Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 09:58
Er saken anket til Høyesterett?

Det vet jeg ikke og om den så ble kan den jo ha blitt forkastet også.
Men uansett hva jussen sier,så.sier matematikken det den gjør. Og dytter man inn reduserte overføringskapasiteter mot kontinentet og England i dagens prismodell,vel da vil dette ha vesentlig samfunns betydning mhp kraftprisen.

En jurist er ikke en matematiker og forstår ikke modellen for prissetting. Og bygger man på sviktende grunnlag i en juridisk vurdering,vel da blir den feil.

Bare se på alle justismord som er blitt gjort opp gjennom årene og som gjennom DNA er avslørt.  Det er faktisk noe lignende her..Og dette KAN bevises bare man tør å publisere alle underlag på historiske prisettinger innen de ulike prisområdene. Det har man ikke turt å gjøre så langt og det er også sperret juridisk. Og alle diskusjoner omkring sakskomplekset er også stemplet hemmelig enn så lenge. Jeg tuller ikke..dette er potensiell dynamitt i samfunnsdebatten og for vårt forhold til EU.

Øystein16

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »
For ordens skuld bør det vel nemnast at det kun er Noreg og Lichtenstein av landa på det Europeiske fastlandet som er medlem av ESA, i tillegg til Island. Det var og ESA som tok stilling til deler av elbilpolitikken, spesielt det sterke ønsket om subsidiering av europeisk bilindustri. I tillegg har det vore viktig med økonomisk diskriminering av nordmenn etter kvar dei bur, kva bil dei har og kor dei køyrer.


arthur

At det "kun" er Norge, Island og Lichtnestein som er medlem av ESA har vel sin naturlige forklaring, eller? De øvrige landene er fullverdige medlemmer av EU i motsetning til oss, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 10:45
At det "kun" er Norge, Island og Lichtnestein som er medlem av ESA har vel sin naturlige forklaring, eller? De øvrige landene er fullverdige medlemmer av EU i motsetning til oss, dessverre!

Vårt utenforskap mhp EU brukes ikke aktivt som et politisk kort i forholdet til EU.

Hadde vi blitt med så ville vi blitt detronisert som følge av kjøttvekta som alltid vil gjelde i EU.
Ja - vi kunne stått der å argumentert, men i mange viktige spørsmål er man uenige og argumentene vil aldri nå frem - nettopp av den enkle grunn at det som gagner flertallet i EU - ikke nødvendigvis gagner oss.

Og kraftmarkedet er jo akkurat et slikt område der det som gagner EU - faktisk ikke gagner oss.
EU har f.eks skyhøye støttepakker på gass - fordi gass betyr ekstremt mye mer for dem enn elektrisitet.

Og vi sitter med politikere som ikke tør ta opp kampen med EU innenfor dagens EØS avtale - dette fordi jussen ofte overstyrer der man er uenig - og går saken til en juridisk vurdering vil som regel Norge tape.
Det eneste vi kan er å bruke makt mot EU der vi har makt - og stort sett er det vel kun på området fisk og gass..

Og det å bli uenig med EU er også en ganske dårlig politiker søknad for et arbeidsliv innenfor EU grenser



ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

.........
......En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...
........


Har lagt merke til at på skikkelig kalde dager så eksporterer Norge VELDIG store mengder, uten at prisene i Norge synker særlig av den grunn disse dagene. Regner med at en må ha så enormt mye strøm at det ikke er mulig å trøkke gjennom all strømmen gjennom eksportkablene, samtidig som en ikke kan lagre mer i magasinene, for at prisen skal synke i Norge.
Hvor mye strøm må vi produsere, og hvor mye må være flyktig strøm, som vindmøller/sol osv, for å nå maks eksport (slik at strømkablene til utlandet begrenser eksporten)?
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

.........
......En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...
........


Har lagt merke til at på skikkelig kalde dager så eksporterer Norge VELDIG store mengder, uten at prisene i Norge synker særlig av den grunn disse dagene. Regner med at en må ha så enormt mye strøm at det ikke er mulig å trøkke gjennom all strømmen gjennom eksportkablene, samtidig som en ikke kan lagre mer i magasinene, for at prisen skal synke i Norge.
Hvor mye strøm må vi produsere, og hvor mye må være flyktig strøm, som vindmøller/sol osv, for å nå maks eksport (slik at strømkablene til utlandet begrenser eksporten)?

Eksporterer vi - så er det jo EU pris vi eksporterer til...Mao. eksporten er der fordi EU etterspør kraft fra oss.
Og den prisen de er villig til å betale..blir prisen i prisområdet...
Mao. hadde man satt lokk på eksporten så hadde prisen blitt lavere i de timene vi nå netto eksporterer...
Det er jo hele poenget med prissettingen - at den høyeste prisen der tilbud og etterspørsel møtes - der blir prisen satt..
Dersom vi hadde hatt 0 innenlandsk forbruk...altså 0 i etterspørsel fra vårt eget land..vel så ville jo prisen også bli satt ut fra eksporten...altså av EU var villig til å betale...Og i det tilfelle vi har skyhøyt forbruk her og vi tross det eksporterer - vel da er det fortsatt EU som setter prisen. Dersom vi derimot hadde skyhøyt forbruk her og NULL eksport - vel da hadde prisen blitt satt av kun innenlandsk etterspørsel...

Mao alle timer vi har eksport...er det EU markedet som definerer prisen...så det er bare å gå inn på Nordpool og se flyten time for time....Og da vil en se at timer med eksport..de er de høyeste...så enkelt er det..
Timer med import har EU lavere priser enn oss - vi kjøper fra dem..Men ettersom kraften er billig å produsere i Norge - så vil det over tid ende med netto eksport over tid inntil vi event. har en energikrise i Norge en periode,eller EU har overflod av kraft.....

ToWalkOrDrive

#5766
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 13:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

.........
......En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...
........


Har lagt merke til at på skikkelig kalde dager så eksporterer Norge VELDIG store mengder, uten at prisene i Norge synker særlig av den grunn disse dagene. Regner med at en må ha så enormt mye strøm at det ikke er mulig å trøkke gjennom all strømmen gjennom eksportkablene, samtidig som en ikke kan lagre mer i magasinene, for at prisen skal synke i Norge.
Hvor mye strøm må vi produsere, og hvor mye må være flyktig strøm, som vindmøller/sol osv, for å nå maks eksport (slik at strømkablene til utlandet begrenser eksporten)?

Eksporterer vi - så er det jo EU pris vi eksporterer til...Mao. eksporten er der fordi EU etterspør kraft fra oss.
Og den prisen de er villig til å betale..blir prisen i prisområdet...
Mao. hadde man satt lokk på eksporten så hadde prisen blitt lavere i de timene vi nå netto eksporterer...
Det er jo hele poenget med prissettingen - at den høyeste prisen der tilbud og etterspørsel møtes - der blir prisen satt..
Dersom vi hadde hatt 0 innenlandsk forbruk...altså 0 i etterspørsel fra vårt eget land..vel så ville jo prisen også bli satt ut fra eksporten...altså av EU var villig til å betale...Og i det tilfelle vi har skyhøyt forbruk her og vi tross det eksporterer - vel da er det fortsatt EU som setter prisen. Dersom vi derimot hadde skyhøyt forbruk her og NULL eksport - vel da hadde prisen blitt satt av kun innenlandsk etterspørsel...

Mao alle timer vi har eksport...er det EU markedet som definerer prisen...så det er bare å gå inn på Nordpool og se flyten time for time....Og da vil en se at timer med eksport..de er de høyeste...så enkelt er det..
Timer med import har EU lavere priser enn oss - vi kjøper fra dem..Men ettersom kraften er billig å produsere i Norge - så vil det over tid ende med netto eksport over tid inntil vi event. har en energikrise i Norge en periode,eller EU har overflod av kraft.....

Vet ikke om du forsto hva jeg mente.
Sånn som det er nå så eksporterer vi ca 5000 MWh i timen, som tydeligvis går greit å eksportere gjennom kablene. Det jeg lurer på er hvor mange vindmøller etc som trengs for at vi må eksportere så mye at vi ikke har kapasitet til å eksportere det gjennom utenlandskablene, sånn at det norske markedet blir overøst med for mye strøm, som gjør at prisene presses ned i Norge NO2...sånn at vi omtrent må slippe ut vann av vannmagasinene for å kunne bruke opp kapasiteten på vindmøller osv. Sånn at vi automatisk får et toprissystem, uten å måtte regulere det inn. Altså:

F.eks.
- Kapasitet eksport utenlandskabler NO2 per time: 10.000 MWh? 15.000 MWh?

- Antall vindmøller i NO2 for å produsere så mye strøm på en dag med 10m/s vind at en lager mer strøm enn summen av det vi klarer å bruke opp selv og det vi har kapasitet til å eksportere = 100 ekstra vindmøller? 2000 ekstra vindmøller?

....med tanke på at dette forhåpentlig vis reduserer markedsprisen i Norge NO2.....på samme måte som at strøm i Finnmark er billigere enn strøm i Arendal....pga ledningsbegrensninger.
Tesla Model Y                         2021-

26.000 kWh

#5767
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 13:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

.........
......En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...
........


Har lagt merke til at på skikkelig kalde dager så eksporterer Norge VELDIG store mengder, uten at prisene i Norge synker særlig av den grunn disse dagene. Regner med at en må ha så enormt mye strøm at det ikke er mulig å trøkke gjennom all strømmen gjennom eksportkablene, samtidig som en ikke kan lagre mer i magasinene, for at prisen skal synke i Norge.
Hvor mye strøm må vi produsere, og hvor mye må være flyktig strøm, som vindmøller/sol osv, for å nå maks eksport (slik at strømkablene til utlandet begrenser eksporten)?

Eksporterer vi - så er det jo EU pris vi eksporterer til...Mao. eksporten er der fordi EU etterspør kraft fra oss.
Og den prisen de er villig til å betale..blir prisen i prisområdet...
Mao. hadde man satt lokk på eksporten så hadde prisen blitt lavere i de timene vi nå netto eksporterer...
Det er jo hele poenget med prissettingen - at den høyeste prisen der tilbud og etterspørsel møtes - der blir prisen satt..
Dersom vi hadde hatt 0 innenlandsk forbruk...altså 0 i etterspørsel fra vårt eget land..vel så ville jo prisen også bli satt ut fra eksporten...altså av EU var villig til å betale...Og i det tilfelle vi har skyhøyt forbruk her og vi tross det eksporterer - vel da er det fortsatt EU som setter prisen. Dersom vi derimot hadde skyhøyt forbruk her og NULL eksport - vel da hadde prisen blitt satt av kun innenlandsk etterspørsel...

Mao alle timer vi har eksport...er det EU markedet som definerer prisen...så det er bare å gå inn på Nordpool og se flyten time for time....Og da vil en se at timer med eksport..de er de høyeste...så enkelt er det..
Timer med import har EU lavere priser enn oss - vi kjøper fra dem..Men ettersom kraften er billig å produsere i Norge - så vil det over tid ende med netto eksport over tid inntil vi event. har en energikrise i Norge en periode,eller EU har overflod av kraft.....

1400 MW til England gjør ikke saken bedre.

Sjøkabler:
Forbindelse   Land   Kapasitet/effekt (MW)
NordLink   Tyskland   1400
NorNed   Nederland   700
Cross-Skagerrak   Danmark   1700
North Sea Link   England   1400

Disse kablene har en teoretisk overføringskapasitet på vanvittige 45,5 TWh per år! Hva er det myndighetene gjort?

Kjernekraftverkene i Sverige har en samlet effekt på 9400 MW og våre sjøkabler har en samlet effekt på 5200 MW. Det sier alt om dimensjoneringen og tanken rundt dette systemet.

Kraftverk/reaktor:   Type:   Kapasitet (MW):
Oskarshamn 1   BWR   467
Oskarshamn 2   BWR   605
Oskarshamn 3   BWR   1450
Ringhals 1   BWR   859
Ringhals 2   PWR   866
Ringhals 3   PWR   1045
Ringhals 4   PWR   950
Forsmark 1   BWR   987
Forsmark 2   BWR   1000
Forsmark 3   BWR   1170
Totalt: 10 reaktorer      9399


Syklist

Noe av tanken er vel at når det blåser kraftig lenger sør og er enormt overskudd på vindkraft i Europa, kan det sendes strøm til Norge for at vann skal pumpes opp i magasinene. Men det krever tilstrekkelig kapasitet på pumpekraft.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

26.000 kWh

Sitat fra: Syklist på mandag 23. januar 2023, klokken 14:16
Noe av tanken er vel at når det blåser kraftig lenger sør og er enormt overskudd på vindkraft i Europa, kan det sendes strøm til Norge for at vann skal pumpes opp i magasinene. Men det krever tilstrekkelig kapasitet på pumpekraft.

Pumpekraftverkene har en samlet effekt på 1000 MW. Trekk fra virkningsgrad og driftstid, så får du kanskje 600-700 MW?

jlan

Sitat fra: Syklist på mandag 23. januar 2023, klokken 14:16
Noe av tanken er vel at når det blåser kraftig lenger sør og er enormt overskudd på vindkraft i Europa, kan det sendes strøm til Norge for at vann skal pumpes opp i magasinene. Men det krever tilstrekkelig kapasitet på pumpekraft.
Vel vi må ikke nødvendigvis pumpe opp. Inntil videre kan kraftverkene stenge ned magasinert vannkraft når vi får mye vindkraft inn. De kan ihvertfall stenge ned 7 GW kortsiktig, uten å "miste" vann. Det er ca halvparten av vanlig vinterproduksjon.  Men det gir jo  en risiko for at magasinene renner over hvis de stenger for lenge. Så det trengs betydelig mer effekt på vannkraftturbinene, slik at magasinene kan tømmes fortere. Da kan man gjerne si at de vil eksportere enda mer vannkraft. Men for å få ned prisene i Norge er det viktig at kraftverkene samlet kan levere høyere toppeffekt enn norsk forbruk pluss det som kan eksporteres sjøkablene og linjer til Sverige. Da blir det jo konkurranse om å levere til eksport, og pristoppene innenlands bør bli lavere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#5771
SitatDe kan ihvertfall stenge ned 7 GW kortsiktig, uten å "miste" vann. Det er ca halvparten av vanlig vinterproduksjon.  Men det gir jo  en risiko for at magasinene renner over hvis de stenger for lenge

Dette kan du :+1: antar du jobber i kraftbransjen. Men da lurer jeg på at ble det laget nye «regler» for at magasinene ikke skulle tappes ned? Jeg tror det er viktigere å ha fokus på - ikke at de renner over...

Counterpointer

Det ble spurt om anke på lagmansrettdommen om ACER.

«Vi har en forventning om å vinne frem med en avgjørelse fra Høyesterett som bidrar til at vi igjen kan få nasjonal politisk kontroll med kraften, uten det EU-styrte markedsregimet som har gitt oss en strømpriskrise, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.»


https://neitileu.no/aktuelt/na-er-acer-anken-til-hoyesterett-levert


Kort om saksgang;

Det var i november 2018 at Nei til EU stevnet staten. I mars 2021 fikk Nei til EU medhold i Høyesterett om at saken kan fremmes. Oslo tingretts dom 22. november 2021 ga ikke Nei til EU medhold, og anken ble forkastet av Borgarting lagmannsrett 7. desember 2022.

Electric cars in Norway

Har tenkt mye på om hva som hadde skjedd om vi sa nei til bygging av disse utenlandsstrømkablene...

Alke partier har vel vært med å rørt i den grøten men tenk om Sylvi i 2019 hadde sagt nei og stoppet galskapen.


Både Sp og Frp på Stortinget er mot strømkabelen North Connect. Nå krever Sp at nybakt olje- og energiminister Sylvi Listhaug (Frtp) tar stilling bygging av kabelen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vedum-krever-svar-fra-listhaug-om-omstridt-stromkabel/s/12-95-3423898783

Electric cars in Norway

Counter, hvis ACER taper i retten så får de satse på hjelp fra Gjenopptakelses kommisjonen  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA