Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:48
Det regjeringen gjør er å dytte frem nye utredninger etter utredninger i et forsøk på å uthale hele prosessen slik at hele næringen dør ut av seg selv. Dette er et handlingsmønster som minner om det man bruker i stater man i ikke liker å sammenligne seg med.  Samene blir helt overkjørt av staten i denne saken.

Hvis man ønsker at næringen skal dø ut er det jo bare å fjerne subsidiene og forby motorisert ferdsel på vidda. Ingenting av det er nok menneskerettighetsbrudd, for det legger jo til rette for at samene kan drive med reindrift slik de gjorde i gamle dager...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Har ikke tilgang til artikkel (paywall). Men er jo interessant å ha med litt
forhistorie.


Counterpointer

#6302
Og den gode utviklingen i næringslivet fortsetter!

«I februar økte antall konkurser med nær 40 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge tall DN har innhentet fra Brønnøysundregistrene. Også de to foregående månedene økte konkurstallene kraftig.
Og konkursene blir ikke bare flere - de blir også større. Selskapene som gikk konkurs i februar hadde en samlet omsetning på 2,73 milliarder kroner, ifølge Fair Group. Det er over 1,7 milliarder kroner høyere enn samme måned i fjor.»

https://lm.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dn.no%2Fmarked%2Fkonkurs%2Fdun-bradstreet%2Fny-konkursbolge-under-oppseiling-na-blir-det-verre%2F2-1-1410962%3Ffbclid%3DIwAR1EYrlrMyo4lnfYZdS1CtJYVgFdhOrtsYWbX3B2oC3-0qJ--J2BKt6vstg&h=AT3hIgii1UEl4Sdry9pTzR8GOXZEdUWbxWnWfdw9UN2rCfiIKIzrAaFYJb9j3Ho-llPdwclA3lVbVPBvF_NzUWrmbAUxtBi-B5hd6Bkmh3EpQfrJLVr2Tra7Z20x&s=1

Nå blir det ryddet fint opp! Og trenden er stigende, så da blir det enda bedre.

arthur

Nå gjentar du vel bare hva som har vært sagt og påpekt flere ganger allerede? Forslag; La oss se an litt mer enn en enkelt eller to måneder, ok?

Etter den historisk svake januar med kun 1.860 registrerte nybiler begynner ting igjen å normalisere seg, og februar var kun ned -8,7 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Det var ventet at januar ville bli en svak måned når det kommer til nybilregistreringer, for det ble registrert historisk mange nybiler i måneden før grunnet nye avgifter som ble innført 1. januar.


https://bil24.no/bedring-i-nybilsalget/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Mht spørsmålet om hvorfor vindmøllene ikke er revet så kan følende oppslag være av interesse å lese:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/15W30J/derfor-er-ikke-vindturbinene-revet

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Norge tjener ikke på salg av kraft til utlandet, hvis den samme kraften kunne vært benyttet til innenlands verdiskapning. Selv om statkraft o.a. isolert sett tjener penger så er krafteksporten et netto TAP for Norge.
Bruk av natur til krafteksport er kanskje den dårligste måten å utnytte kraften på.

Eksport-oppkoblingen har ført til er kraftig økte vannverdier, som igjen fører til at kraft prises likt enten den går til å overleve i Finnmark, eller trakte kaffe i Barcelona. Problemet er ikke kaffetraktingen isolert sett, men prisingen av menneskers livsopphold som ikke kan sammenlignes i kWh x Kr.
Det jeg prøver å si er at dette ikke bare er diskriminerende ovenfor samer, men nordboere generelt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Det er en kjennsgjerning at norge har, har lenge hatt, svært gunstig pris på kraften, og da er mitt enkle spørsmål hvorfor vi faktisk har, og har hatt, ledig kapasitet til å eksportere heller enn å ha benyttet den konkurransefordelen i større grad enn vi allerede gjør? Slikt kan ikke vedtas politisk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Høyesterett sin dom er helt klart gjeldende. Men den er som all juss ikke nødvendigvis så klar. Og den dreier seg kun om det/de forhold som er oppe til vurdering.
Det er heller ikke lett å forstå grunnlaget når forskning viser at vindmøller ikke nødvendigvis forstyrrer rein.


https://forskning.no/miljoteknologi-naturressursforvaltning-kulturlandskap/rein-idyll/705784

02jan

Lenge og lenge ? Slik jeg husker historien, først tidlig på 2000 tallet det ble «ledig» kraft i nettet. Årsaken var nedleggelse/avvikling av mye tung/prosessindustri fram mot slutten av 90 tallet.

Den gang var heller ikke den «grønne» vannkraften like verdifull ,som den kommer til å være for neste generasjon innbyggere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

#6309
Sitat fra: 02jan på torsdag 02. mars 2023, klokken 17:48
Lenge og lenge ? Slik jeg husker historien, først tidlig på 2000 tallet det ble «ledig» kraft i nettet.

Her har du svaret i følge SSB:

https://www.faktisk.no/artikler/0rg41/hvor-mye-strom-selger-vi-til-utlandet

Det totale forbruket av energi i norsk industri og bergverk var 69 TWh og jeg vil tro at det aller meste av dette var import av råvarer og eksport av halvfabrikate hvor den norske "innsatsen" var billig energi og produktene ikke hadde noe marked i eget land.

https://energifaktanorge.no/norsk-energibruk/energibruken-i-ulike-sektorer/

Trolig mer penger å tjene på produkter til sluttbrukere, og i disse tider til forsvaret i mange land?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

#6310
Sitat fra: stefse på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:31
Norge tjener ikke på salg av kraft til utlandet, hvis den samme kraften kunne vært benyttet til innenlands verdiskapning. Selv om statkraft o.a. isolert sett tjener penger så er krafteksporten et netto TAP for Norge.
Mulig det er tap for Norge. Det er hvert fall dyrt for strømkundene. MEN ledelsen i Statskraft unnet seg selv (via styret som nok også har romslige vilkår) nesten 30 prosent ekstra i godtgjørelse i 2022 totalt 50 millioner til noen få personer. Så de taper ingenting!

https://www.europower.no/okonomi/statkraft-topp-fikk-3-mill-i-bonus-inkludert-2-mill-for-a-bli-i-jobben/2-1-1412755

Edit: rettet opp link

Electric cars in Norway

#6311
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. mars 2023, klokken 17:47
Høyesterett sin dom er helt klart gjeldende. Men den er som all juss ikke nødvendigvis så klar. Og den dreier seg kun om det/de forhold som er oppe til vurdering.
Det er heller ikke lett å forstå grunnlaget når forskning viser at vindmøller ikke nødvendigvis forstyrrer rein.


https://forskning.no/miljoteknologi-naturressursforvaltning-kulturlandskap/rein-idyll/705784

Counter.... :+1: det har du sikkert rett i...... . Men jeg tenker slik, "de skal rives" og de kan sikkert gjenbrukes i utlandet.

Staten har tapt i høyesterett rent moralsk. Og vindmøllene er organisert som et joint venture-selskap og er eid av Statkraft (52,1 prosent), Nordic Wind Power (40 prosent) og TrønderEnergi (7,9 prosent). Fosen Vind er ansvarlig for fem vindparker på Fosen, og har i tillegg bygget Roan vindpark, som senere er overtatt av TrønderEnergi.

Da kan staten pålegge staten å rive de ned.

Ellers nevnes dette ift at det er alt for mye utenlands eierskap av vindparker i Norge!

Les her:

https://www.nrk.no/nordland/utenlandsk-eierskap-kontrollerer-over-60-prosent-av-norsk-vindkraft-1.15059109#:~:text=Statkraft%20SF%20er%20i%20mai,r.l.%20eier%207%2C6%20prosent.

Kopi:
Utenlandske selskap eier nå 61,7 prosent av den totale vindkraften som produseres i Norge.

Fra 2019 til mai 2020 har andelen utenlandsk eierskap steget fra 49,2 prosent, viser tall fra NVE.

Av de 25 nye vindkraftverkene som bygges nå, eies 75 prosent av selskap utenfor Norge. Det ifølge bransje- og interesseorganisasjonen Norwea.

Åtte av de ti største eierne er nå utenlandske:

Statkraft SF er i mai 2020 største eier av vindkraft i Norge med 21,2 prosent.
De neste på lista er tyske Hyfe Holding GmbH, med 10,9 % av Norges vindkraftproduksjon.
Credit Suisse Luxemburg Wind Power Central Norway Holding S.à r.l. eier 7,6 prosent.
Global Renewable Power II Investco, L.P er et europeisk fond som nå eier 6,7 prosent av vindkraften i Norge. Det er forvaltet av det gigantiske internasjonale investeringsfondet Blackrock.
BKW Energie AG har sitt hovedkvarter i Sveits og eier 5,3 prosent i Norge.
Stadtwerke München GmbH eier 4,8 prosent.
Tyske Nordlicht Holding GmbH & CO. Kg eier 4,8 prosent gjennom satsingen på Nord-Norges største vindparkanlegg i Tromsø.
Trønderenergi AS eier 4,3 prosent.
Susi Renewables 2 Sárl i Luxemburg eier 3,7 prosent.
Nederlandske Nordic Wind B.V. eier 3,2 prosent.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mars 2023, klokken 19:48
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. mars 2023, klokken 17:47
Høyesterett sin dom er helt klart gjeldende. Men den er som all juss ikke nødvendigvis så klar. Og den dreier seg kun om det/de forhold som er oppe til vurdering.
Det er heller ikke lett å forstå grunnlaget når forskning viser at vindmøller ikke nødvendigvis forstyrrer rein.


https://forskning.no/miljoteknologi-naturressursforvaltning-kulturlandskap/rein-idyll/705784

Counter.... :+1: det har du sikkert rett i...... . Men jeg tenker slik, "de skal rives" og de kan sikkert gjenbrukes i utlandet.

Staten har tapt i høyesterett rent moralsk. Og vindmøllene er organisert som et joint venture-selskap og er eid av Statkraft (52,1 prosent), Nordic Wind Power (40 prosent) og TrønderEnergi (7,9 prosent). Fosen Vind er ansvarlig for fem vindparker på Fosen, og har i tillegg bygget Roan vindpark, som senere er overtatt av TrønderEnergi.

Da kan staten pålegge staten å rive de ned.
Du har misforstått, det er Fosen Energi som er dømt, ikke staten. Og det er juridisk teknisk språk men Høyesterett har ikke pålagt riving, det er igjen en tolkning.

Det er mulig det blir resultatet med riving, men det er mange grunner til at det ikke blir gjort.

Demningen i Alta ble ikke fjernet, saken ligner på mange måter. Betent er det uansett og lettvinte løsninger uten store konsekvenser finnes ikke.

Electric cars in Norway

SitatDu har misforstått, det er Fosen Energi som er dømt, ikke staten. Og det er juridisk teknisk språk men Høyesterett har ikke pålagt riving, det er igjen en tolkning.

Nei, ikke hvis du ser det moralsk og bare tenk moralsk og hva som da er rett.

Juridisk sett uten å tenke moralsk sett så har du rett Counter.... :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mars 2023, klokken 19:58
SitatDu har misforstått, det er Fosen Energi som er dømt, ikke staten. Og det er juridisk teknisk språk men Høyesterett har ikke pålagt riving, det er igjen en tolkning.

Nei, ikke hvis du ser det moralsk og bare tenk moralsk og hva som da er rett.

Juridisk sett uten å tenke moralsk sett så har du rett Counter....
Moralsk sett kommer det ann på hvilken etikk du vektlegger.

200 000 Trøndere har konsekvensetisk høyere verdi enn de få som muligens rammes på Fosen kan en moralsk gyldig argumentere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA