Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:05
Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:48
Sitat fra: Egil S på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:00
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:07

Prøvde å regne litt på et bittelite tiltak. Har 3 stk utelys med 12 watt lystoffpærer. Ved å bytte disse med led pærer på 6 watt halveres utgiften.
Ikke helt lett å beregne da de er på lyssensor, men tok et overslag og 2500 timer med snittpris på ca 2,90kr pr kWh sparer jeg da ca 150kr pærene kostet 70 kr og gir da avkastning etter ett halvt år.

Ei krone her og ei krone der, blir litt, men ikke så mye i forhold til årsregning på ca 30k

Jeg byttet ut:
16stk 35w + 4stk 55w spotter med 5w Led spotter.
2 spot lamper med totalt 8 60w spotter med èn LED plafond og en lampe med 4 led spotter
2 spot lamper med 8 60w halogen spotter med LED lamper i utleiedelen.

Det er en såpass stor utskiftning at jeg tror jeg vil merke den på årstotalen, men om de betaler seg inn på ett år er nok heller tvilsomt, kanskje på 2-3 år.

Dette er ikke rettet mot deg direkte, men jeg undres stadig over hvorfor det er så viktig å regne hjem slike endringer/oppgarderinger?

Er ikke det bra å benytte mer langvarige og bærekraftige løsninger verdt det i seg selv? Jeg har byttet ut nær sagt alt av belysning hjemme med Phillips Hue, og det betaler seg naturligvis ikke direkte, 7men om vi tar med gevinsten i form av lavere energiforbruk, økt fleksibilitet og brukervennlighet, så ser det anderledes ut.

Hadde vi installert solceller hadde ikke kostnaden vært noe jeg ville sett på engang, det er en oppgradering og forbedring av infrastrukturen i boligen, på samme måte som å pusse opp badet eller kjøkkenet.

Byttet forøvrig de 8 GU10 pærene over garageporten med LED-versjoner fra Biltema i 2012, nå først har den ene gått, og de har stått på døgnet rundt.

Du ville ikke sett på kostnaden ved å installere solceller?? Ok, jeg kan skaffe deg to paneler. Det blir 3 millioner takk. Ønsker forskuddsbetaling.
Når en ser på Otovo så sliter jeg med å finne lønnsomhet i det, og er ikke sikker på at boligkjøpere ville gitt 300.000 ekstra for et hus med solceller installert.

Nå tror jeg du misforstår, jeg ville ikke nødvendigvis sett på prisen i sammenheng med om det betaler seg eller ikke. Hadde såklart ikke betalt hva som helst, det sier seg selv.

Så om jeg hadde installert solceller, så hadde det ikke vært mål i seg selv å få dem til å betale seg selv.

jlan

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:44
Sitat fra: jlan på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:59
Det beste hadde gjerne vært et system hvor en kunne få lavere takst med ladebokser som kunne lastbegrenses fra nettselskapet.
Det finnes jo allerede i dag med Tibber (og muligens andre).
Burde kjøres ut i stor skala.
Når en hører hva nettselskaper i både USA og England tilbyr av tjenester er det litt stusslig her hjemme!
Ja, det finnes noe som ligner, men det kreves nok endel software. Jeg tenkte altså på et system hvor nettselskapet kunne justere ned laderene hvis det er for stor belastning på nettet. Endel firmaer har avtaler om slik utkoblbar kraft tror jeg. https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/nettleie/nettleie-for-forbruk/utkoblbart-forbruk/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:05
Når en ser på Otovo så sliter jeg med å finne lønnsomhet i det, og er ikke sikker på at boligkjøpere ville gitt 300.000 ekstra for et hus med solceller installert.

Otovo er den desidert dyreste leverandøren i hele landet, så de er ikke så rart du sliter med å finne lønnsomhet i det.

Det er nok av eksempler på folk som har fått installert anlegg av lokale leverandører til under halvparten av det Otovo skulle ha.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:45
SitatHvis alle gjør litt vil det hjelpe mer i den store sammenhengen  Vi kan jo tillegge det litt vekt også.

Godt sagt  :+1:
Vanlige folks tur, var det de mente /s
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 18. januar 2023, klokken 22:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:45
SitatHvis alle gjør litt vil det hjelpe mer i den store sammenhengen  Vi kan jo tillegge det litt vekt også.

Godt sagt  :+1:
Vanlige folks tur, var det de mente /s
Det er ikke DET de mente de vil «skape og dele»

Skape avhengighet og dele inntektene

daktari

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:19
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:18
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:38
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
100% enig
Når man ikke er elektriker selv så må man også regne inn prisen for å få en elektriker til å montere releet. Timepris pluss kjøring blir sannsynligvis betydelig dyrere enn de 600,- som releet koster, så dobler nok nedbetalingstida minst.
Minst 1000,-, antagelig 2000,- ekstra, inkl kjøring bom osv osv.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Går en debatt i Aftenposten etter Kjærstad innlegg og Støres arrogante svar.
Synes Næbdal høres troverdig ut, og det lover ikke bra for prisene.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/zE4zp5/kraftoverskuddet-forsvinner-hva-saa

daktari

Merk at Statnett ikke svarer ut pris-regnestykket, men surrer med noen detaljer som ikke betyr noe for hovedpoenget til Nævdal.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/69BR9z/forskerens-frie-fakta

ToWalkOrDrive

Når Støre ikke gjør det så attraktivt med å legge strømkabler er det viktig å ikke ha strømaggregatet inni hytta...men heller bygge en liten bod på utsiden det kan stå i, i tilfelle eksosledninger ristes av.
Rett før at 8 liv gikk tapt.
https://www.dagbladet.no/nyheter/snikende-dodsfare-forgiftet-alle-atte/78279046

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:28
Når Støre ikke gjør det så attraktivt med å legge strømkabler er det viktig å ikke ha strømaggregatet inni hytta...men heller bygge en liten bod på utsiden det kan stå i, i tilfelle eksosledninger ristes av.
Temmelig fjernt å gi Støre skylda for at folk gjør elendige risikovurderinger.

Du kan like gjerne da gi flertallet på Stortinget skylda. Det er de som har vedtatt systemet ikke en person som du tydeligvis ikke liker.

Støre har plenty å svare for av ting han selv sier og gjør, men å dra inn sånt å knytte til person er helt feil.

Counterpointer

Fant en video på en solcelleside. Det påstås det at løsningen sparer 15 til 20 % oppvarming. Det synes jeg hørtes mye ut. Noen som har noen kvalifiserte betraktninger på dette? Det har definitivt noe for seg.

https://youtu.be/yTDutJR-v58

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:16
Merk at Statnett ikke svarer ut pris-regnestykket, men surrer med noen detaljer som ikke betyr noe for hovedpoenget til Nævdal.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/69BR9z/forskerens-frie-fakta
Det er vel ett hovedpoeng som Nævdal bommer på.

«Det er heller ikke slik at Statnett eller Norge pålegges å investere i ny eller økt kapasitet til andre land. Det er i sin helhet et nasjonalt anliggende og besluttes av norske myndigheter.»

Dette er ganske viktig imho.

Forøvrig sier jo artikkelen at Nævdal har forstått ganske mye, selv om Statnett prøver å ufarliggjøre det og underspiller at forbrukerne sitter med «svarteper». Statnett/staten taper ingenting, og strømbransjen hover inn det er kundene som betaler gildet.

jkirkebo

Hehe, vi har aggregat selv på hytta og det å legge strømkabler dit blir neppe aktuelt uansett hva Støre finner på. Ca. 1,5 millioner er det beregnet å koste...

Aggregatet vårt står i bod da. Det tror jeg gjelder for alle hyttene på hele feltet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Sitat fra: daktari på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:03
Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:19
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:18
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:38
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
100% enig
Når man ikke er elektriker selv så må man også regne inn prisen for å få en elektriker til å montere releet. Timepris pluss kjøring blir sannsynligvis betydelig dyrere enn de 600,- som releet koster, så dobler nok nedbetalingstida minst.
Minst 1000,-, antagelig 2000,- ekstra, inkl kjøring bom osv osv.

Kona ville flytte et bildet fra stua til kjøkkenet i går og da kom jeg til å tenke følgende schenarie:

Kommunen har funnet ut at det er farlig at folk selv mekker i eget hus og forbyr egen endring av fastmontert utstyr.

Altså hente inn "fagfolk" for å flytte bildet. Jobben tok meg en liten time og jeg har satt timeprisen min til 800 kr.

I tillegg kommer kjøring og bom kr 100 + 20. Burde vel egentlig tatt betalt for tiden jeg brukte på kjøringen også.

Dokumentasjon til Boligmappa: 500.-

Div materiell: 60 kr

Resirkulering av brukt materiell: 30 kr

Heldigvis har ingen seriøse firma fakturagebyr lengre så dermed ble regningen til kona "kun" 1510 kr  :)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:48
Temmelig fjernt å gi Støre skylda for at folk gjør elendige risikovurderinger.

Du kan like gjerne da gi flertallet på Stortinget skylda. Det er de som har vedtatt systemet ikke en person som du tydeligvis ikke liker.

Støre har plenty å svare for av ting han selv sier og gjør, men å dra inn sånt å knytte til person er helt feil.

Kan ikke huske å ha gitt Støre skylden for dette tilfellet. Sier bare at når selv en liten installasjonskost av "fastlandsstrøm", pga manglende hytte-strømstøtte av den Støre, gjør det mer lønnsomt selv for nye hytter i hyttefelt å heller velge bensinaggregat, så er det viktig at folk ikke putter bensinaggregatene i kjellerne sine.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA