Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 18:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 15:21
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 14:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.




Jeg har ikke konkludert med noe som helst, kun påpekt at i en periode hvor vi trenger kraften aller mest selv (?), ikke minst til oppvarming av hus, så er tallenes tale at vi har importert mer enn vi har eksportert. Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg.

Ettersom du ikke helt forstår at 17,7 TWh NETTO eksport har noe å si for vannmagasinene så nytter det tydeligvis ikke å forklare deg noen ting. Heller ikke at det importeres og eksporteres hver eneste time i døgnet. Kraften vi trenger mest selv ble sendt ut av landet for flere måneder siden. Det går i bølger. Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.

Du har noen underlige "tilbakemeldinger" på hva jeg skriver. Kan jeg foreslå at du kommenterer hva jeg faktisk skriver og ikke gjentatte ganger tillegger meg meninger og/eller ytringer jeg ikke hverken har, eller har kommet med? Jeg snakker KONKRET om en KONKRET periode hvor NVE oppgir tall for import og eksport, men for all del, hvis du mener at deres tall er feil så kom med de riktige tallene heller enn å kritisere meg for "gudene vet hva"?

Jeg kritiserer ingen. Men når du skriver:
"For egen del finner jeg tallene litt overraskende" og du skriver:
"Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg." om høyere import enn eksport,

så føler jeg du ikke har forstått hvorfor det skjer. Særlig siden du skriver at du finner det overraskende. Da må du tåle å høre på forklaringer som er allment kjent.

Mange har tenkt at Norge skal være Europas strømmagasin mens Europa har uregulerbar kraft. Dette i tillegg til at kraftselskapene jobber etter profittmaksimerende prinsipper, så de lager og selger strømmen når de får mest penger av norske og utenlandske forbrukere, og sparer dermed på strømmen når prisen i Norge er lav, ergo lavere produksjon i Norge, og mer import i januar. Dette er vel og bra, utenom at det er norske forbrukere som betaler for hele gildet, mens staten Norge og kommunene blir søkkrike. I Sirdal deler de jo faktisk ut penger til innbyggerne, men ikke til de som har betalt dyrest for strømmen - hytteeierne.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Der begynner strømregningene å tikke inn til folk, samtidig som alle rentehevingene slår inn for fullt denne måneden.

Rekordkulde / vind kombinert med strømpriser som ligger tett opp mot / over strømstøttegrensen = høye priser. Fra toppsaken på VG forsiden i dag:
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 07:29Der begynner strømregningene å tikke inn til folk, samtidig som alle rentehevingene slår inn for fullt denne måneden.
Han har høyere strømregning enn vi har på hytta og huset til sammen, med to elbiler og mye kjøring (før uttak fra solkonto). Ikke så rart kanskje:

SitatHuset hans er fra 1985 og har mange åpne løsninger. Det holdes varmt med varmekabler og panelovner
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 23:14
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 18:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 15:21
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 14:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.




Jeg har ikke konkludert med noe som helst, kun påpekt at i en periode hvor vi trenger kraften aller mest selv (?), ikke minst til oppvarming av hus, så er tallenes tale at vi har importert mer enn vi har eksportert. Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg.

Ettersom du ikke helt forstår at 17,7 TWh NETTO eksport har noe å si for vannmagasinene så nytter det tydeligvis ikke å forklare deg noen ting. Heller ikke at det importeres og eksporteres hver eneste time i døgnet. Kraften vi trenger mest selv ble sendt ut av landet for flere måneder siden. Det går i bølger. Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.

Du har noen underlige "tilbakemeldinger" på hva jeg skriver. Kan jeg foreslå at du kommenterer hva jeg faktisk skriver og ikke gjentatte ganger tillegger meg meninger og/eller ytringer jeg ikke hverken har, eller har kommet med? Jeg snakker KONKRET om en KONKRET periode hvor NVE oppgir tall for import og eksport, men for all del, hvis du mener at deres tall er feil så kom med de riktige tallene heller enn å kritisere meg for "gudene vet hva"?

Jeg kritiserer ingen. Men når du skriver:
"For egen del finner jeg tallene litt overraskende" og du skriver:
"Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg." om høyere import enn eksport,

så føler jeg du ikke har forstått hvorfor det skjer. Særlig siden du skriver at du finner det overraskende. Da må du tåle å høre på forklaringer som er allment kjent.

Mange har tenkt at Norge skal være Europas strømmagasin mens Europa har uregulerbar kraft. Dette i tillegg til at kraftselskapene jobber etter profittmaksimerende prinsipper, så de lager og selger strømmen når de får mest penger av norske og utenlandske forbrukere, og sparer dermed på strømmen når prisen i Norge er lav, ergo lavere produksjon i Norge, og mer import i januar. Dette er vel og bra, utenom at det er norske forbrukere som betaler for hele gildet, mens staten Norge og kommunene blir søkkrike. I Sirdal deler de jo faktisk ut penger til innbyggerne, men ikke til de som har betalt dyrest for strømmen - hytteeierne.

Jeg skjønner at det faller deg tungt for brystet at kraftprodusentene tjener, skal tjene, penger, men noe annet ville jeg ha funnet underlig. Det sagt så eier jo det offentlige rundt 90% av all kraftproduksjon i landet så våre politiske myndigheter har makt til å endre dette hvilket de har valgt å ikke gjøre.
Forøvrig tror jeg at du skal tillegge noen andre litt mer forståelse av en del ting enn du synes å gjøre, ja faktisk opplever jeg at du opptrer ganske så arrogant og lettere "uspiselig", dessverre, men nei, det plager meg så absolutt ikke, kun en observasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Det er jo hele poenget at det offentlige håver inn enorme summer fra forbrukerne i strøm, og at regjeringen velger å gjøre det.

Ser at Dagbladet har intervjuet Terje Aasland, som forsvarer at staten håver inn over 1 krone per kWh fra folk flest, selv om det koster 12 øre å produsere, med å si at "jammen hvis vi skal lage ny strøm koster det mer".

Meget bra spørsmål Dagbladet stiller! Akkurat likt mine innsigelser.

Rett og slett et fantastisk bra intervju, som kler energiministeren helt naken:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-tyskerne/80945803
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

For en stusselig fyr du er Arthur :-1:

ToWalk siterer deg og gir deg tilsvar på akkurat det du har sagt.

Så prøver du i tillegg å shame han når det er du som baiter 🙈

Har nylig linket til en strømmegler som har bygd seg hus til 110 millioner i Holmenkollen. At pengene fra strømmarkedet går rett tilbake til det offentlige i sin helhet er ikke riktig. Dette er bare ett eksempel. I tillegg bruker det offentlige penger på mye rart, batterifabrikker som ikke produserer noe er bare ett eksempel (Freyr).
Som det meste av dine innlegg er de enten intetsigende eller vridd i en merkelig retning.

arthur

At noen tjener penger i et marked som beveger seg er ganske vanlig, gjelder alle markeder med mindre man lever, eller ønsker å leve i, en stat med kommunistisk tenkning og økonomisk planlegging. Men det er vel personangrep du også liker aller best synes det som, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 07:29Der begynner strømregningene å tikke inn til folk, samtidig som alle rentehevingene slår inn for fullt denne måneden.
Han har høyere strømregning enn vi har på hytta og huset til sammen, med to elbiler og mye kjøring (før uttak fra solkonto). Ikke så rart kanskje:

SitatHuset hans er fra 1985 og har mange åpne løsninger. Det holdes varmt med varmekabler og panelovner

Fikk rett over 6000 selv - da i sum nettleie strøm og justert for strømstøtte...
Det var som forventet for oss - vi har 2 elbiler som brukes til pendling i dette forbruket også

Har smarthus og alt satt opp til å spare der jeg kan - men det hjelper bare en bit på veien.
Og når gradestokken bikket 20 minus og videre ned til 30 minus og var på det nivået i over 14 dager sammenhengende - vel så var det jo lite hjelp å få fra varmepumper...Vi hadde 16 grader i stua det meste av døgnet i januar og fyrte med ved i periodene vi var der inne. Huset er bygget etter TEK-07 og med 40cm i tak og 25 cm i vegg - 185 m2 - så voldsomt stort er det ikke heller. Men når tempen gikk opp fra -20/30 til -10 så halverte vi dagsforbruket. Da gikk det fra 160 kwh/døgn til 80 kwh/døgn.  Jeg tror mange ikke helt forstår hvordan forbruket kan endre seg fra helt ok 80 kwh/døgn på vinter i 10 minus til 160 kwh eller mer i 20 til 30 minus. Men forklaringen ligger jo i varmepumper som plutselig bare ikke lenger fungerer og man for masse panelovner og slikt som tar lasten....Hadde huset mitt stått i Malmø hadde jeg vel fint klart meg med 40-50 kwh/døgn - og da fått en ennå billigere kraftpris også...

Egil S

Jeg fikk strømregning på 3150kr, men jeg har fjernvarme, så jeg har ikke varmtvannstank så i tillegg til strømregningen fikk jeg regning på 3560kr for varmtvann internett og Tv, hvorav internett TV utgjør rundt 1400kr
Totale energi regningen min ble ca 5000kr.

Fjernvarme har blitt fryktelig dyrt. Er nå maks pris på 170øre/kWh, ser jeg måtte betale 161øre/kWh på siste regning, mot 110øre/kWh pluss moms på strømmen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:27Fikk rett over 6000 selv - da i sum nettleie strøm og justert for strømstøtte...
Det var som forventet for oss - vi har 2 elbiler som brukes til pendling i dette forbruket også

Har smarthus og alt satt opp til å spare der jeg kan - men det hjelper bare en bit på veien.
Og når gradestokken bikket 20 minus og videre ned til 30 minus og var på det nivået i over 14 dager sammenhengende - vel så var det jo lite hjelp å få fra varmepumper...Vi hadde 16 grader i stua det meste av døgnet i januar og fyrte med ved i periodene vi var der inne. Huset er bygget etter TEK-07 og med 40cm i tak og 25 cm i vegg - 185 m2 - så voldsomt stort er det ikke heller. Men når tempen gikk opp fra -20/30 til -10 så halverte vi dagsforbruket. Da gikk det fra 160 kwh/døgn til 80 kwh/døgn.  Jeg tror mange ikke helt forstår hvordan forbruket kan endre seg fra helt ok 80 kwh/døgn på vinter i 10 minus til 160 kwh eller mer i 20 til 30 minus. Men forklaringen ligger jo i varmepumper som plutselig bare ikke lenger fungerer og man for masse panelovner og slikt som tar lasten....Hadde huset mitt stått i Malmø hadde jeg vel fint klart meg med 40-50 kwh/døgn - og da fått en ennå billigere kraftpris også...

Ja, kulde er ikke gunstig for luftvarmepumper. Bergvarmepumper leverer dog fint selv om det er -40 grader, vår gikk på god COP hele januar og uten bruk av tilleggsvarmeelement. Den brukte 1478kWh i løpet av januar for å holde 24-25 grader inne i to bygninger på 200+50m2 (med 15cm isolasjon i vegger og 20cm i tak) og levere varmtvann til to husholdninger. Det er rett under 2kW kontinuerlig.

Men det er også mange andre ting man kan investere i for å senke strømregningen, vårt forbruk var 2744kWh i januar (inkl. lading av begge elbilene) og regningen kom på 925 kroner. Dette fordi vi hadde lagret strøm fra solcellepanelene på solkontoen forrige sommer og tok ut i januar (og i desember, november osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på tirsdag 13. februar 2024, klokken 18:42Jeg fikk strømregning på 3150kr, men jeg har fjernvarme, så jeg har ikke varmtvannstank så i tillegg til strømregningen fikk jeg regning på 3560kr for varmtvann internett og Tv, hvorav internett TV utgjør rundt 1400kr
Totale energi regningen min ble ca 5000kr.

Fjernvarme har blitt fryktelig dyrt. Er nå maks pris på 170øre/kWh, ser jeg måtte betale 161øre/kWh på siste regning, mot 110øre/kWh pluss moms på strømmen.

Fjernvarme er ren ran, slik den er priset. Kan aldri bli lønnsomt i forhold til varmepumper.

Men 1400,- til TV og internett? Huff, der hadde jeg steilet. Synes det drøyt dyrt allerede at vi betaler 729,- for internett (og ingenting for lineær-TV).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil S

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. februar 2024, klokken 12:59
Sitat fra: Egil S på tirsdag 13. februar 2024, klokken 18:42Jeg fikk strømregning på 3150kr, men jeg har fjernvarme, så jeg har ikke varmtvannstank så i tillegg til strømregningen fikk jeg regning på 3560kr for varmtvann internett og Tv, hvorav internett TV utgjør rundt 1400kr
Totale energi regningen min ble ca 5000kr.

Fjernvarme har blitt fryktelig dyrt. Er nå maks pris på 170øre/kWh, ser jeg måtte betale 161øre/kWh på siste regning, mot 110øre/kWh pluss moms på strømmen.

Fjernvarme er ren ran, slik den er priset. Kan aldri bli lønnsomt i forhold til varmepumper.

Men 1400,- til TV og internett? Huff, der hadde jeg steilet. Synes det drøyt dyrt allerede at vi betaler 729,- for internett (og ingenting for lineær-TV).

Altibox Tv grunnpakke med ekstra dekodere og 500/500 internettlinje.
Altibox via kommunens nett og fjernvarme selskap har hatt fiber monopol her hos meg, men nå får vi snart fiber fra Telenor også så da skal jeg bytte.
Da tror jeg det blir internett og t-we strømmetjenester og ikke noe vanlig TV lengre til en noe hyggeligere pris.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på onsdag 14. februar 2024, klokken 18:52...så da skal jeg bytte.
Da tror jeg det blir internett og t-we strømmetjenester og ikke noe vanlig TV lengre til en noe hyggeligere pris.
Ikke veldig mye dessverre.

Litt å spare i starten men så ganske likt🤷🏻

500 linje og tv koster 1498kr etter noen måneder.

Ketill Jacobsen

#8878
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:14Ser at Dagbladet har intervjuet Terje Aasland, som forsvarer at staten håver inn over 1 krone per kWh fra folk flest, selv om det koster 12 øre å produsere, med å si at "jammen hvis vi skal lage ny strøm koster det mer".

Meget bra spørsmål Dagbladet stiller! Akkurat likt mine innsigelser.

Rett og slett et fantastisk bra intervju, som kler energiministeren helt naken:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-tyskerne/80945803

Leste dette tidligere i dag og tenkte etterpå at dette er utrolig avslørende (men ikke overaskende!) og jeg måtte lagre dette intervjuet. Så klarte jeg ikke å finne det på det Store Internett før det dukket opp igjen her! Aasland og Støre insisterer å kjøre Ap på grunn hurtigst mulig. Snart er Ap mindre enn SV og ingen endring er å spore! Ikke rart at den borgerlige pressen liker Støre. Han er jo en garantist for at Ap taper valget i 2025!

turfsurf

Dette sitatet sier jo det meste:

"- Det er fordi vi har regulert hele kraftbransjen inn i det offentlige systemet. Det er en offentlig eid og regulert bransje. Det er veldig bra, for da kommer overskuddene til fellesskapet som bruker pengene på eldreomsorg, skoler, veier og kultur. Det er kjempebra.

- Så de høye strømprisene er en form for skatt?

- Nei, det er ikke en form for skatt. Det er en prissetting i det kraftsystemet som er der i dag. I den prissettingen er det fremdeles usikkerhet, og vi forventer stor forbruksøkning i åra som kommer som vil spise opp Norges kraftoverskudd."
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA