Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 19:22
Ser at Regjeringen har fått så mye strømpenger på konto at de satt inn litt ekstra på oljefondet...
Strøm OG gasspenger.....

De har også sagt de vil kompensere for økt prisstigning i statsbudsjettet. Samt at de senest i dag foreslår 75 milliarder til Ukraina fordelt over fem år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 20:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 19:42
Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 17:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 15:42
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. februar 2023, klokken 14:22
Sitat fra: Egil S på søndag 05. februar 2023, klokken 14:11
Da blir det feil at vi skal ha samme strømpris som andre nasjoner som har et strømforbruk som er brøkdelen av vårt pga en annen energimiks, hvor styresmaktene har holdt prisene på alternative energikilder "normale".
Mens her i Norge har befolkningen virkelig fått kjenne på strømprisene, til tross for en støtteordning som er latterlig lav.
Så ja, våre politikere har sovet i timen og ikke skjønt at Norge har et helt annet behov enn andre land og strømprisen i Norge aldri burde oversteget 50øre/kw.
Helt enig med deg, bortsett fra at det burde vært maks snittpris på knappe 40 øre

Det med støtten staten Norge gir i strøm er jo litt misvisende ettersom myndighetene eier 90% av strømmen som blir laget, sånn at de går kraftig i pluss. Vet ikke hvordan det er i Utlandet. Ser at Tyskland må låne masse penger for å støtte firmaer og private, mens Norge har 13944 milliarder i pluss i Oljefondet. Veldig trist når sånne småbedrifter må stenge ned - muligens fordi de bare betaler strømregningene og ikke søker opp støtteordninger og fastprisavtaler....men vet ikke hva som skjer med fastprisavtaler hvis du er redd for å måtte avvikle.

Hvis man bruker et par minutter og søker opp denne bedriften og eierne bak så ser man at denne ebdriften neppe har hatt livets rett på lang tid.
Selv i 2020 kan man lese at de tapte penger og lønnsomheten ble betegnet som "ikke tilfredsstillende". Jeg kan ikke se at de noen gang har tjent penger og har derfor trolig egentlig ikke hatt livets rett i utgangspunktet. Å skylde på strømregningen blir derfor greit å kunne skylde på!

Seriøst? 2020! Gavebutikk i 2020!? Hørt om Corona? Folk løp ikke rundt på gavebutikker i Corona-tiden.
Før den tiden gikk det akkurat rundt, nok til å lønne over 1 million - ansatte som betalte skatt. 2019 var et veldig lovende år....og så kom Corona...

Vet ikke om disse avvikler uten å gå konkurs, men antall konkurser har økt med 60% siden i fjor. Får de og bare som fortjent?

Ja, hørt om corona, og vet "first hand" at mange butikker det året hadde sitt beste år noensinne!

Og igjen som allerede vist til og påpekt; Når man skal sammenligne antall onkurser med fjoråret så er det greit å ha fått med seg at i fjor var det svært få konkurser og i tillegg er det så langt "litt" tidlig å vite hvordan året 2023 vil bli siden det nettopp har begynt!

Forøvig har du vel selv nå konstatert at den butikken aldri har tjent penger?

Burde jo skjønt at du ikke forstår grafer og økonomi. I 2019 hadde de overskudd som sikkert andre klarer å se. Ikke alle som er like flinke til å søke corona-støtte. Litt overraskende at du heller ikke har fått med deg at januars konkurser var unormalt høyt.

Du har rett i at det var få konkurser i fjor, men januar hadde og 30 flere konkurser enn rekordåret 2019.

Er klart at der du er fra så påvirkes dere gjerne ikke like mye, men på steder med færre forsikringsselskaper og departementer så er det verre. Rogaland har hatt den dyreste strømmen for bedrifter.

Her kan du lese om januar:
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#5972
Mandag la Arbeiderpartiets energiutvalg fram sin innstilling til partiets nye energipolitikk for de neste årene.

Kopi:

Utvalget sier også nei til makspris på strøm, samtidig som at de åpner for utbygging i vernede vassdrag og flere vindanlegg på land.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/02/06/slik-vil-ap-kutte-stromprisen/

Ja det kan være lurt å se på mer utbygging i vernede vassdrag men vindanlegg på land..... nei takk.


Fra DN:

Ap-utvalg vil styrke strømstøtten og droppe nye utenlandsforbindelser

Arbeiderpartiets energiutvalg vil begrense utenlandsk prissmitte på norsk strøm. De foreslår flere tiltak for å få ned strømprisene.

https://www.dn.no/politikk/ap-utvalg-vil-styrke-stromstotten-og-droppe-nye-utenlandsforbindelser/2-1-1399713

Ja, sier jeg, til å droppe flere utenlandskabler. Det er jo der problemene oppstod!

Electric cars in Norway

#5973
SitatEnten er denne gjengen sadister mot egen befolkning, eller så står det noen med en pistol mot tinningen deres og gir et tilbud de ikke kan si nei til.

Stefse .... Du kan ikke skrive dette.... Det er useriøst...jeg forstår du er sint, men normale regler må jo følges....

Du kunne skrevet at gjengen er i utakt med egen....

Eller at regjeringen blir påvirket av utenforliggende forhold når de tar disse avgjørelsene osv


Jeg burde jo vært din taleskriver jeg  :D he he Stefse.. du tar den tilbake meldingen med godt humør du?

arthur

#5974
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 23:21
Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 20:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 19:42
Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 17:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 15:42
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. februar 2023, klokken 14:22
Sitat fra: Egil S på søndag 05. februar 2023, klokken 14:11
Da blir det feil at vi skal ha samme strømpris som andre nasjoner som har et strømforbruk som er brøkdelen av vårt pga en annen energimiks, hvor styresmaktene har holdt prisene på alternative energikilder "normale".
Mens her i Norge har befolkningen virkelig fått kjenne på strømprisene, til tross for en støtteordning som er latterlig lav.
Så ja, våre politikere har sovet i timen og ikke skjønt at Norge har et helt annet behov enn andre land og strømprisen i Norge aldri burde oversteget 50øre/kw.
Helt enig med deg, bortsett fra at det burde vært maks snittpris på knappe 40 øre

Det med støtten staten Norge gir i strøm er jo litt misvisende ettersom myndighetene eier 90% av strømmen som blir laget, sånn at de går kraftig i pluss. Vet ikke hvordan det er i Utlandet. Ser at Tyskland må låne masse penger for å støtte firmaer og private, mens Norge har 13944 milliarder i pluss i Oljefondet. Veldig trist når sånne småbedrifter må stenge ned - muligens fordi de bare betaler strømregningene og ikke søker opp støtteordninger og fastprisavtaler....men vet ikke hva som skjer med fastprisavtaler hvis du er redd for å måtte avvikle.

Hvis man bruker et par minutter og søker opp denne bedriften og eierne bak så ser man at denne ebdriften neppe har hatt livets rett på lang tid.
Selv i 2020 kan man lese at de tapte penger og lønnsomheten ble betegnet som "ikke tilfredsstillende". Jeg kan ikke se at de noen gang har tjent penger og har derfor trolig egentlig ikke hatt livets rett i utgangspunktet. Å skylde på strømregningen blir derfor greit å kunne skylde på!

Seriøst? 2020! Gavebutikk i 2020!? Hørt om Corona? Folk løp ikke rundt på gavebutikker i Corona-tiden.
Før den tiden gikk det akkurat rundt, nok til å lønne over 1 million - ansatte som betalte skatt. 2019 var et veldig lovende år....og så kom Corona...

Vet ikke om disse avvikler uten å gå konkurs, men antall konkurser har økt med 60% siden i fjor. Får de og bare som fortjent?

Ja, hørt om corona, og vet "first hand" at mange butikker det året hadde sitt beste år noensinne!

Og igjen som allerede vist til og påpekt; Når man skal sammenligne antall konkurser med fjoråret så er det greit å ha fått med seg at i fjor var det svært få konkurser og i tillegg er det så langt "litt" tidlig å vite hvordan året 2023 vil bli siden det nettopp har begynt!

Forøvig har du vel selv nå konstatert at den butikken aldri har tjent penger?

Burde jo skjønt at du ikke forstår grafer og økonomi. I 2019 hadde de overskudd som sikkert andre klarer å se. Ikke alle som er like flinke til å søke corona-støtte. Litt overraskende at du heller ikke har fått med deg at januars konkurser var unormalt høyt.

Du har rett i at det var få konkurser i fjor, men januar hadde og 30 flere konkurser enn rekordåret 2019.

Er klart at der du er fra så påvirkes dere gjerne ikke like mye, men på steder med færre forsikringsselskaper og departementer så er det verre. Rogaland har hatt den dyreste strømmen for bedrifter.

Her kan du lese om januar:

Jeg har allerede kommentert antallet konkurser i januar såvel som for 2022  så gidder ikke gjenta hva jeg har skrevet om dette.

Husker du tilbake til 2019 som et slikt forferdelig år mht din økonomi at å sammenligne med januar i år var enda værre enn januar i 2019 er din dokumentasjon på hvor ille det står til nå?

Helt feil at dem norske strømstøtten er blant de laveste i Europa

https://www.europower.no/forbruker/helt-feil-at-den-norske-stromstotten-er-blant-de-laveste-i-europa/2-1-1399851?utm_term=europower
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Vi får bare avvente hva AP vil komme med av tiltak. Slik jeg ser det er regjeringen ikke styringsdyktig og fremstår mer som en kreftsvulst som jobber mot egen kropp..Trist å skrive slikt,men de evner ikke få til noe bra nesten uansett hvilket politisk ståsted man ser det fra. Derfor stuper de på alle.meningsmålinger også.

Det er krefter i partiet som vil noe,men de nektes dessverre gjennomslag. Isteden får.vi servert det ene utvalget etter det andre som leverer rappporter på linje med hva man får fra chatGPT.

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. februar 2023, klokken 06:41
SitatEnten er denne gjengen sadister mot egen befolkning, eller så står det noen med en pistol mot tinningen deres og gir et tilbud de ikke kan si nei til.

Stefse .... Du kan ikke skrive dette.... Det er useriøst...jeg forstår du er sint, men normale regler må jo følges....

Du kunne skrevet at gjengen er i utakt med egen....

Eller at regjeringen blir påvirket av utenforliggende forhold når de tar disse avgjørelsene osv


Jeg burde jo vært din taleskriver jeg  :D he he Stefse.. du tar den tilbake meldingen med godt humør du?
Det høres ikke like gøy ut.  :D Hele innlegget er jo satt på spissen som du ser.
Jeg er ikke politiker, men om jeg skulle vurdere å bli det, ville uttalelsene sikkert blitt slik du mener.
Nå er jo det mest sannsynlige at arbeiderpartiet velger å behandle denne utenlandskabelsaken nå mens det er klart flertall for hva som bør gjøres. De vil jo ikke begå åpenlyst politisk selvmord heller.
Men som vi ser, så er det ikke sikkert at det betyr så mye hvilken politikk som føres eller hvilken farge det er på partiet. Mange av avgjørelsene tas for oss, så vi kunne muligens redusert ressursbruken på storting og regjeringsapparat inntil videre. Implementasjonsmessig burde mer overlates til fagfolk og ledere med yrkeserfaring. Jeg ser ikke verdien av å betale folk dyrt for å utføre "kommunikasjonsarbeid" som må dechiffreres tilbake til vanlig språk før det kan brukes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

"Mange avgjørelser tas for oss."

Ja, slik er det i alle samfunn, noen i form av/etter demokratiske prosesser, andre ved moderne enevelder. Hva er alternativet? Anarki?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. februar 2023, klokken 08:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 23:21
Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 20:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 19:42
Sitat fra: arthur på mandag 06. februar 2023, klokken 17:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. februar 2023, klokken 15:42
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. februar 2023, klokken 14:22
Sitat fra: Egil S på søndag 05. februar 2023, klokken 14:11
Da blir det feil at vi skal ha samme strømpris som andre nasjoner som har et strømforbruk som er brøkdelen av vårt pga en annen energimiks, hvor styresmaktene har holdt prisene på alternative energikilder "normale".
Mens her i Norge har befolkningen virkelig fått kjenne på strømprisene, til tross for en støtteordning som er latterlig lav.
Så ja, våre politikere har sovet i timen og ikke skjønt at Norge har et helt annet behov enn andre land og strømprisen i Norge aldri burde oversteget 50øre/kw.
Helt enig med deg, bortsett fra at det burde vært maks snittpris på knappe 40 øre

Det med støtten staten Norge gir i strøm er jo litt misvisende ettersom myndighetene eier 90% av strømmen som blir laget, sånn at de går kraftig i pluss. Vet ikke hvordan det er i Utlandet. Ser at Tyskland må låne masse penger for å støtte firmaer og private, mens Norge har 13944 milliarder i pluss i Oljefondet. Veldig trist når sånne småbedrifter må stenge ned - muligens fordi de bare betaler strømregningene og ikke søker opp støtteordninger og fastprisavtaler....men vet ikke hva som skjer med fastprisavtaler hvis du er redd for å måtte avvikle.

Hvis man bruker et par minutter og søker opp denne bedriften og eierne bak så ser man at denne ebdriften neppe har hatt livets rett på lang tid.
Selv i 2020 kan man lese at de tapte penger og lønnsomheten ble betegnet som "ikke tilfredsstillende". Jeg kan ikke se at de noen gang har tjent penger og har derfor trolig egentlig ikke hatt livets rett i utgangspunktet. Å skylde på strømregningen blir derfor greit å kunne skylde på!

Seriøst? 2020! Gavebutikk i 2020!? Hørt om Corona? Folk løp ikke rundt på gavebutikker i Corona-tiden.
Før den tiden gikk det akkurat rundt, nok til å lønne over 1 million - ansatte som betalte skatt. 2019 var et veldig lovende år....og så kom Corona...

Vet ikke om disse avvikler uten å gå konkurs, men antall konkurser har økt med 60% siden i fjor. Får de og bare som fortjent?

Ja, hørt om corona, og vet "first hand" at mange butikker det året hadde sitt beste år noensinne!

Og igjen som allerede vist til og påpekt; Når man skal sammenligne antall konkurser med fjoråret så er det greit å ha fått med seg at i fjor var det svært få konkurser og i tillegg er det så langt "litt" tidlig å vite hvordan året 2023 vil bli siden det nettopp har begynt!

Forøvig har du vel selv nå konstatert at den butikken aldri har tjent penger?

Burde jo skjønt at du ikke forstår grafer og økonomi. I 2019 hadde de overskudd som sikkert andre klarer å se. Ikke alle som er like flinke til å søke corona-støtte. Litt overraskende at du heller ikke har fått med deg at januars konkurser var unormalt høyt.

Du har rett i at det var få konkurser i fjor, men januar hadde og 30 flere konkurser enn rekordåret 2019.

Er klart at der du er fra så påvirkes dere gjerne ikke like mye, men på steder med færre forsikringsselskaper og departementer så er det verre. Rogaland har hatt den dyreste strømmen for bedrifter.

Her kan du lese om januar:

Jeg har allerede kommentert antallet konkurser i januar såvel som for 2022  så gidder ikke gjenta hva jeg har skrevet om dette.

Husker du tilbake til 2019 som et slikt forferdelig år mht din økonomi at å sammenligne med januar i år var enda værre enn januar i 2019 er din dokumentasjon på hvor ille det står til nå?

Helt feil at dem norske strømstøtten er blant de laveste i Europa

https://www.europower.no/forbruker/helt-feil-at-den-norske-stromstotten-er-blant-de-laveste-i-europa/2-1-1399851?utm_term=europower

Antall konkurser i 2019 var blant de 3 høyeste siste 20 år i Norge, så ja, jeg føler det gir en god pekepinn på januars konkurser som slår dette med mange prosent. Føler at statistikk fra Statistisk Sentralbyrå gir et bedre pekepinn på den økonomiske situasjonen enn hvordan folk "føler", men ja, 2018/2019 var dårlig år for Rogaland.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Rogaland? Håper du er klar over at både Norge og verden forøvrig strekker seg litt lenger enn nestippen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. februar 2023, klokken 12:47
Rogaland? Håper du er klar over at både Norge og verden forøvrig strekker seg litt lenger enn nestippen?

Nei, der bommet du igjen. Antall konkurser i 2019 var blant de 3 høyeste siste 20 år i Norge skrev jeg.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat; "2018/2019 var dårlig år for Rogaland."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. februar 2023, klokken 14:17
Sitat; "2018/2019 var dårlig år for Rogaland."

Det var du som spurte om status for min økonomi da du spurte: "Husker du tilbake til 2019 som et slikt forferdelig år mht din økonomi ". Ettersom jeg tenkte min personlige nesetipp var mindre viktig for diskusjonen enn Rogaland nevnte jeg mitt lokale nedslagsfelt. Men valgte likevel også å ta med HELE Norge i statistikken på konkurser.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Interessant å se hvordan Nordtun knuser Støre's håndtering av strømpriskrisen. Hun kommer med konkrete tiltak som å redusere moms, og forteller hvordan staten har ekstraordinære inntekter som følge av de høye strømprisene. Så det er faktisk en AP-politiker som ikke er blind og døv.

Tipper at der ser vi neste partileder i Arbeiderpartiet....hvis LO vil...og ikke Giske slår henne på målstreken.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Får nesten fortsette med nok et avis innlegg :

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/dette-er-hoyt-spill-fra-statsminister-store/o/5-95-902653

Her lufter man i det minste problemstillingen mhp prissetting. Jeg har allerede luftet en løsning som i det minste
vil gi et lite bidrag til lavere pris. Merkelig at ingen politikere har turt å røre dette. Jeg tror det rett og slett er slik at man ikke vil tråkke EU på tærne i den situasjonen EU nå er i. Men EU sine medlemmsland kaster jo regelrett penger etter både egne innbyggere og egen industri i en form for redningsaksjon. Og der gis det mye mer støtte enn hva man gjør i Norge. I sum fremstår Støre og hans regjering som både grisk mot egne innbyggere og servil mot EU.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA