Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på tor 04. jan 2024, kl. 17:30
Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 17:20Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.
Ikke si det. På hytta er det ikke strømstøtte, og når man kan eksportere på hytta og selge til høy pris hjemme blir det ikke så galt.

Prisen er rundt en krone per kwt, så blir ikke store pengene av det. Når du da pgså kun produserer strøm halve året så blir det aldri noe avkastning på den slags investering uansett hvordan du vrir på det.

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 18:20
Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 17:20
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 11:40
Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. jan 2024, kl. 09:13Det er mange måter å regne på. Ingen spør om det lønner seg å pusse opp et ok bad med 300' fordi fargen og stilen er litt utdatert. Heller ingen som spør om det lønner seg å kjøpe helt ny bil. Og lønner det seg egentlig med hytte på fjellet som du bare bruker noen ganger i året og som som regel går i arv slik at slekta har noe å krangle om...

Men, når det gjelder solceller....

Dette er et poeng som jeg har veldig sansen for 👍🏼

Må jo være opp til hver enkelt hvordan en prioriterer og produserer en strøm til seg selv (+ evt litt sparing på solkonto eller salg) så er dette positivt både for en selv og for samfunnet.

hELgenen m.fl har et poeng med at for mye uregulerbar energi inn på nettet krever noen tilpasninger som koster noe, men dette er peanøtter i forhold til hva den ekstreme kostnaden den lille eksporten vår har i forhold.

Tror denne harde holdningen til at solceller må ha høy avkastning kommer av at det ikke tas hensyn til noe annet enn økonomi når det oppfattes som en investering. Miljø, egenforsyning, verdiøkning, teknisk interesse, etikk osv regnes liksom ikke med i dette løpet.

Solceller har jo vist seg å ha ekstrem holdbarhet. Mange har paneler som fremdeles produserer greit etter 40 års bruk, invertere er mer begrenset, men ti år høres veldig lite ut som snitt. Det er vel en del billiginvertere som gir dette inntrykket?

Poenget er vel at de øvrige eksemplene har en egenverdi i seg selv utenom investeringen og i mange tilfeller var forbruksvarer.

Solceller skal produsere energi, og dersom det ikke lønner seg vs å kjøpe strøm fra nettet gir det lite mening. Om det ikke er lønnsomt er det jo heller ikke nødvendigvis miljøvennlig, da det krever energi å lage, frakte, og installere anlegget, vs å kjøpe allerede produsert vannkraft.

Om du har solceller som hobby så er det selvfølgelig ikke noe i veien for det. Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.

Nå gjentar du bare samme argumentet (kun økonomi) 😏 Solceller har jo egenverdi i gleden over å produsere egen strøm, for ikke snakke om drive bilen på kortreist strøm fra eget tak! F.eks.

Nytt kjøkken har jeg aldri forstått for egen del så lenge en har et fungerende kjøkken. Det gir ikke meg noen verdi selv om folk ofte bruker en halv mill eller mer på dette, bare for å få en ny stil.
En jeg kjenner har Ferrari til 3,5 mill mens min Performance Model 3 er like rask og koster en 7. del, men gir jo langt fra samme status.

Folk er forskjellige.

Jeg er langt mer misunnelig på solcelleanlegget til jKirkebø enn jeg er på den Ferrarien.

Hehe ja om du finner egenverdi i «kortreist strøm» så er du nok godt innenfor hobbysegmentet så da passer det nok for deg. Men noe særlig gagn for klima og lommebok er det nok ikke per nå.

Et kjøkken bruker du hver dag, og gir økt trivsel, solceller er ikke særlig pene og uten batteri er de heller ingen sikkerhet ved strømbrudd eller nyttige på noen annen måte utover det rent økonomiske, det er derfor sammenligningene dine blir litt søkt. En Ferrari kan du i det minste kjøre.

Men jeg er ikke imot solceller, jeg er helt for å kutte strømstøtte slik at det kan nærme seg lønnsomhet om noen år. Kan nesten bikke over i hobby for meg også, kose meg med en app og se på produksjon etc men om jeg taper penger på det forsvinner jo litt av gleden da. 

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 20:05
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 18:20
Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 17:20
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 11:40
Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. jan 2024, kl. 09:13Det er mange måter å regne på. Ingen spør om det lønner seg å pusse opp et ok bad med 300' fordi fargen og stilen er litt utdatert. Heller ingen som spør om det lønner seg å kjøpe helt ny bil. Og lønner det seg egentlig med hytte på fjellet som du bare bruker noen ganger i året og som som regel går i arv slik at slekta har noe å krangle om...

Men, når det gjelder solceller....

Dette er et poeng som jeg har veldig sansen for 👍🏼

Må jo være opp til hver enkelt hvordan en prioriterer og produserer en strøm til seg selv (+ evt litt sparing på solkonto eller salg) så er dette positivt både for en selv og for samfunnet.

hELgenen m.fl har et poeng med at for mye uregulerbar energi inn på nettet krever noen tilpasninger som koster noe, men dette er peanøtter i forhold til hva den ekstreme kostnaden den lille eksporten vår har i forhold.

Tror denne harde holdningen til at solceller må ha høy avkastning kommer av at det ikke tas hensyn til noe annet enn økonomi når det oppfattes som en investering. Miljø, egenforsyning, verdiøkning, teknisk interesse, etikk osv regnes liksom ikke med i dette løpet.

Solceller har jo vist seg å ha ekstrem holdbarhet. Mange har paneler som fremdeles produserer greit etter 40 års bruk, invertere er mer begrenset, men ti år høres veldig lite ut som snitt. Det er vel en del billiginvertere som gir dette inntrykket?

Poenget er vel at de øvrige eksemplene har en egenverdi i seg selv utenom investeringen og i mange tilfeller var forbruksvarer.

Solceller skal produsere energi, og dersom det ikke lønner seg vs å kjøpe strøm fra nettet gir det lite mening. Om det ikke er lønnsomt er det jo heller ikke nødvendigvis miljøvennlig, da det krever energi å lage, frakte, og installere anlegget, vs å kjøpe allerede produsert vannkraft.

Om du har solceller som hobby så er det selvfølgelig ikke noe i veien for det. Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.

Nå gjentar du bare samme argumentet (kun økonomi) 😏 Solceller har jo egenverdi i gleden over å produsere egen strøm, for ikke snakke om drive bilen på kortreist strøm fra eget tak! F.eks.

Nytt kjøkken har jeg aldri forstått for egen del så lenge en har et fungerende kjøkken. Det gir ikke meg noen verdi selv om folk ofte bruker en halv mill eller mer på dette, bare for å få en ny stil.
En jeg kjenner har Ferrari til 3,5 mill mens min Performance Model 3 er like rask og koster en 7. del, men gir jo langt fra samme status.

Folk er forskjellige.

Jeg er langt mer misunnelig på solcelleanlegget til jKirkebø enn jeg er på den Ferrarien.

Hehe ja om du finner egenverdi i «kortreist strøm» så er du nok godt innenfor hobbysegmentet så da passer det nok for deg. Men noe særlig gagn for klima og lommebok er det nok ikke per nå.

Et kjøkken bruker du hver dag, og gir økt trivsel, solceller er ikke særlig pene og uten batteri er de heller ingen sikkerhet ved strømbrudd eller nyttige på noen annen måte utover det rent økonomiske, det er derfor sammenligningene dine blir litt søkt. En Ferrari kan du i det minste kjøre.

Men jeg er ikke imot solceller, jeg er helt for å kutte strømstøtte slik at det kan nærme seg lønnsomhet om noen år. Kan nesten bikke over i hobby for meg også, kose meg med en app og se på produksjon etc men om jeg taper penger på det forsvinner jo litt av gleden da. 
En dyr bil taper seg generelt i verdi og koster å drifte. Du kan kjøre ja, men solceller produserer strøm som du slipper å kjøpe. Driftsutgiftene er små. Så bare fra nytte og økonomi er solceller sånn sett bedre.

Nytt kjøkken gir deg ikke noe annet en estetisk og kanskje litt funksjonell glede, og det taper seg kun i verdi.

Mulig å se alle ting fra flere sider, men solceller skal liksom bare være «hobby».......

Tror vi lar denne diskusjonen hvile nå, den er argumentert fra begge sider. Det holder sikkert.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 19:58Prisen er rundt en krone per kwt, så blir ikke store pengene av det. Når du da pgså kun produserer strøm halve året så blir det aldri noe avkastning på den slags investering uansett hvordan du vrir på det.
Hva mener du med at prisen er rundt en krone pr kWt? Og solcellene produserer da mere enn halve året. Mars t.o.m. oktober sånn ca. Kommer veldig an på hvor flink man er å styre forbruket mtp kjøp og salg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tor 04. jan 2024, kl. 22:19
Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 19:58Prisen er rundt en krone per kwt, så blir ikke store pengene av det. Når du da pgså kun produserer strøm halve året så blir det aldri noe avkastning på den slags investering uansett hvordan du vrir på det.
Hva mener du med at prisen er rundt en krone pr kWt? Og solcellene produserer da mere enn halve året. Mars t.o.m. oktober sånn ca. Kommer veldig an på hvor flink man er å styre forbruket mtp kjøp og salg.

Hvis jeg ser tilbake på hele 2023 så brukte jeg ca 30.000 på 11600 kWh på hytta. Det blir ca 2,60 per kWh i gjennomsnitt. Det meste av denne kostnaden er variabel kost.

Så da vil jeg spare rundt regnet 11.100 det første året. Investering 126.000. Renter ville blitt ca 5000 i året etter skattefradrag ved 5% rente. Så kan det så vidt jeg forstår diskuteres varighet / nedskrivningstakt på dette. Otovo nevner vel noe med 30 år, men har 10 års garanti ved direktekjøp. De tilbyr og leasing (solabonnement) for 1054 i måneden (12.648 i året).

Hvis en sammenligner Solabonnement (12.648) med å betale strøm (11.100) så blir det ikke lønnsomt første året. Men hvem vet hvor inflasjon / kronekurs har tatt strømprisene om 5 år når alt er elektrifisert, fra borerigger til cruise skip i Hardangerfjorden, til hybrid frakteskip). Da vil solceller plutselig kunne bli lønnsomt.

PS: regnestykket er gjort med få paneler = høy kost per panel.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på tor 04. jan 2024, kl. 22:19

Historikken i Tibber appen min. 2022 var veldig spesielt med energikrise/krig, men ellers tror jeg ikke man kan regne med så veldig mye mer enn det på årsbasis.

På 900moh bygger folk hytter for at det skal være snøsikkert hele vi teten frem til påske, så ikke helt ideelt mtp solceller.

@counterpointer Ferrari og kjøkken er definitivt i hobby spekteret så der er vi enige! Så er det nok litt individuelt hva man finner glede i, og solceller er nok din greie foran kjøkkenøy. Men jeg er mest interessert i å diskutere solceller som investering personlig.

ToWalkOrDrive

For oss med billige hytter ikke så høyt oppe over havet så vil dager som dette trekke snittet litt oppover, og solkonto være det som kan gi billig strøm. Særlig hvis en ønsker å holde noe frostfritt.

I dag er det faktisk i NO2 at strømmen er billigst, siden vi nå er blitt et tysk strømfylke, mens i Gausdal f.eks. er det dyrt i dag. Men veldig mye dyrere på hytter (uten strømstøtte):
Tesla Model Y                         2021-

daktari

LO er forbanna på Tyskland:
https://www.dn.no/innlegg/kraftmarkedet/strompris/strompriser/europa-tapper-norge-for-kraft-stromkundene-far-regningen/2-1-1578306

Er det som vanlig at norske byråkrater er mer religiøse enn paven, og dermed blir lurt av europeerne?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

SitatEr det som vanlig at norske byråkrater er mer religiøse enn paven, og dermed blir lurt av europeerne?
Svaret er JA ;D og det er heeeeelt sykt. Nå må SP+AP dra i håndbrekket og ikke være så redd for Acer og de andre gærninga nedover der. Norge må komme seg ut av dette her.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 05. jan 2024, kl. 16:37
SitatEr det som vanlig at norske byråkrater er mer religiøse enn paven, og dermed blir lurt av europeerne?
Svaret er JA ;D og det er heeeeelt sykt. Nå må SP+AP dra i håndbrekket og ikke være så redd for Acer og de andre gærninga nedover der. Norge må komme seg ut av dette her.

Ja - dessverre er det slik at våre politikere og statsråder ikke nødvendigvis jobber for at våre lommebøker skal bli bedre. Et eksempel på det siste er jo i dagens nyhetsstrøm fra NRK der det var en sak om klimaåret 2023. Der intervjuves klimaminister Andreas Bjelland Eriksen hvor han blant annet henviser til grønn bok fra regjeringen og forteller hvordan den beskriver hvordan Norge skal oppfylle sine forpliktelser etter parisavtalen. Og så slenger han på i samme utpust : "Så vet vi at vi må gjøre mer.........."
Mao regjeringen jobber aktivt for å overprestere på klimamål - og dette vil koste skjorta for norske innbyggere!

Jeg forstår godt vi skal gjøre det som vi har forpliktet oss til å gjøre etter internasjonale avtaler, men jeg har store problemer med å svelge den neste kamelen - fordi den kamelen er ris til egen bak uten at den kanskje bidrar så mye i den globale klimakampen. Derimot kan det jo gi en pluss karakter på CV'n til  Andreas Bjelland Eriksen. Mannen var forøvrig den statssekretæren kraftbransjen hadde mange samtaler med tidligere ifb, innføring av strømstøtte,høyprisbidrag osv...Mannen har ambisjoner - men det er ikke gitt at de ambisjonene er å gi det norske folk bedre levevilkår for å si det slik. Ofte handler det vel så mye om å vise til at Norge skal være best i klassen slik at man kan bane vei for senere karrierer......Jeg tror dessverre at mange politikere og statsråder ikke jobber for folkets beste , men å prestere på de mål som er definert og da gjerne overprestere litt også. Eventuelle ekstra kostnader som påføres befolkningen ved å overprestere har således lite verdi.

stefse

Sitat fra: hELgenen på fre 05. jan 2024, kl. 17:45......Jeg tror dessverre at mange politikere og statsråder ikke jobber for folkets beste , men å prestere på de mål som er definert og da gjerne overprestere litt også. Eventuelle ekstra kostnader som påføres befolkningen ved å overprestere har således lite verdi.
Spørsmålet er, trenger vi disse folkene? Hva bidrar de med?
Hvis formålet uansett er å tale folkets vilje, holder det med en avstemming på facebook elns og en oppsummering på mail til vedkommende EU organ?

Jeg leste en bra kommentar på Reddit her om dagen. Norwegian politicians has moved away from the people and more over to the task of decepting the people.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Jeg har veldig lyst til å ha tro på en demokratisk løsning, men det betyr at politikken må endre kurs, det ser ikke ut til å skje. Med politikken her mener jeg et fungerende flertall.

Jeg merker meg at Enova har redusert incentiver, jeg merker meg at Skatteetaten vil skatte salg av egen produksjon. De vil reduserer satsen på strømstøtten.

Det jeg ikke merker er at det gjøres noe for å bedre situasjonen. Er det noe jeg har gått glipp av som er positivt? Lurer oppriktig på dette.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på fre 05. jan 2024, kl. 17:45Jeg tror dessverre at mange politikere og statsråder ikke jobber for folkets beste , men å prestere på de mål som er definert og da gjerne overprestere litt også. Eventuelle ekstra kostnader som påføres befolkningen ved å overprestere har således lite verdi.

Jeg synes dette sier mye mer om deg enn om politikerne. Du står frem som apolitisk og uten innsikt og forståelse for det politiske systemet. Litt som at jeg (hELgenen) er klok og balansert og vet best, mens politikerne er dumme og jobber mye ut fra egeninteresse. Politikk på høyt nivå er noe av det mest komplekse og vanskelige folk kan holde på med. Her må man veie hensyn i alle retninger og det å gjøre de rette valg til enhver tid og samtidig styre utviklingen er svært vanskelig. Ikke uten grunn hevdet de gamle grekere at politikk var virksomhet av ypperste klasse og hadde en ikke innsikt eller interesse for politikk, var man en idiot (uten at det har å gjøre med folk på dette forumet).

Påstanden om at politikere (norske) flest arbeider ut fra egeninteresse har veldig lite med virkeligheten å gjøre. Jeg kjenner ikke til noen fremstående politikere er motivert av fremtidige lukrative verv. Det fåtall norske politikere som har fått høytstående verv i internasjonale organisasjoner (og gjerne godt betalt) har endt opp der fordi de er dyktige og kvalifiserte. I stedet for å mistenkeliggjøre disse menneskenes motiver, bør en heller være stolt at at noe få nordmenn blir valgt til viktige stillinger internasjonalt.

At jeg respekterer og beundrer politikere (alle, både de på lavt og de på høyt nivå), betyr ikke at jeg er enig i alt de gjør. I Norge er det jo ca like mange meninger om en sak som det er innbyggere så det å stake ut en vei vil alltid møte mer eller mindre kritikk. Men slik er det i et demokrati og en mager trøst er det at det er mye verre forhold i andre land. For eksempel i USA med ca 340 millioner mennesker, klarer man ikke å finne bedre kandidater til presidentstillingen enn to meget gamle menn som kan falle fra når som helst, der den ene er gal og har begått opprør mot sitt eget land. Den andre er en av USA's beste presidenter gjennom tidene (både god politikk og evne til å få saker i gjennom). Problemet med Biden er at han unntaksvis både snubler og faller ut intellektuelt og kan bli dement når som helst. At Republikanerne og DEmokratene ikke klarer å finne bedre kandidater, sier det meste om landets politiske system og at det er dysfunksjonelt.

Radial

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 06. jan 2024, kl. 01:25
Sitat fra: hELgenen på fre 05. jan 2024, kl. 17:45Jeg tror dessverre at mange politikere og statsråder ikke jobber for folkets beste , men å prestere på de mål som er definert og da gjerne overprestere litt også. Eventuelle ekstra kostnader som påføres befolkningen ved å overprestere har således lite verdi.

Jeg synes dette sier mye mer om deg enn om politikerne. Du står frem som apolitisk og uten innsikt og forståelse for det politiske systemet. Litt som at jeg (hELgenen) er klok og balansert og vet best, mens politikerne er dumme og jobber mye ut fra egeninteresse. Politikk på høyt nivå er noe av det mest komplekse og vanskelige folk kan holde på med. Her må man veie hensyn i alle retninger og det å gjøre de rette valg til enhver tid og samtidig styre utviklingen er svært vanskelig. Ikke uten grunn hevdet de gamle grekere at politikk var virksomhet av ypperste klasse og hadde en ikke innsikt eller interesse for politikk, var man en idiot (uten at det har å gjøre med folk på dette forumet).

Påstanden om at politikere (norske) flest arbeider ut fra egeninteresse har veldig lite med virkeligheten å gjøre. Jeg kjenner ikke til noen fremstående politikere er motivert av fremtidige lukrative verv. Det fåtall norske politikere som har fått høytstående verv i internasjonale organisasjoner (og gjerne godt betalt) har endt opp der fordi de er dyktige og kvalifiserte. I stedet for å mistenkeliggjøre disse menneskenes motiver, bør en heller være stolt at at noe få nordmenn blir valgt til viktige stillinger internasjonalt.

At jeg respekterer og beundrer politikere (alle, både de på lavt og de på høyt nivå), betyr ikke at jeg er enig i alt de gjør. I Norge er det jo ca like mange meninger om en sak som det er innbyggere så det å stake ut en vei vil alltid møte mer eller mindre kritikk. Men slik er det i et demokrati og en mager trøst er det at det er mye verre forhold i andre land. For eksempel i USA med ca 340 millioner mennesker, klarer man ikke å finne bedre kandidater til presidentstillingen enn to meget gamle menn som kan falle fra når som helst, der den ene er gal og har begått opprør mot sitt eget land. Den andre er en av USA's beste presidenter gjennom tidene (både god politikk og evne til å få saker i gjennom). Problemet med Biden er at han unntaksvis både snubler og faller ut intellektuelt og kan bli dement når som helst. At Republikanerne og DEmokratene ikke klarer å finne bedre kandidater, sier det meste om landets politiske system og at det er dysfunksjonelt.

Hvilke hensyn har politikerne tatt med tanke på dagens strøm-prisutvikling?
Hva veide tyngst, samsvar med EU's ønsker eller nasjonale interesser?

Når tenker noen å reversere denne prosessen?

Det er dagens tidvis ikke-eksisterende anger på tidligere avgjørelser, manglende vilje til å prioritere nasjonalt vs spesielt EU som skaper en total mangel på tillit til politikere.

Folk som ikke evner å angre på noe, og noen klarer ikke å innrømme det engang...jeg har ikke ord😵�💫
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 06. jan 2024, kl. 01:25

Påstanden om at politikere (norske) flest arbeider ut fra egeninteresse har veldig lite med virkeligheten å gjøre.

Vel - i tidligere tider så kom gjerne politikeren fra arbeidslivet og hadde ett brennende ønske om å forandre eller endre noe til det bedre. I dag så kommer stadig flere politikere enten fra ungdomsorganisasjonen eller rett fra studier. Det er blitt en karrierevei rett og slett. Og man blir gjerne målt på prestasjoner uten tanke på om målene er samfunnsnyttige eller om det er formålstjenelig å overprestere på bekostning av befolkningen. Videre så formes politikken i større grad i dag ikke utelukkende av ønsker fra befolkningen, men ønsker fra EU byråkrater eller rett og slett politikeren selv uten arbeidserfaring..... Bildet er ikke helt sort/hvitt - det finnes unntak, men trenden er helt klar dessverre. Og det er denne trenden jeg mener viser at politikere i dag i mye større grad enn tidligere ser på inntreden i politikken som en karrierevei - som et yrkesvalg om du vil. Vi opplever jo stadig flere politikere som har blitt tatt med buksene nede; der man har tråkket i salaten og forsøkt å berike seg selv. Det er skremmende å se at man er så opptatt av seg selv og sin økonomi at man forsøker alle mulige krumspring. Selv statsministeren måtte jo skattetilpasse utlånet av egen bolig til sin sønn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QRqrG/stoere-maa-skatte-ekstra-kjellerstue-han-skulle-disponere-eksklusivt-ble-laant-ut

Hadde jeg lånt ut boligen til min datter ifb et et lengre arbeidsopphold i utlandet somn krevde flyttemelding så hadde jeg da for svarte ikke drevet med denne formen for skatteplanlegging for å unndra meg skatt!

Og det er når man har slikt tankesett at man ønsker å tilpasse sin egen agering til beste for seg selv og således også tror at alle andre gjør det samme - man beveger seg bort fra en virkelighetsforståelse som bør være der når man sitter og vedtar lover for befolkningen. Det har jo blitt så ille at når journalister begynte å grave at stortinget selv innså at noe måtte gjøres.

https://www.aftenposten.no/norge/i/v5bxQp/ber-riksrevisjonen-om-hjelp-vil-ha-full-granskning-av-stortinget

Videre har vi også sett flere saker der politiske partier stemmer imot hva de har gått til valg på - altså bryter de avtalen de har gjort med velgerene gjennom eget valgprogram.

SitatPolitikerne er til for folket. Når de slutter å høre hva folket mener bør de finne seg noe annet å gjøre!  Det første politikerne bør huske på når de våkner om morgenen er at de er valgt inn som folkets tjenere og ikke som folkets herrer!

Sitat fra Erik Bye.

Og enhver politiker bør tenke gjennom dette - ikke bare misbruke ordene. Så enhver beslutning de tar må tenkes gjennom med tanke på hva godt denne beslutningen vil gjøre for befolkningen - ikke hva godt den vil gjøre for meg!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA