Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juni 2023, klokken 18:36Det er ikke mange i denne tråden som er konsekvent positive til marginalprising. Heller omvendt vil jeg si.

Baseload vs variabel er tydeligvis mer diskusjonstema.

Det blir litt merkelig når vi snakker om strømprisen her i Norge at du drar inn solparker i Midtøsten.
Hadde vi bodd i Midtøsten hadde solceller (og solfangere) vært nobrainer.

Ikke så rart man er negativ til marginalprising. Marginalprising forutsetter et velfungerende marked
der man har priselastisitet mhp både forbruk og produksjon. Det har man i realiteten ikke så mye av -  og det blir egentlig stadig mindre av det også tross smarthus løsninger,smart elbil lading osv. Vind som nevnt før anmeldes prisUavhengig - det samme gjør sol - mao en rett linje der altså. Jo mer vind jo mer dyrere effekt må man også ha i "andre enden" - så da får vi en ganske bratt kurve fra min til maks - og da skal det egentlig lite til før prisen beveger seg ekstremt. Jeg beskrev vel dette for minst 300 sider siden....I sommer har vi hatt flere tilfeller der Nordpool ikke har klart å klarere en pris - altså funnet et priskryss mellom tilbud og etterspørsel. Da har man åpnet auksjonen igjen og bedt aktørene sende ny nominering inn.
De gangene i sommer - 2 for ganske kort tid siden - skyldes vind i nederland om jeg ikke husker feil.
Så dette med vind utfordrer også prissettingen. Enkelt forklart har vi fått en økt mengde billig kraft inn - og en økt mengde dyr kraft inn - alt initert av mer uregulerbar kraft. Og det blir stadig vanskeligere å få et priskryss som følge av dette. Egentlig har dette "grønne skiftet" med mer uregulerbar produksjon gitt ett mer dyfunksjonelt marked. Det er egentlig blitt vesentlig mer utfordrende for aktørene å regne seg frem til rett pris for sin regulerbare kraft. Dette igjen gir utfordringer mhp fornuftig manøvrering av magasiner gjennom året med større grad av usikkerhet. Og et ennå tettere integrert europeisk marked har gjort et svært velfungerende nordisk marked mer sårbart mhp operativ drift. Derfor ser jeg helst at man sikrer seg ved å også satse på f.eks kjernekraft eller annen regulerbar kraftproduksjon. Jeg tror egentlig ikke beslutningstagerene ser alle konsekvensene av sine beslutninger rett og slett. De er villige til å bygge ned natur som da vil være tapt for alle fremtidige generasjoner - og de er villige til å innføre reformer som i ytterste konsekvens kan medføre mer ustabil drift. Mao man ødelegger natur og får et dårligere, mer ustabilt og usikkert driftsregime tilbake...Det er jo ikke intensjonen, men jeg frykter jo at det fort kan bli resultatet.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. juni 2023, klokken 15:07Marginalprising har vært mekanismen for prising av spotpriser så lenge jeg har vært aktiv med bud på Nordpool (1996) - og de ekstreme variasjonene har kommet i takt med mer uregulerbar produksjon. Så det å skylde på marginaprising er rett og slett bare tull.

Skulle du ha rett i dette måtte brorparten av all vind og solkraftkapasitet i Europa kommet ved årskiftet 2020/2021 fordi i alle år fra ca 2010 (og før) og til og med 2019 hadde en stabile og lave priser over hele Europa (unntatt UK som hadde et høyere nivå) med priser på ca 32 øre kWh. Om du har rett skulle prisene ha steget stadig i disse årene og med høyere variabilitet i takt med kraftig utbygging av vind og sol disse årene. Det skjedde ikke (fordi det for det meste var strømoverskudd alle disse årene). I 2021 fikk vi en ny situasjon med meget kald start på året og lite vind, svikt i nedbør i Sverige og Norge på ettersommeren og stadig lavere naturgassleveranser fra Russland. Det ble altså et stort strømunderskudd som måtte dekkes med ekstraordinære midler (og en klarte det) og helvetesmekanismen til strømbørsene slo inn og gav oss ekstremt høye og sterkt varierende priser. Og dette synes hELgene er en fin mekanisme! Når skal folk våkne og se at keiseren står der uten klær?

Ellers har du enda ikke klart/kommet med noe anslag av hva mye vindkraft har gjort øvrig kraft dyrere i Norge, bare listet opp ditt og datt. Når ditt og datt alle er nær null, så gjør de heller ikke strøm dyrere i Norge. Så meget kort, gjør vindkraft at all strøm blir 0,1 øre dyrere per kWh, 1 øre, 10 øre eller 100 øre? Nå er det på tide du legger kortene på bordet!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. juni 2023, klokken 15:07Marginalprising har vært mekanismen for prising av spotpriser så lenge jeg har vært aktiv med bud på Nordpool (1996) - og de ekstreme variasjonene har kommet i takt med mer uregulerbar produksjon. Så det å skylde på marginaprising er rett og slett bare tull.

Skulle du ha rett i dette måtte brorparten av all vind og solkraftkapasitet i Europa kommet ved årskiftet 2020/2021 fordi i alle år fra ca 2010 (og før) og til og med 2019 hadde en stabile og lave priser over hele Europa (unntatt UK som hadde et høyere nivå) med priser på ca 32 øre kWh. Om du har rett skulle prisene ha steget stadig i disse årene og med høyere variabilitet i takt med kraftig utbygging av vind og sol disse årene. Det skjedde ikke (fordi det for det meste var strømoverskudd alle disse årene). I 2021 fikk vi en ny situasjon med meget kald start på året og lite vind, svikt i nedbør i Sverige og Norge på ettersommeren og stadig lavere naturgassleveranser fra Russland. Det ble altså et stort strømunderskudd som måtte dekkes med ekstraordinære midler (og en klarte det) og helvetesmekanismen til strømbørsene slo inn og gav oss ekstremt høye og sterkt varierende priser. Og dette synes hELgene er en fin mekanisme! Når skal folk våkne og se at keiseren står der uten klær?

Ellers har du enda ikke klart/kommet med noe anslag av hva mye vindkraft har gjort øvrig kraft dyrere i Norge, bare listet opp ditt og datt. Når ditt og datt alle er nær null, så gjør de heller ikke strøm dyrere i Norge. Så meget kort, gjør vindkraft at all strøm blir 0,1 øre dyrere per kWh, 1 øre, 10 øre eller 100 øre? Nå er det på tide du legger kortene på bordet!

Jeg snakker om prisvariasjoner INNAD I DØGNET - ikke snittpriser gjennom et år.
Håper den avklaringen hjelper deg å forstå. Tyskere har jo ledd av oss i Norden mangfoldige år fordi vi har hatt
så flate priser innad i døgnet. Det er nemlig slik det blir med godt regulerte system som Norge har hatt i generasjoner.

Legger ved et plot av prisen i NO1 med min/max timepris pr døgn fra 2003 til 2023

Edit : la ved nok et bilde som viser differansen mellom maks og min pris i samme døgn. Altså høyeste timepris minus laveste timepris innad i samme døgn og utviklingen fra 2003 til 2023..

filtvet

Si hva du vil men vi betaler ihvertfall 3 ganger så mye totalt som for 3-4 år siden. Men inflasjon er fortsatt "7%" :)

hemi

og liten tvil om at strømpriser også bidrar til inflasjonsracet, selv om de i posisjon for å gjøre noe med det nekter.

arthur

Hvor mye mener du at strømprisene påvirker inflasjonsracet? For ordens skyld: strømprisen i juni i år er omtrent identisk med strømprisen i august 2021.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 30. juni 2023, klokken 11:51Hvor mye mener du at strømprisene påvirker inflasjonsracet? For ordens skyld: strømprisen i juni i år er omtrent identisk med strømprisen i august 2021.

Energiprisene sin effekt på inflasjonen har vel nå blitt tatt ut. Inflasjonen er også på vei ned i EU. Slike koblede effekter tar tid..Prisen på energi trigget inflasjon..Nå er prisene i ferd med å bli noe lavere mhp Energi så da bremser nok inflasjonen også..Men alt har jo blitt dyrere siden 2021...

Radial

Sitat fra: arthur på fredag 30. juni 2023, klokken 11:51Hvor mye mener du at strømprisene påvirker inflasjonsracet? For ordens skyld: strømprisen i juni i år er omtrent identisk med strømprisen i august 2021.

Kommer an på hvor du bor i landet i så fall.
Jeg er i juni 2023 godt og vel 30-40% over August 2021 for sør/øst.

Det er strømprisene for bedrifter gjennom året total sett som gir økt inflasjon, ikke ett par isolerte måneder.

https://norgesenergi.no/hjelp/strompriser/historiske-strompriser/#Sone1
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:30
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juni 2023, klokken 18:36Det er ikke mange i denne tråden som er konsekvent positive til marginalprising. Heller omvendt vil jeg si.

Baseload vs variabel er tydeligvis mer diskusjonstema.

Det blir litt merkelig når vi snakker om strømprisen her i Norge at du drar inn solparker i Midtøsten.
Hadde vi bodd i Midtøsten hadde solceller (og solfangere) vært nobrainer.

Ikke så rart man er negativ til marginalprising. Marginalprising forutsetter et velfungerende marked
der man har priselastisitet mhp både forbruk og produksjon. Det har man i realiteten ikke så mye av -  og det blir egentlig stadig mindre av det også tross smarthus løsninger,smart elbil lading osv. Vind som nevnt før anmeldes prisUavhengig - det samme gjør sol - mao en rett linje der altså. Jo mer vind jo mer dyrere effekt må man også ha i "andre enden" - så da får vi en ganske bratt kurve fra min til maks - og da skal det egentlig lite til før prisen beveger seg ekstremt. Jeg beskrev vel dette for minst 300 sider siden....I sommer har vi hatt flere tilfeller der Nordpool ikke har klart å klarere en pris - altså funnet et priskryss mellom tilbud og etterspørsel. Da har man åpnet auksjonen igjen og bedt aktørene sende ny nominering inn.
De gangene i sommer - 2 for ganske kort tid siden - skyldes vind i nederland om jeg ikke husker feil.
Så dette med vind utfordrer også prissettingen. Enkelt forklart har vi fått en økt mengde billig kraft inn - og en økt mengde dyr kraft inn - alt initert av mer uregulerbar kraft. Og det blir stadig vanskeligere å få et priskryss som følge av dette. Egentlig har dette "grønne skiftet" med mer uregulerbar produksjon gitt ett mer dyfunksjonelt marked. Det er egentlig blitt vesentlig mer utfordrende for aktørene å regne seg frem til rett pris for sin regulerbare kraft. Dette igjen gir utfordringer mhp fornuftig manøvrering av magasiner gjennom året med større grad av usikkerhet. Og et ennå tettere integrert europeisk marked har gjort et svært velfungerende nordisk marked mer sårbart mhp operativ drift. Derfor ser jeg helst at man sikrer seg ved å også satse på f.eks kjernekraft eller annen regulerbar kraftproduksjon. Jeg tror egentlig ikke beslutningstagerene ser alle konsekvensene av sine beslutninger rett og slett. De er villige til å bygge ned natur som da vil være tapt for alle fremtidige generasjoner - og de er villige til å innføre reformer som i ytterste konsekvens kan medføre mer ustabil drift. Mao man ødelegger natur og får et dårligere, mer ustabilt og usikkert driftsregime tilbake...Det er jo ikke intensjonen, men jeg frykter jo at det fort kan bli resultatet.

Det var jo flott at du har masse argumenter mot marginalprising. At du allikevel insisterer på at en skal ha dette systemet er derimot totalt uforståelig. Det finnes et utall alternativer til dagens system. Det nærmeste ville være å ha en månedlig auksjon der pris og levering bestemmes for hver time og som dekker 80% og i tillegg har man dagens system for å sørge uforutsette variasjoner på døgnbasis. Da vil dagens system kun dekke 20% og priseffekten vil reduseres til en femtedel.

I Danmark har en varmekraftverk der kjeler leverer damp enten til strømproduksjon eller fjernvarme. Det er altså stor fleksibilitet i systemet. Den danske stat betaler den overpris til verkene som gjør det mulig for dem å trå til når vind ikke rekker til. På denne måten taper ikke verkene penger på sin strømproduksjon (som er mye dyrere enn vind per kWh).

Det finnes utallige måter og kombinasjoner for et strømmarkedssystem. Per i dag har man valgt det med mest dysfunksjonelle og vanvittige til glede for majoriteten av strømprodusentene og katastrofe for oss som må ha strømmen, husholdninger og næringsliv.

Bare tanken på at for enhver ekstrem vinterdag i året, er det ingen som vet hvem som skal levere strøm de neste 24 timene! Det er et under at systemet virker og en må være siviløkonom for å komme på og implementere et slikt vanvittig system!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 30. juni 2023, klokken 14:11Det var jo flott at du har masse argumenter mot marginalprising. At du allikevel insisterer på at en skal ha dette systemet er derimot totalt uforståelig.

Jeg har ikke argumentert for at vi må ha marginalprising - så det må bero på en misforståelse.
Men jeg har sagt at for modelapparatet og mhp transparent i markedet - så er dette den metoden som er enklest.
Med mer uregulerbar produksjon inn i systemet så gir den flipp/flopp løsninger der en kan gå fra negativ pris til ganske høy pris time for time - bare se på prisen i morgen...eller den som forventes på søndag....De som skal lade elbil bør bruke helgen godt for å si det slik...

Dersom vi hadde kunnet satse mer på regulerbar produksjon så ville vi se flatere priser gitt marginalprising.
Det er jo bare se på hva som skjedde med prisene i Norden med økt kapasitet ned mot kontinentet fra og med 2021 - der er prisene ekstremt volatile som følge av lite regulerbar produksjon - og prisvolatiliteten smittet lett over og vi har den der ennå - og den blir bare verre og verre med mer uregulerbar produksjon i systemet.

[/quote]

SitatDet finnes et utall alternativer til dagens system. Det nærmeste ville være å ha en månedlig auksjon der pris og levering bestemmes for hver time og som dekker 80% og i tillegg har man dagens system for å sørge uforutsette variasjoner på døgnbasis. Da vil dagens system kun dekke 20% og priseffekten vil reduseres til en femtedel.

Jeg kan ikke helt se for meg den type auksjon - man vet jo knapt nok hva slags vindproduksjon man får om 6 timer.
Og vinden dekker jo store andeler av forbruket i perioder. Det måtte blitt et ekstremt stort intraday marked dette her da........ med syke priser begge veier...Og kostnaden med denne usikkerheten som dette vil medføre vil jo til slutt havne hos forbruker - så jeg stiller meg tvilsom til månedlige auksjoner.

Vi har Intra-day,D+1 (day-ahead) og D+2 (fysiske opsjoner mph systemtjenester) i dag mhp det fysiske markedet (det  er endringer på gang f.eks RKOM til mFRR osv..jeg beskriver det som vil være vanlig fremover) - og så har vi det finansielle markedet.
Og på toppen av dette igjen har man jo vanlige bilaterale avtaler om fysisk levering....

SitatBare tanken på at for enhver ekstrem vinterdag i året, er det ingen som vet hvem som skal levere strøm de neste 24 timene! Det er et under at systemet virker og en må være siviløkonom for å komme på og implementere et slikt vanvittig system!

Jeg vet ikke helt hva du tenker på her - det er nettselskapet som sikrer strøm frem til deg - og så kjøper det selskapet du har avtale med strømmen på vegne av deg i markedet...Så det er ikke noe uavklart om hvem som skal levere strøm til en kunde....
Det er prisen - gitt spotpris avtale, som er den store usikkerheten - ikke hvem som skal levere.
Og jeg forstår godt frustrasjonen med volatile priser - den er jeg helt enig med deg i. Og jeg husker godt
de første samtalene jeg hadde med Statnett om dette,smarte målere og implementering av Elhub - jeg bare ristet på hodet og spurte litt om bakgrunnen for tankene og hva man ønsket å oppnå osv....For dette ville jo koste forbrukerene mye via økt nettleie...Men det ble nå som det ble.....

Men for å oppsummere så er vi nok enige om at marginalprising ikke fungerer godt nok når vi har mye uregulerbar produksjon i systemet. Stadig mer vind og solkraft presser den operative håndteringen av systemet og mekanismene for prissetting. Det er derfor man har satt igang voldsomme prosjekter som bransjen aldri før har opplevd - dyre prosjekter - som skal prøve å bøte på de utfordringer som mye uregulerbar produksjon påfører kraftsystemet og markedene.

Se f.eks denne :

https://www.montelnews.com/se/news/1508026/svk-vi-m%C3%A5ste-skrika-hgre-om-planerbar-produktion

Her tar Lowina Lundström i SVK frem utfordingene og de "skjulte" ekstra kostnadene med vind og sol som jeg har påpekt tidligere i tråden.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 30. juni 2023, klokken 14:54
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 30. juni 2023, klokken 14:11Det var jo flott at du har masse argumenter mot marginalprising. At du allikevel insisterer på at en skal ha dette systemet er derimot totalt uforståelig.

Jeg har ikke argumentert for at vi må ha marginalprising - så det må bero på en misforståelse.
Men jeg har sagt at for modelapparatet og mhp transparent i markedet - så er dette den metoden som er enklest.
Med mer uregulerbar produksjon inn i systemet så gir den flipp/flopp løsninger der en kan gå fra negativ pris til ganske høy pris time for time - bare se på prisen i morgen...eller den som forventes på søndag....De som skal lade elbil bør bruke helgen godt for å si det slik...

Dersom vi hadde kunnet satse mer på regulerbar produksjon så ville vi se flatere priser gitt marginalprising.
Det er jo bare se på hva som skjedde med prisene i Norden med økt kapasitet ned mot kontinentet fra og med 2021 - der er prisene ekstremt volatile som følge av lite regulerbar produksjon - og prisvolatiliteten smittet lett over og vi har den der ennå - og den blir bare verre og verre med mer uregulerbar produksjon i systemet.

SitatDet finnes et utall alternativer til dagens system. Det nærmeste ville være å ha en månedlig auksjon der pris og levering bestemmes for hver time og som dekker 80% og i tillegg har man dagens system for å sørge uforutsette variasjoner på døgnbasis. Da vil dagens system kun dekke 20% og priseffekten vil reduseres til en femtedel.

Jeg kan ikke helt se for meg den type auksjon - man vet jo knapt nok hva slags vindproduksjon man får om 6 timer.
Og vinden dekker jo store andeler av forbruket i perioder. Det måtte blitt et ekstremt stort intraday marked dette her da........ med syke priser begge veier...Og kostnaden med denne usikkerheten som dette vil medføre vil jo til slutt havne hos forbruker - så jeg stiller meg tvilsom til månedlige auksjoner.

Vi har Intra-day,D+1 (day-ahead) og D+2 (fysiske opsjoner mph systemtjenester) i dag mhp det fysiske markedet (det  er endringer på gang f.eks RKOM til mFRR osv..jeg beskriver det som vil være vanlig fremover) - og så har vi det finansielle markedet.
Og på toppen av dette igjen har man jo vanlige bilaterale avtaler om fysisk levering....

SitatBare tanken på at for enhver ekstrem vinterdag i året, er det ingen som vet hvem som skal levere strøm de neste 24 timene! Det er et under at systemet virker og en må være siviløkonom for å komme på og implementere et slikt vanvittig system!

Jeg vet ikke helt hva du tenker på her - det er nettselskapet som sikrer strøm frem til deg - og så kjøper det selskapet du har avtale med strømmen på vegne av deg i markedet...Så det er ikke noe uavklart om hvem som skal levere strøm til en kunde....
Det er prisen - gitt spotpris avtale, som er den store usikkerheten - ikke hvem som skal levere.
Og jeg forstår godt frustrasjonen med volatile priser - den er jeg helt enig med deg i. Og jeg husker godt
de første samtalene jeg hadde med Statnett om dette,smarte målere og implementering av Elhub - jeg bare ristet på hodet og spurte litt om bakgrunnen for tankene og hva man ønsket å oppnå osv....For dette ville jo koste forbrukerene mye via økt nettleie...Men det ble nå som det ble.....

Men for å oppsummere så er vi nok enige om at marginalprising ikke fungerer godt nok når vi har mye uregulerbar produksjon i systemet. Stadig mer vind og solkraft presser den operative håndteringen av systemet og mekanismene for prissetting. Det er derfor man har satt igang voldsomme prosjekter som bransjen aldri før har opplevd - dyre prosjekter - som skal prøve å bøte på de utfordringer som mye uregulerbar produksjon påfører kraftsystemet og markedene.

Se f.eks denne :

https://www.montelnews.com/se/news/1508026/svk-vi-m%C3%A5ste-skrika-hgre-om-planerbar-produktion

Her tar Lowina Lundström i SVK frem utfordingene og de "skjulte" ekstra kostnadene med vind og sol som jeg har påpekt tidligere i tråden.

[/quote]

Det blir en meningsløs debatt når du ikke forholder deg til alt det konkrete jeg legger fram inkludert tall. Du bare sklir unna med generelle utsagn. Min påstand er at i Norge har innfasing av vind minimale kostnader for øvrige strømpriser, i størrelsessorden ett øre per kWh (du nekter å gi noe tall). At det er vind (og sol) som gir eksrteme priser og voldsomme prisvariasjoner er helt feil.  Da burde det slått ut i årene 2010 til 2019 da det var jevne lave priser og liten prisvariasjon. Det er derimot manglende strømproduksjon i 2021 (kaldt og lite nedbør) og etter hvert manglende og svært dyr naturgass som slår ut. Alt dette skaper et strømunderskudd som må fylles av av nedlagte kraftverk og mer kjøring av kostbare kull og gasskraftverk. Normalt ville dette gitt en prisøkning på ca 20%, men de dysfunksjonelle algoritmene til strømbørsene førte i stedet til en økning på ca 600% i 2022 (NO1 192 øre per kWh i 2022 mot snitt på ca 30 øre ti forgående år opp til 2019 (tar ikke med 2020 da algoritmen ga sykt lav pris)).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:36Jeg snakker om prisvariasjoner INNAD I DØGNET - ikke snittpriser gjennom et år.
Håper den avklaringen hjelper deg å forstå. Tyskere har jo ledd av oss i Norden mangfoldige år fordi vi har hatt
så flate priser innad i døgnet. Det er nemlig slik det blir med godt regulerte system som Norge har hatt i generasjoner.

Slik du utrykker deg virker det som deler tyskernes latter og manglende forståelse for flater priser over døgnet i Norge.

Jeg skjønner inderlig tyskerne godt når de ikke har peiling på vårt strømsystem i Norge og bare ser sin egen navle, alts deres eget strømsystem som er totalt forskjellig fra vårt. Men at også du skal ha samme idiotiske synspunkter som tyskerne, overrasker meg!

Med lav kapasitet til utlandet (kabler) har Norge langt på vei vært et lukket marked inntil for et par år siden (nye forbindelser til UK og Tyskland). Vårt marked har derfor virket på våre egne premisser, altså ca 90% vannkraft som kan slås av og på på sekunder, nærmest null betjening (mange kraftstasjoner er fjernstyrt fra et lokale) og masse automatikk. Om en leverandør skulle etter tysk tankegang forlange to til tre ganger prisen i middagstid, så ville han naturligvis brenne inne med all kraften sin. Drivstoffet i norsk forsyning er gratis vann og om en bruker det den ene eller andre timen i døgnet så er kostnadene de samme, ingen oppstart eller nedstengingskostnader. Det vannet en ikke selger en dag kan selges den neste. Over året har en ingen problem med å bruke det og få solgt det. Det norske strømmarkedet har virket presis som en kunne vente av et fritt marked (siden ca 1990).

Naturligvis kunne strømlevevandørene samarbeidet og strupet tilførselen av strøm i middagstimene og dermed presset opp prisene til flere ganger snittpris. Men det er kanskje ulovlig? Når dert er ingen kostnader med å variere produksjonen over timen og timer, så nytter det ikke for en leverandør å komme med en høyere pris enn alle andre. I Tyskland er det store kostnader ved varierende produksjon, oppstart og nedstenging. Kull og gasskraft må rett og slett ha høye priser for at skal kjøres og de varierer produksjonen over døgnet. Heldigvis for dem utgjør drivstoffet en stor del av kostnaden per kWh. For atomkraft er det så dyrt å variere produksjonen at de produserer 100% hele tiden døgnet og året rundt uten hensyn til hva markedsprisen måtte være (i Tyskland kan de også ha negative priser. Da stenger også atomkraftverk i noen grad).

Det er latterlig at jeg må belære deg på denne måten. Alt dette vet du alt om, men lar altså være å ta det innover deg når du heier på tyskernes ignorante utsagn!

arthur

Sitat fra: Radial på fredag 30. juni 2023, klokken 13:05

Det er strømprisene for bedrifter gjennom året total sett som gir økt inflasjon, ikke ett par isolerte måneder.

Vel, hvis du med det mener område NO1 så var prisen i følge Nordpool 748,34 i august 2021 mot 732,61 i juni i år (2023) så hvordan du kan per i dag hevde at strømprisen slår ut på inflasjonen i særlig grad ser jeg ikke helt, men du har jo heller ikke nevnt noe mht hva du mener at strømprisen utgjør på inflasjonsmålene som det opereres med? Jeg forholder meg til kjente fakta (data) som jeg ser/leser dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 30. juni 2023, klokken 16:25
Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:36Jeg snakker om prisvariasjoner INNAD I DØGNET - ikke snittpriser gjennom et år.

SitatSlik du utrykker deg virker det som deler tyskernes latter og manglende forståelse for flater priser over døgnet i Norge.

Huff - kommunikasjon er visstnok vanskelig. Jeg sa det FORDI det skjedde og FORDI jeg oppfattet det slik at de faktisk var MISUNNELIG på oss i Norge som hadde et kraftsystem som var så godt regulert med MASSE regulerbar kraft som da vil gi flatere priser enn denne vindkraften som du snakker så positivt om

LES det jeg skriver - ikke sett deg opp på en høy hest og vri ut eder og galle fordi jeg arbeider innad i kraftbransjen.

SitatMed lav kapasitet til utlandet (kabler) har Norge langt på vei vært et lukket marked inntil for et par år siden (nye forbindelser til UK og Tyskland).

Helt korrekt - det er slik det har vært - vi har sluppet å se disse ekstreme prisvariasjonene og de høyere prisene man har hatt på kontinentet - så det er  100% korrekt observert!

SitatNaturligvis kunne strømlevevandørene samarbeidet og strupet tilførselen av strøm i middagstimene og dermed presset opp prisene til flere ganger snittpris.

Det er ikke korrekt gitt dagens situasjon med REMIT og RME som overvåker situasjonen.
Det er også en av bakgrunnene for marginalprising - fordi det gir større transparent og lettere og se
om noen "tukler" med sin prissetting.

Faktisk er prissamarbeid straffbart - og ikke bare det - blir du beskyldt for dette er du skyldig inntil du selv kan bevise din uskyld - og den som byr inn kraft er personlig ansvarlig - så her kan hus,hytte og bil ryke. Dette at man er dømt skyldig inntil man selv kan bevise sin uskyld er noe jeg føler strider mot egen moral og etikk og føles rett og slett forkastelig. Så alt vi sier når vi arbeider og kommuniserer med andre tapes slik at vi kan dokumentere vår egen uskyld. Feil skjer jo iblant, og da kommer RME med en gang og skal ha forklaringer - for feil tolereres ikke og har man tjent på det - vel så har det vært bevisst er holdningen til RME.

SitatDet er latterlig at jeg må belære deg på denne måten. Alt dette vet du alt om, men lar altså være å ta det innover deg når du heier på tyskernes ignorante utsagn!

Ja - det er latterlig fordi du både tar feil mhp mine intensjoner og hva jeg skriver - og du har også en del fakta feil i dine påstander.

Jeg heier IKKE på Tyskerene - jeg er faktisk negativ til mye av det de forsøker å gjennomføre via EU.
Slik jeg ser det ønsker Tyskland å bygge ned mer natur i Norden gjennom å kjøpe seg inn og opp i ulike vindkraftprosjekt. De ønsker så å øke overføringskapasiteten mellom Norden og det kontinentale EU.

Jeg hadde helst sett Norden forbli eget kraftmarked slik det ble designet - jeg har arbeidet sammen med arkitektene bak dette og jeg har vært der med eller mindre fra starten av - og jeg mener det har gått og går gal vei for Norge og Norden når EU sitter i førersetet. Jeg er heller ikke så glad i vindkraften og mener den bygger ned for mye natur og ikke er nok transparent mhp alle ulike kostnadselementer denne kraften medfører - dessuten vet jeg den bidrar til mer ustabil drift og den har en moralsk forkastelig side ved at den oppfordrer til å kaste bort energien man ikke trenger der og da, men som produseres. Derfor håper jeg det kommer krav om lagring av kraften som produseres på vindparker, men som ikke kan forbrukes der og da.
Dette vil da gjøre vindkraften dyrere - men da vil man i det minste klare seg med færre enheter.
Men jeg mener oppriktig at kjernekraft ville være naturlig å begynne å kikke litt mer på - mer kunnskap har aldri skadet noen. Og når man kommer dit at man kan få kjøpt prefabrikerte moduler for kjernekraft mener jeg vi i Norge skylder kommende generasjoner å skåne naturen vi har her og heller satse på dette. Men for å være klar til det øyeblikket det skjer - vel så må man bygge kunnskap allerede nå og ikke se en annen vei slik f.eks regjeringen gjør nå.

Radial

Sitat fra: arthur på fredag 30. juni 2023, klokken 17:13
Sitat fra: Radial på fredag 30. juni 2023, klokken 13:05

Vel, hvis du med det mener område NO1 så var prisen i følge Nordpool 748,34 i august 2021 mot 732,61 i juni i år (2023) så hvordan du kan per i dag hevde at strømprisen slår ut på inflasjonen i særlig grad ser jeg ikke helt, men du har jo heller ikke nevnt noe mht hva du mener at strømprisen utgjør på inflasjonsmålene som det opereres med? Jeg forholder meg til kjente fakta (data) som jeg ser/leser dem.

Tror du må ta en titt på linken Arthur, står noe ganske annet enn dine tall der for NO1.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA