Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. juni 2023, klokken 23:25
Sitat fra: RJK på fredag 02. juni 2023, klokken 23:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 02. juni 2023, klokken 21:48Havvind :+1: Veldig bra med bredt politisk flertall for å satse på havvind sør i Nordsjøen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4mkE5/enige-om-havvind-soer-i-nordsjoeen-godt-nytt-for-norske-stroempriser-og-klimaet
Er ikke like enig i at det er bra med flertall, når dette flertallet ser ut til å ha store mangler på økonomisk kunnskap. Er så lett å bruke andres penger, når man selv fores på midler fra de samme betalerne. Men skulle tro at økonomisk lønnsomhet, ihvertfall på lang sikt, hadde vært en ledetråd, men det mistenker jeg at disse partnerne ikke har helt hånd om.

Dette blir veldig dyrt. Arbeidsplasser har jeg også liten tro på at det blir så mange av - og om det blir noen så blir det nok outsourcet til et eller annet land øst for oss. Det er i alle fall slik det er nå.
Det som er litt trist er at regjeringen tilsynelatende bruker penger som fulle sjømenn - og det er jo våre skattepenger det er snakk om. Det beste ville være om private investorer hadde tatt risikoen. Men de trekker seg ser vi jo. Et bedre og tydeligere signal enn det skal man jo lete lenger etter..

Helt enig. Om næringslivet vil satse egne midler, er det sunt, og da er det helt OK at man går inn og hjelper på med offentlige investeringer for å hjelpe dette i gang.

Men når næringslivet skygger banen, da er det ren og pur idioti og fortsette med offentlige finanser. Da vet man ganske sikkert at dette ikke vil lønne seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juni 2023, klokken 20:42Hva tenker tråden om Miljødirektoratet sitt utspill i dag?

«Miljødirektoratet har utredet 85 klimatiltak som gjør det mulig å nå Norges klimamål. Det er behov for flere virkemidler for å utløse utslippskuttene.»

Av de ti tiltakene var det vel bare to som ikke krevde mere elektrisk kraft:

* Forbruk i tråd med gjeldende nasjonale kostråd
* Økt bruk av biomasse i industriprosesser

Dette blir dyrt, og målene blir ikke nådd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 02. juni 2023, klokken 23:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 02. juni 2023, klokken 21:48Havvind :+1: Veldig bra med bredt politisk flertall for å satse på havvind sør i Nordsjøen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4mkE5/enige-om-havvind-soer-i-nordsjoeen-godt-nytt-for-norske-stroempriser-og-klimaet
Er ikke like enig i at det er bra med flertall, når dette flertallet ser ut til å ha store mangler på økonomisk kunnskap. Er så lett å bruke andres penger, når man selv fores på midler fra de samme betalerne. Men skulle tro at økonomisk lønnsomhet, ihvertfall på lang sikt, hadde vært en ledetråd, men det mistenker jeg at disse partnerne ikke har helt hånd om.

Dette blir veldig dyrt. Arbeidsplasser har jeg også liten tro på at det blir så mange av - og om det blir noen så blir det nok outsourcet til et eller annet land øst for oss. Det er i alle fall slik det er nå.
Det som er litt trist er at regjeringen tilsynelatende bruker penger som fulle sjømenn - og det er jo våre skattepenger det er snakk om. Det beste ville være om private investorer hadde tatt risikoen. Men de trekker seg ser vi jo. Et bedre og tydeligere signal enn det skal man jo lete lenger etter..

Helt enig. Om næringslivet vil satse egne midler, er det sunt, og da er det helt OK at man går inn og hjelper på med offentlige investeringer for å hjelpe dette i gang.

Men når næringslivet skygger banen, da er det ren og pur idioti og fortsette med offentlige finanser. Da vet man ganske sikkert at dette ikke vil lønne seg.
Er det lov å si man er litt uenig?

Noen ganger må staten gå først og deretter dra markedet med seg. Slik er det her også. At næringslivet ikke klarer å regne dette hjem akkurat nå er selvfølgelig ikke bra...men på sikt vil de det. Det er statens rolle noen ganger det...
Apropos næringslivet....så leste jeg et sted at Erna som ikke ville være med på forliket hun hadde argumentert med at det var heller bedre å produsere flere utenlandskabler...?? Det må vel være fake news.....?? Er vel ingen Norge politikere som ønsker flere av de kablene som totalt har rasert våre strømpriser....jeg skal se om jeg klarer å finne igjen dette...mener det var en ap politiker som sa dette...eller kansje jeg roter....

Electric cars in Norway

Jeg googla Erna Solberg utenlandsstrømkabler og fikk treff på dette fra januar i år fra NRK...

https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Kan det være dette? Ja ja da er det vel ikke så svart hvitt da...noen liker det ene og andre liker det andre..... kanskje det er flere veier til Rom? Jeg vet ikke...men opplever jo at Erna &co har vært like ryddige på dette med strøm som alle de andre partiene....kansje det er noe jeg ikke ser i det store bildet...?

Eller skal vi se valgkamper fremover med Ap paroler om ja til havvind, nei til utenlandske strømkabler  ;D og Høyre paroler om ja til flere nye utenlandske strømkabler, nei til havvind.  ;D  ...ikke lett dette her..

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 08:46

Noen ganger må staten gå først og deretter dra markedet med seg. Slik er det her også. At næringslivet ikke klarer å regne dette hjem akkurat nå er selvfølgelig ikke bra...men på sikt vil de det. Det er statens rolle noen ganger det...
Apropos næringslivet....så leste jeg et sted at Erna som ikke ville være med på forliket hun hadde argumentert med at det var heller bedre å produsere flere utenlandskabler...?? Det må vel være fake news.....?? Er vel ingen Norge politikere som ønsker flere av de kablene som totalt har rasert våre strømpriser....jeg skal se om jeg klarer å finne igjen dette...mener det var en ap politiker som sa dette...eller kansje jeg roter....
Er selvsagt lov å være uenig.

Poenget mitt er at når næringslivet ikke lengre vil være med selv når Staten annonserer at de er villig til å ta sin del av regninga, så er det stor sannsynlighet for at dette vil forbli ulønnsomt i lang tid fremover, med mindre dramatiske ting skjer.

Selvsagt finnes det investeringen Staten må ta selv når det neppe er lønnsomt, pga at det er samfunnmessig viktig. Det gjelder bl.a. infrastrukturbygging, forsvar, helse og skole.

Men når man skal utvikle ny næring, så er det en balansegang for når det bør begynne å lønne seg. Her er tidshorisonten så lang at selv ikke de store oljeselskapene ser dette som økonomisk lønnsomt i lang tid fremover, om i det hele tatt.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 08:49Jeg googla Erna Solberg utenlandsstrømkabler og fikk treff på dette fra januar i år fra NRK...

https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Kan det være dette? Ja ja da er det vel ikke så svart hvitt da...noen liker det ene og andre liker det andre..... kanskje det er flere veier til Rom? Jeg vet ikke...men opplever jo at Erna &co har vært like ryddige på dette med strøm som alle de andre partiene....kansje det er noe jeg ikke ser i det store bildet...?

Eller skal vi se valgkamper fremover med Ap paroler om ja til havvind, nei til utenlandske strømkabler  ;D og Høyre paroler om ja til flere nye utenlandske strømkabler, nei til havvind.  ;D  ...ikke lett dette her..
Her er det nok en uenighet i hva flere kabler vil si, og om det er riktig at Staten skal ha monopol på utbyggingen av de. Det vil og avgjøre om man tror det vil endre på lønnsomheten av havvindprosjektet. Det er dog samtidig et poeng om hvordan dette vil påvirke strømprisene.

Jeg kan ikke si jeg er helt enig med Erna i hennes konklusjon. Men vi ser jo at når strømprisene blir høye, så selv om noe går til å redusere linjekostnaden og nettleia. Men det som er klart, jo høyere prisene blir, dess mer må nettselskapene kreve oss for ved økte strømpriser gjennom nettleien pga at de får økte kostnader, så totalt har jo ikke bidragene gjort noe med sluttlinja i positiv forstand for oss forbrukere.

En annen ting, hvor stort behov for mer strøm har Norge, for bruk innenlands? Med vindkraftverk som sikrer at vi kunne kuttet utenladskablene da vi har mer enn nok balansekraft i vannkraftverkene til at ustabil vindkraft, og vi dermed kan elektrifisere alt som kan elektrifiseres, så har vi ikke behov for import fra utlandet.

Men dette er jo noe som selvsagt aldri vil skje, da mye av utbyggingen har sin fokus på at vi skal få enda større overskudd, inkludert til egen elektrifisering, for å ha enda mere å selge ut av landet.

Uavhengig av dette, så er det store problemet maksprisingen, uten denne hadde vi ikke vært like påvirket av prisnivået i EU/Europa.
Bosted Oslo

Counterpointer

Denne ensidige satsningen på at havvind som er variabel og ikke løser noe uten lagring, er rar og skremmende samtidig.

Det er ikke innput for kunnskapsbaserte vurderinger i det hele tatt, politikerne har helt klart andre motiver som driver tankegangen.

Det at alle land rundt oss satser massivt på vind vil jo uvegerlig føre til overproduksjon med tilhørende prissvikt samt belaste nettet uten baseload.

Det er som å oppleve hele diskusjonen om ACER og utenlandskabler igjen. Der ble det varslet at dette vil føre til høye priser og manglende nasjonal kontroll, men ble ignorert.
Nå varsles det om manglende økonomi og at havvind ikke vil senke prisene totalt, men det vendes det døve øret til.

Det er jo merkelig at ikke de faktiske strømprisene vi faktisk betaler gir besluttningstagerne en vekker om at det som ble bestemt ikke har fungert. Og nå vil de gjøre mer av det samme... 🙈😢

Ingeniøren

Ang havvind så durer de vel på til de innser at bladene strør plast partikler av ymse slag som fisken spiser og til slutt havner i vår egen mage. Var det noen som sa at en del matvarer ikke var bra for oss, dette er garantert værre. Da går det vel med dette som med landvind....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 08:46

Er selvsagt lov å være uenig.

Poenget mitt er at når næringslivet ikke lengre vil være med selv når Staten annonserer at de er villig til å ta sin del av regninga, så er det stor sannsynlighet for at dette vil forbli ulønnsomt i lang tid fremover, med mindre dramatiske ting skjer.

Selvsagt finnes det investeringen Staten må ta selv når det neppe er lønnsomt, pga at det er samfunnmessig viktig. Det gjelder bl.a. infrastrukturbygging, forsvar, helse og skole.

Men når man skal utvikle ny næring, så er det en balansegang for når det bør begynne å lønne seg. Her er tidshorisonten så lang at selv ikke de store oljeselskapene ser dette som økonomisk lønnsomt i lang tid fremover, om i det hele tatt.
RJK  :+1: ja jeg ser ditt gode poeng...

Jeg har faktisk i det siste når jeg leser om havvind ditt og havvind datt.... begynt å tenke tilbake på den utrolig gode tv serien Lykkeland fra 70 tallet om  "olja" og med Pia Tjelta og de andre gode skuespillere... der var det jo slik at hadde det ikke vært for noen kloke fremsynte byråkrater så hadde jo hele det norske oljeeventyret som jo har tjent oss godt  havnet på amerikanske eiere....  slik har jeg også begynt å tenke ift havvind..... så Staten må bare 'kjøre igang dette eventyret også" så våre barn og barnebarn får en god fremtid i Norge i generasjoner fremover...  (he he dette ble jo den rene 17. Mai talen dette her jo ;D )

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:25Ang havvind så durer de vel på til de innser at bladene strør plast partikler av ymse slag som fisken spiser og til slutt havner i vår egen mage. Var det noen som sa at en del matvarer ikke var bra for oss, dette er garantert værre. Da går det vel med dette som med landvind....
Ingeniøren  :+1: hmmm dette med plast har jeg ikke tenkt på.... hvorfor kan de ikke bruke noe annet enn plast da?

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:32
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:25Ang havvind så durer de vel på til de innser at bladene strør plast partikler av ymse slag som fisken spiser og til slutt havner i vår egen mage. Var det noen som sa at en del matvarer ikke var bra for oss, dette er garantert værre. Da går det vel med dette som med landvind....
Ingeniøren  :+1: hmmm dette med plast har jeg ikke tenkt på.... hvorfor kan de ikke bruke noe annet enn plast da?
Er plast i malingen ihvertfall, så etterhvert som det slites, vil dette havne i naturen. Jeg tror ikke vi har noe gode alternativer som tåler så mye juling som vinden og regnet over tid gir disse bladene og tårnene.

Så absolutt en bekymring, selv om mye av plastsøppelet man ser, domineres av plastposer, plastflasker og annet, som man kunne samlet inn og forbrent i stedet. Det er jo basert på olje, så det brenner godt. Og da kunne man heller sørget for effektiv rensing av avgassene.
Bosted Oslo

hELgenen

Malingen er vel strengt tatt et lite problem,men dette er :

https://e24.no/energi-og-klima/i/XgP5eW/norge-leter-etter-miljoeloesning-for-vindkraftblader

Ellers er investeringshorisonten ca 20 år...Vannkraft har vel 60 år.

Miljø har aldri vært på agendaen. Det er frykten for klima og hva klima endringer kan gjøre som driver dette.

Jeg mener miljø må gå foran og så må man tilpasse levesett mhp klima. Setter man miljø foran klima og ikke motsatt,så vil dette på sikt gi bedre resultater. Men nå skal man isteden ødelegge natur og miljø for å redde klima og opprettholde økonomisk vekst...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:53Malingen er vel strengt tatt et lite problem,men dette er :

https://e24.no/energi-og-klima/i/XgP5eW/norge-leter-etter-miljoeloesning-for-vindkraftblader

Miljø har aldri vært på agendaen. Det er frykten for klima og hva klima endringer kan gjøre som driver dette.

Jeg mener miljø må gå foran og så må man tilpasse levesett mhp klima. Setter man miljø foran klima og ikke motsatt,så vil dette på sikt gi bedre resultater. Men nå skal man isteden ødelegge natur og miljø for å redde klima og opprettholde økonomisk vekst...
Er blitt litt glad i hjemfallsretten, jeg :+1: liker den på havvind også...

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hjemfall

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:32
Ingeniøren  :+1: hmmm dette med plast har jeg ikke tenkt på.... hvorfor kan de ikke bruke noe annet enn plast da?

Redd det ikke finnes så mange alternativer og de vil alle erodere over tid til de må kasseres og erstattes.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. juni 2023, klokken 10:03
Sitat fra: hELgenen på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:53Malingen er vel strengt tatt et lite problem,men dette er :

Er blitt litt glad i hjemfallsretten, jeg :+1: liker den på havvind også...

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hjemfall

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20192020/id2714775/?ch=8

Ingen hjemfall på vindkraft visstnok

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA