Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 16:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:54Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

Du kan se kurvene for Norge totalt her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Det er altså en sammensatt kurve over Norge totalt.

Budkurvene har da ingenting med norsk vannkraftsverks evne til å levere strøm (effekt her)! Igjen gjemmer du deg bak fagmannens detaljorienterte og feilaktig fokus for å villede folk flest (skal ikke påstå at det er bevisst villeding)!

Budkurvene sier bare noe om hvor kynisk strømprodusentene er. Om de tror at de får bedre betalt på et annet tidspunkt, lar de være å tilby strøm en gitt time. Altså samlet (alle strømprodusentene) har intet problem med å tilby nok effekt noen ekstra kalde dager på denne tiden av året. Hadde det vært på vårparten, spesielt kalde dager og lavt magasinnivå, kunne import være nødvendig. Men uansett hadde vi klart oss uten de nye kablene til UK og Tyskland, som nesten kun er eksportkabler (samme med kabler til Nederland).

Ut fra erfaring med lang diskusjon med deg hELgenen, finner jeg lite av verdi i dine bidrag. Etter min mening vrir og vrenger du på fakta og viser liten evne til en balansert fremstilling og viser også fra tid til annen manglende grunnleggende forståelse av fysikk/matematikk (se diskusjon om fallhøyder for norske magasinbaserte kraftverk).

Nei - tilgjengelig kapasitet for markedet og utilgjengelig kapasitet i markedet skal faktisk rapporteres hele tiden.
Så det er ikke lov å holde borte effekt fra markedet som er tilgjengelig uten at man rapporterer at det er utilgjengelig.

Her kan du lese mer om dette :

https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/REMIT/REMIT%20Legislation/Implementing_Regulation.pdf

Så dersom en større kraftstasjon i Norge IKKE er med i budgivningen og det ikke er sendt såkalt UMM på denne med en forklaring på hvorfor den holdes borte fra markdet (og da godtas kun revisjon, tekniske begrensinger osv) - så SKAL DEN anmeldes i markedet. Å ikke gjøre dette vil være brudd på retningslinjene og innebære markedsmanipulasjon som så kan straffes med bøter eller fengsel. Og i motsetning til hva man har i norsk strafferett har man her omvendt bevisbyrde. Mao. man må bevise sin uskyld. EU forordningen har også forrang foran den norske grunnloven.

Jeg skal sitere dette :

SitatAccording to the ACER, manipulative capacity withholding occurs, for example, "when a market participant with the relative ability to influence the price or the interplay of supply and demand of a wholesale energy product, decides, without justification, not to offer or to economically withhold the available production, storage or transportation capacity on the market. This includes the unduly limiting of infrastructure or transmission capacities, resulting in prices that likely do not reflect the fair and competitive interplay of supply and demand.

Kilde :
https://emissions-euets.com/internal-electricity-market-glossary/2110-capacity-withholding-market-manipulation-practice

Jeg ser dessverre at du hele tiden slenger ut feilaktige påstander. Dette med fallhøyde klarte du også å misforstå fullstendig.

Jeg har vel sendt deg forklaringen på fallhøyde før, men gjør det gjerne igjen :

https://snl.no/fallh%C3%B8yde_-_vannkraftverk

Ferry

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:01Oppsetting gjøres av meg selv og komponenter kjøpes direkte fra Kina.

Har du lov til det da?

SitatAnlegg kontrolleres og godkjennes av kompetent fagmann som får seg forelagt grundig dokumentasjon.

Sørg nå endelig for å ha avklart det på forhånd.

SitatDette krever meget kompetanse fra min side, men også amatører besitter kompetanse (se alle som holder sine biler gående i årevis uten bruk av verksted) og kunnskaper er i dag lett tilgjengelige. Det hjelper også at jeg er siviling. og dermed har gode grunnkunnskaper,

Det hjelper alltids i praksis, men ikke formelt. Du kan ha elektroarbeid som ditt daglige virke uten å ha lov til så mye som å skru løs en stikkontakt i ditt eget hus. I stand til det, ja. Lov, nei.

Sitatmen det er ingen forutsetning å ha høy utdanning (så lenge en forstår hva en har med å gjøre).

Famous last words...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ferry på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:01Oppsetting gjøres av meg selv og komponenter kjøpes direkte fra Kina.

Har du lov til det da?

SitatAnlegg kontrolleres og godkjennes av kompetent fagmann som får seg forelagt grundig dokumentasjon.

SitatDette krever meget kompetanse fra min side, men også amatører besitter kompetanse (se alle som holder sine biler gående i årevis uten bruk av verksted) og kunnskaper er i dag lett tilgjengelige. Det hjelper også at jeg er siviling. og dermed har gode grunnkunnskaper,

Det hjelper alltids i praksis, men ikke formelt. Du kan ha elektroarbeid som ditt daglige virke uten å ha lov til så mye som å skru løs en stikkontakt i ditt eget hus. I stand til det, ja. Lov, nei.

Sitatmen det er ingen forutsetning å ha høy utdanning (så lenge en forstår hva en har med å gjøre).

Famous last words...

Kravet er godkjennelse av fagmann som er autorisert. Det skriver jeg utførlig i mitt innlegg. Om du kun mener at det er vanskelig å få en fagmann på de vilkår som jeg beskriver, er en helt annen sak. Men da får du fokusere på det og ikke alt annet!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:02

Har du lov til det da?

Famous last words...

Kravet er godkjennelse av fagmann som er autorisert. Det skriver jeg utførlig i mitt innlegg. Om du kun mener at det er vanskelig å få en fagmann på de vilkår som jeg beskriver, er en helt annen sak. Men da får du fokusere på det og ikke alt annet!
Har vel mer eller mindre sagt akkurat det at det er vel egentlig noe du bør fokusere ganske mye på, både her og på TU (med mitt nick der), og ikke begynne å peke på andre, når de fremsetteer disse "bekymringene".

Det er verken jeg eller @Ferry som skal få dette gjennom, lovlig og til forventet kostnad. Det er det derimot du som skal, så ta det mer som velmenende råd, enn kritikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 19:41
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 16:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. desember 2023, klokken 14:54Du må nesten sjekke budkurvene - dessverre publiserer ikke Nordpool disse på områdenivå - kun aggregert på landsnivå der eksport og import kapapsitet selvfølgelig er med i tilbud/etterspørselskurven.

Du kan se kurvene for Norge totalt her :

https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_NO.pdf

Det er altså en sammensatt kurve over Norge totalt.

Budkurvene har da ingenting med norsk vannkraftsverks evne til å levere strøm (effekt her)! Igjen gjemmer du deg bak fagmannens detaljorienterte og feilaktig fokus for å villede folk flest (skal ikke påstå at det er bevisst villeding)!

Budkurvene sier bare noe om hvor kynisk strømprodusentene er. Om de tror at de får bedre betalt på et annet tidspunkt, lar de være å tilby strøm en gitt time. Altså samlet (alle strømprodusentene) har intet problem med å tilby nok effekt noen ekstra kalde dager på denne tiden av året. Hadde det vært på vårparten, spesielt kalde dager og lavt magasinnivå, kunne import være nødvendig. Men uansett hadde vi klart oss uten de nye kablene til UK og Tyskland, som nesten kun er eksportkabler (samme med kabler til Nederland).

Ut fra erfaring med lang diskusjon med deg hELgenen, finner jeg lite av verdi i dine bidrag. Etter min mening vrir og vrenger du på fakta og viser liten evne til en balansert fremstilling og viser også fra tid til annen manglende grunnleggende forståelse av fysikk/matematikk (se diskusjon om fallhøyder for norske magasinbaserte kraftverk).

Nei - tilgjengelig kapasitet for markedet og utilgjengelig kapasitet i markedet skal faktisk rapporteres hele tiden.
Så det er ikke lov å holde borte effekt fra markedet som er tilgjengelig uten at man rapporterer at det er utilgjengelig.

Her kan du lese mer om dette :

https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/REMIT/REMIT%20Legislation/Implementing_Regulation.pdf

Så dersom en større kraftstasjon i Norge IKKE er med i budgivningen og det ikke er sendt såkalt UMM på denne med en forklaring på hvorfor den holdes borte fra markdet (og da godtas kun revisjon, tekniske begrensinger osv) - så SKAL DEN anmeldes i markedet. Å ikke gjøre dette vil være brudd på retningslinjene og innebære markedsmanipulasjon som så kan straffes med bøter eller fengsel. Og i motsetning til hva man har i norsk strafferett har man her omvendt bevisbyrde. Mao. man må bevise sin uskyld. EU forordningen har også forrang foran den norske grunnloven.

Jeg skal sitere dette :

SitatAccording to the ACER, manipulative capacity withholding occurs, for example, "when a market participant with the relative ability to influence the price or the interplay of supply and demand of a wholesale energy product, decides, without justification, not to offer or to economically withhold the available production, storage or transportation capacity on the market. This includes the unduly limiting of infrastructure or transmission capacities, resulting in prices that likely do not reflect the fair and competitive interplay of supply and demand.

Kilde :
https://emissions-euets.com/internal-electricity-market-glossary/2110-capacity-withholding-market-manipulation-practice

Jeg ser dessverre at du hele tiden slenger ut feilaktige påstander. Dette med fallhøyde klarte du også å misforstå fullstendig.

Jeg har vel sendt deg forklaringen på fallhøyde før, men gjør det gjerne igjen :

https://snl.no/fallh%C3%B8yde_-_vannkraftverk

I følge Høyesterett så har Acer ingen innflytelse på det norsk strømmarkedet, så det er merkelig at du referer til Acer (men jeg er enig med deg, Acer og RME bestemmer det meste og Høyesterett er fullstendig på jordet med sin dom).

Om ikke Norge har nok effekt til egne behov, så har vel det mest å gjøre med at produsentene har satt av effekten til eksport. Ellers får du sannsynliggjøre at norske strømprodusenter ikke hadde nok effektkapasitet på et gitt tidspunkt om vi ser på Norge som et lukket system i november (eller om det var denne måneden).

Ketill Jacobsen

Har du lov til det da?

Nå har jeg som hundretusener av andre i Norge kjøpt ting direkte fra Kina. Så det har vi altså ikke lov til, i følge deg? Dette må du gjerne utdype!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:14

Har du lov til det da?

Nå har jeg som hundretusener av andre i Norge kjøpt ting direkte fra Kina. Så det har vi altså ikke lov til, i følge deg? Dette må du gjerne utdype!
Ikke ulovlig å kjøpe og importere selv fra Kina i utgangspunktet. Spørsmålet er mer den biten med å gjøre jobben selv og få det godkjent av fagmann med rett til å få ting godkjent. Her er reglene ganske så strenge, og mange fagfolk vil nekte å gjøre det slik.

Men om du har en slik fagmann som du kjenner og han/hun er villig til dette, og du har avklart dette med vedkommende på forhånd, så burde det jo ikke være noe problemer.

Men ha dette så fastspikret som mulig på forhånd, så du ikke blir sittende med det berømmelige skjegget i postkassa, som uttrykket sier.
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:06Har vel mer eller mindre sagt akkurat det at det er vel egentlig noe du bør fokusere ganske mye på, både her og på TU (med mitt nick der), og ikke begynne å peke på andre, når de fremsetteer disse "bekymringene".

Det er verken jeg eller @Ferry som skal få dette gjennom, lovlig og til forventet kostnad. Det er det derimot du som skal, så ta det mer som velmenende råd, enn kritikk.

Disse bekymringene har jeg hørt utallige ganger, så jeg begynner å bli litt lei!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:24
Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:06Har vel mer eller mindre sagt akkurat det at det er vel egentlig noe du bør fokusere ganske mye på, både her og på TU (med mitt nick der), og ikke begynne å peke på andre, når de fremsetteer disse "bekymringene".

Disse bekymringene har jeg hørt utallige ganger, så jeg begynner å bli litt lei!
Problemet er at disse spørsmålene kommer opp hver gang du nevner at du skal gjøre det på en "smart og billig måte", så da får du nesten vurdere om du skal la være å fortelle dette, eller ta jobben med å svare på disse bekymringene.

;)

Jeg har hørt om disse planene dine før og løsningen din, så for meg er det ikke så viktig med svarene dine her, men jeg ville jo bare være med å klargjøre hvilke bekymringer de andre kommer med.

Det er de samme hver gang som du sier, men de kommer av mangel på "kjøtt på beinet" fra deg når du forteller om de.

Hadde du allerede i starten skrevet noe sånt som: "Jeg har allerede en fagmann jeg samarbeider med, og som vil signere på godkjenning så lenge jeg gjør som vedkommende forventer og forlanger."

Så hadde du altså kvelt den delen av diskusjonen i starten. ;)

Jeg blandet meg egentlig bare inn, nettopp fordi du "ikke ville forstå" hvilke bekymringer som @Ferry kom med, fordi de var så selvfølgelige slik diskusjonen utartet seg.
Bosted Oslo

Øystein16

Erna skreiv på sin blogg den 21.2.2018, Kongens fødselsdag, blant anna følgande om straumprisar:

"Mange hevder at når vi knytter oss tettere til det europeiske kraftsystemet, så går strømprisene opp. Det er en påstand det er god grunn til å være skeptisk til. Utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia, som nå er under bygging, vil ifølge NVE kunne gi en økning i norsk kraftpris på 1-2 øre/kWh mot 2030. Endringer som følge av variasjoner i tilsig til vannkraftverkene, kuldeperioder, nettleie og avgifter har vel så mye å si for den samlede strømprisen. Det er også verdt å nevne at når solen skinner og vinden virkelig blåser i Danmark, da kan Norge importere svært billig strøm derfra, som bidrar til å holde strømprisene i Norge lave."

stefse

Dette blir for flisespikkeri å regne når man tar hensyn til konsekvensene for samfunnet som helhet.
Å la et av de kaldeste landene i Europa, uten gassrørnett og uten alternative oppvarmingskilder, betale den dyreste strømmen er et mildt sagt idiotisk påfunn.
Alle i landet skjønner det, men ingen i den politiske ledelse ser seg kallet til å gjøre noe med det. Tvert i mot, nye direktiver og forordninger bukkes og skrapes inn dørene, mot folkets vilje.
Når det har blitt slik, så har vi en sikkerhetsventil, og det er demokratiske valg.
Hadde noen f.eks stiftet kappe-partiet som hadde ett politisk mål, kappe all utenlands nedtapping av vannkraft, og la den komme Norge til gode, ville dagens forvaltning fort havnet i store problemer. Kappe-partiet ville kommet på kant med EØS og sannsynligvis bli skvist ut av de nåværende partiene, helt til flertallet ville blitt for stort til å ignorere de. Om dette tilslutt skulle skje er det snakk om prosesser som kan ta 2-3 valggjennomganger å innføre, om ikke mer.
Det må altså bli værre før det kan bli bedre.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:07Erna skreiv på sin blogg den 21.2.2018, Kongens fødselsdag, blant anna følgande om straumprisar:

"Mange hevder at når vi knytter oss tettere til det europeiske kraftsystemet, så går strømprisene opp. Det er en påstand det er god grunn til å være skeptisk til. Utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia, som nå er under bygging, vil ifølge NVE kunne gi en økning i norsk kraftpris på 1-2 øre/kWh mot 2030. Endringer som følge av variasjoner i tilsig til vannkraftverkene, kuldeperioder, nettleie og avgifter har vel så mye å si for den samlede strømprisen. Det er også verdt å nevne at når solen skinner og vinden virkelig blåser i Danmark, da kan Norge importere svært billig strøm derfra, som bidrar til å holde strømprisene i Norge lave."
Dette stemte jo fint, helt til vi åpnet de siste kablene med temmelig god kapasitet, OG hadde fått den nye prismatrisen tredd nedover ørene våre.

Jeg vil nesten si prismatrisen har hatt størst effekt i feil retning, men dette hadde nok i ganske liten grad påvikrket oss så mye, om ikke eksportkapasiteten økt så mye samtidig, og vi dessuten fikk effekten av krigen og prissmitten som som fulgte den nye, økte kapasiteten.

Totalen av alle disse endringene traff oss virkelig på en og samme tid, og ble ikke bedre av at Norge reagerte svært negativt på at Tyskland ikke ville utnytte kapasiteten fullt ut fra dag 1.

Vi kunne brukt dette til vår egen fordel, om vi ikke "brente alle broer" for slik manipulering tidlig i denne fasen.
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:20Ikke ulovlig å kjøpe og importere selv fra Kina i utgangspunktet.

Nå stilte jeg Ferry dette spørsmålet og du svarer på det. Du må heller svare på hvordan Ferry kunne komme med denne påstanden. I stedet bringer du inn andre ting som ikke var omtalt i mitt innlegg.

Ellers er det slik i norsk språk at "diskusjonen utartet" Så en diskusjon kan ikke utarte seg (men den kan arte seg på en eller annen måte).

Counterpointer

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:07Erna skreiv på sin blogg den 21.2.2018, Kongens fødselsdag, blant anna følgande om straumprisar:

Det der er like troverdig som at Sindre Finnes har sluttet med aksjer. 🤥🙈

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:25
Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:20Ikke ulovlig å kjøpe og importere selv fra Kina i utgangspunktet.

Nå stilte jeg Ferry dette spørsmålet og du svarer på det. Du må heller svare på hvordan Ferry kunne komme med denne påstanden. I stedet bringer du inn andre ting som ikke var omtalt i mitt innlegg.

Ellers er det slik i norsk språk at "diskusjonen utartet" Så en diskusjon kan ikke utarte seg (men den kan arte seg på en eller annen måte).
Jeg står fritt til å svare på ethvert innlegg og enhver påstand i en åpen debatt. Dette kan ikke du styre annet enn å komme med  gode, fullverdige svar og kommentarer.

Jeg plikter på ingen måte å stille @Ferry noen som helst spørsmål, og ihvertfall ikke så lenge du i dine innlegg åpner for slike innsigelser.

Fritt land, "free speach"... ;)

Dette avgjør jeg helt selv!
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA