Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:53
Fant en video på en solcelleside. Det påstås det at løsningen sparer 15 til 20 % oppvarming. Det synes jeg hørtes mye ut. Noen som har noen kvalifiserte betraktninger på dette? Det har definitivt noe for seg.

https://youtu.be/yTDutJR-v58

Hadde aldri montert plast på innsiden av et vindu. Det vil ikke se fint ut, uansett hvor slett du får overflaten.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jejl på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:20
Fant en video på en solcelleside. Det påstås det at løsningen sparer 15 til 20 % oppvarming. Det synes jeg hørtes mye ut. Noen som har noen kvalifiserte betraktninger på dette? Det har definitivt noe for seg.

Hadde aldri montert plast på innsiden av et vindu. Det vil ikke se fint ut, uansett hvor slett du får overflaten.

Ja, er vel særlig på utsiden av tapen det ikke ser fint ut. Ser ut som en bra ting, særlig om en har gamle vinduer en ikke får skiftet med gamle pakninger, gitt at en fester plasten utenpå karmen, sånn at og glipen mellom vindu og karm blir beskyttet. Må vel være helt tett for å unngå at fukt sniker seg mellom og lager kondens på vinduene pga lavere temperatur.

https://www.youtube.com/watch?v=yfppjqVtzxU
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Jejl på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:20

For vinduer i en leilighet, der man kun slipper inn lys, og ikke nistirrer på glasset, har det vel svært lite å si totalt sett. De fleste vil ikke merke forskjellen før man studerer vinduet nøye. Noen kan kanskje se at det ikke er like klart, men har man gjort en god vaskejobb fra før, så blir det vel minimalt med forskjell fra litt avstand. Naboene i bygget over veien/gata/tunet, vil neppe se noe.

Men fukt og derved muggdannelse vil være en risiko over tid, så ville ikke tatt sjansen selv, med mindre det barer var for vinteren, og så hadde byttet vinduer. Dessuten vil i mange tilfeller ny kitt og nye pakninger mellom vinduet og karmen gjort langt mere, uten de samme potensielle problemene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Noen små silicagel puter i bunn av vinduet vil kunne ta seg av den lille kondensen som evt kunne være der. Er en nøye med tapen vil det bli temmelig tett.

For at det skal bli mugg må vel selve vinduskarmen være kilde og da er det større problemer på gang......

I forhold til synlighet så varmebehandles plasten til å strekke seg og kan derfor bli veldig stram.

RJK

Nå lekker det sjeldent gjennom glasset, selv om fukt kan oppstå pga temperaturforskjellene mellom lagene med glass. Men er det tett, er det jo gass og ikke luft med fuktighet.

Det er altså tetningen mellom glasset og treverket som blir dårlig over tid, og der hvor mesteparten av varmen unnslipper. Derfor vil en omgang med kitt være et bedre valg enn slik mange vil vel gjøre, nemlig å tette dette med plasten som klistrer seg mot glass som du skriver, men og over der kitt og treverket er.

Jeg ser derfor dette mer som en mellomløsning enn en permanent fiks, selv om jeg tror mange vil la det sitte på til de møter de mer alvorlige konsekvensene. Jeg er tilhenger av å gjøre ting skikkelig, når man først gjør noe.
Bosted Oslo

Counterpointer

Tror du bør se videoen, jeg tror vi oppfatter montering forskjellig

RJK

Jeg så begge videoene. Ingen av de som går inn på hva du gjør etter å ha varmet plasten over ruta.

Skal plasten skjæres av, eller hva? Det står sikkert i bruksanvisningen, men her er det nok mange som vil gjøre feil. Og det var det jeg prøvde å påpeke.
Bosted Oslo

hELgenen

Her også en sak verdt å få med seg :

https://www.nrk.no/norge/kritiserer-hemmelighold-i-energikommisjonen_-_-suspekt-og-sterkt-kritikkverdig-1.16259908

Dette med å sitte på bakrommet og så diskutere er vel noe AP er svært kjent for dessverre.
Og dersom noe er ubehagelig så setter man ofte bare ned et nytt utvalg, - slik de har gjort mhp prisdannelsen her. 

Prisdannelsen skjer forøvrig 100% matematisk - så her er det egentlig ikke rom for tolkning - bare avklaring og forståelse på input. Og er det noe jeg virkelig har savnet i denne debatten er nettopp å opplyse folket hvor hvordan prisdannelsen skjer. Mange tror også at aktørene nesten vilkårlig justerer prisene sine - mens det også her i stor grad baserer seg på en matematisk modell. Så prisdannelsen er 100% matematikk, og input til algoritmen for prisdannelsen er også i stor grad matematikk i alle fall på tilbudssiden der man dytter inn prognoser og ren fakta og ender opp med et forslag til pris på sine kraftstasjoner.

Jeg synes også det er uheldig med at kommisjonen ikke har turt å løfte debatten inn i offentligheten. Da åpner man opp for spekulasjoner og mange kan dytte frem konspirasjonsteorier...Og man mister også muligheten for korrigering av rene fakta. Det skulle heller ikke forundre meg mye om en del medlemmer ikke evner å forstå alt hva som diskuteres internt. Og en offentlig debatt kunne nok hjulpet til i så måte. Fra min studietid husker jeg ofte at jeg leste mange ulike bøker om nøyaktig samme emne for å forstå. Hvordan ting formidles kan være av stor betydning. Nå lukker man seg isteden inne på et rom og tror at virkeligheten kan formidles,beskrives og forstås av medlemmene i kommisjonen uten input utenfra.......Vi har en krig gående i Europa initiert av en stor diktator som forsøkte en lignende strategi med å lukke seg inne på bakrommet og kun ta imot "fakta" fra et lite utvalg mennesker......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. januar 2023, klokken 07:36
Her også en sak verdt å få med seg :

https://www.nrk.no/norge/kritiserer-hemmelighold-i-energikommisjonen_-_-suspekt-og-sterkt-kritikkverdig-1.16259908

Dette med å sitte på bakrommet og så diskutere er vel noe AP er svært kjent for dessverre.
Og dersom noe er ubehagelig så setter man ofte bare ned et nytt utvalg, - slik de har gjort mhp prisdannelsen her. 

Prisdannelsen skjer forøvrig 100% matematisk - så her er det egentlig ikke rom for tolkning - bare avklaring og forståelse på input. Og er det noe jeg virkelig har savnet i denne debatten er nettopp å opplyse folket hvor hvordan prisdannelsen skjer. Mange tror også at aktørene nesten vilkårlig justerer prisene sine - mens det også her i stor grad baserer seg på en matematisk modell. Så prisdannelsen er 100% matematikk, og input til algoritmen for prisdannelsen er også i stor grad matematikk i alle fall på tilbudssiden der man dytter inn prognoser og ren fakta og ender opp med et forslag til pris på sine kraftstasjoner.

Jeg synes også det er uheldig med at kommisjonen ikke har turt å løfte debatten inn i offentligheten. Da åpner man opp for spekulasjoner og mange kan dytte frem konspirasjonsteorier...Og man mister også muligheten for korrigering av rene fakta. Det skulle heller ikke forundre meg mye om en del medlemmer ikke evner å forstå alt hva som diskuteres internt. Og en offentlig debatt kunne nok hjulpet til i så måte. Fra min studietid husker jeg ofte at jeg leste mange ulike bøker om nøyaktig samme emne for å forstå. Hvordan ting formidles kan være av stor betydning. Nå lukker man seg isteden inne på et rom og tror at virkeligheten kan formidles,beskrives og forstås av medlemmene i kommisjonen uten input utenfra.......Vi har en krig gående i Europa initiert av en stor diktator som forsøkte en lignende strategi med å lukke seg inne på bakrommet og kun ta imot "fakta" fra et lite utvalg mennesker......
Hemmeligholdelse på dette nivået gir svært dårlige signaler og inngir kun mistillit!

Når det gjelder prisdannelse har du rett i at dette ikke er kjent og at det definitivt bør diskuteres og klargjøres.

Når du sier rent matematisk, så stemmer jo det. Men dette matematiske regnestykket avhenger jo totalt av innput og det er jo bud fra produsent som er en viktig innput.
Dermed vil innput bli gitt ut fra maksimal inntjening og da vil produsenter med mulighet for lagring kunne gjøre akkurat som solcelleeiere med solkonto, når prisen er lav lagrer du og når prisen er høy selger eller bruker du av lageret. Det er et greit system for småprodusenter men store profesjonelle vil da «game» systemet og prisen har vi da sett blir ekstremt høy.

LA-Thing

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. januar 2023, klokken 07:36

100% matematisk betyr vel uansett at det er en algoritme som beregner prisen basert på diverse input og forhåndsdefinerte betingelser. Algoritmen og betingelsene er definert av noen, altså subjektivt og basert på erfaringer og forventninger. Når betingelsene endrer seg (høyere overføringskapasitet, energiewende, krig, AP-regjering) kan algoritmen gå 'bananas' selv om den er 100% matematisk og foret med fakta. Min teori er at det er noen P, I og D faktorer som bør justeres i denne algoritmen for å tilpasse den til dagens situasjon.
Drammen, Tesla Model S #2510

Rævedilter

PID? PID bruker ein i prosessregulering med tidsforsinkelser.
Har ingenting i ein matchalgortime å gjere som Nordpool bruker (EUPHEMIA) der alle parameter og regler er forhåndsdefinert.
Nå er nok ikkje algoritmen slik at den nødvendigvis gjer samme resultat med samme  parametere da det er ein viss grad tilfeldig håndtering av rekkefølge av jobbene, så at det er 100% matamatisk er eg ikkje heilt enig i. Når kan en jo hevde tilfeldige funksjoner også er matematiske, men det er ikkje nødvendigvis sant.

https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/integrace-trhu/files-xbid/euphemia-public-description.pdf

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. juli 2021, klokken 15:34
Sitat fra: eisa01 på lørdag 17. juli 2021, klokken 11:14
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. juli 2021, klokken 20:15
fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER
Hva har ACER med dette å gjøre? Mulig du har lest misvisende og usanne uttalelser fra norske politikere?
Du har selvfølgelig lov til å tro at når en slår sammen de dyre strømprisene i EU (som er kjempestore i volum) med den rimelige norske vannkraften, så vil det ikke bli dyrere. Men det tror ikke jeg. Det er temmelig naivt og strider mot normal forståelse av markedsmekanismer. Noen er blåøyde (pun intended) og tror mer liberalisme alltid betyr lavere pris.

ACER er et organ for å samordne markedet «Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa.»

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893

At Norge gikk med på ACER er for meg umulig å forstå... det var jo helt galematias det der...

Var det ikke en rettsavgjørelser der om dette i media for en kort tid siden og retten sa ok til at det ble fattet et slikt stortings vedtak? Mener det..

arthur

«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

Lurer på om de ville skrevet denne i dag...
Poenget er at Norge som medlem av Acer ikke kan regulere f.eks overføringskapasitet til utlandet.
Jeg vet med 100% sikkerhet at dette har medført svært høye priser på kraft i perioder...Og det er ikke synsing
for å si det slik.
AP sitter jo selv i en slags klemme der de selvfølgelig innser tabben. Når det skrikes opp om 2 pris så får vi jo hele tiden servert at dette ikke lar seg gjennomføre innenfor rammene av Acer avtalen.
Å koble Norge hardt på EU priser for strøm har stor samfunnsmessig betydning.  Å tro noe annet er som å tro på Nissen - og det har null rot i virkeligheten. ACER sin rolle er å se til at markedet fungerer og utvikler seg slik at man får i størst mulig grad fri konkurranse i hele EU/EØS området på elektrisk kraft. Så hva betyr det?
Jo det betyr at man over tid vil få likere og likere priser på tvers av EU på elektrisk kraft.
Så kan man jo ta syretesten og spørre hva likere pris innad i EU/EØS betyr for Norge på sikt.
En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...

Nei - det er helt innlysende at medlemskapet i ACER har samfunnsmessig betydning..
Ikke bare det - vi som faktisk jobber under ACER regelverket - vi opplever et massivt byråkrati og regelverk som er helt hinsides. Og dersom vi skulle gjøre feil - vel så er vi skyldige i markedsmanipulering inntil vi selv kan bevise at vi ikke er det...Det siste her snur jo bevisbyrden 180 grader ift. normal strafferett. Konsekvensen av dette er f.eks at alle samtaler som skjer må tapes som mulig bevismateriale skulle det dukke opp noe. Alt som gjøres i alle underliggende system for nominering må tidsstemples og lagres unna løpende osv osv... Akkurat som 2+2=4, så har ACER helt klart samfunnsmessig betydning - å hevde noe annet er direkte løgn eller rett og slett misforstått. Vi har jo hatt justismord i dette landet - og at man juridisk kan hevde at det ikke har samfunnsmessig betydning er et justismord mot Norge

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA