Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce


Vi (Norge) kan gjøre hva vi vil. La det været klart.
Ja, det vil kunne få konsekvenser, men er det værre enn å bryte avtaler? Jeg tror ikke det..!

Man kan gjerne argumentere med at salg av norsk kraft gavner storsamfunnet, men hvis de pengene går til sosialstønad til steinkastende eritreere, gavner det ikke meg (kanskje satt på spissen, men faktisk ikke hårreisende mye..).



Electric cars in Norway

#7501
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. september 2023, klokken 22:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. september 2023, klokken 17:58Vg.no nå. Det er bare helt syyyykt... :-1: nå må myndighetene gripe inn og starte med å regulere dette strømmarkedet.
Nå skal du være dritforsiktig med hva du ønsker deg.

Ditt ønske kan lett tas til inntekt for å fjerne flaskehalser, og dermed utjevne prisen for NO1,..............
He he Counter.....

SitatForbrenningsdass bruker mye ja. Vi gikk for Jets vacuumtoalett, tilkoblet en fast tank som kommunen tømmer en gang i året. Det kost.....
Counter ..... flott ordspill der :+1: dritbra, faktisk🤣

Jeg merker jeg blir litt frustrert av dette tøvet om at «vi skal redde verden» ref Karpe....

(NO)k er (NO)k sier jeg - uansett hvilken strømregion det gjelder😂

#søndagshumor

arthur

For egen del blir jeg ganske lei av de gjentatte påstandene om at "vi skal redde verden" for jeg har til gode å se. lese eller høre noen som hevder det. At vi (også) selvfølgelig skal BIDRA til det er en annen sak. I så måte har jeg alltid sagt at vi har et kollektivt såvel som individuelt ansvar, spesielt det siste, til å bidra/gjøre vår del av denne "jobben". men her er jo (mot)argumentet at hvorfor skal vi det når Kina og India......! Og da er vel medlemskap i Norgesdemokratene neste.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 03. september 2023, klokken 07:27
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. september 2023, klokken 22:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. september 2023, klokken 17:58Vg.no nå. Det er bare helt syyyykt... :-1: nå må myndighetene gripe inn og starte med å regulere dette strømmarkedet.
Nå skal du være dritforsiktig med hva du ønsker deg.

Ditt ønske kan lett tas til inntekt for å fjerne flaskehalser, og dermed utjevne prisen for NO1,..............
He he Counter.....

SitatForbrenningsdass bruker mye ja. Vi gikk for Jets vacuumtoalett, tilkoblet en fast tank som kommunen tømmer en gang i året. Det kost.....
Counter ..... flott ordspill der :+1: dritbra, faktisk🤣

Jeg merker jeg blir litt frustrert av dette tøvet om at «vi skal redde verden» ref Karpe....

(NO)k er (NO)k sier jeg - uansett hvilken strømregion det gjelder😂

#søndagshumor
Du må skille quotene dine. Den første er helt riktig fra meg til deg.
Den andre er jkirkebø....

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 12:02Ikke hva er det med strømprisene, men hvordan (noen mener at) det vil bli med strømprisene:

https://e24.no/energi-og-klima/i/q1d6W1/fersk-analyse-fra-statnett-ikke-kraftunderskudd-neste-fem-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Statnett har, slik jeg kjenner det,  for dårlig modellering i sin samkjøringsmodell. Datasettet er for dårlig og selve modellen klarer heller ikke beskrive utfallsrommet godt med tanke på marginalprising. Modellen beskriver bare energibalansen og regner seg frem til en gjennomsnittsverdi der alle scenarier er vektet likt (man kan selvfølgelig få ut alle scenarioene (altså hele utfallsrommet presentert som percentiler, men dette blir som regel aldri gjort i media). Hva som faktisk skjer med prisene vil også være avhengig av hva man tror om politiske beslutninger og øvrige samfunnsendringer. Modellen klarer heller ikke beskrive konsekvensen for prisnivået gitt at en del effekt vil holdes tilbake i opsjonsmarkedet for effekt - mFRR Kapasitetsmarked. Det er mye her i denne determenistiske modellen som Statnett bruker som kan slå helt annerledes ut. Det som jeg er enig i er at prisene i perioder med høyt forbruk (vinter) vil ligge høyere enn de var i snitt siste 20 år før 2021. Og det er den vektede prisen der (forbruk x pris) time for time dividert på totalforbruket som kundene vil oppleve. En gjennomsnittspris over året (snittpris av time for time over året) - betyr egentlig lite.  Prisen i morgen NO1 vs NO2 viser helt klart hvor sårbar Norge er for prisforskjeller mellom kontinentet og oss. På sikt vil man bygge opp bedre forbindelser mellom områdene og prisene vil bli likere områdene i mellom. Dette vil i praksis bety at prisen klareres i flere områder nær opp til Tysk pris. Dersom vi hadde fjernet eksport kapasiteten fra NO2 ville vi opplevd lave priser i hele Norge i dagens situasjon. Så bygger vi bedre kapasitet vil prisen i hele Sør Norge (NO1,NO2 og NO5) trolig bli nærmere den vi ser for NO2. Bedre kapasitet mellom områdene i Norge gir også mulighet for at mer energi fra Norge kan eksporteres. Modellen vil se at det i perioder også kan importeres kraft og vil således prøve å utnytte denne fleksibiliteten ved å eksportere mer energi og således ta høyere risiko for magasinutvikling landet sett under ett. Effekten av dette vil være at man får en større omfordeling til fordel for EU og til ulempe for Norge. Så enkelt er det faktisk. Dersom man tar utgangspunkt i at billig elektrisitet i et marked er en komparativ fordel som kan utnyttes som innsatsfaktor til foredling av varer med høyere verdi for BNP enn å selge råvaren på et internasjonalt marked - vel så vil all økt overføringskapasitet ut av et overskuddsområde bygge ned denne komparative fordelen. Dersom vi ikke kan bruke elektrisitet innad i landet til å bygge/foredle varer med høyere merverdi for BNP enn å selge råvaren ut av landet, slik det f.eks er med olje og gass, vel så er det fornuftig å bygge ut kapasitet for mer eksport, ellers ikke.


Electric cars in Norway

#7506
Hurra hurra vi får gratis strøm i morgen :laugh: eget innslag på tv2 nyhetene nå kl 1830. Årsak er all snøsmelting.

Dette sier jo litt om hvor idiotisk hele dette med fastsetting av strømpriser fungerer. Vi hadde vel 600 øre kwt på det verste en vinterdag da utenlands kablene ødla prisene totalt. Men men....Gratis i morgen, der altså.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. september 2023, klokken 09:59Du må skille quotene dine. Den første er helt riktig fra meg til deg.
Den andre er jkirkebø....
Sorry,,, ikke lett å forsøke å være morsom fra mobilen 😁 er jo så smått ...

Electric cars in Norway


ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 12:02Ikke hva er det med strømprisene, men hvordan (noen mener at) det vil bli med strømprisene:

https://e24.no/energi-og-klima/i/q1d6W1/fersk-analyse-fra-statnett-ikke-kraftunderskudd-neste-fem-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ja, det ser ikke lyst ut. I dag eksporterer vi over 12% av all strøm vi lager, men etter 2028 så vil vi eksportere 0% av det vi lager - det vil si hvis en ser på netto for året. Så etterspørselen innenlands vil øke ca 12% mer enn produksjonsøkningen. Blir fort dyre strømpriser av slikt, og ikke bare i NO2.

Men ser jo at bedrifter tilpasser seg nye tider, og går for billigere energi. F.eks. Danskebåten til Fjordline som i år har bygget om de rene LNG-motorene til å kunne gå på Marine GasOil, for å spare penger. Bedrifter som stopper opp el-investeringer osv.
https://www.fjordline.com/nb/p/presse-og-media/pressemeldinger/fjord-line-bygger-om-sine-to-lng-skip-som-en-konsekvens-av-energikrisen

Men blir jo spennende å se hvor billig en kan få solcelle-paneler om et år eller to nå som den store bølgen har gitt seg. Otovo påstår solceller har blitt 30% billigere siste år....etter at de økte med mye mer til i fjor... https://www.bygg.no/prisen-pa-solceller-ned-30-prosent-sa-langt-i-ar/1533792!/
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. september 2023, klokken 13:32
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 12:02Ikke hva er det med strømprisene, men hvordan (noen mener at) det vil bli med strømprisene:

https://e24.no/energi-og-klima/i/q1d6W1/fersk-analyse-fra-statnett-ikke-kraftunderskudd-neste-fem-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ja, det ser ikke lyst ut. I dag eksporterer vi over 12% av all strøm vi lager, men etter 2028 så vil vi eksportere 0% av det vi lager - det vil si hvis en ser på netto for året. Så etterspørselen innenlands vil øke ca 12% mer enn produksjonsøkningen. Blir fort dyre strømpriser av slikt, og ikke bare i NO2.

Men ser jo at bedrifter tilpasser seg nye tider, og går for billigere energi. F.eks. Danskebåten til Fjordline som i år har bygget om de rene LNG-motorene til å kunne gå på Marine GasOil, for å spare penger. Bedrifter som stopper opp el-investeringer osv.
https://www.fjordline.com/nb/p/presse-og-media/pressemeldinger/fjord-line-bygger-om-sine-to-lng-skip-som-en-konsekvens-av-energikrisen

Men blir jo spennende å se hvor billig en kan få solcelle-paneler om et år eller to nå som den store bølgen har gitt seg. Otovo påstår solceller har blitt 30% billigere siste år....etter at de økte med mye mer til i fjor... https://www.bygg.no/prisen-pa-solceller-ned-30-prosent-sa-langt-i-ar/1533792!/

Eksport såvel som import kan i prinsippet gavne begge parter hvis tilførsel av vann, vind, sol og strøm varierer mellom landene såvel som behov/forbruk, eller? Tenker eksempelvis på at magasinene er fulle og det regner skal vi da eksportere eller la vannet renne fritt? Tilsvarende hvis det blåser kraftig i Europa og produksjon overstiger forbruk/behov så kan vel import av billig, ja sågar negativt priset, strøm være greit?

Hvis en vare som i utgangspunktet kostet 100 kroner gikk opp med 40% i fjor og prisen ble redusert med 30% i år, er den da dyrere eller billigere enn "utgangspunktet", 100 kroner?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#7511
Sitat fra: arthur på mandag 04. september 2023, klokken 14:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. september 2023, klokken 13:32
Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 12:02Ikke hva er det med strømprisene, men hvordan (noen mener at) det vil bli med strømprisene:

https://e24.no/energi-og-klima/i/q1d6W1/fersk-analyse-fra-statnett-ikke-kraftunderskudd-neste-fem-aar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Ja, det ser ikke lyst ut. I dag eksporterer vi over 12% av all strøm vi lager, men etter 2028 så vil vi eksportere 0% av det vi lager - det vil si hvis en ser på netto for året. Så etterspørselen innenlands vil øke ca 12% mer enn produksjonsøkningen. Blir fort dyre strømpriser av slikt, og ikke bare i NO2.

Men ser jo at bedrifter tilpasser seg nye tider, og går for billigere energi. F.eks. Danskebåten til Fjordline som i år har bygget om de rene LNG-motorene til å kunne gå på Marine GasOil, for å spare penger. Bedrifter som stopper opp el-investeringer osv.
https://www.fjordline.com/nb/p/presse-og-media/pressemeldinger/fjord-line-bygger-om-sine-to-lng-skip-som-en-konsekvens-av-energikrisen

Men blir jo spennende å se hvor billig en kan få solcelle-paneler om et år eller to nå som den store bølgen har gitt seg. Otovo påstår solceller har blitt 30% billigere siste år....etter at de økte med mye mer til i fjor... https://www.bygg.no/prisen-pa-solceller-ned-30-prosent-sa-langt-i-ar/1533792!/

Eksport såvel som import kan i prinsippet gavne begge parter hvis tilførsel av vann, vind, sol og strøm varierer mellom landene såvel som behov/forbruk, eller? Tenker eksempelvis på at magasinene er fulle og det regner skal vi da eksportere eller la vannet renne fritt? Tilsvarende hvis det blåser kraftig i Europa og produksjon overstiger forbruk/behov så kan vel import av billig, ja sågar negativt priset, strøm være greit?

Hvis en vare som i utgangspunktet kostet 100 kroner gikk opp med 40% i fjor og prisen ble redusert med 30% i år, er den da dyrere eller billigere enn "utgangspunktet", 100 kroner?

Ja, problemet er at det gagner det offentlige / kraftprodusentene, mens det ikke gagner forbrukeren eller bedriftene. I stedet får staten fylt opp lommene sine enda mer som de må putte i oljefondet, som kun investerer i utlandet, og de må dermed veksle pengene til utenlandske ved å selge norske, som gjør at den norske kronen faller i verdi, og inflasjonen øker  ;D

Se der, ja....nå har Oljefondet økt med 394 milliarder til siden sist jeg sjekket.... eller 73000 per person...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Statens store inntekter er vel i dollar, ikke i kroner fra strømproduksjon og salg? Hvis staten skulle ha solgt sine dollar inntekter, konvertert disse til kroner og brukt de her hjemme så hadde det blitt "morsomt".
Strømproduksjonen i Norge eies av det offentlige, fylker, kommuner så vel som staten, og svært mange kommuner er glade for de pengene de derved får overført i form av overskudd og som kan brukes til mye ikke lovpålagte oppgaver og gode formål.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

500 sider. Samme konklusjon.

- Ingen kraftkilder er billigere enn vannkraft i gjennomsnitt, ingen forventing om billig strøm fra utlandet
- EU med Tyskland i spissen styrer showet og forventer at andre land leverer kraft til deres kjøpesterke marked.
- Norges politikere driver forvaltning og historiefortelling på vegne av førstnevnte
- Solkraft funker best til å øke Norges eksportkapasitet, og bidrar ikke til din privatøkonomi i nevneverdig grad
- Vindkraft skal trumpes gjennom overalt, se forøvrig pkt 2.
- Avgifter må stadig økes da utbygging av nett for langtransportert kraft blir dyrt
- Eksportkapasiteten ser ut til å ha blitt stor nok til at kraftmagasinene makter ikke å fylles opp, selv i optimale år
- Arthur holder koken

Positivt i år er at kullprisene er tilbake på mer normale nivåer og dermed vil presset på marginalprisene bli noe mindre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 04. september 2023, klokken 16:56Statens store inntekter er vel i dollar, ikke i kroner fra strømproduksjon og salg? Hvis staten skulle ha solgt sine dollar inntekter, konvertert disse til kroner og brukt de her hjemme så hadde det blitt "morsomt".
Strømproduksjonen i Norge eies av det offentlige, fylker, kommuner så vel som staten, og svært mange kommuner er glade for de pengene de derved får overført i form av overskudd og som kan brukes til mye ikke lovpålagte oppgaver og gode formål.

Nei, statens store inntekter er i NOK. Selskapsskatt er i NOK. Oljeselskapene må kjøpe norske kroner med dollarene for å betale skatt, og så må staten kjøpe dollar for å kjøpe Apple og Nestle (så går begge veier), mens fylker låner penger for å kjøpe veier.

Men staten drar inn milliarder på strøm, både via Statkraft, Statnett, mva, elavgift og nå: Høyprisbidrag, og Grunnrenteskatt. Statkraft er for øvrig den desidert største strømaktøren i Norge.

Er klart at når en øker budsjettet til offentlig sektor så skjer det my positivt og - Stavanger sine flotte operasaler kan fortsette å ha konserter for 12 tilskuere, og de kan spandere tog til folket som bor på rett side av den kunstige kommunegrensen mot Sandnes.

Kanskje vi skulle økt andre skatter og, til la oss si 60%, og så kan staten kjøpe kollektivreiser til hele landet, og dele ut middager til alle familier. Ingen trenger å gå sultne. La oss kalle det kommunisme. Vive la revoluzione...
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA