikere som ser lengre frem enn til neste valg 🤷🏻

Electric cars in Norway

SitatHavvind, og da først og fremst flytende havvind er per dags dato alt for dyrt. Det må gjerne komme, forutsatt at man ser det kan skje uten at det har for mange negative konsekvenser for livet i havet rundt disse, når vi får ned prisen på utbyggingen og drift/vedlikehold
RJK :+1:  likte denne delen av ditt innlegg men det andre - not so much ;D  men det tåler du å høre håper jeg - for du sjefter jo nesten like mye som meg her inne på de enkelte diskusjonene ser jeg he he

Det er vennskaplig ment dette her aassaa

#lørdagshumor

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA