Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på man 13. feb 2023, kl. 21:18
Sitat fra: RJK på man 13. feb 2023, kl. 20:49
Dette løses ved å beregne faktisk snittpris og gi støtte for alt som er over 70 øre eks mva. Det er jo akkurat det man gjorde før strømstøtten kom, og blir ikke plutselig veldig mye vanskeligere fordi man nå må ta hensyn til et støttenivå. Men det er jo klassisk argumentasjon for å oppkonstruere problemer, for å fortelle hvor "umulig" det er.

Ja, og likevel får de til algoritmer som ingen forstår at de klarte å lage så komplisert, og som at på til slår ut så utrolig uheldig ut, som den strømpris-algoritmen vi nå styres av. Når de klarer å lage slike algoritmer, så blir det tåpelig å si man ikke klarer å bruke excel eller faktureringsprogrammet til å klare relativt basis mattestykker.

Her har du en veldig god refleksjon RJK

Sitat fra: RJK på man 13. feb 2023, kl. 20:49
Fyren fra Glitre Nett må jo tro alle andre er stokk dumme, når han klarer å komme med sånne uttalelser. Det eneste han beviser, er sine egen manglende evner. Men, er selvsagt alltid noen som ikke er særlig god i matte, som tror det finnes en logikk der.
Ligner veldig på å ta personen og ikke saken ......
Synes det er innafor å påpeke at argumentasjonen legger til grunn at alle andre er dumme, men at ha viser at han med dette synliggjør at han ikke evner å tenke at noen klarer å rive de argumentene i filler.

Men greit, kunne godt reformulert meg litt så det blir klarere at det er evnene til å forstå at andre ser det tåpelige i den argumentasjonen, som fremvises her.

Jeg synes det skiller seg ganske klart fra å kun gå på personen, og hoppe over argumenteringen på saken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Tinn Energi praktiserer strømstøtte tilsvarende det som er foreslått noen poster opp her (for lokale kunder, i tillegg til den generelle strømstøtten via nettleien). En får 20 øre under spot så lenge spotprisen er over 52 øre, en gradvis redusert rabatt for spotpris mellom 52 og 32 øre, og ingen rabatt under 32 øre.

På faktura blir dette da tre linjer: En med spotpris for alt forbruket, en med rabatt for den delen av forbruket som er i perioder over 52 øre spotpris, og en linje for perioder med delvis rabatt. Men skal jeg sjekke at dette faktisk er riktig avregning, må jeg hente ned timesverdier og regne ut selv. Slik sett har Glitre-representaten ett poeng i at det ikke vil komme klart frem av faktura hvordan prisen er regnet ut i detalj, uten å liste hver time for seg. Men den oversikten mangler en allerede i dag når det kun står en gjennomsnittpris for måneden.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Områdepris NO2 i januar var 158 øre. Mitt forbruk var litt forskjøvet over på billige timer, og endte på 152 øre i snitt. Effektiv strømpris inkl fastledd og Tinn-rabatt ble 135 øre (nettleie holdt utenfor).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: RJK på man 13. feb 2023, kl. 21:41
Jeg synes det skiller seg ganske klart fra å kun gå på personen, og hoppe over argumenteringen på saken.
Problemet er jo når det ikke er noen argumenter........

Uansett viser jo det ditt problem også, det er ikke argumenter det er bare spill for galleriet, sånt  blir det dårlig stemning av.
Fort gjort å henge bjella på katten.
Det er ganske likt

Edit: endret fra helt til ganske

ToWalkOrDrive

En liten "solskinnshistorie":
Strømselskapet Dalane Energi er Hel Ved. Nettselskapet har slått seg sammen med et annet nettselskap, så fakturaen fra dem til strømselskapet er forsinket. Vil tro at 99% av alle andre strømselskaper da ville fakturert uten strømstøtte/nettfaktura, men ikke Dalane Energi. De bare venter med å fakturere til de har fått inn nettleie-fakturaen, slik at de fakturerer samlet, så kunden slipper å legge ut.  :+1: :+1: :+1: :+1:
Ble nesten litt rørt.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Langs E18 nedover Sørlandet. 6000 vindturbiner på lysmaster .... Men er det nok? Nok til 7000 boliger men like mye kraft kunn vært lager av 6 til 7 vindmøller.. men jeg vil bare H vindmøller til havs... ikke på land.... Da får det heller bli disse vindturbinene langs E18.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/terje-aasland-vil-tapetsere-e18-med-vindturbinar-1.16287263

Electric cars in Norway

SitatJeg vet at det er vanskelig å gjøre endringer på strømmarkedet pga. ACER, og at ACER er tett vevd sammen med EØS avtalen og andre avtaler med EU, så det kan medføre negative endringer for Norge på andre områder om Norge skal begynne å jobbe for endrede rammebetingelser for utveksling av strøm.

THE  :+1: godt skrevet. Jeg mener vi skal utfordre Acer og EØS på dette. Reforhandle utl.kablene...lage to pris ordning. De er avhengige av oss de også...

elektrolux

https://www.nettavisen.no/okonomi/tirsdag-er-kamel-prisene-pa-strom-tilbake/s/5-95-914027

Endelig en gladnyhet for oss med husbatteri.

Uten kamelpriser blir det vanskelig å redusere månedsnittprisen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på tir 14. feb 2023, kl. 06:40
https://www.nettavisen.no/okonomi/tirsdag-er-kamel-prisene-pa-strom-tilbake/s/5-95-914027

Det gjelder vel egentlig alle. Jeg hadde omtrent akkurat samme forbruk desember som januar (skillte vel 50 kwh), men også samme regningstørrelse etter strømstøtte. Dette til tross for at prisen i desember var mer en dobbelt så høy. Dette alene skyldtes for flate priser i januar. Så det var lite å hente for oss som flytter forbruk siste måned.

Men det er jo den veien vår fantastiske regjering vil at man skal gå fremover - at man lager en skyggepris inkludert støtte som da vil bli nærmest helt flat. Dermed har man ingen intensiver igjen for å flytte forbruk.
For om prisen er 1 krone eller 2 kroner timen - så blir det jo lite å hente dersom den faktiske prisen man betaler er 0.7 + (1-0.7)*0.1 = 0.73 vs  0.7-(2-0.7) = 0.83. Mao 10 øre mer når kraftprisen egentlig er det dobbelte.
Hvem gidder da å flytte forbruk?

stefse

Vi kan bare se det i øya. Sålenge tyskerten vil ikke ha atomkraft, så da må noen selge det til dem, helst med egen kabel og egen prissone, bare for dem.
Polen har allerede innsett dette, og vil bygge 30 kjernekraftverk. Det kommer til å bli god business for dem.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 13. feb 2023, kl. 23:32
Langs E18 nedover Sørlandet. 6000 vindturbiner på lysmaster .... Men er det nok? Nok til 7000 boliger men like mye kraft kunn vært lager av 6 til 7 vindmøller.. men jeg vil bare H vindmøller til havs... ikke på land.... Da får det heller bli disse vindturbinene langs E18.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/terje-aasland-vil-tapetsere-e18-med-vindturbinar-1.16287263

Venter bare på regnestykket som forteller hvor mye dette vil koste pr kwh generert.
Enhver som legger frem nye planer burde jo også fortelle hvor mye det koster...alle kan jo komme med fantasifulle løsninger

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 13. feb 2023, kl. 23:14
Nettselskapet har slått seg sammen med et annet nettselskap, så fakturaen fra dem til strømselskapet er forsinket. Vil tro at 99% av alle andre strømselskaper da ville fakturert uten strømstøtte/nettfaktura, men ikke Dalane Energi. De bare venter med å fakturere til de har fått inn nettleie-fakturaen, slik at de fakturerer samlet, så kunden slipper å legge ut.  :+1: :+1: :+1: :+1:
Sånn gjør andre selskaper som har gjennomfakturering det og. GE som vi hadde både på hytta og hjemme en periode ventet pent til grunnlaget fra nettselskapet var klart (som det er stor forskjell på).

Vil tro det er mye større utgift å håndtere en ekstra faktura.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 13. feb 2023, kl. 23:32

Så i praksis ca en vindmølle pr hus. Men ja, jeg er mye mere for vindmøller i denne skalaen enn svære anlegg som gjør store inngrep i naturen. Det gjør og at produksjonen blir mere distribuert, så man slipper så mye høyspent og inngrep i naturen.

Men jeg skulle ønske de løftet blikket litt og kikket på alternativer til turbiner:

https://vortexbladeless.com

Edit: Kunne gjerne hatt ett par slike stående på utsida her jeg, selv om den ligner på måneraketten til Bezos som ligner på noe annet igjen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på tir 14. feb 2023, kl. 06:40

Når den laveste prisen er høyere enn den tidligere snittprisen, hjelper det da noe (gitt at strømstøtten blir timesbasert og)?

arthur

Electric cars in Norway

Arthur :+1: den så jeg ikke komme  :D fisk der altså... takk for lenken.

Ellers så brygger det opp til strøm storm fra ordfører gruppene til regjeringspartiene... det er bra. Toppsak på nrk radio nå..

Bare for å sette status. Acer rir oss som en mare.... Det må skje noe...

Ekstremprisene på strøm vi har sett i Sør-Norge i de siste årene er en varslet krise og er en direkte konsekvens av Stortingets vedtak om å innlemme Norge i Energimarkedspakke 3 og Acer sammen med nye kabler til England og EU.

Kort om Acer for historie bøkene:

Fakta om Acer

* EU-byrået for samarbeid mellom energiregulatorer (Agency for the Cooperation of Energy Regulators; Acer) ble grunnlagt 3. september 2009.

* Acer skal sikre et integrert energimarked i EU ved å harmonisere medlemsstatenes regelverk på dette feltet.

* Det er oppnådd enighet mellom EØS/Efta-landene og EU om hvordan EUs tredje energimarkedspakke, som er rettsgrunnlaget for Acer, skal tas inn i EØS-avtalen.

* Stortinget stemte i 2018 for at Norge skal slutte seg til EUs tredje energimarkedspakke.

* Nei til EU gikk til sak mot staten fordi organisasjonen mener vedtaket innebærer en så stor myndighetsoverføring til EU at Stortingets vedtak krever tre firedels flertall etter Grunnloven.

* Staten vant i både tingretten og lagmannsretten, men 1. mars 2021 avgjorde Høyesterett at søksmålet kan fremmes.

(Kilde: NTB)

Eldre nyhet her men akk så aktuell:
https://www.nrk.no/ytring/energien-var-strommer-ut-1.16056309

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA