Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: jlan på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:59
Sitat fra: Gnilre på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
De er redde for at hytteeiere skal ta ut 22kW (eller 11kW) natt mellom fredag og lørdag for å spare noen kroner. Hvis alle gjør det må nettet forsterkes og trafoen skiftes. Ikke at jeg tror at det blir resultatet, men det er argumentasjonen.
De fleste elbiler vil kutte ladingen hvis spenningen blir for lav, så dette er i stor grad en oppkonstruert problemstilling tror jeg. Det er jo tenkelig at enkelte steder kan de som er nær trafoen trekke så mye strøm at de lengst borte får for lav spenning, men det er spesialtilfeller.  Det beste hadde gjerne vært et system hvor en kunne få lavere takst med ladebokser som kunne lastbegrenses fra nettselskapet.
Det finnes jo allerede i dag med Tibber (og muligens andre).
Burde kjøres ut i stor skala.
Når en hører hva nettselskaper i både USA og England tilbyr av tjenester er det litt stusslig her hjemme!

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:16
Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
Fra face

Det sto i en artikkel hvorfor kun England har høyere priser enn Norge når prisen generelt er lavt. Det er fordi Norge da importerer fra andre land, sånn at produsentene kan tjene enda mer ved å spare strømmen til prisen er høy igjen - da pøser de til gjengjeld all kraften ut av landet...både bokstavelig talt og i overført betydning. Mener det var rundt 1,20 denne grensen gikk for tiden. Siden Norge har vannmagasiner så kan vi i større grad spare på kraften enn andre land i Europa, og får dermed dyrere strøm når strømmen er billig.
Hvilket er fint for strømprodusentene og dårlig for kundene. Tydelig hvem som prioriteres høyest

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:18
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:38
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
Prøvde å regne litt på et bittelite tiltak. Har 3 stk utelys med 12 watt lystoffpærer. Ved å bytte disse med led pærer på 6 watt halveres utgiften.
Ikke helt lett å beregne da de er på lyssensor, men tok et overslag og 2500 timer med snittpris på ca 2,90kr pr kWh sparer jeg da ca 150kr pærene kostet 70 kr og gir da avkastning etter ett halvt år.

Ei krone her og ei krone der, blir litt, men ikke så mye i forhold til årsregning på ca 30k

stefse

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:16
Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. januar 2023, klokken 20:27
Fra face

Det sto i en artikkel hvorfor kun England har høyere priser enn Norge når prisen generelt er lavt. Det er fordi Norge da importerer fra andre land, sånn at produsentene kan tjene enda mer ved å spare strømmen til prisen er høy igjen - da pøser de til gjengjeld all kraften ut av landet...både bokstavelig talt og i overført betydning. Mener det var rundt 1,20 denne grensen gikk for tiden. Siden Norge har vannmagasiner så kan vi i større grad spare på kraften enn andre land i Europa, og får dermed dyrere strøm når strømmen er billig.
Hvilket er fint for strømprodusentene og dårlig for kundene. Tydelig hvem som prioriteres høyest
Stikkordet her er vannverdi. Den strømmen som vi har er blitt verdt mye fordi den er på "lager", mens den andre strømmen er billig fordi den må dumpes på markedet der og da.
Hvis vi skal fortsette å ha dette samarbeidet med kraftutveksling må det komme på plass avtaler som hensyntar at landet Norge ihvertfall skal kunne beboes for normale folk, hvilket innebærer grunnleggende respekt for menneskerettigheter som bla. innebærer retten til et oppvarmet hjem. Desverre sitter vi her med disse Europakåte og virkelighetsfjerne politikerne som synes forlatt styringen av sitt eget folk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:58
For min del kastet aksjehandel langt mer av seg i fjor enn det noe strømsparing kunne gjort. Tror ikke en gang en fastprisavtale på 20 øre ville gitt samme avkastning, men det er skyhøy risiko og ikke noe jeg ville anbefalt noen.

Forskjellen på aksjehandel og strømregulering er at sistnevnte gir garantert gevinst etter at styresystemene er nedbetalt. Det tar f.eks ikke mange månedene før vårt smartrele til 600 kr er spart inn om det settes til å varme vannet kun nattestid.
Prøvde å regne litt på et bittelite tiltak. Har 3 stk utelys med 12 watt lystoffpærer. Ved å bytte disse med led pærer på 6 watt halveres utgiften.
Ikke helt lett å beregne da de er på lyssensor, men tok et overslag og 2500 timer med snittpris på ca 2,90kr pr kWh sparer jeg da ca 150kr pærene kostet 70 kr og gir da avkastning etter ett halvt år.

Ei krone her og ei krone der, blir litt, men ikke så mye i forhold til årsregning på ca 30k

Men du betaler vel ikke 2,90 per kWh? Jeg ligger godt under 50 øre/kWh i snitt på natten (da slike pærer er påskrudd) nå i januar. Noen netter er strømprisen faktisk negativ etter strømstøtte.

Hittil i januar er forresten snittprisen 1,45 inkl. mva. Så ganske langt unna 2,90 også med nettleie.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:47
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:58

Men du betaler vel ikke 2,90 per kWh? Jeg ligger godt under 50 øre/kWh i snitt på natten (da slike pærer er påskrudd) nå i januar. Noen netter er strømprisen faktisk negativ etter strømstøtte.

Hittil i januar er forresten snittprisen 1,45 inkl. mva. Så ganske langt unna 2,90 også med nettleie.
Det var snittet for i fjor på hele døgnet hvis jeg husker riktig. Antagelig uten strømstøtte.

Som nevnt både i posten og andre steder er jo dette fokus på «kommasummer» og ikke særlig viktig. Om det er 0,5kr pr kWh (som høres litt lavt ut) tar det tre år, som er akseptabel avbetalingstid det også

Skulle ønske jeg hadde din solcellepark, DET gjør en forskjell. Men er jo blitt ekstremt dyrt og til og med vanskelig å få tilbud fra et seriøst firma nå.

Egil S

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:07

Jeg byttet ut:
16stk 35w + 4stk 55w spotter med 5w Led spotter.
2 spot lamper med totalt 8 60w spotter med èn LED plafond og en lampe med 4 led spotter
2 spot lamper med 8 60w halogen spotter med LED lamper i utleiedelen.

Det er en såpass stor utskiftning at jeg tror jeg vil merke den på årstotalen, men om de betaler seg inn på ett år er nok heller tvilsomt, kanskje på 2-3 år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:00

Jeg byttet ut:
2 spot lamper med totalt 8 60w spotter med èn LED plafond og en lampe med 4 led spotter

Det er en såpass stor utskiftning at jeg tror jeg vil merke den på årstotalen, men om de betaler seg inn på ett år er nok heller tvilsomt, kanskje på 2-3 år.
Det er jo helt greit. Men bare en liten sak. Nå er din utskifting mer egnet da spotter er på når strømmen er dyr. Dog taper du jo litt varme inne som kanskje må kompenseres litt.
Hvis alle gjør litt vil det hjelpe mer i den store sammenhengen Vi kan jo tillegge det litt vekt også.

Electric cars in Norway

SitatHvis alle gjør litt vil det hjelpe mer i den store sammenhengen  Vi kan jo tillegge det litt vekt også.

Godt sagt  :+1:

Jejl

En ekstra bonus ved å gå over til led, er at de normalt lyser kraftigere jo kaldere omgivelsestemperaturen til pæren er. (Levetiden blir også forlenget). Det motsatte er tilfelle ved de gamle lysrør-sparepærene. 3-4 watt led kan derfor sannsynligvis erstatte 12 watt utendørs.

Strøm Tycoon

Jeg byttet ut:

Dette er ikke rettet mot deg direkte, men jeg undres stadig over hvorfor det er så viktig å regne hjem slike endringer/oppgarderinger?

Er ikke det bra å benytte mer langvarige og bærekraftige løsninger verdt det i seg selv? Jeg har byttet ut nær sagt alt av belysning hjemme med Phillips Hue, og det betaler seg naturligvis ikke direkte, men om vi tar med gevinsten i form av lavere energiforbruk, økt fleksibilitet og brukervennlighet, så ser det anderledes ut.

Hadde vi installert solceller hadde ikke kostnaden vært noe jeg ville sett på engang, det er en oppgradering og forbedring av infrastrukturen i boligen, på samme måte som å pusse opp badet eller kjøkkenet.

Byttet forøvrig de 8 GU10 pærene over garageporten med LED-versjoner fra Biltema i 2012, nå først har den ene gått, og de har stått på døgnet rundt.

arthur

Hvorfor har du lamper stående på døgnet rundt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:48
Dette er ikke rettet mot deg direkte, men jeg undres stadig over hvorfor det er så viktig å regne hjem slike endringer/oppgarderinger?

Er ikke det bra å benytte mer langvarige og bærekraftige løsninger verdt det i seg selv? Jeg har byttet ut nær sagt alt av belysning hjemme med Phillips Hue, og det betaler seg naturligvis ikke direkte, men om vi tar med gevinsten i form av lavere energiforbruk, økt fleksibilitet og brukervennlighet, så ser det anderledes ut.

Hadde vi installert solceller hadde ikke kostnaden vært noe jeg ville sett på engang, det er en oppgradering og forbedring av infrastrukturen i boligen, på samme måte som å pusse opp badet eller kjøkkenet.

Byttet forøvrig de 8 GU10 pærene over garageporten med LED-versjoner fra Biltema i 2012, nå først har den ene gått, og de har stått på døgnet rundt.

Jeg er ikke så hårsår så det går greit :)

Det er jo greit å spare litt, huset mitt er fra 2010 og jeg ønsket å oppgradere, jeg har over 3 år nå byttet det aller meste med Philips Hue både inne og ute.
Mye halogen er byttet ut og det merkes på strømforbruket siden 2019, det var ikke hovedgrunnen til at jeg byttet ut, jeg ønsket å modernisere, men det var godt å tenke at kostnaden for belysning nå er blitt svært liten.

Jeg ser inn på solceller faktisk, kostnaden er èn ting, grunnen til at jeg ikke har satt bestillingen ennå er at jeg ikke ønsker å låne penger til det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:48

Jeg byttet ut:

Er ikke det bra å benytte mer langvarige og bærekraftige løsninger verdt det i seg selv? Jeg har byttet ut nær sagt alt av belysning hjemme med Phillips Hue, og det betaler seg naturligvis ikke direkte, 7men om vi tar med gevinsten i form av lavere energiforbruk, økt fleksibilitet og brukervennlighet, så ser det anderledes ut.

Du ville ikke sett på kostnaden ved å installere solceller?? Ok, jeg kan skaffe deg to paneler. Det blir 3 millioner takk. Ønsker forskuddsbetaling.
Når en ser på Otovo så sliter jeg med å finne lønnsomhet i det, og er ikke sikker på at boligkjøpere ville gitt 300.000 ekstra for et hus med solceller installert.
Tesla Model Y                         2021-

Strøm Tycoon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA