Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

THE

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
Strømstøtten er jo for øyeblikket 73 øre uten avgift og vel 87 med så, 90 øre er nok omtrent det de ser for seg kan det tenkes.

Går jeg på egen strømregning får jeg 70 øre i snitt historisk uten avgifter og 189 øre med. Dette i perioden 2021-2024 med Tibber/Elvia i NO1

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:15Strømstøtten er jo for øyeblikket 73 øre uten avgift og vel 87 med så, 90 øre er nok omtrent det de ser for seg kan det tenkes.

Går jeg på egen strømregning får jeg 70 øre i snitt historisk uten avgifter og 189 øre med. Dette i perioden 2021-2024 med Tibber/Elvia i NO1

Prisen på 115 øre har lite å gjøre med både fortidens og fremtidens strømpriser. 115 øre er det IKEA får for hver kWh de neste 10 til 15 år (avhengig av avalen). Strømprisene blir som de er i dag (ca 70 øre per kWh) også de neste årene og trolig lavere etter hvert. Bunnfast ny strøm blir antagelig billigere etter hvert nå hele bransjen er tilbake til normale tilstander (før pandemien). Prisen 115 øre per kWh var overraskende høy, men er vel det IKEA må ha i dag for å regne utbyggingen hjem økonomisk. Uansett både Norge og EU vil behøve mye mer strøm i årene fremover og da var det bare å bite i det sure eple. Om det ikke var for fanatiske vindkraftmotstandere, kunne vi bygd på land til langt under halvparten av prisen. Men sett bort fra det så finnes ikke billigere alternativer enn denne havvinden som nå skal bygges ut. Å ikke bygge ut er ikke en opsjon når strømbehovet vil øke kraftig og strøm er i de fleste sammenhenger er marginal innsatsfaktor.

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 15:59
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:15Strømstøtten er jo for øyeblikket 73 øre uten avgift og vel 87 med så, 90 øre er nok omtrent det de ser for seg kan det tenkes.

Går jeg på egen strømregning får jeg 70 øre i snitt historisk uten avgifter og 189 øre med. Dette i perioden 2021-2024 med Tibber/Elvia i NO1

Prisen på 115 øre har lite å gjøre med både fortidens og fremtidens strømpriser. 115 øre er det IKEA får for hver kWh de neste 10 til 15 år (avhengig av avalen).

Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

arthur

En annen ting som har vært nevnt er at ved en lav pris de første årene så kan den kommende finansminister muligens måtte finne inndekning for eksempelvis 5-6-7 milliarder i et enkelt år, ingen enkel oppgave når alle vil ha mer og noen som en konsekvens i stedet vil måtte klare seg med mindre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:50En annen ting som har vært nevnt er at ved en lav pris de første årene så kan den kommende finansminister muligens måtte finne inndekning for eksempelvis 5-6-7 milliarder i et enkelt år, ingen enkel oppgave når alle vil ha mer og noen som en konsekvens i stedet vil måtte klare seg med mindre.


Hva er vel 5 til 7 milliarder for staten om Norhe ellers sparer 210 milliardee. Og hva er dete beløpet i forhold til et atatsbudgett på 2.000 milliarder og innfasing av ca 300 milliarder fra oljefondet hvert år.

Du vet bedre Arthur, så jeg tror du skriver som du gjør ut fra taktiske grunner!

arthur

Hvilke taktiske grunner skulle jeg ha til å skrive noe som helst her? Når jeg skriver "en annen ting som er nevnt" så trodde jeg faktisk at du forstod at jeg refererte til noe som ble sagt, konkret her på nrk radio, og selv om 5-6-7 milliarder er småpenger i det totale bildet så er det ikke fullt så enkelt som du synes å hevde å bare finne et slikt beløp uten konsekvenser for andre formål.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:19Hvilke taktiske grunner skulle jeg ha til å skrive noe som helst her? Når jeg skriver "en annen ting som er nevnt" så trodde jeg faktisk at du forstod at jeg refererte til noe som ble sagt, konkret her på nrk radio, og selv om 5-6-7 milliarder er småpenger i det totale bildet så er det ikke fullt så enkelt som du synes å hevde å bare finne et slikt beløp uten konsekvenser for andre formål.

Om noen sier noe tull her eller der, så er det fortsatt tull. En må selv vurdere hva som er seriøst og meningfullt og hva som sett i en større sammenheng er tull.

Klart at 6 milliarder er et stort beløp, men akkurat her dreier det seg om noe som en planlegger med svingninger på flere milliarder per år. Ellers så er jo taket 23 milliarder.

Electric cars in Norway

SitatIkke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom)
Ketill.. hmm ;D men det er artig skrevet da

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).
Satt på spissen har Statkraft ett mandat som gjør at de skal gjøre strøm dyrere for norske innbyggere og bedrifter, og de skal bremse det grønne skiftet.

Godt jobba av politikerne våre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:41
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:19Hvilke taktiske grunner skulle jeg ha til å skrive noe som helst her? Når jeg skriver "en annen ting som er nevnt" så trodde jeg faktisk at du forstod at jeg refererte til noe som ble sagt, konkret her på nrk radio, og selv om 5-6-7 milliarder er småpenger i det totale bildet så er det ikke fullt så enkelt som du synes å hevde å bare finne et slikt beløp uten konsekvenser for andre formål.

Om noen sier noe tull her eller der, så er det fortsatt tull. En må selv vurdere hva som er seriøst og meningfullt og hva som sett i en større sammenheng er tull.

Klart at 6 milliarder er et stort beløp, men akkurat her dreier det seg om noe som en planlegger med svingninger på flere milliarder per år. Ellers så er jo taket 23 milliarder.

Nå er det vel ikke du som besitter den eneste sannheten mht hva som kan beskrives som tull, eller ikke, men vil tro at for de fleste, også de som har ansvaret for landets satsbudsjett, så er ikke beløp på seks milliarder å anse som å inngå i begrepet tull.
Taket på 23 milliarder er for hele perioden hvilket jeg allerede har påpekt, men teoretisk sett kan hele beløpet bli "brukt opp" på kort tid, få år.

Ser at du ikke vil kommentere hvorfor jeg skulle skrive noe her av taktiske grunner som du synes på hevde at jeg gjør?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

Equinor utvikler H2-produksjon, og for å gjøre hydrogen det minste miljø- og klimavennlig, og økonomisk forsvarlig, er det helt nødvendig med overskudd av fornybar energi som innskuddsfaktor til produksjonen. Det burde derfor være i Equinor sin interesse å få bygge ut mest mulig subsidiert fornybar energi. Jeg tror derimot at Equinor ser det slik at med overveiende sannsynlighet så blir sørlige nordsjø et tapsprosjekt selv om det er tungt subsidiert.

Jeg er ikke motstander av havvindutbygging, men jeg mener det er helt feilslått av regjeringen å satse utelukkende på havvind, og jeg mener de kan være så ærlige å si at satsing på havvind, og spesielt flytende havvind vil gi økte strømpriser, enten som direkte strømpris, eller i form av skattepenger som brukes til subsidier, skattepenger som må kreves inn på andre måter gjennom økt skatte- og avgiftsnivå. Er det noe befolkningen misliker mer enn økte strømpriser så er det løgn, uforutsigbarhet og manglende evne til å forklare politisk retning hos politikerne våre. Det viser vel også undersøkelser som ser på folks tillitt til det offentlige. (https://www.kommunal-rapport.no/politikk/faerre-har-tillit-til-politikere/157820!/)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på torsdag 21. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

Equinor utvikler H2-produksjon, og for å gjøre hydrogen det minste miljø- og klimavennlig, og økonomisk forsvarlig, er det helt nødvendig med overskudd av fornybar energi som innskuddsfaktor til produksjonen. Det burde derfor være i Equinor sin interesse å få bygge ut mest mulig subsidiert fornybar energi. Jeg tror derimot at Equinor ser det slik at med overveiende sannsynlighet så blir sørlige nordsjø et tapsprosjekt selv om det er tungt subsidiert.

Jeg er ikke motstander av havvindutbygging, men jeg mener det er helt feilslått av regjeringen å satse utelukkende på havvind, og jeg mener de kan være så ærlige å si at satsing på havvind, og spesielt flytende havvind vil gi økte strømpriser, enten som direkte strømpris, eller i form av skattepenger som brukes til subsidier, skattepenger som må kreves inn på andre måter gjennom økt skatte- og avgiftsnivå. Er det noe befolkningen misliker mer enn økte strømpriser så er det løgn, uforutsigbarhet og manglende evne til å forklare politisk retning hos politikerne våre. Det viser vel også undersøkelser som ser på folks tillitt til det offentlige. (https://www.kommunal-rapport.no/politikk/faerre-har-tillit-til-politikere/157820!/)

Equinor had 2,61 milliarder dollar i overskudd før selskapsskatt i fjerde kvartal 2023. Altså over 27 milliarder norske kroner i overskudd i fjerde kvartal alene (etter at 78% er trukket fra på norsk sokkel). Equinor er derfor veldig tjent med å ha en høy gasspris. Jo mer knapphet på gass, jo høyere pris, jo mer tjener Equinor. Jo dyrere strømmen er i Europa, jo mer bruker de gass. Jo dyrere strømmen er, jo mer kan Equinor ta for gassen. Det med Equinors hydrogenproduksjon er vel litt som når bakerieieren lager rosinboller hjemme - gir en god følelse, men gjør det ikke for å tjene penger, selv om han lukter på muligheten.

Etterhvert som solcelle/vind-produksjon stiger i Europa har nå gassprisene normalisert seg.

Poenget mitt er at det er i Equinors interesse å ha dyre strømpriser / lite strømproduksjon for å opprettholde høy gasspris. For å være konspiratorisk så kan en jo og nevne at staten Norge er største eier av Equinor, og dermed og tjener på dette.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA