Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. mars 2023, klokken 14:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 13:11Faktisk er tobakk på supertilbudspris siden kostnaden av tobakk på sykehus og tapte skatteinntekter (pga sykdom og død) er astronomisk.

Det trur jeg du må legge ved en kilde for. Leste en nederlandsk studie for noen år siden som viste det motsatte - at røyking er samfunnsøkonomisk netto positivt (finner den ikke igjen). Det er mange utregninger og studier av hva røyking koster samfunnet, men felles for de fleste er at de ikke regner med inntekter fra avgifter på tobakk og spart pensjon og sparte helseutgifter siden røykere dør i snitt 11 år tidligere enn ikke-røykere. 11 år kortere levetid betyr jo ingen tapte skatteinntekter, men millioner i sparte pensjonsutgifter.
Det er verdt å tenke på at tobakksindustrien har brukt store midler på kvasiforskning og villedende informasjon.
Det er ikke sikkert at en tjener på at folk dør tidligere. Samfunnet investerer mye i en person og det er ikke bare å erstatte en død røyker med en annen person som ikke har samme kompetanse. Osv

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. mars 2023, klokken 15:02
Det er verdt å tenke på at tobakksindustrien har brukt store midler på kvasiforskning og villedende informasjon.
Det er ikke sikkert at en tjener på at folk dør tidligere. Samfunnet investerer mye i en person og det er ikke bare å erstatte en død røyker med en annen person som ikke har samme kompetanse. Osv

Det er sant, men de dør visstnok i snitt 11 år tidligere enn ikke-røykere, dvs. ved pensjonsalder eller noen få år etter. Hvis de stort sett hadde dødd når de var 40-50 hadde argumentet ditt vært høyst relevant, men jeg har ikke sett noen tall som tilsier at røykere flest dør før pensjonsalder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. mars 2023, klokken 15:11
Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. mars 2023, klokken 15:02
Det er verdt å tenke på at tobakksindustrien har brukt store midler på kvasiforskning og villedende informasjon.
Det er ikke sikkert at en tjener på at folk dør tidligere. Samfunnet investerer mye i en person og det er ikke bare å erstatte en død røyker med en annen person som ikke har samme kompetanse. Osv

Det er sant, men de dør visstnok i snitt 11 år tidligere enn ikke-røykere, dvs. ved pensjonsalder eller noen få år etter. Hvis de stort sett hadde dødd når de var 40-50 hadde argumentet ditt vært høyst relevant, men jeg har ikke sett noen tall som tilsier at røykere flest dør før pensjonsalder.
https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-royking/royking-mer-dodelig-enn-antatt/993772

Aftenposten sier 20 år tidligere

https://www.aftenposten.no/norge/i/a7zGL/roeyken-tar-20-leveaar

Men la oss stoppe akkurat denne nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. mars 2023, klokken 15:28
Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. mars 2023, klokken 15:11
Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. mars 2023, klokken 15:02
Det er verdt å tenke på at tobakksindustrien har brukt store midler på kvasiforskning og villedende informasjon.
Det er ikke sikkert at en tjener på at folk dør tidligere. Samfunnet investerer mye i en person og det er ikke bare å erstatte en død røyker med en annen person som ikke har samme kompetanse. Osv

Det er sant, men de dør visstnok i snitt 11 år tidligere enn ikke-røykere, dvs. ved pensjonsalder eller noen få år etter. Hvis de stort sett hadde dødd når de var 40-50 hadde argumentet ditt vært høyst relevant, men jeg har ikke sett noen tall som tilsier at røykere flest dør før pensjonsalder.
https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-royking/royking-mer-dodelig-enn-antatt/993772

Aftenposten sier 20 år tidligere

https://www.aftenposten.no/norge/i/a7zGL/roeyken-tar-20-leveaar

Men la oss stoppe akkurat denne nå.

Ja, WHO anslår at årlig kostnad i verden for røyking er 8500 milliarder pga lavere produktivitet og helsekostnader. I tillegg kan en jo slenge på at når en røyker opptar en plass på sykehuset blir nestemann i køen bak osv, som ikke kan begynne å produsere før røykeren er fikset (ref kreft, hjerte osv)...

Uansett, poenget var at mange av lovene om prising av strøm og andre ting sier f.eks. at
"Landets vannkraftsressurser tilhører og skal forvaltes til det beste for allmennheten" (Vannfallrettighetsloven), at priser ikke skal være urimelige og i strid med allmenne interesser (Lov om pristiltak  2), f.eks., men en kan argumentere med at det er bra at færre røyker. Enig i at vi ikke trenger dra denne diskusjonen særlig lenger.

https://www.nrk.no/urix/who_-royking-koster-8.500.000.000.000-i-aret-1.13313960
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. mars 2023, klokken 15:40
"Landets vannkraftsressurser tilhører og skal forvaltes til det beste for allmennheten" (Vannfallrettighetsloven), at priser ikke skal være urimelige og i strid med allmenne interesser (Lov om pristiltak  2)
Dette burde jo være helt opplagt

Dessverre tolkes dette i dag som «Landets vannkraftressurser tilhører bare noen, de andre skal vi vurdere hvem som er verdige til å få litt tilbake som en slags almisse»
«Priser kan være så urimelige de bare vil, fordi solidaritet.... fordi Putin..... fordi det grønne skiftet.......




[[[ Psst egentlig er det så utrolig bra å kunne ta inn så inni helvete mye penger]]] takk O lov for Nordpool, ACER og store eksportkabler

Egil S

Populær tråd dette med mange innlegg, må noen sider tilbake der det ble snakket om fornuftige strømpriser og lave strømpriser over tid.
At 10-15øre ikke kunne forventes over tid.

Få her i landet har vel egentlig tenkt over hva strømmen koster de siste 20 årene før prisen tok av på slutten av 2021.

Vi har hatt varierende priser hele tiden, strømmen har ikke kostet 10-15øre 365 dager i året.

Nå har jeg betalt min egen strøm i rundt 25år, hvis jeg ser tilbake på prisene disse årene så har de på sommerstid stort sett ligget rundt 10-25øre, litt avhengig av fyllingsgraden.
Vinterstid har 35-55øre vært ganske normalt, når den har tippet 60øre har man snakket om at "nå er strømmen dyr" ofte i sammen med lav fyllingsgrad.
Jeg kjenner ingen som i disse årene har drevet med bevist strømsløsning.
For min del krever jeg ikke at strømmen skal ned rundt den omtalte kostprisen på rundt 10øre.

Jeg forventer at strømmen kommer ned på et fornuftig nivå med fornuftige svingninger som beskrevet over.
Dette må man kunne forvente, det er vel inngått avtaler med tyske selskaper på 35øre og vi har vel alle fått med oss at "kostprisen" er rundt 10øre, selskapene skal jo ha litt for å holde driften i gang også, så noe ekstra må de jo ha, de ansatte skal ha lønn, vedlikehold skal utføres osv.

Betviler sterkt at folk da kommer til å sette vinduene sine åpne å full guffe på varmen, kjøre jacuzzien hele vinteren eller full varme i hagestuen hele året hvis vi kommer tilbake til "normalen".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på fredag 10. mars 2023, klokken 21:08
Betviler sterkt at folk da kommer til å sette vinduene sine åpne å full guffe på varmen, kjøre jacuzzien hele vinteren eller full varme i hagestuen hele året hvis vi kommer tilbake til "normalen".
Det er egentlig ingen som tror det, men det er endel som sier det med stort trykk fordi det er fint å legge skylden på «en god fiende» og da er en av de klassiske dødssyndene, sløsing, god å ha.

Desverre så tror jeg ikke vi kommer tilbake til slik det var før. Det blir å putte tannpasta tilbake på tuben. Når slusene er åpnet og pengene strømmer inn da blir det umulig å stoppe.Penger og heroin har noen fellesnevnere.

Det er heller ingen tiltak i overseelig fremtid som vil endre situasjonen. Det er bare økning i forbruk med datasentre, elektrifisering av alt fra sokkel til Melkøya og ingen økning av produksjon som monner.
Uansett er «proppen i badekaret» dratt ut med store eksportkabler med beskyttende lovverk mot begrensninger, så da må ekstraproduksjonen kraftig overstige eksportkapasitet. Det kommer aldri strømbransjen til å gjøre, bukken passer i denne forstand på havresekken sin godt hjulpet av myndighetene.

02jan

Enig med de siste og flere.

* fasiten i vinter for oss, er doblet strømutgifter i vinter jfr siste 20vintre (4000-6000 kr. pr.mnd siden i høst), med ca 15% laver forbruk sammenlignet med de siste 20 vintre - for prisen lever vi med 17 maks 19 grader i huset.

De siste dagene har vi hatt gratis solvarme igjennom vinduet og kjent på hvordan det er å ha 20grader i stua.

Kommunen min har nylig innført ekstra avgift til de som fyrer med ved, skal jeg tipse de om avgiftsfrie solstråler ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på fredag 10. mars 2023, klokken 21:08
Betviler sterkt at folk da kommer til å sette vinduene sine åpne å full guffe på varmen, kjøre jacuzzien hele vinteren eller full varme i hagestuen hele året hvis vi kommer tilbake til "normalen".

Det er jo ikke det det er snakk om, men at ENØK-tiltak blir ulønnsomme. Det har for eksempel helt til det siste vært vanlig å bygge selv nye hus med oppvarming med varmekabler. Med dagens strømpriser utgår forhåpentligvis det, men kommer vi tilbake på 25 øre så er vi nok fort der igjen. Lønnsomheten i solcelleanlegg forsvinner også med så lave priser, og det blir heller ingen penger å spare på å sette inn ekstra gode 3-lags vinduer osv. Eller å bytte panelovner med varmepumpe i gamle hus. Da må vi i så fall inn med mer støtteordninger for ENØK-tiltakene istedenfor strømstøtten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. mars 2023, klokken 22:40
Det er jo ikke det det er snakk om, men at ENØK-tiltak blir ulønnsomme. Det har for eksempel helt til det siste vært vanlig å bygge selv nye hus med oppvarming med varmekabler. Med dagens strømpriser utgår forhåpentligvis det, men kommer vi tilbake på 25 øre så er vi nok fort der igjen. Lønnsomheten i solcelleanlegg forsvinner også med så lave priser, og det blir heller ingen penger å spare på å sette inn ekstra gode 3-lags vinduer osv. Eller å bytte panelovner med varmepumpe i gamle hus.
Dette kun vel lett vært lovpålagt i.f.m. nye hus. Min gamle mor skal nå flytte inn i ett nytt hus, der er det hverken vedovn eller varmepumpe. Helt uforståelig.

IMO skulle det ikke vært lov å sette opp nye hus uten varmepumpe, vannbåren varme og solceller på taket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: 02jan på fredag 10. mars 2023, klokken 22:23
Kommunen min har nylig innført ekstra avgift til de som fyrer med ved, skal jeg tipse de om avgiftsfrie solstråler ?
Virkelig? Hvordan håndheves dette?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Det må da være feil. Tipper det må være dårlig informasjon fra kommunen.

02jan

Nei dette er nylig vedtatt i 2 norske kommuner. Avgiften faller på de som fyrer med ved. Kun kr. 500. I ekstra avgift lagt oppå normalt feiegebyr/kostnad.

Ikke dårlig gjettet hvis slike gebyr kan øke i sum, betaler allerede eiendomskatt og renovasjon/vann( betaler for målt forbruk) dette kommer på toppen. Antar dette er første steg til å «forby» vedfyring.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Er det en avgift for at de fyrer med ved eller er det et tillegsgebyr som skal dekke de merutgifter som tilkommer grunnet at det er fyrt med ved? Feiing er vel også en tjeneste som skal betales etter selvkost på lik linje med vann, avløp og renovasjon.
Vet du hvilke kommuner det er snakk om?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Det er allerede betaling etter selvkost for feiing, men ved gjør at det soter mer en ved å fyre men annet ? så vedfyring gir 500 kr ekstra i tillegg til selvkost feiegebyr.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA