Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Hvordan kunne det være "feil" å binde renten på sitt boliglån til godt under to prosent i ti år (Danske Bank 1,88% ti år i juni 2020)? Jeg har dokumentert gjentatte ganger at det var mulig!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:00Hvordan kunne det være "feil" å binde renten på sitt boliglån til godt under to prosent i ti år (Danske Bank 1,88% ti år i juni 2020)? Jeg har dokumentert gjentatte ganger at det var mulig!


Hvor mange gikk rundt å trodde på en snarlig endevending av rentene i 2020? Dog, jeg er helt enig i at en så lav fastrente burde få folk til å løpe til, spesielt om en dobling ville være knekkende for økonomien.

Men da man ikke trodde på/tenkte på at strømprisene skulle bli så spinnville og føre til økte kostnader på bortimot alt, samtidig som at man ikke så for seg at Russland ville invadere Ukraina og sette hele verden på tå hev, og at alt ble dyrere også av den grunn. Så var det dessverre mange som ikke så for seg at de ikke ville klare en dobling av rentene, på toppen av alt det andre.

Men det var altså før alle andre kostnader og fikk en kraftig heving. Altså rentene i seg selv er/var nok ikke et stort problem for de fleste. Økte strømpriser og matpriser, og bensin/diesel til over 20 kr/l i tillegg, er nok mer enn folk både så for seg og mer enn folk flest tåler.

Det er mange som nå har tappet av reservene, og som fremover i enda større grad må kutte tildels drastisk i forbruket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:35Resten av det avsnittet, er jeg dog helt enig med deg. Strømstøtten slår til tider veldig feil ut, og skaper situasjoner som gjør at det lønner seg å gjøre det motsatte av det som man ønsker. Og vedrørende priser på strøm, ja takk til jevn forutsigbar pris. Når vi har elektrifisert hjemmene så mye som vi har gjort, og vi lever i et klima som krever at vi bruker endel energi om vinteren spesielt.

 Og så kan forsåvidt gjerne effektprising ligge på topp for å gjøre det mindre gunstig med direkte sløsing.

Utfordringen bransjen eller politikere IKKE orker å bruke en kilokalori på er den menneskelige utfordringen det er at prisen endrer seg løpende for sluttbruker. Jeg har smarthus - jeg har opp gjennom årene brukt mye penger, kunnskap og energi på å være en smart forbruker. Men innerst inne føles det feil - det er ikke en aktivitet jeg som menneske burde bruke tid på. Prisen på strøm i ulike timer burde ikke være med på å definere hvordan jeg skal leve mitt liv - det er ikke sunt for meg - og det er ikke sunt for noen andre mennesker heller. Hvor mye energi jeg bruker derimot - da kan vi snakke om klima effekter osv - men når og hvordan jeg vil leve bør ikke defineres ut fra en variabel kraftpris. Jeg mener vi burde skille et marked for sluttbruker og et profesjonelt marked som kan bidra til nett stabilitet. Statnett ønsker at alle kunder skal være smarte fordi de ser at de sliter med å holde stabiliteten i nettet med stadig flere kabler og mer fornybar uregulerbar kraft. Men jeg mener vi burde dele markedet i 2 - ett for de profesjonelle og ett for å levere grunnkraft til befolkningen. Man burde designe markedet slik at sluttbruker kan leve et normalt liv uten å dytte huset full av alle mulige strøm styrings dingser som i bunn og grunn bare forsøpler denne planeten ennå mer.  Alle sluttkunder som produserer strøm bør få en fast pris pr kwh levert inn på nettet uansett når det leveres slik at man har 100% forutsigbarhet for dette. Det vil gjøre det mye enklere for sluttbruker å regne hjem investeringer - og man kan kjøre statlig støtte for dette i takt med hva behovet for kraft er der ute.
Vi trenger en forenkling av hele kraftbransjen som går i stikk motsatt retning av det EU faktisk prøver å innføre som gjør det enklere for sluttbrukere å leve som mennesker.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:28
Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:35Resten av det avsnittet, er jeg dog helt enig med deg. Strømstøtten slår til tider veldig feil ut, og skaper situasjoner som gjør at det lønner seg å gjøre det motsatte av det som man ønsker. Og vedrørende priser på strøm, ja takk til jevn forutsigbar pris. Når vi har elektrifisert hjemmene så mye som vi har gjort, og vi lever i et klima som krever at vi bruker endel energi om vinteren spesielt.

 Og så kan forsåvidt gjerne effektprising ligge på topp for å gjøre det mindre gunstig med direkte sløsing.

Utfordringen bransjen eller politikere IKKE orker å bruke en kilokalori på er den menneskelige utfordringen det er at prisen endrer seg løpende for sluttbruker. Jeg har smarthus - jeg har opp gjennom årene brukt mye penger, kunnskap og energi på å være en smart forbruker. Men innerst inne føles det feil - det er ikke en aktivitet jeg som menneske burde bruke tid på. Prisen på strøm i ulike timer burde ikke være med på å definere hvordan jeg skal leve mitt liv - det er ikke sunt for meg - og det er ikke sunt for noen andre mennesker heller. Hvor mye energi jeg bruker derimot - da kan vi snakke om klima effekter osv - men når og hvordan jeg vil leve bør ikke defineres ut fra en variabel kraftpris. Jeg mener vi burde skille et marked for sluttbruker og et profesjonelt marked som kan bidra til nett stabilitet. Statnett ønsker at alle kunder skal være smarte fordi de ser at de sliter med å holde stabiliteten i nettet med stadig flere kabler og mer fornybar uregulerbar kraft. Men jeg mener vi burde dele markedet i 2 - ett for de profesjonelle og ett for å levere grunnkraft til befolkningen. Man burde designe markedet slik at sluttbruker kan leve et normalt liv uten å dytte huset full av alle mulige strøm styrings dingser som i bunn og grunn bare forsøpler denne planeten ennå mer.  Alle sluttkunder som produserer strøm bør få en fast pris pr kwh levert inn på nettet uansett når det leveres slik at man har 100% forutsigbarhet for dette. Det vil gjøre det mye enklere for sluttbruker å regne hjem investeringer - og man kan kjøre statlig støtte for dette i takt med hva behovet for kraft er der ute.
Vi trenger en forenkling av hele kraftbransjen som går i stikk motsatt retning av det EU faktisk prøver å innføre som gjør det enklere for sluttbrukere å leve som mennesker.
Vanskelig/umulig å være uenig i dette.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:31
Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:28
Sitat fra: RJK på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:35Resten av det avsnittet, er jeg dog helt enig med deg. Strømstøtten slår til tider veldig feil ut, og skaper situasjoner som gjør at det lønner seg å gjøre det motsatte av det som man ønsker. Og vedrørende priser på strøm, ja takk til jevn forutsigbar pris. Når vi har elektrifisert hjemmene så mye som vi har gjort, og vi lever i et klima som krever at vi bruker endel energi om vinteren spesielt.

 Og så kan forsåvidt gjerne effektprising ligge på topp for å gjøre det mindre gunstig med direkte sløsing.

Utfordringen bransjen eller politikere IKKE orker å bruke en kilokalori på er den menneskelige utfordringen det er at prisen endrer seg løpende for sluttbruker. Jeg har smarthus - jeg har opp gjennom årene brukt mye penger, kunnskap og energi på å være en smart forbruker. Men innerst inne føles det feil - det er ikke en aktivitet jeg som menneske burde bruke tid på. Prisen på strøm i ulike timer burde ikke være med på å definere hvordan jeg skal leve mitt liv - det er ikke sunt for meg - og det er ikke sunt for noen andre mennesker heller. Hvor mye energi jeg bruker derimot - da kan vi snakke om klima effekter osv - men når og hvordan jeg vil leve bør ikke defineres ut fra en variabel kraftpris. Jeg mener vi burde skille et marked for sluttbruker og et profesjonelt marked som kan bidra til nett stabilitet. Statnett ønsker at alle kunder skal være smarte fordi de ser at de sliter med å holde stabiliteten i nettet med stadig flere kabler og mer fornybar uregulerbar kraft. Men jeg mener vi burde dele markedet i 2 - ett for de profesjonelle og ett for å levere grunnkraft til befolkningen. Man burde designe markedet slik at sluttbruker kan leve et normalt liv uten å dytte huset full av alle mulige strøm styrings dingser som i bunn og grunn bare forsøpler denne planeten ennå mer.  Alle sluttkunder som produserer strøm bør få en fast pris pr kwh levert inn på nettet uansett når det leveres slik at man har 100% forutsigbarhet for dette. Det vil gjøre det mye enklere for sluttbruker å regne hjem investeringer - og man kan kjøre statlig støtte for dette i takt med hva behovet for kraft er der ute.
Vi trenger en forenkling av hele kraftbransjen som går i stikk motsatt retning av det EU faktisk prøver å innføre som gjør det enklere for sluttbrukere å leve som mennesker.
Vanskelig/umulig å være uenig i dette.

:+1:
RJK :+1: Spot on

Ferry

Sitat fra: arthur på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:00Hvordan kunne det være "feil" å binde renten på sitt boliglån til godt under to prosent i ti år (Danske Bank 1,88% ti år i juni 2020)?

Hva bør man gjøre nå, i dagens marked? Skulle gjerne gått for DB til 1,88%, men uten tidsmaskin blir det vanskelig.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på søndag 22. oktober 2023, klokken 01:35Hva bør man gjøre nå, i dagens marked? Skulle gjerne gått for DB til 1,88%, men uten tidsmaskin blir det vanskelig.
Ja en tidsmaskin hadde vært nyttig :) men spøk til side.....å er vi vel snart på rentetoppen hos Ida, sentralbanksjefen? Opp kansje 0,50 til?

Electric cars in Norway

#7762
Hmmm skulke gjerne lest helde denne... fra i forgårs... men ligger på ++++

Noen som vet hvor den ligger åpen eller andre artikler fra hans innlegg under «energidagene» ...

He he ville vel heller kalt den NVE messen for «utsettelsesdagene» for det skjer jo ingen ting med å fjerne alle utl kabler ut fra Norge eller lage oss et 2pris system med mye billigere strøm for oss i Norge med priser som før 2018/19 da vi hadde ca 15 øre kw....og så kan vi heller selge dyrt det vi ikke trenger selv....

Vi kan da ikke i evig tid fremover brødfø på tyskere og andre som legger ned sin egen strømproduksjon...for å kjøpe billig av Putin...(som jo skar seg) ......det må de lære seg.....

https://www.europower.no/politikk/aasland-om-prisforskjellene-i-sor-norge-vi-jobber-med-det/2-1-1538716

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. oktober 2023, klokken 04:35
Sitat fra: Ferry på søndag 22. oktober 2023, klokken 01:35Hva bør man gjøre nå, i dagens marked? Skulle gjerne gått for DB til 1,88%, men uten tidsmaskin blir det vanskelig.
Ja en tidsmaskin hadde vært nyttig :) men spøk til side.....å er vi vel snart på rentetoppen hos Ida, sentralbanksjefen? Opp kansje 0,50 til?

Jeg tror 0,25 til, men deretter flatt over ganske lang tid, muligens flere år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ferry

Så hva bør man velge nå, arthur? Flytende eller fast?

RJK

Sitat fra: Ferry på søndag 22. oktober 2023, klokken 13:47Så hva bør man velge nå, arthur? Flytende eller fast?
Det skrev han jo lengre opp, at "toget nå var gått"...

SitatNå maser jeg ikke lenger om noen av delene siden toget for lengst har gått, dessverre. Kommer det et nytt tog siden det heter seg at det alltid går et tog? Tror ikke det vil skje på en god stund.
Se innlegg nr. 7748
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: Ferry på søndag 22. oktober 2023, klokken 13:47Så hva bør man velge nå, arthur? Flytende eller fast?

For egen del ville jeg per i dag ha valgt flytende rente og jeg hadde hatt et boliglån i dag. Har man ledige midler ville jeg vurdert innskudd med fast rente for tre eller seks måneder.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Interessant å kikke på strømprisene uke 41.snitt for Norge er 86,7%.

NO1 93,8%, 2022: 81% 2021 80,3% median 89%
NO2 86,7%, 2022: 62,6% 2021: 56,8% median: 83,4%

Vi ligger altså godt over median, og allikevel koster det over 3 kr i NO1 i morgen på topp.

Vi kan vel slå fast at fyllingsgraden har lite å si for prisen lenger, og de løgnerne ifjor som hevdet noe annet bør unnskylde seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 22. oktober 2023, klokken 22:16Interessant å kikke på strømprisene uke 41.snitt for Norge er 86,7%.

NO1 93,8%, 2022: 81% 2021 80,3% median 89%
NO2 86,7%, 2022: 62,6% 2021: 56,8% median: 83,4%

Vi ligger altså godt over median, og allikevel koster det over 3 kr i NO1 i morgen på topp.

Vi kan vel slå fast at fyllingsgraden har lite å si for prisen lenger, og de løgnerne ifjor som hevdet noe annet bør unnskylde seg.

Fyllingsgraden betyr noe,men forbrukssiden i kraftbalansen i sør Norge betyr mye mer. Vi kan tømme Sør Norge for vann raskere med den økte eksportkapasiteten som vi har fått. Og prisen kobles rett til kontinentet så fort man får litt forbruk i sør.

Markedet i EU er ekstremt volatilt og selve strømprisen betyr jo ikke allverden for EU borgeren som fyrer med gass. Det er vi i Norge som først og fremst merker dette i takt med kulden. Dessverre evner ingen politikere å se åpenbare økonomiske sammenhenger her. Prisstigningen vil igjen tilta. I skyggen av dette vil rentebanen holdes høyere lengre.
Blir igjen mye støy om kraftpriser når folk får regningene sine. Rikinger rømmer det synkende skipet.

Norge styres dessverre av mange uskolerte politikere som er mer opptatt av å fremme egne verdisyn og tråkke ned på motstanderens enn å styre landet.


RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 22:46
Sitat fra: daktari på søndag 22. oktober 2023, klokken 22:16Interessant å kikke på strømprisene uke 41.snitt for Norge er 86,7%.

NO1 93,8%, 2022: 81% 2021 80,3% median 89%
NO2 86,7%, 2022: 62,6% 2021: 56,8% median: 83,4%

Vi ligger altså godt over median, og allikevel koster det over 3 kr i NO1 i morgen på topp.

Vi kan vel slå fast at fyllingsgraden har lite å si for prisen lenger, og de løgnerne ifjor som hevdet noe annet bør unnskylde seg.

Fyllingsgraden betyr noe,men forbrukssiden i kraftbalansen i sør Norge betyr mye mer. Vi kan tømme Sør Norge for vann raskere med den økte eksportkapasiteten som vi har fått. Og prisen kobles rett til kontinentet så fort man får litt forbruk i sør.

Markedet i EU er ekstremt volatilt og selve strømprisen betyr jo ikke allverden for EU borgeren som fyrer med gass. Det er vi i Norge som først og fremst merker dette i takt med kulden. Dessverre evner ingen politikere å se åpenbare økonomiske sammenhenger her. Prisstigningen vil igjen tilta. I skyggen av dette vil rentebanen holdes høyere lengre.
Blir igjen mye støy om kraftpriser når folk får regningene sine. Rikinger rømmer det synkende skipet.

Norge styres dessverre av mange uskolerte politikere som er mer opptatt av å fremme egne verdisyn og tråkke ned på motstanderens enn å styre landet.


Fyllingsgraden er høyest i NO5, nesten like høy i NO1 og relativt høy også i NO2 og NO3.

Alle steder ligger det stort sett over median, og flere steder nært maksnivå for perioden, bortsett fra NO4 hvor den altså er under medianen, og er absolutt lavest i Norge.

Likevel er det i disse tre regionene, NO1, NO2 og NO5 hvor strømmen er dyrest i morgen, og NO3 og NO4 hvor den er lavest.

Det sier seg selv at magasinfyllingen overhodet ikke påvirker noe særlig nå, hvor den uansett ligger godt over minimumnivået.

Da står vi egentlig bare igjen med en faktor, strømeksporten og derved og prisimporten. Akkurat nå ser det ut som vi importerer billig energi fra Sverige, bare for å pumpe ut energi til EU gjennom kablene.

Det er vel temmelig udiskutabelt at det er nettopp dette som skjer for øyeblikket, og dette som nok vil skje i stor grad gjennom vinteren.

Høy vindproduksjon i Europa, slik at de får en midlertidig overskuddssituasjon, er vel det eneste som på kort tid vil snu dette, og få prisen til å droppe igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA