Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

67% av våre vindkraft anlegg eies av utlendinger sa de på debatten i kveld. Dette er jo ikke bra! Se bilde som Fredrik snakket om.


arthur

Hvem brakte kapital til landet da f.eks Hyrdro ble etablert og diverse lokalsamfunn vokste opp som en konsekvens av satsingen? Eller en rekke andre verk og bedrifter?

Var det norske, eller utenlandsk, kapital som tok sjansen på å bore i Nordsjøen, en boring som endte med å ble det klart største og viktigste industrieventyret i landet og som vi lever som konger og grever av i dag med en velstand vi bare kunne drømme om? Er det fjortentusen millkiarder vi har på bok og pengene strømmer inn hver dag, mange hundre millioner hver eneste dag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 08:30
Hvem brakte kapital til landet da f.eks Hyrdro ble etablert og diverse lokalsamfunn vokste opp som en konsekvens av satsingen? Eller en rekke andre verk og bedrifter?

Var det norske, eller utenlandsk, kapital som tok sjansen på å bore i Nordsjøen, en boring som endte med å ble det klart største og viktigste industrieventyret i landet og som vi lever som konger og grever av i dag med en velstand vi bare kunne drømme om? Er det fjortentusen milliarder vi har på bok og pengene strømmer inn hver dag, mange hundre millioner hver eneste dag?

Ja, det er en fin ordning Borten & Co ordnet med oljen med 78% skatt pluss eierandeler. Det ville funket for vindmøller og. Problemet har vel verdt at de utenlandske har kunnet sanket pengene uten særlig skatt. Og det har så langt vært helt greit siden strømprisene har vært så lave, og vi aldri ville fått de vindmøllene uten utenlandsk kapital.

Nå når strømprisene er så høye, og vi faktisk har 14000 milliarder på bok, så er det gjerne like greit at staten går inn gjennom oljefondet / Petoro og sikrer eierskap på over 2/3-del av nye vindmøller som skal bygges, sånn at disse vindmøllene kan generere nye penger til oljefondet når oljen renner ut. Er jo som å sanke gratis epler.

Det mange har sett er at privat eierskap på "infrastruktur" ikke alltid har funket så godt, og strøm kan omtrent regnes som det. 1000 milliarder er jo ikke så mye penger, så hvis det er nok til å sikre all fremtidig utbygging til 2040 har vi gjort det greit, særlig med tanke på europeiske strømpriser.

Er litt forskjell fra Norge var uten noe kapital på 60-tallet til at staten Norge nå eier eiendom for milliarder i London osv. På tide å stile noen av pengene hjem igjen.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Hvor kapitalen kommer fra burde ikke bety noe, men i praksis gjør det akkurat det.
Utfordringen er nemlig å få skattet av det reelle overskuddet og av verdien av hva man eier.
Dette er et problem for flere bransjer - f.eks alle sosiale mediene, datasenter, vindparker osv osv.
Det er også slik at utenlandsk kapital slipper unna skatt som norske eiere må ta.

"I forslaget til statsbudsjett for 2023 skjerper regjeringen formueskatt og for utbytteskatt for norske eiere for andre år på rad. Ser en på formuesskatt og utbytteskatt alene, må norske eiere neste år betale om lag 5 mrd. kroner mer i skatt enn det de gjør i år. Utenlandske eiere slipper å betale disse skattene, og rammes følgelig ikke av regjeringens skatteskjerpelser."

Kilde :
https://www.nhosh.no/politikk/rammebetingelser/2022/norsk-eierskap-skatter-i-senk-den-norske-modellen/

Mao. har regjeringen - både denne - og den forrige - gjort det slik at kapitalen som investeres i Norge egentlig bør komme fra utlandet. Så er du rik Nordmann med kapital - flytt utenlands og styr butikken i Norge derfra gjennom selskaper i utlandet.

Så det virkelige problemet her er strukturelt. Og som jeg har vært inne på i flere tråder her - det regjeringen ønsker å få til - det får de gjerne ikke til og sluttresultatet er ofte det motsatte av hva man sier man ønsker.

Og det triste her er at på et så ekstremt inngrepende område som nedbygging av norsk natur så har man null, null og niks kontroll på hvem som eier hva og hvilke reelle overskudd selskapene genererer for sine eiere.

Dersom eierene av vindkraften skulle stilles overfor en erstatningssak, f.eks et miljøbrudd, så vet man faktisk ikke hvor regningen skal sendes. Det er total kaos og ingen norsk regjering har løftet en finger for å rydde opp i dette.
Og selv AP genererer nå statsbudsjett etter statsbudsjett som i praksis jager norske investorer ut av landet.
Jeg sitter med inngående kunnskap om hvordan vindparker forsøker å snike til seg cash-flow på f.eks systemtjenester i kraftmarkedet - dvs. de er så "grønne" at man gir dem unntaksregler for dokumentasjon på faktisk levert tjeneste - isteden holder det å levere en prognose for hva man kan levere - så får man pengene basert på det - og alle ubalanser dyttes så over på norske vannkraftprodusenter og operatører.  Det siste her regner jeg med at man vil og MÅ rydde opp i - men akkurat når er fortsatt uvisst. Vindkraft har dessverre fått forrang foran all annen fornybar kraft i alle regler og EU forordninger - og således har man båret frem disse utenlandske investorene.

Wisd0m

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. mars 2023, klokken 23:25
67% av våre vindkraft anlegg eies av utlendinger sa de på debatten i kveld. Dette er jo ikke bra! Se bilde som Fredrik snakket om.
Noen må eie kraftverkene, og den gangen de ble bygd ville ingen norske pga. for lav avkastning.

Counterpointer

#6365
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. mars 2023, klokken 10:09
Hvor kapitalen kommer fra burde ikke bety noe, men i praksis gjør det akkurat det.
Godt poeng. Kapital har i seg selv ikke noen føringer, men den/de som eier kapitalen har garantert det.

En må ikke bli så totalt nisse at en tenker at noen investerer i Norge av godhet. Dette forsto Borthen og ikke minst Jens Evensen som sørget for et system som ivaretok Norge. Dette var selvfølgelig fordi de viste at ingen andre ville gjøre det.
Det er litt som EU diskusjonen vi har nå. Det virker som noen tror at EU vil Norges beste, realiteten er jo at de vil det beste for de som har makt til å sette kursen i EU og det er ikke Norge og vil heller aldri bli det.

Equinor eksempelet med gass prisene litt over viser det samme andre veien. Et Norsk selskap er opptatt av egen inntjening og gir derfor blaffen i om det er solidarisk med EU.

geear

Equinor er ingen frelser. Apropos en annen tråd her inne, om boikott av kinesiske varer, så bruker de gladelig kinesiske leverandører, også i Norge.

Egil S

ALLE private selskaper er opptatt av èn ting, tjene mest penger for eierne sine.
Om de er norske eller utenlandske.
Equinor som det nevnes jobber for å tjene penger for eierne sine.
MEN, i motsetning til f.eks strømbransjen betaler de 78% skatt som også er nevnt.

Norge hadde noen smarte hoder tidligere som sørget for at naturresursene våre skulle gå til folket, derfor ble oljenæringen hardt beskattet, men det er fremdeles nok inntekt i de 22% at eiere og investorer ser at dette er det penger i.

Så har man land som har massive naturressurser men ikke slik beskattning.
Angola er et eksempel, Angola har olje, diamanter edle metaller o.l. og er mest sannsynlig det afrikanske landet som er mest rikt på naturressurser.
Angola kunne vært Afrikas "Wakanda" for de som ser Marvel filmene.
Men istedenfor er det utenlandske selskaper som investerer tungt fordi de betaler lite skatt til Angola, tar ut store verdier i et land med masse korrupsjon og enorme sosiale forskjeller.

Naturressursene tilhører folket, utnyttelse må reguleres og beskattes til det beste for samfunnet.
Disse vindparkene burde hatt akkurat samme premisser som oljebransjen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på onsdag 08. mars 2023, klokken 15:08
Disse vindparkene burde hatt akkurat samme premisser som oljebransjen.

Vel - om ikke de samme som oljebransjen så burde de vært underlagt akkurat samme regler og skatteregler som vannkraften. Det er jo komplett uforståelig at man ikke vil sidestille disse to. Der vindparker legger beslag på store naturområder er inngrepet for å få tilsvarende effekt og energi for vannkraften minimal - men staten skal ha ekstremt mye mer i skatter og avgifter fra vannkraft. Det er vesentlige strengere regler for å operere vannkraft vs vindkraft også - det er det komplette idioti satt i system det hele.

arthur

Og da kom fasiten for strømprisen i februar; 118,01 (øre) per kWh med alle pålegg, tillegg, skatter, avgifter OG nettleie. Er det så ille?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:32
Og da kom fasiten for strømprisen i februar; 118,01 (øre) per kWh med alle pålegg, tillegg, skatter, avgifter OG nettleie. Er det så ille?
Nei, heldigvis. Det kunne vært mye verre med en tørr høst og kaldere vinter. Får bare håpe på mildvær med mye vind og regn neste høst, og en relativt mild neste vinter også.

Og jeg kan godt tenke meg en strømpris på godt under 200 øre/kWh inkl. nettleie på hytta også, så jeg synes strømprisen i februar er ille nok.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Fortsatt ganske ekstreme priser, men heldigvis ikke helt natta. Strøm på hytta i desember endte på ca 7.800, januar ca 2700 og februar rundt 3500 regner jeg med. Godt under de villeste prisene, men fortsatt veldig dyrt.
Hjemme ble det langt bedre pga smart bruk av strøm og refusjonsordningen. Men ingen tvil om at det er dyrt med strøm for tiden sammenlignet med historiske priser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Vet ikke hvor mye en 90 MW datalager for TikTok bidrar i en strømsone, men skal bygges ut til 150 MW

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/norges-storste-datasenteranlegg-skal-bygges-i-innlandet-etter-avtale-med-tiktok/s/12-95-3424359986

Dette gjelder NO 2.

Skal vi ta en råsjans å tippe at Green Mountain / TikTok har en bedre strømavtale enn vanlige industribedrifter siden «– En tydelig og målrettet satsing med den nasjonale datasenterstrategien har vært avgjørende for at selskaper som Green Mountain nå opplever vekst og stor etterspørsel etter våre tjenester.»?

Slike satsninger vil sammen med videre elektrifisering av sokkelen føre oss rett i et varslet energiunderskudd, uansett hvor mange vindmøller det bygges ........
For ikke snakke om at store vindparker som allerede er etablert antagelig skal rives

Jeg må innrømme at det er vanskelig å forstå strategien, spesielt i kortere perspektiv.

Counterpointer

Ifølge Statnett vil dagens kraftoverskudd i Norge være borte innen fire år, hvis forbruket øker så mye som det ser ut til nå.

https://e24.no/energi-og-klima/i/nQ0oAJ/industri-energi-ut-mot-datasenter-i-nord-norge-gir-nesten-ingen-sysselsetting

Egil S

Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:32
Og da kom fasiten for strømprisen i februar; 118,01 (øre) per kWh med alle pålegg, tillegg, skatter, avgifter OG nettleie. Er det så ille?

Hvilken strømsone er dette?
Jeg er i NO2, ut fra det jeg kan se var snittprisen her 143,69 øre - 50,57 øre strømstøtte -> 93,12 øre + nettleie energiledd (41øre dag/29øre natt) snitt 35øre -> 128øre Nettleie effektledd trinn 2 - 350kr / mitt forbruk 1488kwh -> 2,3øre/kwh = ca 130,5øre/kwh alt inkludert.

Er det ille, nja, det kunne vært verre, skulle helst sett mer historisk normale priser på 60øre + nettleie og en totalpris på rett under en krone.

Det verste med dagens system er at man ikke vet hva strømmen man bruker akkurat nå koster.
182,59øre sier appen at strømmen koster nå pluss nettavgift, er det en høy eller lav pris? hva blir strømstøtten? Ingen vet før 31 mars.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA