Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:34Ketil.... Du har lest denne fra Faktisk.no?
https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen

Kopi fra pkt 1 i denne artikkelen:

Debatten om elektrifiseringen av sokkelen handler overordnet sett om det er en god idé å gjøre dette eller ikke.

PS @Ketil...noe helt annet og det handler mer om din penn... du må ta deg sammen litt nå.... Du kan ikke skrive slikt om andre som du skriver om meg under.... Jeg tåler det :+1: .... Men din aggressive tone her inne kan lett skremme bort andre debatanter.... Det er ikke bra... da blir det jo bare noen få igjen her inne.... Oppsummert @Ketil.... Ta deg sammen litt.... Vis respekt overfor dine meddebatanter...

Kopi fra @ketil: 
Hver gang jeg ser et utsagn som dette, tenker jeg at vedkommende er salig i sin egen uforstand og manglende evne til konsekvent tenkning

I stedet for å spille ut krenkekortet kunne du ha argumentert mot det jeg har skrevet i mitt innlegg. Apropos krenket. Her har jeg over et par tiår hørt og lest utallige innlegg over hvor idiotisk det er å elektrifisere plattformene. Oljen/gassen blir jo brent allikevel. Så er det ingen vilje til å tenke noen skritt videre som vil vise at her er man utsatt for en tankefeil. Utallige ganger er jeg blitt krenket av denne lite gjennomtenkte påstanden om "Elektrifisering av sokkelen er jo et rent papir regnskap - så dette er tull". Til og med oljeselskapene har etter hvert forstått at ett tonn CO2 fjernet fra en plattform er ett tonn fjernet fra verden. Politikerne har kommet til denne innsikten ca ett eller to tiår siden. Men fortsatt er det altså noen som hamrer på med sitt om at elektrifisering er bare noe tull i et klimaperspektiv. De fremsetter påstanden som at dette er en naturlov! Er det rart at jeg etter ca 20 år med intens diskusjon om dette temaet, etter hvert blir litt forbannet?

Jeg bruker det sterke ordet uforstand. Det viktige er imidlertid ikke bare kommer med påstanden, men jeg argumenterer ganske detaljert for at dette er uforstand.

Så Electric cars in Norway! Kom med argumenter så skal jeg ta deg på alvor!

Ketill Jacobsen

Fra faktisk.no:

"Dersom etterspørselen av olje og gass synker, synker også produksjonen. Dersom etterspørselen av gass på sokkelen synker, får det samme effekt. For at Norge skal kunne øke sin eksport, må det være en kjøper i andre enden av røret som ønsker å kjøpe mer norsk gass.

Ansvarlig redaktør Anders Bjartnes i Energi og Klima er også blant dem som mener tiltaket vil ha en positiv, global effekt. Han skriver blant annet:

All klimapolitikk handler om å fjerne utslippspunkter. Når gasskraftverk på en oljeplattform erstattes med strøm, så er et utslippspunkt borte. Det samme er tilfellet når et kullkraftverk legges ned eller en dieselbil erstattes med en elbil".

Det som står over her, utrykker eksakt det samme som jeg har påpekt! Sannheten er enkel om en vil se den (Når gasskraftverk på en oljeplattform erstattes med strøm, så er et utslippspunkt borte. Det samme er tilfellet når et kullkraftverk legges ned eller en dieselbil erstattes med en elbil. Sitat Bjarne Bartnes).

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 13. juni 2023, klokken 12:09Fra faktisk.no:

"Dersom etterspørselen av olje og gass synker, synker også produksjonen. Dersom etterspørselen av gass på sokkelen synker, får det samme effekt. For at Norge skal kunne øke sin eksport, må det være en kjøper i andre enden av røret som ønsker å kjøpe mer norsk gass.

Ansvarlig redaktør Anders Bjartnes i Energi og Klima er også blant dem som mener tiltaket vil ha en positiv, global effekt. Han skriver blant annet:

All klimapolitikk handler om å fjerne utslippspunkter. Når gasskraftverk på en oljeplattform erstattes med strøm, så er et utslippspunkt borte. Det samme er tilfellet når et kullkraftverk legges ned eller en dieselbil erstattes med en elbil".

Det som står over her, utrykker eksakt det samme som jeg har påpekt! Sannheten er enkel om en vil se den (Når gasskraftverk på en oljeplattform erstattes med strøm, så er et utslippspunkt borte. Det samme er tilfellet når et kullkraftverk legges ned eller en dieselbil erstattes med en elbil. Sitat Bjarne Bartnes).


Kanskje man skal ta med dette også:

https://www.tu.no/artikler/atte-sporsmal-og-svar-om-elektri-fi-sering-av-sokkelen/516558

Jeg mener prisen for dette høyst usikre klima grepet med elektrifisering av sokkelen vil bli både økonomisk selvmord på sikt og ekstremt ødeleggende for naturen i Norge.

Jeg er enig at vi må gjøre grep for å redusere utslipp,men elektrifisering av plattformer er ikke veien å gå.
Da står f.eks det å stoppe produksjonen som et bedre miljø og klima tiltak. Her prøver man å ri to hester samtidig og det blir aldri bra. Er man for redusering av CO2 og vil stå hardt på klimamålene så må man også være villig til å redusere levestandard. En kan ikke ødelegge natur,samtidig øke kostnadene og redusere levestandard på et høyst usikkert klima tiltak sett i global sammenheng. Da er det bedre å stoppe produksjonen på plattformene,eller fire på klima målene. Det verste som kan skje er at vi begynner å bygge ned natur i ennå større omfang enn det som allerede skjer...

Counterpointer

Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Electric cars in Norway

#7039
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 13. juni 2023, klokken 11:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:34Ketil.... Du har lest denne fra Faktisk.no?
https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen
Kopi fra pkt 1 i denne artikkelen:
Debatten om elektrifiseringen av sokkelen handler overordnet sett om det er en god idé å gjøre dette eller ikke.
PS @Ketil...noe helt annet og det handler mer om din penn... du må ta deg sammen litt nå.... Du kan ikke skrive slikt om andre som du skriver om meg under.... Jeg tåler det :+1: .... Men din aggressive tone her inne kan lett skremme bort andre debatanter.... Det er ikke bra... da blir det jo bare noen få igjen her inne.... Oppsummert @Ketil.... Ta deg sammen litt.... Vis respekt overfor dine meddebatanter...
Kopi fra @ketil: 
Hver gang jeg ser et utsagn som dette, tenker jeg at vedkommende er salig i sin egen uforstand og manglende evne til konsekvent tenkning

I stedet for å spille ut krenkekortet kunne du ha argumentert mot det jeg har skrevet i mitt innlegg. Apropos krenket. Her har jeg over et par tiår hørt og lest utallige innlegg over hvor idiotisk det er å elektrifisere plattformene. Oljen/gassen blir jo brent allikevel. Så er det ingen vilje til å tenke noen skritt videre som vil vise at her er man utsatt for en tankefeil. Utallige ganger er jeg blitt krenket av denne lite gjennomtenkte påstanden om "Elektrifisering av sokkelen er jo et rent papir regnskap - så dette er tull". Til og med oljeselskapene har etter hvert forstått at ett tonn CO2 fjernet fra en plattform er ett tonn fjernet fra verden. Politikerne har kommet til denne innsikten ca ett eller to tiår siden. Men fortsatt er det altså noen som hamrer på med sitt om at elektrifisering er bare noe tull i et klimaperspektiv. De fremsetter påstanden som at dette er en naturlov! Er det rart at jeg etter ca 20 år med intens diskusjon om dette temaet, etter hvert blir litt forbannet?
Jeg bruker det sterke ordet uforstand. Det viktige er imidlertid ikke bare kommer med påstanden, men jeg argumenterer ganske detaljert for at dette er uforstand.
Så Electric cars in Norway! Kom med argumenter så skal jeg ta deg på alvor!
Ketill :-1: ...Du skriver "I stedet for å spille ut krenkekortet kunne du ha argumentert mot det jeg har skrevet i mitt innlegg"...
Ketill...det er jo ikke det jeg tenker på...si meg, eier du ikke egen innsikt?

Ja ja samme for meg for jeg bare la deg inn på "ignoreringslisten" nå så jeg slipper å lese hva du skriver...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. juni 2023, klokken 17:45Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Litt paradoksalt å tenke på at tyskerne nå kjøper elbiler i hopetall pga norsk oljeutvinning. Oljen gjorde at vi fikk råd til å gjøre elbiler / Teslaer konkurransedykdige, og reddet Tesla fra konkurs, som tvang lovgivere og tyske produsenter til å tenke strøm og elbil...
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

#7041
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. juni 2023, klokken 00:29
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. juni 2023, klokken 17:45Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Litt paradoksalt å tenke på at tyskerne nå kjøper elbiler i hopetall pga norsk oljeutvinning. Oljen gjorde at vi fikk råd til å gjøre elbiler / Teslaer konkurransedykdige, og reddet Tesla fra konkurs, som tvang lovgivere og tyske produsenter til å tenke strøm og elbil...

Dette er en falsk historieskrivning etter min mening! Starten på elbileventyret i Norge var Think og hadde ikke noe med olje å gjøre. For å støtte opp om Think besluttet en at elbiler skulle verken belastes med avgifter (CO2, vekt og effekt) og ingen moms. Når så Think ikke lyktes hadde ikke myndighetene mot til å trekke tilbake fordelene for elbilene. Dessuten var avgiftstapet til å begynne med lavt slik at det ikke hadde betydning for statens finanser. Et annet forhold var at i Norge var det ikke nødvendig å gi støtte til hver enkelt bil (typisk rundt 80.000 kr i andre land) som man har gjort i nesten alle land unntatt Norge. I Norge var det pga de høye avgiftene tilstrekkelig å frita elbilene for disse avgiftene for at elbiler skulle bli attraktive. Dette gjorde det mye lettere for politikerne å begunstige elbilene. En behøvde ikke bevilge mange milliarder kroner som de har vært nødt til å gjøre i alle andre land (Danmark er vel eneste land som er i ca samme situasjon som oss).

Det har vært en lykke for verden at Norge på denne måten snublet inn i elbilverden. Jeg er enig med deg at norske forhold var avgjørende for at Tesla overlevde og at snøballen har rullet siden da. Men starten på elbileventyret i Norge har altså lite med norsk olje å gjøre. Bakgrunnen var at en ville hjelpe en gryende norsk bilindustri, at en ville gjøre en klimainnsats og at klimapersonligheter som Bellona's Fredric Hauge gjorde en stor innsats og likedan a-ha's Magne Furuholmen og Morten Harket for å opprettholde fordelene for elbilene. 


turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. juni 2023, klokken 04:53Det har vært en lykke for verden at Norge på denne måten snublet inn i elbilverden. Jeg er enig med deg at norske forhold var avgjørende for at Tesla overlevde og at snøballen har rullet siden da. Men starten på elbileventyret i Norge har altså lite med norsk olje å gjøre. Bakgrunnen var at en ville hjelpe en gryende norsk bilindustri, at en ville gjøre en klimainnsats og at klimapersonligheter som Bellona's Fredric Hauge gjorde en stor innsats og likedan a-ha's Magne Furuholmen og Morten Harket for å opprettholde fordelene for elbilene. 


Starten var som du beskriver avhengig av noen få enkeltpersoner, men det hadde ikke fortsatt uten oljemilliardene. Husk at grensen for avgiftsfritak var satt på 50.000 elbiler i utgangspunktet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. juni 2023, klokken 05:17
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. juni 2023, klokken 04:53Det har vært en lykke for verden at Norge på denne måten snublet inn i elbilverden. Jeg er enig med deg at norske forhold var avgjørende for at Tesla overlevde og at snøballen har rullet siden da. Men starten på elbileventyret i Norge har altså lite med norsk olje å gjøre. Bakgrunnen var at en ville hjelpe en gryende norsk bilindustri, at en ville gjøre en klimainnsats og at klimapersonligheter som Bellona's Fredric Hauge gjorde en stor innsats og likedan a-ha's Magne Furuholmen og Morten Harket for å opprettholde fordelene for elbilene. 


Starten var som du beskriver avhengig av noen få enkeltpersoner, men det hadde ikke fortsatt uten oljemilliardene. Husk at grensen for avgiftsfritak var satt på 50.000 elbiler i utgangspunktet.

Ja det er riktig. Men nesten ingen andre land i verden har slike enorme avgifter på biler som i Norge. Så når alle andre land uten oljemilliarder kan ha minimale avgifter på biler, så er jo det også noe Norge kan leve med (uten oljemilliarder)!

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. juni 2023, klokken 00:29
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. juni 2023, klokken 17:45Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Litt paradoksalt å tenke på at tyskerne nå kjøper elbiler i hopetall pga norsk oljeutvinning. Oljen gjorde at vi fikk råd til å gjøre elbiler / Teslaer konkurransedykdige, og reddet Tesla fra konkurs, som tvang lovgivere og tyske produsenter til å tenke strøm og elbil...
Ja, tyskerne kommer sent men godt.... Selger mye elbiler om dagen. Og det er er stort marked å mette.

ToWalkOrDrive

#7045
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. juni 2023, klokken 04:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. juni 2023, klokken 00:29
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. juni 2023, klokken 17:45Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Litt paradoksalt å tenke på at tyskerne nå kjøper elbiler i hopetall pga norsk oljeutvinning. Oljen gjorde at vi fikk råd til å gjøre elbiler / Teslaer konkurransedykdige, og reddet Tesla fra konkurs, som tvang lovgivere og tyske produsenter til å tenke strøm og elbil...

Dette er en falsk historieskrivning etter min mening! Starten på elbileventyret i Norge var Think og hadde ikke noe med olje å gjøre. For å støtte opp om Think besluttet en at elbiler skulle verken belastes med avgifter (CO2, vekt og effekt) og ingen moms. Når så Think ikke lyktes hadde ikke myndighetene mot til å trekke tilbake fordelene for elbilene. Dessuten var avgiftstapet til å begynne med lavt slik at det ikke hadde betydning for statens finanser. Et annet forhold var at i Norge var det ikke nødvendig å gi støtte til hver enkelt bil (typisk rundt 80.000 kr i andre land) som man har gjort i nesten alle land unntatt Norge. I Norge var det pga de høye avgiftene tilstrekkelig å frita elbilene for disse avgiftene for at elbiler skulle bli attraktive. Dette gjorde det mye lettere for politikerne å begunstige elbilene. En behøvde ikke bevilge mange milliarder kroner som de har vært nødt til å gjøre i alle andre land (Danmark er vel eneste land som er i ca samme situasjon som oss).

Det har vært en lykke for verden at Norge på denne måten snublet inn i elbilverden. Jeg er enig med deg at norske forhold var avgjørende for at Tesla overlevde og at snøballen har rullet siden da. Men starten på elbileventyret i Norge har altså lite med norsk olje å gjøre. Bakgrunnen var at en ville hjelpe en gryende norsk bilindustri, at en ville gjøre en klimainnsats og at klimapersonligheter som Bellona's Fredric Hauge gjorde en stor innsats og likedan a-ha's Magne Furuholmen og Morten Harket for å opprettholde fordelene for elbilene. 



Jeg er uenig når du sier at det er pga Think at tyskerne nå kjøper elbil.

Tesla var den første el-familiebilen, og Norge tok seg råd til å la være å ta fulle avgifter fordi økonomien var bra, pga oljen. De slapp å betale for å få folk til å kjøpe Tesla, men kostnaden for en Model S 85 var lik Toyota Avensis når en tok med drivstoff osv. Tesla endret og ryktet på elbiler fra å være en sær ting for sære folk med lilla skjerf og fløyelsbukser til å bli en ok ting. Det var Tesla som var den første konkurrenten av elbiler til de store familiebilene, og biler generelt, selv om også Nissan Leaf var tidlig ute. Tesla brukte og uhorvelig mange milliarder på å utvikle teknologien, og gjorde mye info tilgjengelig for offentligheten.
.
Det var nok av idèer fra begavede firmaer som skulle til å lage bra elbiler, men alle slike start-ups ble kjøpt opp av Big Oil-firmaer, og lagt på is, for ikke å ødelegge oljenæringen. Men Tesla lot seg ikke kjøpe, og Musk har senere takket Norge for å ha kjøpt så mange elbiler, og at det var et punkt hvor Tesla nesten var konkurs.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. juni 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. juni 2023, klokken 04:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. juni 2023, klokken 00:29
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. juni 2023, klokken 17:45Elektrifisering av olje og gassutvinning for å senke utslipp er som å knulle for jomfrudommen!
Helt mot sin hensikt.

«First prinsipples» gjelder overalt, også i oljeproduksjon, en må redusere bruken av olje og gass.
 

Litt paradoksalt å tenke på at tyskerne nå kjøper elbiler i hopetall pga norsk oljeutvinning. Oljen gjorde at vi fikk råd til å gjøre elbiler / Teslaer konkurransedykdige, og reddet Tesla fra konkurs, som tvang lovgivere og tyske produsenter til å tenke strøm og elbil...

Dette er en falsk historieskrivning etter min mening! Starten på elbileventyret i Norge var Think og hadde ikke noe med olje å gjøre. For å støtte opp om Think besluttet en at elbiler skulle verken belastes med avgifter (CO2, vekt og effekt) og ingen moms. Når så Think ikke lyktes hadde ikke myndighetene mot til å trekke tilbake fordelene for elbilene. Dessuten var avgiftstapet til å begynne med lavt slik at det ikke hadde betydning for statens finanser. Et annet forhold var at i Norge var det ikke nødvendig å gi støtte til hver enkelt bil (typisk rundt 80.000 kr i andre land) som man har gjort i nesten alle land unntatt Norge. I Norge var det pga de høye avgiftene tilstrekkelig å frita elbilene for disse avgiftene for at elbiler skulle bli attraktive. Dette gjorde det mye lettere for politikerne å begunstige elbilene. En behøvde ikke bevilge mange milliarder kroner som de har vært nødt til å gjøre i alle andre land (Danmark er vel eneste land som er i ca samme situasjon som oss).

Det har vært en lykke for verden at Norge på denne måten snublet inn i elbilverden. Jeg er enig med deg at norske forhold var avgjørende for at Tesla overlevde og at snøballen har rullet siden da. Men starten på elbileventyret i Norge har altså lite med norsk olje å gjøre. Bakgrunnen var at en ville hjelpe en gryende norsk bilindustri, at en ville gjøre en klimainnsats og at klimapersonligheter som Bellona's Fredric Hauge gjorde en stor innsats og likedan a-ha's Magne Furuholmen og Morten Harket for å opprettholde fordelene for elbilene. 



Jeg er uenig når du sier at det er pga Think at tyskerne nå kjøper elbil.

Tesla var den første el-familiebilen, og Norge tok seg råd til å la være å ta fulle avgifter fordi økonomien var bra, pga oljen. De slapp å betale for å få folk til å kjøpe Tesla, men kostnaden for en Model S 85 var lik Toyota Avensis når en tok med drivstoff osv. Tesla endret og ryktet på elbiler fra å være en sær ting for sære folk med lilla skjerf og fløyelsbukser til å bli en ok ting. Det var Tesla som var den første konkurrenten av elbiler til de store familiebilene, og biler generelt, selv om også Nissan Leaf var tidlig ute. Tesla brukte og uhorvelig mange milliarder på å utvikle teknologien, og gjorde mye info tilgjengelig for offentligheten.
.
Det var nok av idèer fra begavede firmaer som skulle til å lage bra elbiler, men alle slike start-ups ble kjøpt opp av Big Oil-firmaer, og lagt på is, for ikke å ødelegge oljenæringen. Men Tesla lot seg ikke kjøpe, og Musk har senere takket Norge for å ha kjøpt så mange elbiler, og at det var et punkt hvor Tesla nesten var konkurs.

Det var intet vedtak om at Tesla skulle bli billig og at vi skulle ta oss råd til å la den være avgiftsfri. Tesla ble billig fordi mange år tidligere ble det vedtatt at elbiler skulle være avgiftsfrie. Nissan Leaf var en av de første bilene som nøt godt av dette. Tesla kom senere.

Ketill Jacobsen

Leaf kom til Norge sommeren 2012 og pris var kr 260.000 som etter hvert gikk ned til 210.000. De først Tesla Model S ble utlevert kunder i august 2013. Pris var fra kr 446.000 og krabbet langsomt oppover.

Med ca 300.000 elbiler levert over ca 10 år, har vi snitt subsidiert 30.000 elbiler i året og uteblitt moms ca 2,25 milliarder kr per år, altså ca 0,4 promille av årlig BNP (ca 5.500 milliarder i 2022). Til sammenligning ble brukt drøyt 30 milliarder til strømstøtte til husholdningene i 2022.

For elbiler kommer også at de slipper vektavgift, til dels ingen bompenger og til dels fri parkering.

Så vidt jeg vet har ingen norske politikere begrunnet vår elbilpolitikk med at vi har store oljeinntekter. Eneste begrunnelse har vært klima og miljø. Samtidig Med Leaf var også flere andre elbiler i samme prisklasse før Tesla kom.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. juni 2023, klokken 15:14Leaf kom til Norge sommeren 2012 og pris var kr 260.000 som etter hvert gikk ned til 210.000. De først Tesla Model S ble utlevert kunder i august 2013. Pris var fra kr 446.000 og krabbet langsomt oppover.

Med ca 300.000 elbiler levert over ca 10 år, har vi snitt subsidiert 30.000 elbiler i året og uteblitt moms ca 2,25 milliarder kr per år, altså ca 0,4 promille av årlig BNP (ca 5.500 milliarder i 2022). Til sammenligning ble brukt drøyt 30 milliarder til strømstøtte til husholdningene i 2022.

For elbiler kommer også at de slipper vektavgift, til dels ingen bompenger og til dels fri parkering.

Så vidt jeg vet har ingen norske politikere begrunnet vår elbilpolitikk med at vi har store oljeinntekter. Eneste begrunnelse har vært klima og miljø. Samtidig Med Leaf var også flere andre elbiler i samme prisklasse før Tesla kom.

Tror dere misforstår poenget. Dersom vi hadde hatt dårlig råd ville Tesla-støtten stoppet på flekken. Oljeinntektene gjør oss rike.

Tesla Model S var den første familiebilen som var elbil. Oljeinntektene muliggjorde avgiftsfritaket. Dersom Norge hadde hatt 300 milliarder mindre i skatteinntekter i året vil neppe Norge tatt seg råd til å gjøre elbilene avgiftsfrie. Tesla knakk endelig oppfatningen av at elbiler var dølle. Tesla gjorde at folk kjøpte Model S i stedet for Toyota Avensis. Norge reddet Tesla fra konkurs pga at avgiftsfordelene til elbiler gjorde dyre elbiler konkurransedyktige. Resten er historie. Nå senker alle andre bilfabrikanter prisene på sine elbiler for å konkurrere mot verdens mest solgte bilmodell Tesla Model Y. Tesla bringer de andre på knærne og tvinger gjennom elektrifisering. Alt på grunn av Norges vellykkede bilavgiftspolitikk.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

" Tesla knakk endelig oppfatningen av at elbiler var dølle. Tesla gjorde at folk kjøpte Model S i stedet for Toyota Avensis."

nordmenn elsker dølle biler, ref avensis, og.. model s ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA