Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

StaticApnea

Insentiver for å bruke mindre strøm når strømprisen er høy, for de som følger spotprisen på strøm, har jo forsvunnet etter at strømstøtten ble endret til timebasert strømstøtte. Inkompetansen hos våre politiske "ledere" er etter mitt syn skremmende stor.

Radial

Sitat fra: StaticApnea på tor 16. nov 2023, kl. 14:45Insentiver for å bruke mindre strøm når strømprisen er høy, for de som følger spotprisen på strøm, har jo forsvunnet etter at strømstøtten ble endret til timebasert strømstøtte. Inkompetansen hos våre politiske "ledere" er etter mitt syn skremmende stor.

Det er helt skivebom av en uttalelse.

Det er mye billigere for meg å lade på feks 40øre/kWh om natta, enn 80øre klokka 18....og ihvertfall mye billigere enn klokka 16 når det er 200++ øre/kWh, uansett strømstøtte.

Støtten tar nå "brodden" av de store peak'ene, men det er fremdeles betydelig lønnsomt å bruke strøm når det er billigst (om man kan)

Vet ikke hvordan det er med folk flest, men jeg må ihvertfall lage middag klokka 16-17 med strøm.
Ofte sette på en skitten vaskemaskin med barnehagetøy også, som atpåtil må tørketrommles for å bli klar til dagen etter, og da før jeg stuper i seng klokka 21.
Oppvaskmaskina må også rulle etter middagen, så den kan tørke på natta.

Dagens ordning gjør det bare mer levelig for oss uten batterier, vindmølle i hagen eller solceller. Vi tømmer ikke kontoen på å leve helt vanlige liv, som i fjor... Det er en vesentlig forskjell fra forrige ordning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Når, som i dag/ i morgen, prisen til alle døgnets tider (timer) er høyere enn prisen når strømstøtten slår inn, så er det (nesten) ingen mening i å ta hensyn til prisen i løpet av døgnet og å legge forbruk til tider da nettet er minst belastet, dessverre!

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 16. nov 2023, kl. 15:21Når, som i dag/ i morgen, prisen til alle døgnets tider (timer) er høyere enn prisen når strømstøtten slår inn, så er det (nesten) ingen mening i å ta hensyn til prisen i løpet av døgnet og å legge forbruk til tider da nettet er minst belastet, dessverre!

Men om strømstøtten forsvinner - hvilket er vel egentlig å forvente at vil skje en gang - mens pristoppene vil fortsette å komme så står en der da og prøver å flytte livet etter når strømmen er billigst...
Det er jo ikke heldig sett ut fra en menneskelig perspektiv....

Jeg er helt for på eksporte og importere strøm i et fritt marked, men det må være slik at vi som lever i dette
kalde landet må kunne leve normale liv selv om vi bor et sted er gradestokken hopper til -30 titt og ofte..
Og dersom prisen blir for volatil - og fastpris avtalene er hinsides dyre - vel så ødelegger det jo livene til mennesker på sikt....Jeg tror ikke våre politikere har tenkt tanken - de tror at dette er lett å fikse med smarthus.
Vel - jeg HAR smarthus - jeg har også kompetansen til å automatisere det etter strømrprisen - men jeg synes egentlig jeg burde slippe å drive med slikt - for det må jo vedlikeholdes/oppdateres osv..og jeg synes livet er for kort til å bruke tid på slikt......Det burde være en menneskerett å kunne leve etter døgnets normale gange uten at det skal korte skjorta....

Øyvind.h

Jeg var spent på hvordan omleggingen ville oppleves i praksis, men foreløpig tenker jeg det i hovedsak er en positiv endring. I hvert fall for stressnivå :)

Det viktigste er at de ekstreme prisene vi har for tiden korrigeres løpende og en vet dermed alltid hva strømmen koster. Det burde jo være et minimum å forvente, men slik har det ikke vært. Under det forrige regimet var det deler av måneden umulig å vite hva strømmen faktisk ville koste, fordi refusjon først ble avklart når måneden var omme. Det oppstod også situasjoner hvor en kunne bruke så mye strøm en bare ville, og få betalt for det.

Videre opplever jeg at strømprisen gjerne stiger i takt med behovet, og en ender opp med å bruke mer de dyreste dagene enn de rimelige. Dermed ble snitt-basert refusjon helt feil. Under forrige regime gikk det med mye ved og praktisk tilpasning gjennom måneden. Denne vinteren vil det nok ikke gå særlig med ved hjemme i det hele tatt, fordi det skal så mye til at det lønner seg om en kjøper ved. Veden nå er jo helt hinsides dyr, så motorsaga skal frem til våren for litt egenproduksjon. På hytta vil det nok gå vel så mye ved til vinteren som forrige vinter.

Ift. peak-priser og nettbelastning følger vi fortsatt med på det, men selv i de dyreste timene kan en bruke strøm uten at prisen blir astronomisk. 
Mye basis (som vask, tørketrommel, varmtvann, oppvaskmaskin, elbil-lading osv) styres fortsatt etter de rimeligste timene, men ut over det tenker jeg ikke lenger noe særlig på pris da refusjonen uansett blir korrekt for gjeldende time. Selv om det er bare refunderes fra fra helt ekstreme priser og ned til svært høy pris.

Gjennom en del innsats var det mulig å potensielt komme rimeligere ut under det forrige regimet, og tjene på sløsing i periodr, men det var en del styr. Derfor synes jeg dagens løsning er bedre, for da kan en flytte på det enkleste og slappe av med alt annet.

Så gjenstår det bare å få korrigert det fullstendig skakk-kjørte strøm-markedet. Spørs om det skjer.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

StaticApnea

Sitat fra: Radial på tor 16. nov 2023, kl. 15:18
Sitat fra: StaticApnea på tor 16. nov 2023, kl. 14:45Insentiver for å bruke mindre strøm når strømprisen er høy, for de som følger spotprisen på strøm, har jo forsvunnet etter at strømstøtten ble endret til timebasert strømstøtte. Inkompetansen hos våre politiske "ledere" er etter mitt syn skremmende stor.

Det er helt skivebom av en uttalelse.

Det er mye billigere for meg å lade på feks 40øre/kWh om natta, enn 80øre klokka 18....og ihvertfall mye billigere enn klokka 16 når det er 200++ øre/kWh, uansett strømstøtte.

Støtten tar nå "brodden" av de store peak'ene, men det er fremdeles betydelig lønnsomt å bruke strøm når det er billigst (om man kan)

Vet ikke hvordan det er med folk flest, men jeg må ihvertfall lage middag klokka 16-17 med strøm.
Ofte sette på en skitten vaskemaskin med barnehagetøy også, som atpåtil må tørketrommles for å bli klar til dagen etter, og da før jeg stuper i seng klokka 21.
Oppvaskmaskina må også rulle etter middagen, så den kan tørke på natta.

Dagens ordning gjør det bare mer levelig for oss uten batterier, vindmølle i hagen eller solceller. Vi tømmer ikke kontoen på å leve helt vanlige liv, som i fjor... Det er en vesentlig forskjell fra forrige ordning.
Slik det er nå har det i mindre grad noe å si når strømmen forbrukes i samfunnet hvis man ser på strømprisen isolert sett. Dette fører til at mer strøm brukes i markedet, hvilket igjen fører til økte strømpriser. Poenget mitt er at fra et samfunnsøkonomisk, og ikke minst miljømessig perspektiv er det bedre å insentivere mindre bruk av strøm når strømmen faktisk er dyr, istedenfor å dekke over dens reelle kostnad med det vi nå kaller strømstøtte. Vi som et land må gjøre det vi kan for å forbruke mindre strøm og samtidig fase inn ny kraftproduksjon dersom vi ikke vil at strømprisene skal fortsette å øke i årene som kommer. Det gjør vi ikke ved å oppfordre til å ikke begrense strømbruken når den reelle strømmen er dyr. Den forrige løsningen var ikke god den heller, men løsningen vi har nå fører bare til at vi må importere enda mer dyr og skitten strøm fra utlandet for å dekke strømmangelen vi har når alle skal lage middag eller vaske klær. Det burde vært en omvendt progressiv strømstøtteordning som går ut på at når strømprisen går over en viss grense så får de som bruker mye strøm gradvis mindre i støtte jo mer de bruker, mens de som bruker mindre strøm får en større andel av potten. Dette bør være mulig etter innførsel av de nye strømmålerne. Dette vil både gjøre folk mer bevisste på sin egen strømbruk og samtidig oppfordre befolkningen til å gjøre eventuelle enøk-tiltak i boligene sine. Regjeringen må samtidig innføre saftige gulrøtter for blant annet etterisolering, og ikke bare smarte strømstyringsløsninger.

Egil S

i NO2 har denne nye timesbaserte strømstøtten fjernet alle insentiver til å flytte forbruket.

Prisen er nå så høy hele døgnet at det er strømstøtte på alle timer.
I dag varierte prisen uten støtte fra 109 øre til 268 øre, mens prisen med strømstøtte varierer fra 89 øre til 105øre.

I morgen fra 132 - 213 øre uten og  92 - 100 øre med, 8 øre forskjell altså, det betyr ikke noe som helst for når jeg skal lade bilen, lage middag eller ha på varme.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tor 16. nov 2023, kl. 15:55Så gjenstår det bare å få korrigert det fullstendig skakk-kjørte strøm-markedet. Spørs om det skjer.....
Det ikke bare spørs, det kommer ikke til å skje.

Det de holder på med nå av konkrete ting er å øke flyten mellom strømområdene. Det betyr at helst skal alle ha like høy peis. Det prioriteres foran mer strømproduksjon og sier ganske mye. Både at de ikke vil/kan/bryr seg om det, eller at de faktisk forstår systemet og når en er koblet på Europa med for stor eksportkapasitet (de nye kablene) så vil en aldri kunne produsere nok. Alle fornuftige folk skjønner at 740 millioner innbyggere i Europa kan ikke påvirkes vesentlig av lille Norge med våre 5 millioner. Noe som burde være til ettertanke for EU tilhengerne som tror vi får bestemme om vi blir medlem. Vi blir en veldig liten fisk i en veldig stor dam....

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 16. nov 2023, kl. 20:28Det de holder på med nå av konkrete ting er å øke flyten mellom strømområdene. Det betyr at helst skal alle ha like høy peis. Det prioriteres foran mer strømproduksjon og sier ganske mye.
Forsåvidt sant nok, men skal mye av produksjonen være av uregulerbar kraft så må vi uansett ha massiv overføringskapasitet mellom sonene. Såpass mye at sonene så godt som forsvinner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Egil S på tor 16. nov 2023, kl. 20:05i NO2 har denne nye timesbaserte strømstøtten fjernet alle insentiver til å flytte forbruket.

Ganske morsomt dette, når prisen blir høy forsvinner insentivet for å flytte forbruket. Når derimot prisene svinger mellom nesten null og opp mot en krone er det interessant å flytte igjen.

I tillegg er det for oss med solkonto om å gjøre å faktisk flytte det meste av forbruket til timene det er høyest pris, så vi får mest mulig betalt for strømmen vi produserte i sommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på tor 16. nov 2023, kl. 20:43
Sitat fra: Egil S på tor 16. nov 2023, kl. 20:05i NO2 har denne nye timesbaserte strømstøtten fjernet alle insentiver til å flytte forbruket.

I tillegg er det for oss med solkonto om å gjøre å faktisk flytte det meste av forbruket til timene det er høyest pris, så vi får mest mulig betalt for strømmen vi produserte i sommer.
Samme for dem med fastpris. Om å gjøre å bruke strøm når spotprisen er dyrest slik at man får mest mulig i strømstøtte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tor 16. nov 2023, kl. 15:21Når, som i dag/ i morgen, prisen til alle døgnets tider (timer) er høyere enn prisen når strømstøtten slår inn, så er det (nesten) ingen mening i å ta hensyn til prisen i løpet av døgnet og å legge forbruk til tider da nettet er minst belastet, dessverre!

Nei, måtte kun vært om en kan klare seg med et lavere trinn på nettleien.

I hvert fall en mindre ting å tenke på :-)
Samtidig betyr det jo med priser som i dag at en bør prøve å spare 24 timer i døgnet...særlig nå når fastprisavtalen min gikk ut forrige måned  >:(
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Ganske morsomt dette, når prisen blir høy forsvinner insentivet for å flytte forbruket. Når derimot prisene svinger mellom nesten null og opp mot en krone er det interessant å flytte igjen.

Nettopp. I går hadde jeg f.eks 43% av døgnets forbruk på de 3 timene som hadde høyest pris. Strømforbruket mitt var da 5 ganger så høyt i gjennomsnitt i disse 3 timene i forhold til de 21 andre timene. Om jeg gidder å gå opp et hakk eller to på effektavgiften (som ikke koster så mye her) kan jeg nok klare å komme opp i 10 ganger så høyt forbruk i de 3 dyreste timene som i resten. Kan godt være at det blir slik i desember om prisene fortsetter å stige. Og det tror jeg de vil gjøre, for det er meldt minimalt med nedbør, lite vind og kaldt i overskuelig fremtid. Dermed blir det kraftige trekk på magasinene (-2,8% siste uke) og de vil falle langt under medianfyllingsgrad.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på fre 17. nov 2023, kl. 10:08

Nettopp. I går hadde jeg f.eks 43% av døgnets forbruk på de 3 timene som hadde høyest pris. Strømforbruket mitt var da 5 ganger så høyt i gjennomsnitt i disse 3 timene i forhold til de 21 andre timene. Om jeg gidder å gå opp et hakk eller to på effektavgiften (som ikke koster så mye her) kan jeg nok klare å komme opp i 10 ganger så høyt forbruk i de 3 dyreste timene som i resten. Kan godt være at det blir slik i desember om prisene fortsetter å stige. Og det tror jeg de vil gjøre, for det er meldt minimalt med nedbør, lite vind og kaldt i overskuelig fremtid. Dermed blir det kraftige trekk på magasinene (-2,8% siste uke) og de vil falle langt under medianfyllingsgrad.

Magasinene tømmes jo også fordi man shipper strømmen ut gjennom kablene til diverse land. Vi har eksportert 2.201.952 MWh siste måned og importert 1.280.554 MWh, altså har vi netto eksportert 921.398 MWh siste måned. Eller 921.398.000 Kilowattimer [kWh]. Altså nettoeksportert strøm nok til 614.265 hus. Og om to måneder sier Støre: utenlandskablene har ikke noe med strømprisen å gjøre. Samtidig sier han: vi lager for lite strøm. Derfor er strømprisen så høy. Fxck you....ser rett gjennom deg...sier da de som ser sammenhengen.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Noen som har peil på hvordan franskmennene har løst dette?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA