Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: gigafactory på lør 31. des 2022, kl. 08:58
Er det teit at de må dimensjonere nettet ut fra forbrukstoppene også?

Nei, men at 2 timer iløpet av hele måneden skal gå utover nettleien for hele måneden er teit, spesielt når det er snakk om bare 2 enkelttimer hele måneden, med hhv 3 og 5 prosent over. Jeg kunne selvfølgelig lagt meg på 10-15kwh med en gang om det er hva de synes er greit, fordi jeg har jo prøvd å unngå disse toppene og fortsatt med å skru av ovner/varmtvannsbereder når jeg lager middag etc på ettermiddagen, selvfølgelig så bryr jeg meg ikke nå disse siste 2 ukene når jeg likevel har gått opp ett trinn. Så selvfølgelig har jeg jo flere topper over 10kwh siste 2 ukene, men det koster meg ikke særlig mye mer, spesielt ikke på natta når jeg lader bilen til laveste pris i døgnet, nå sparer jeg jo penger jo mer strøm jeg bruker ved lading de billigste timene så lenge jeg holder meg under 15kwh. Hadde det vært betalt nettleie delt opp på hver dag iløpet av måneden, så hadde iallefall jeg hatt motivasjon til å fortsette med å prøve å holde meg mellom 5-10kwh, kanskje også 2-5kwh..

elektrolux

Sitat fra: førategangtesla på lør 31. des 2022, kl. 07:57
Da nettselskapene gikk over til å prise nettleie ut fra kapasitetstrinn så klarte jeg å holde meg til trinnet (her i sør Agder energi, nå glitre) på 2-5 kWh. Da jeg lagde middag så slo jeg av bryter for varmtvannsbereder osv og gjorde så godt jeg kunne. Jeg visste at dette trinnet ville være nærmest umulig når jeg fikk elbil for snart 4 uker siden, så jeg tenkte å prøve å legge meg på trinn 5-10kwh. Dette gikk skeis etter 2 uker da jeg logget inn i LOS appen og så mitt gjennomsnittsforbuk var (3 høyeste timene 9,72-10,32-10,47=10,17kwh) 10,17kwh. Ergo så må jeg ut med 400 kroner mer på regningen. Nå har jeg drite i dette siste 2 ukene og jeg lader full pupp på 10kwh når strømmen er billigst. Jeg bruker også det jeg trenger av strøm når jeg trenger det, også når jeg lager middag. At de priser nettleie ut fra de 3 dyreste timene på 3 enkeltdager er teit.

Det samme opplevde vi helt til jeg oppdaget at lastballanseringen på husbatteriet kun gikk til 8,2 kWt. Straks peak shawing ble stillt ned fra 9,5 til 8,1 kW har vi klart å holde oss under 10 kWt/t. At noen topper er over 8,1 kWt/t skyldes 3 fase forbrukere i garasjeanlegget som ikke er regulert av vårt 1 fase husbatteri.

Elbillading har samme mulighetene for lastregulering av huset, men da må du ha en smart ladestasjon med sensor på hovedsikringen /HAN porten på måleren din.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: hELgenen på lør 31. des 2022, kl. 01:04
EU demokrati er overnasjonalt demokrati.
EU kan f.eks komme med urimelige overnasjonale krav om energieffektivisering. Som f.eks dette:

https://dinside.dagbladet.no/bolig/kan-bety-millionregning-til-norske-boligeiere/77832519

Det krever vesentlig mer investering i Norge enn f.eks Tyskland,Frankrike,Italia osv pr boenhet for å få det til.
Dette gjør det altså  ennå dyrere å bo i Norge relativt sett enn EU land.

Det kreves jo en demokratisk avgjørelse å vedta dette i EU,men det vil jo uten tvil ikke oppleves som noe udelt positivt og rettferdig for innbyggere i f.eks Norge å få servert denne regningen. Og selv om vi var med i EU så er vi så små at vi uansett blir overkjørt i slike saker.

Det er jo kjernen ved det hele at overnasjonalt demokrati kan fremstå som svært langt fra hva vi lokalt mener er et demokrati.
Det er nå en grunn til at landegrenser og egne lover og regler skulle gjelde innenfor disse, ble oppfunnet.
Det betyr bla. at man lager regler som man synes passer med de forholdene som gjelder lokalt. I noen tilfeller vil dette også angå næringslivet. Dette betyr ikke at man ikke kan samarbeide fint med andre land både om handel, kultur og egentlig det meste, men det krever at man har folk som er i stand til å ta disse forhandlingene og gjøre avtalene både i og utenfor EØS/EU. Pr i dag har vi ikke et forhandlingsdyktig representantskap, kun et stemplingskontor. Det grenser nærmest til latskap fra vår side.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Sitat fra: førategangtesla på lør 31. des 2022, kl. 07:57
Da nettselskapene gikk over til å prise nettleie ut fra kapasitetstrinn så klarte jeg å holde meg til trinnet (her i sør Agder energi, nå glitre) på 2-5 kWh. Da jeg lagde middag så slo jeg av bryter for varmtvannsbereder osv og gjorde så godt jeg kunne. Jeg visste at dette trinnet ville være nærmest umulig når jeg fikk elbil for snart 4 uker siden, så jeg tenkte å prøve å legge meg på trinn 5-10kwh. Dette gikk skeis etter 2 uker da jeg logget inn i LOS appen og så mitt gjennomsnittsforbuk var (3 høyeste timene 9,72-10,32-10,47=10,17kwh) 10,17kwh. Ergo så må jeg ut med 400 kroner mer på regningen. Nå har jeg drite i dette siste 2 ukene og jeg lader full pupp på 10kwh når strømmen er billigst. Jeg bruker også det jeg trenger av strøm når jeg trenger det, også når jeg lager middag. At de priser nettleie ut fra de 3 dyreste timene på 3 enkeltdager er teit.
Vi har klart under 5 kWt/t flere måneder etter oppdateringen på tibber i sommer. Denne oppdateringen regulerer lade-effekt etter estimert forbruk pr time.
Gammelt, stort hus, el varme/ varmepumpe og vedfyring.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

arthur

Når forskjellen mellom å holde seg under fem og under ti kW utgjør 125 kroner i en måned med et forbruk på 2.500 kWt så er det ikke der man sparer de store pengene.   

Kristian O

Sitat fra: arthur på lør 31. des 2022, kl. 15:27
Når forskjellen mellom å holde seg under fem og under ti kW utgjør 125 kroner i en måned med et forbruk på 2.500 kWt så er det ikke der man sparer de store pengene.
Enig, lite å spare. Men forskjellen på under 5 og over 10 er over 250 pr mnd for meg, så det blir litt gjennom et år. Opplever at anstrengelsen for å klare det er ganske liten. Vi fyrer mykje, kjører langprogram på vaskemaskin og oppvaskmaskin så ordner smartladinga resten. Men enkelte måneder går det skeis, så da skrur vi opp lastbalanseringa til «under 8 kwt/t.
Gjer det delvis for moro skyld og delvis på trass.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

førategangtesla

Sitat fra: arthur på lør 31. des 2022, kl. 15:27

Nei, så det er absolutt derfor jeg hadde tenkt å holde meg til 5-10kwh trinnet, det er jo ikke mye ekstra og med elbil så synes jeg det blir vanskelig å balansere alt dette og det er jo bedre å kunne lade litt ekstra når prisen er lav på natten. Men nesten 400 kroner ekstra i nettleie pga 2 timer som har oversteget med 3 og 5 prosent, altså kun 2 enkelttimer på en hel måned, det synes jeg er teit. For min del så har jeg styrt endel med dette somsagt ved å skru av ovner, varmtvannsbereder osv når jeg lager middag for å holde meg på det effektrinnet. Jeg har de siste to ukene kjørt på med strøm uten å tenke på det, så lenge jeg holder meg under 15kwh nettopp fordi jeg likevel må betale den høyere nettleien, så da er det jo ikke så farlig å ligge litt høyere den måneden uansett.

jlan

Jeg vippet også såvidt over 5 kWh/h tidlig i desember, så da var det jo bare å utnytte lavprisperiodene, og legge seg opp mot 10 kWh/h i disse resten av måneden.  Det blir litt som å få en bot for å kjøre i 90 i 80 sonen, og så kan en kjøre i 160 resten av måneden.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

På Facebook gruppene om strømpriser er det en stadig gjentagende historie om at selv om folk skrur av strøm på store forbrukere og mange til og med er bortreist så registreres stort forbruk i høyprisperiodene og tilsvarende lavt forbruk i lavorisperiodene.

Dette virker som et mønster! Noen tar/gjør sikkert noen feil, men det er for mange til at det er kun brukerfeil eller misforståelser.

Det er mye mistanke mot smartmålerne og like mye mot faktureringen.
Er det noe her eller er det ikke det?

RJK

Nå ser dette værre ut enn det hadde behøvd. Jeg var borte i jula, men effekt/forbruk hoppet fra 0,14 til pris 172,07 øre/kwH til 0,22 kWh/h til 178,74 øre per kWh. Maksprisen var 192,93 ære/kWh den dagen, men da var det nede i 0,14 kWh/h.

Fluktueringen for min del, som skyldes kjøleskap og fryser (varmtvann og oppvarming via vannbåren fjernvarme) var bare mellom 0,14 og 0.22 kWh/h, men fordi intervallet (hjelpelinjene på y-aksen) var på 0,05 kWh/h den dagen, ser disse naturlige "hoppene" ut som gigantsteg, selv om det i realiteten er musesteg.

Til forskjell fra gårdagen da jeg satte på 90-graders vask med tørkeprogram, og flukset mellom 1,46 kWh/h til 0,05 øre per kWh, og laveste effektbruken var 0,14 kWh/h, men da til 13,13 øre/kWh. Da var hjelpelinjene for hver 0,40 kWh/h, altså 8x så mye som dagen uten spesielt uttak.

For de som fyrer med el, så kommer da i tillegg vedlikeholdsvarme på varmtvannsbereder og i rom i tillegg, som og stepper inn i perioder og bruker da effekt i slike topper som da ser veldig regulære ut når man ser over en dag eller periode av dagen der intet annet kjøres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lør 31. des 2022, kl. 16:44
På Facebook gruppene om strømpriser er det en stadig gjentagende historie om at selv om folk skrur av strøm på store forbrukere og mange til og med er bortreist så registreres stort forbruk i høyprisperiodene og tilsvarende lavt forbruk i lavorisperiodene.

Dette virker som et mønster! Noen tar/gjør sikkert noen feil, men det er for mange til at det er kun brukerfeil eller misforståelser.

Skal ikke utelukke noe, men har en leilighet vi benytter i perioder og ellers har det aller meste slått av med unntak av kjøleskap, fryser, bereder og gulvvarme på et bad på lavt, og forbruksmønsteret er helt regelmessig høyst tilforlatelig så har ingen slike problemer med påstått juks og fanteri, heldigvis!

På de samme FB-sidene fremkommer det så mye rare spørsmål og påstander at jeg har langt større tillit til målerne enn til de som klager!

hemi

Sitat fra: jlan på lør 31. des 2022, kl. 16:37
Jeg vippet også såvidt over 5 kWh/h tidlig i desember, så da var det jo bare å utnytte lavprisperiodene, og legge seg opp mot 10 kWh/h i disse resten av måneden.  Det blir litt som å få en bot for å kjøre i 90 i 80 sonen, og så kan en kjøre i 160 resten av måneden.

haha this! så varmt nå at dama har slutta bruke peisen, og jeg må revurdere litt før natten om man skal få sove ;)

Merce

Er nok Kina som styrer "smartmålerne"...  ;)

hELgenen

Sitat fra: Merce på lør 31. des 2022, kl. 18:25

Er nok Kina som styrer "smartmålerne"...  ;)

Er ikke noe...
Det får være grenser selv for konspirasjonsteorier..

Eneste jeg vet med sikkerhet er at Putler   og Støre er like glad i makt..
Egne større taxfree kvoter for vennene i EU har Støre også ordnet,mens lakeiene i Norge må nøye seg med halve kvoten.

For ordens skyld. Drikker ikke,røyker ikke og snuser ikke...men selv om dette ikke rammer meg så ser jeg jo at Nordmenn skal holdes tilbake som 2 rangs borgere av dagens regjering..

God nytt år!

Radial

Skulle likt å sett hvem som betaler effektleddet til utenlandskablene... Nei dæven døtre, det er visst oss
det også😜

Vi må nok bare innse at å investere i en overdimensjonert kapasitet i nettet er nyttig uansett forbruker.
Koster litt mer, men gir myyye større fleksibilitet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA