Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tor 16. nov 2023, kl. 20:40
Sitat fra: Counterpointer på tor 16. nov 2023, kl. 20:28Det de holder på med nå av konkrete ting er å øke flyten mellom strømområdene. Det betyr at helst skal alle ha like høy peis. Det prioriteres foran mer strømproduksjon og sier ganske mye.
Forsåvidt sant nok, men skal mye av produksjonen være av uregulerbar kraft så må vi uansett ha massiv overføringskapasitet mellom sonene. Såpass mye at sonene så godt som forsvinner.
Tror både du og jeg synes vi skulle satse seriøst på lagring av variabel produksjon.
Jeg synes også vi burde satse mye mer på baseload som SMR, geovarme ol. Skulle ikke forundre meg om du var enig i det også.

Enova burde sette inn incentiver på batterier i forbindelse med privat sol og vind, slik at det ikke belastet lokale nett så mye også.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på fre 17. nov 2023, kl. 20:35
Sitat fra: Counterpointer på tor 16. nov 2023, kl. 20:28Det de holder på med nå av konkrete ting er å øke flyten mellom strømområdene. Det betyr at helst skal alle ha like høy peis. Det prioriteres foran mer strømproduksjon og sier ganske mye.
Forsåvidt sant nok, men skal mye av produksjonen være av uregulerbar kraft så må vi uansett ha massiv overføringskapasitet mellom sonene. Såpass mye at sonene så godt som forsvinner.
Tror både du og jeg synes vi skulle satse seriøst på lagring av variabel produksjon.
Jeg synes også vi burde satse mye mer på baseload som SMR, geovarme ol. Skulle ikke forundre meg om du var enig i det også.

Enova burde sette inn incentiver på batterier i forbindelse med privat sol og vind, slik at det ikke belastet lokale nett så mye også.
Riktignok bak betalingsmur, så jeg har heller ikke fått lest artikkelen, men man kan jo ane at det er noe essensielt som gjør at man tar et steg tilbake, eller stopper prosjektet helt. Hadde vært greit å fått sett storyen, men er kanskje dårlig nytt for SMR-markedet...!?!

https://www.tu.no/artikler/usas-forste-smr-prosjekt-avlyses/539913

Jamfør denne (og lignende artikler jeg fant), så har altså investorene trukket seg pga at kostnaden allerede hadde doblet seg, og dette var den mest "tradisjonelle" og lengstkommende utgaven, som og var nærmest til å komme på markedet. Noe som kan tyde på at andre typer SMR's kan bli enda vanskeligere å få i gang.

https://www.science.org/content/article/deal-build-pint-size-nuclear-reactors-canceled

Investorene ønsker altså å satse mer på sol og vindkraft istedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lør 18. nov 2023, kl. 00:29Investorene ønsker altså å satse mer på sol og vindkraft istedet.
Ja, mye som tyder på det.....de tenker nok at SMR=for dyrt....

turfsurf

Sitat fra: daktari på fre 17. nov 2023, kl. 18:19Noen som har peil på hvordan franskmennene har løst dette?
Vet ikke helt hva du tenker på med dette, men Frankrike har vel stort sett sagt at de regulerer import / eksport som de vil, og driter i det frie markedet. Sånn er det å være en av de største økonomiene i EU.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 18. nov 2023, kl. 07:57
Sitat fra: RJK på lør 18. nov 2023, kl. 00:29Investorene ønsker altså å satse mer på sol og vindkraft istedet.
Ja, mye som tyder på det.....de tenker nok at SMR=for dyrt....

Alle løsningene som legges frem om dagen er jo dyre. Havvind alene kan fort koste 50 millliarder. Allerede så ligger det vel 24 milliarder i potten og da KUN for å bygge ut den. Og havvind er jo ikke en god løsninge alene - den vil kreve vannvittige investeringer i batterier og/eller nye pumpemagasin på land. Poenget er at havvind sin verdi ligger i å ta vare på energien her til de periodene hvor etterspørselen er størst. Dersom man ikke får på plass en etterspørsel som kan lagre energien så vil ingen ønske å investere i havvind på sikt - det blir for dyrt.

Den beste tekniske løsningen for forutsigbar produksjon og stabilitet i nettet er kjernekraft.
Om man puttet 50 milliarder i kjernekraft så tror jeg at resultatet ville være bedre enn om man puttet 50 milliarder i vind (havvind+landbasert vind). Jeg tror Norge bør se litt på hva Japan driver med nå etter Fukushima.

https://www.oecd-nea.org/jcms/pl_78684/the-future-of-japan-s-nuclear-sector

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 17. nov 2023, kl. 20:35

Ja, helt klart satse mere på godt distribuert regulerbar kraft, lagring av variabel og diversifisere på type. Man vil jo ha lavt klimaavtrykk, men miljø (forurensning, arealbeslag) er minst like viktig.

Enig med insentiver til batteri, nedover på kontinentet er det helt uvanlig å installere solceller uten batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på lør 18. nov 2023, kl. 09:44Alle løsningene som legges frem om dagen er jo dyre. Havvind alene kan fort koste 50 millliarder. Allerede så ligger det vel 24 milliarder i potten og da KUN for å bygge ut den.

Vet du over hodet hva disse 50 eller 23 milliarder kroner dreier seg om? Beløpet kan like gjerne bli null som dette antallet milliarder! Det er avhengig av hvilke beslutningspriser som blir avtalt (strike price) og fremtidig utvikling av strømpriser. Men det visste du kanskje og allikevel skriver du som du gjør? Og vet du noe om tidsaspektet, 23 milliarder over ett år eller 15 år?

Ingen vet hva dette vil koste. Det vet vi først om 15 år. I verste fall blir 0 (null) til 23 milliarder subsidier som gjør strømmen billigere for forbrukerne.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 18. nov 2023, kl. 12:27
Sitat fra: hELgenen på lør 18. nov 2023, kl. 09:44Alle løsningene som legges frem om dagen er jo dyre. Havvind alene kan fort koste 50 millliarder. Allerede så ligger det vel 24 milliarder i potten og da KUN for å bygge ut den.

Vet du over hodet hva disse 50 eller 23 milliarder kroner dreier seg om? Beløpet kan like gjerne bli null som dette antallet milliarder! Det er avhengig av hvilke beslutningspriser som blir avtalt (strike price) og fremtidig utvikling av strømpriser. Men det visste du kanskje og allikevel skriver du som du gjør? Og vet du noe om tidsaspektet, 23 milliarder over ett år eller 15 år?

Ingen vet hva dette vil koste. Det vet vi først om 15 år. I verste fall blir 0 (null) til 23 milliarder subsidier som gjør strømmen billigere for forbrukerne.

All erfaring tilsier at dette blir dyrere enn dagens prognoser tilsier. Jeg kjenner kraftmarkedet ut og inn og har inngående kunnskap med en haug vindprosjekter i inn og utland. Arthur har lenket en sak over her om tilkarringsindustrier - og jeg synes det er treffende navn på dette. I ren klima panikk kaster man penger etter ulike prosjekter som politikerene har null, absolutt null, kompetanse å forstå rekkevidden av. Spør du en politiker i dag så forstår denne trolig ingenting om hvillke følger massiv vindkraft til havs vil ha å si for f.eks spenningstabillitet og hvilke ekstra kostnader samfunnet må legge på bordet for å kunne håndtere massivt med vind - det være seg på land eller til havs. Massive subsidier har nesten spent beina under TSO'ene sin evne til å drifte nettet. Det arbeides massivt med å få på plass mange nye løsninger for å håndtere dette. Jeg sitter selv med arbeid til langt over halsen i det daglige  for å forsøke å håndtere alle de nye prosessene og markedene som man etablerer slik at man som samfunn kan håndtere all uregulerbar produksjon. Jeg har mistet all tro på at vind er løsningen for fremtiden. Vindkraft er både miljø ødeleggende og har ikke de tekniske egenskapene man bør stille til en produksjonsenhet som skal innfases på sentralnettet. Jeg forventer derfor at TSO'ene kommer kraftig tilbake og vil kreve massivt med ny teknisk infrastruktur og andre løsninger som vil koste samfunnet enorme summer å drifte. Dette med massivt havvind er dessverre keiserens nye klær. Heldigvis har svenskene nå forstått at de ikke kan gjøre dette uten å også bygge ut kjernekraft - så der har politikerene begynt å ta grep.

turfsurf

Virker som om politikerne kaster seg etter vindkraft i blind tro og bare håper det skal virke, uten å hente inn nødvendig grunnlag.

At hele Nordsjøen er stort sett ett område mtp vind er vel ikke så vanskelig å forstå. Da er det jo ikke så vanskelig å trekke slutningen at det ikke er stedet for massive utbygginger når det allerede nå er negative priser relativt ofte.

Skal man bygge lengre unna trenger man jo massiv overføringskapasitet. Nå skal man jo flytte massivt av energiforbruk over på strøm, så noe mere vil man nok kunne bruke. Men ja, det er regulerbar kraft man trenger.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 18. nov 2023, kl. 16:20Virker som om politikerne kaster seg etter vindkraft i blind tro og bare håper det skal virke, uten å hente inn nødvendig grunnlag.

Ja, det er den nye vinen, det der med vind og havvind...... men er jo veeeeldig ok for AS Norge da, Norge og verden trenger energi....vi trenger noe slikt etter at olja er borte... vi har jo mye plass vi ....men den lange kystlinja vår...jeg har trua på havvind jeg....men det koster nå i starten mer enn det smaker....

daktari

Sitat fra: turfsurf på lør 18. nov 2023, kl. 09:40
Sitat fra: daktari på fre 17. nov 2023, kl. 18:19Noen som har peil på hvordan franskmennene har løst dette?
Vet ikke helt hva du tenker på med dette, men Frankrike har vel stort sett sagt at de regulerer import / eksport som de vil, og driter i det frie markedet. Sånn er det å være en av de største økonomiene i EU.
Aha, da styrer de prisen til forbruker gjennom regulering.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 17. nov 2023, kl. 18:27Hvordan de har løst hva?

https://en.selectra.info/energy-france/guides/electricity/tariffs

Ja, er vel mye gass og mange var.e dager i Frankrike. 4770kWh forbruk i året i snitt for husholdningene....eller 400kWh i måneden....nice....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 18. nov 2023, kl. 23:14
Sitat fra: arthur på fre 17. nov 2023, kl. 18:27Hvordan de har løst hva?

https://en.selectra.info/energy-france/guides/electricity/tariffs

Ja, er vel mye gass og mange var.e dager i Frankrike. 4770kWh forbruk i året i snitt for husholdningene....eller 400kWh i måneden....nice....
Ca samme som jeg ligger på, men da uten gass, ved eller olje/parafinbrenning.  ;)

Dog kommer fyring og varmtvann på felleskostnadene for min del, så de regner jeg ikke med her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA