Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:33
Og igjen, og nok en gang: Tallene for januar er nå kjente, tallene for resten av året er det ikke, eller? Skal vi konkludere med hvordan året som helhet vil se ut så snart tallene for januar er kjente?

Antall konkurser og tvangsaviklinger for 2023 var 413 mens for januar 2018 var det 414 og for 2019 var det 420. Dette er konkrete og faktiske tall!

Flott du er enig i endelig å se på faktiske tall.
Litt synd at betting-selskapene lar deg vedde på hvem som blir neste danske statsminister, men ikke på inflasjon, strømpriser og konkurser....da hadde jeg blitt en rik mann :-)
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:41
Når har jeg ikke gjort det?

F.eks. sånn som når noe går i mot din Gud Støre, eller at noe ikke er fantastisk i Norge (siden det er verre i Hellas). Da er det som regel enkeltindividets feil at han ikke har sikret seg mot slike eventualiteter gjennom å binde renten eller strømprisen.
Når konkurser i Rogaland har gått opp 161% så er Rogaland selvfølgelig bare en navle som ikke må tas hensyn til, siden det går så bra i Oslo og Finnmark (selv om Rogaland har 475.000 innbyggere). Når strømprisen var så høy så betydde ikke det noe som helst, siden den ville bli så lav til sommeren (noe den ikke ble), osv....kun statistikk som taler i favør Gud Støre er riktig statistikk.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. februar 2023, klokken 07:07
SitatFor første gang i livet ser jeg ikke noe klart parti å stemme på som tar vare på de sakene jeg synes er viktige.

Joda Counter.... du finner nok noe du kan stemme på :+1: Alternativene er dårligere.

I dagens 5 politiske akse i Norge så er det vel nesten umulig å ikke være enig i noen av alle de standpunkt som finnes langs den aksen. Legger til de ytre fløy partene også er langs aksen dog med lav oppslutning.

Se detaljer her:

https://www.nrk.no/valg/2021/partiguiden/nb/

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/ungdomstrinnet/valg-og-pavirkning/politiske-parter/
Hvis du hadde tatt med neste setning jeg skrev ville du sett

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. februar 2023, klokken 23:09
Skal nok finne noen å stemme på, men det blir jammen ikke lett.

Du trenger å oppdatere quote/lese skillsene dine!

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. februar 2023, klokken 05:20
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. februar 2023, klokken 23:09
For første gang i livet ser jeg ikke noe klart parti å stemme på som tar vare på de sakene jeg synes er viktige. Alle partier (inkludert nye som Industripartiet) har saker som de står for som ekskluderer dem fra å være et alternativ. Skal nok finne noen å stemme på, men det blir jammen ikke lett.
Samme her. Vurderer å stemme blankt for andre gang siden jeg fikk stemmerett.
Det er trist synes jeg.
Forstår det ut fra et prinsipielt syn, men praktisk er det jo totalt virkningsløst.

Det som er så frustrerende er at jo rikere staten blir jo dårligere virker det som handlingsrommet blir.

Det er for min del ekstremt frustrerende at politikken som helhet kan i praksis bare stå å se på at noe så grunnleggende som strømprisen går helt bananas og ikke vil gjøre noe strukturelt med det. Det virker jo tilogmed som om et flertall tenker at et så ødeleggende tiltak som elektrifisering av sokkelen fra land, skal gjennomføres selv om dette vil være ødeleggende for all fremtid. Samtidig som det kun bidrar til mer fossil forbrenning, bare utenfor Norge.

De kunne like gjerne pushet for nasjonal storproduksjon av Heroin i Norge.

THE

Her er en ny gladsak der regjeringa kan skryte av hvor mye de gir tilbake til samfunnet. Eller et nytt bevis på hvor ufattelig uforutsigbart, håpløst inkompetent og totalt amatørmessig denne regjeringa jobber.

https://www.nrk.no/vestland/staten-snur-etter-press-_-tek-mindre-fra-kraftkommunane-1.16288831
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:51

F.eks. sånn som når noe går i mot din Gud Støre, eller at noe ikke er fantastisk i Norge (siden det er verre i Hellas). Da er det som regel enkeltindividets feil at han ikke har sikret seg mot slike eventualiteter gjennom å binde renten eller strømprisen.
Når konkurser i Rogaland har gått opp 161% så er Rogaland selvfølgelig bare en navle som ikke må tas hensyn til, siden det går så bra i Oslo og Finnmark (selv om Rogaland har 475.000 innbyggere). Når strømprisen var så høy så betydde ikke det noe som helst, siden den ville bli så lav til sommeren (noe den ikke ble), osv....kun statistikk som taler i favør Gud Støre er riktig statistikk.

Jøss, kan du vise til noen innlegg hvor jeg har sagt noe positivt om Støre eller den politikk som AP står for? Et snev av redelighet kunne man kanskje forvente i en diskusjon, eller dialog, men det ser det ikke ut til at du er tilhenger av, dessverre.

Noterer ellers at du (heller) ikke kan komme med eksempler på at jeg IKKE er opptatt av tall eller dokumenterbare fakta, som forventet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:51

Jøss, kan du vise til noen innlegg hvor jeg har sagt noe positivt om Støre eller den politikk som AP står for? Et snev av redelighet kunne man kanskje forvente i en diskusjon, eller dialog, men det ser det ikke ut til at du er tilhenger av, dessverre.

Noterer ellers at du (heller) ikke kan komme med eksempler på at jeg IKKE er opptatt av tall eller dokumenterbare fakta, som forventet!

Gidder ikke gå tilbake og finne de hundrevis av innlegg hvor du diskrediterer alle tall som går imot din ledestjerne Støre, og kaller folk for "drittunger" fordi de syter, og at alt var verre før.
Jeg viste til tallet 161% økning i konkurser i Rogaland, men igjen, du ignorerer dette tallet...så hvis jeg viser til enda flere eksempler, så vil du jo ikke klare å lese det heller, så da er en jo like langt.
Tror like godt vi bare stopper å fylle opp sidene med dette her, Støre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:11
Her er en ny gladsak der regjeringa kan skryte av hvor mye de gir tilbake til samfunnet. Eller et nytt bevis på hvor ufattelig uforutsigbart, håpløst inkompetent og totalt amatørmessig denne regjeringa jobber.

https://www.nrk.no/vestland/staten-snur-etter-press-_-tek-mindre-fra-kraftkommunane-1.16288831

Ja, det er helt utrolig hva de holder på med. Skulle tro de ikke har noen kvalitetssikring i utsagnene sine, og ingen konsekvensutredninger. De bare "antok 2 kr per kWh", og skulle trekke kommunene for dette uavhengig av pris. Wow.
Men fremdeles så tar de 95% av det som overstiger 70 øre, sånn at ingen investeringsprosjekter med utbyggingskostnad over 70 øre per skapt kWh vil bli gjennomført...det er jo ganske sinnssykt...og så later regjeringen som om de skal få kraftprodusentene til lage mer strøm. Lyse har jo allerede stoppet flere prosjekter.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. februar 2023, klokken 17:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. februar 2023, klokken 16:10
Men EU sine medlemmsland kaster jo regelrett penger etter både egne innbyggere og egen industri i en form for redningsaksjon. Og der gis det mye mer støtte enn hva man gjør i Norge.

Stemmer dette?

Det stemmer til de grader at det er helt skremmende. Norge ligger nede mot bunnen om en ser på totalen, altså støtte til energi (både strøm og gass og annet) og både til private og næringslivet og det offentlige. Om jeg husker riktig var det satt opp en tabell som viste hva land ga i støtte i prosent bnp (brutto nasjonalprodukt). Her var Tyskland på topp med 7,5 % og deretter jevnt synkende fra land til land, ned til 2% for Norge, Sverige svært lavt og ned mot null for et par land (har dessverre ikke funnet avisen der jeg leste dette).

Det som skjer etter min mening er at EU, UK og Norge indirekte hiver ekstremt masse penger etter energiprodusenter. Produsentene har en profitt på pluss/minus 2.000% (strøm fra vann, vind, sol, atomkraft og til dels fra gass) og dette synes politikerne i disse landene er helt ok uten å gjøre noe med det dysfunksjonelle systemet som er grunnen til det hele. Atså de synes et system er helt ok, som tvinger statene til å hive eventyrlige høye beløp til et fåtall firmaer og enkeltpersoner for å slippe å bli halshugd av sine egne folk!

Det politikerne kunne ha gjort, var å endre på auksjonsprinsippene. Når produsentene tilbyr en viss strømmengde til en viss pris i løpet av en gitt time, så får de denne leveransen til denne prisen. Det vil også si at et gasskraftverk som bare går fra tid til annen, hvilket betinger en høy pris og nå med ekstremt høy pris på naturgassen får betalt en helt annen og mye høyere pris (om deres tjenester er nødvendige for å dekke denne timen). I dag er imidlertid prinsippet at om dette gasskraftverket må involveres, vil alle tilbyderne bli betalt med denne ekstreme prisen per kWh. En opplegg som skissert her ville redusere prispåslaget på grunn av dagens problem med å produsere nok strøm til en 30% stigning og ikke 2.000% som er typisk i dag (30% økning for å lokke frem nok produksjon).

Om noen skulle ha problem med å svelge skisserte ordning, kunne en ha en annen ordning som kunne gi samme resultat. For en time har Nord Pool for eksempel funnet ut at behovet er 100 GWh. En kunne da auksjonert ut 10 GWh i gangen. En produsent med stort strømvolum og lave kostnader, ville da vinne første lot. Neste lot vill gjerne få høyere pris og så videre. I verste fall måtte et gaskraftverk tre inn på siste lot, fordi ingen andre hadde strøm tilgjengelig. Gasskraftverket ville da fått sin pris som dekket de høye kostnadene.

At noen får bedre betalt for yte en spesiell tjeneste, er helt normalt. I Danmark betaler staten penger til varmekraftverkene som produserer både varmtvann (fjernvarme) og strøm. Disse verkene har mesteparten av tiden mye ledig kapasitet til strømproduksjon og produserer mer i perioder (når særlig vind ikke strekker til). De får støtte til denne produksjonen etter avtale da prisnivået (pga vind etc) er for lavt til at de produserer kontinuerlig. Balanse mellom behov og tilbud koster i snitt ca 5 øre per kWh (der kompensajonenm til varmekraftverkene er største post. Ca kostnad ca 1,8 milliarder NOK per år).

Counterpointer

Interessant utspill fra tidligere LO leder

Legger det ut i sin helhet;

«Debatt

«Strømprisen vil avgjøre Støres politiske ettermæle»

Jeg forventer at Ap finner ut hvordan man kan regulere strømprisen i Sør-Norge.
Roar Flåthen, tidligere LO-leder og nåværende styreleder i kraft- og energiselskapet Vardar.

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Jeg følger strømdebatten både innad i Ap, som er mitt parti, og i den offentlige debatten.

Energipolitikken er regjeringens store utfordring og sannsynlig avgjørende for Støre og partiets oppslutning fremover og hvilket politisk ettermæle Støre vil få.

Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil ved å støtte fullt ut integrering av vannkrafta i sør.

Dette påvirker spesielt privatmarkedet og små og mellomstore virksomheter, som nå styres prismessig fra Europas energimarked fullt ut, hvor de samtidig advarer mot å ta nasjonale hensyn.

Satt litt på spissen virker det som de har fullt ut meldt oss inn i EU og skyver EØS-avtalen og energiloven foran seg.

Dette blir feil da vi vet at det er handlingsrom til nasjonale tilpasninger. Vi har sett på flere områder at det nasjonale handlingsrommet er til stede. Et eksempel på dette er arbeidslivspolitikken.

Men bruk av handlingsrommet krever vilje og evne. Noe lederen av Ap sin egen energikommisjon, Kari Nessa Nordtun, har påpekt og som er et lyspunkt for mange av oss.

Jeg tror mange av oss som har stått på barrikadene for EØS-avtalen har lagt til grunn nasjonal styring og kontroll på samfunnsviktige oppgaver, så jeg vil advare mot å undergrave EØS-avtalens betydning for AS Norge ved å bruke den som argument for å ikke gjøre noe. Igjen har Nordtun presisert dette.

Noen er forundret over Giske sin tilbakekomst i politikken, riktignok lokalt, men han har truffet regjeringen på det svakeste punktet: Energipolitikken, noe som har vært en bærebjelke i Arbeiderpartiets politikk historisk.

At Giske fortsatt har politiske ambisjoner er ikke overraskende. Han er som jeg kjenner ham et politisk dyr og en av de dyktigste i vår tid, men spørsmålet er om han vil bli tilgitt og om har han lært av sine egne feil.

Det hjelper heller ikke å nedsette utvalg etter utvalg som hindrer nødvendige endringer i dagens prissetting av strømmen i sør, men som også etter hvert smitter utover hele landet.

Nå har det etablert et tydelig nasjonalt marked ved langtidskontrakter til industrien, noe vi alltid har hatt, men som beviser at det er mulig.

Selv om regjeringen har bidratt, så er det en avtale mellom leverandør og bedrifter, noe kraftintensivt næringsliv er helt avhengig av. De trenger konkurransedyktige priser og forutsigbarhet.

Men dette trenger også små og mellomstore bedrifter og ikke minst kommuner og fylker og offentlige institusjoner.

Som velger og privatkunde forventer jeg, med flere, at de går inn og finner bedre måter å regulere strømprisene i sør på.

Når det gjelder import og eksport av strøm via kabler er det utviklet seg til en merkelig diskusjon hvor man kan oppfatte det som at vi skal bidra vesentlig til energisituasjonen i EU når realiteten er at vi har behov for og bruker strømmen selv.

Samtidig er det fornuftig å eksportere når vi til tider produser mer enn eget forbruk, samt å importere når vi trenger det. Men uansett er dette en liten del av vår egen produksjon som ikke forsvarer at det er prisene i EU som er prisreferansen.

Jeg er for øvrig enig med regjeringen at vi trenger stor økning av kraftproduksjonen, da må man vise at man også får fortgang i konsesjonsbehandling og rammevilkår for utbygging av ny fornybar energi.

Med de nye skattereglene de har innført er rammevilkårene svekket og det er eksempelvis langt mer økonomisk å investere i Sverige enn i Norge.

Vi har jo lært at kapitalen flytter til der den trives best.

Nå hviler det et stort ansvar på Arbeiderpartiets organisasjon og landsmøte.

Beslutningene de tar nå kan være avgjørende for å redde kommune- og fylkestingsvalget til høsten»

https://frifagbevegelse.no/debatt/stromprisen-vil-avgjore-stores-politiske-ettermale-6.490.935930.d2e852a2aa?fbclid=IwAR3yjMOew8BXY0JWnSLjNnzE5RWTIQuZt-qPuXn-QXU9B1B_NrqgeKBQNVA

filtvet

Du kan stole på hva de sier - helt til de er kommet inn på tinget.

Gidder ikke kaste bort mer tid så neste "valg" blir det ikke med min stemme. Sykler en tur i steden.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. februar 2023, klokken 11:26
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. februar 2023, klokken 05:20
Samme her. Vurderer å stemme blankt for andre gang siden jeg fikk stemmerett.
Det er trist synes jeg.
Forstår det ut fra et prinsipielt syn, men praktisk er det jo totalt virkningsløst.

Det som er så frustrerende er at jo rikere staten blir jo dårligere virker det som handlingsrommet blir.

Det er for min del ekstremt frustrerende at politikken som helhet kan i praksis bare stå å se på at noe så grunnleggende som strømprisen går helt bananas og ikke vil gjøre noe strukturelt med det. Det virker jo tilogmed som om et flertall tenker at et så ødeleggende tiltak som elektrifisering av sokkelen fra land, skal gjennomføres selv om dette vil være ødeleggende for all fremtid. Samtidig som det kun bidrar til mer fossil forbrenning, bare utenfor Norge.
For meg virker det som om det for politikerne er viktigere å gjennomføre tiltak som ser bra ut utenfra, enn å bry seg med konsekvensene for innbyggerne i landet.

Man iverksetter tiltak uten å forstå konsekvensene, og man forstår ikke at når rammene for ett tiltak endrer seg, så vil konsekvensene endre seg og.

Og så evner man ikke å se helhet, og stoler på lobbyister fra bransjer som har sine egne mål.

Så ja, det er trist å stemme blankt, men jeg for meg ikke til å stemme på noen som jobber med å gjøre livet vesentlig værre for meg og barna mine.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: filtvet på onsdag 08. februar 2023, klokken 15:37
Du kan stole på hva de sier - helt til de er kommet inn på tinget.

Gidder ikke kaste bort mer tid så neste "valg" blir det ikke med min stemme. Sykler en tur i steden.

I det gamle Hellas ble folk som ikke engasjerte seg i politikk kalt idioter. Passer bra her!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA