Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Jejl

Min strømleverandør sine fakturaer stemte heller ikke overens med elhub. Mener det var ca 17% forskjell i flere mnd. selvfølgelig i favør strømselskapet.
Fikk etterbetalt differansen straks jeg tok kontakt.
Meg bekjent så er det ingen overordnet organ som sjekker at strømselskapene skriver ut riktige fakturaer. Det burde det absolutt vært i denne banditt-bransjen.

stefse

Når man er inne på elhub, kan man velge å laste ned CSV fil over forbruket. Velg en vilkårlig dag, last ned filen og sjekk kolonnen "Kvalitet".
Til meg står det "Avlest" på alle timene, men hvis måleren ikke har hatt kontakt i perioden kan det hende "kvalitet" har en annen notasjon. Er denne stipulert, kan det tenkes at kraftleverandøren re-stipulererer dette, da med mulighet til å gjøre dette til sin gunst.
Så last ned fila, og sjekk hva som står i den.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Svein_H

Shit... Var ikke klar over at man kunne laste ned direkte fra Elhub, så jeg har alltid hentet forbruket mitt fra strømleverandørs eller netteiers webside, og da har jo fakturaen selvfølgelig alltid vært korrekt. Betyr det at jeg nå må laste ned måned for måned fra Elhub og sammenligne flere år tilbake, eller er det kun fra den nye nettleiemodellen trådte i kraft som er nødvendig?
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Er problemet, eller feilen, hvor mye strøm man har brukt eller tidspunkt for bruken? Hvis det er tidspunjkt så KAN det jo lønne seg at det er feil?

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 02. jan 2023, kl. 19:10
Er problemet, eller feilen, hvor mye strøm man har brukt eller tidspunkt for bruken? Hvis det er tidspunjkt så KAN det jo lønne seg at det er feil?

For den bevisste forbruker er feil ekvivalent med tapte kroner.

Og slik er det for egen del også.
Netteier har levert inn feil forbruk mot time og følgelig avregnes jeg feil mhp pris x forbruk.
Amatører!

Ingeniøren

Takk for tips om elhub. Forenkler bruk av regneark vesentlig da min nettleverandør ikke kan gi meg csv filer.

Ser min måler har kontakt med omverdenen - sjekket tre siste mnd og kun 2 avlesninger er estimert  :+1:

Skal sjekke nett leverandør. Ser nå at jeg kan laste ned data fra Glitre Energi Nett på Excel format så da er det enkelt å sjekke og for desember er data fra Elhub og Glitre identiske både mht forbruk og tidspunkt  :)

God overensstemmelse med OSS appn og så all good here !

Regningen fra Motkraft ser ut til å stemme og, med et påslag på kun 20 kroner - rundt 7000 før fradrag for strøm støtte for desember. De skal ta maks 19 kr per mnd og maks 1 øre per kWh, men ser ut til kun å ha lagt på 20 kr.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Counterpointer

Ser ut som denne tråden gir omtrent det samme utfallet som face grupper.

For noen stemmer det og for noen stemmer det ikke, mønsteret virker klart. De det ikke stemmer for går alltid i disfavør for kunde.

Amatører er ett ord, jeg tenker at det er veldig tvilsomt at det er tilfeldig......

Det er jo tilsvarende positivt at det også er mange som er seriøse, selv om det vel burde være være sånn.

Øystein16

Sitat fra: Counterpointer på tir 03. jan 2023, kl. 21:09
For noen stemmer det og for noen stemmer det ikke, mønsteret virker klart. De det ikke stemmer for går alltid i disfavør for kunde.
Me har fastpris, og ser at me i sum har brukt ca 500–1000 kWt mindre i 2022 enn dei 2-3 tidlegare åra...

Counterpointer

Sitat fra: Øystein16 på ons 04. jan 2023, kl. 09:12
Me har fastpris, og ser at me i sum har brukt ca 500–1000 kWt mindre i 2022 enn dei 2-3 tidlegare åra...
Det er jo fint. Men noe helt annet?

Odinpodin

Sitat fra: Øystein16 på ons 04. jan 2023, kl. 09:12

Kan nok stemme at det går i disfavør nå, stipulering gjøres som regel mot fjorårets forbruk for samme måned - noen prosent, det skal jo uansett rettes når man oppnår kontakt med måler... kjenner jeg er glad jeg ikke jobber med dette lenger

edit: ser det er litt andre krav i norge
https://elhub.no/documents/2018/04/elhub-vee-standard-v1-7-no.pdf/

geear

Avlest på alt hos meg, men min måler går på mobilnett. Er vel en god del smartmålere som kun hadde wifi og måtte kobles til kundes wifi, når man da slår av nett av forskjellige grunner, eller endrer på innstillinger, så ryker måleren av nett og man får estimert...

Odinpodin

Sitat fra: geear på ons 04. jan 2023, kl. 18:26
Avlest på alt hos meg, men min måler går på mobilnett. Er vel en god del smartmålere som kun hadde wifi og måtte kobles til kundes wifi, når man da slår av nett av forskjellige grunner, eller endrer på innstillinger, så ryker måleren av nett og man får estimert...

Det høres rart ut.. har det blitt rullet ut smart målere med wifi i Norge? De aller fleste er radio mesh og/eller 2g/3g/4g

Svein_H

Sitat fra: Odinpodin på ons 04. jan 2023, kl. 19:20
Sitat fra: geear på ons 04. jan 2023, kl. 18:26

Det høres rart ut.. har det blitt rullet ut smart målere med wifi i Norge? De aller fleste er radio mesh og/eller 2g/3g/4g

Det virker veldig merkelig, man må da ikke ha wifi hjemme for å få montert de nye målerne. Har selv opplevd estimerte målinger i begynnelsen etter at den nye måleren ble montert, men det var grunnet dårlige signaler fordi sikringsskapet var i kjeller med tykke betongvegger rundt. Fikk montert en ekstern antenne, og da forsvant også problemet.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Kan bare bekrefte det som sies.

Hjemme er det ekstern antenne og målingene ser helt riktig ut.

På hytta så er det ikke antenne og måler har stått i stålskap. Der er målingene litt rare og ser stipulert ut. Totalen er riktig.
Må nok ta en prat med selskapet om dette. Opplegget blir helt nytt nå så da kan det være greit at det registreres riktig.

Odinpodin

Hvis totalen er riktig så er nok verdiene interpolert, litt avhengig av metode og størrelse på hullene i seriene, pleier det å bli ganske bra...

Om verdiene mangler i en større periode og ekstrapolert(gjettet) før fakturakjøring kan det bli helt på trynet... Lurer på hvordan de fikser dette i etterkant med tanke på strømstøtte... Er ikke bare å kreditere kunde da...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA