Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stefse på fre 23. des 2022, kl. 00:32
Dette blir såpass sinnrikt, at selv om det sannsynligvis har noe for seg,  mener jeg det beste er å fjerne kabeltilkoblingen fysisk. Kun ved nød skal de brukes, og på sikt penset inn på offshore vind. De utlendinger som taper på dette kan få kompensasjon av staten, i form av gass.

Fjerner vi kablene fjerner vi både forsyningssikkerhet og muligheten for å importere billig vindkraft når det blåser mye på kontinentet - så det er ikke en tanke jeg støtter. EU vil jo fremover fortsette å bygge ut ikke regulerbar produksjon - mao. de bygger ut mer kraft som de i perioder klarer å omsette innenfor EU sine grenser. I netto vil det fortsatt være slik at EU vil importere mer enn de eksporterer. Gitt at man i Norge ønsker å elektrifisere alt - og at man ønsker billig elektrisk kraft som en konkurransefordel for bedrifter i Norge vs EU - vel så ville det ideelle være å ta imot billig kraft fra EU når det er mulighet for det  - og sette en propp på eksporten.  Dersom prisen man får på eksport aldri vil være så høy at det ikke er interessant å eksportere - vel så har man satt en effektiv stopp for eksport. Dette er jo totalt imot ACER - men ville være gull for det norske samfunnet gitt at man anser eksport inntekter for råvaren kraft i sum vil være mindre enn å selge ferdige varer med strøm som innsatsfaktor.
Dersom man i Norge kunne bygge opp et samfunn der bedrifter kaster seg over Norge fordi det er så billig å produsere her - så ville det kunne bli et klondyke for Norge.   Ved et tenkt 2 pris system ville man også kunne styre avgifter på eksport - f.eks at man tok alle eksportinntekter + en eventuell avgift på toppen av dette igjen - som da gjorde at produsenter i Norge faktisk tapte på eksport på samme måte som de gjør nå med dette høyprisbidraget.

Men eksport avgifter ville også fjerne intensiver for å bygge ut mer kraft enn det man selv trenger i Norge - i dag er det stikk motsatt da prissignaler gir sterke signaler for å bygge ut mer enn man selv trenger. Erna Solberg sa det jo veldig tydelig når de diskuterte kablene til EU - at flere kabler ville utløse potensial for mer fornybar utbygging i Norge. Men da må man samtidig svelge en ganske stor kamel - nemlig å rasere norsk natur for å selge mer kraft på rot til EU.....

Jeg synes ikke man skal bygge for eksport av en råvare - og skal man først bygge mer enn man trenger - så må det være for å skape industri og arbeidsplasser som klarer å foredle kraften slik at inntektene fra å selge foredlede varer blir høyere enn kun å selge råvaren. De kablene vi i dag sliter med pga. prissmitte fra EU - kan altså bli gull verdt gitt at man i Norge får kontroll på hvordan de skal disponeres. Hadde vi sagt nei til Acer og beholdt kablene så hadde vi sittet med alle gullkortene og det politiske Norge kunne definere hva man ville med kraften man produserte i landet - eksportere den som råvare eller holde den tilbake og bygge opp industri i Norge som foredlet den.  Nå gir krisen i EU Norge en ekstra mulighet til å tenke nytt - men i den settingen vi nå står i vil det kreve ekstrem politisk list for å klare å få til noe - men et 2 pris system baner veien for at man kan ta større politisk kontroll på markedet. Å stenge kablene helt er ikke nødvendigvis det klokeste........

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 22. des 2022, kl. 19:08
SitatMen neida, her skal campingvogn-eiere og hytteeiere slaktes.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAdM6L/flyttet-inn-i-campingvogn-for-aa-spare-penger-fikk-stroemregning-paa-8400

ToWalk.... akkurat den der saken var jo litt spesiell da... leide leilighet - flyttet i campingvogn osv ..

Dette er da ikke representativt for oss i Norge...

Alle vet da at det blir kaldt i en slik vogn...

Alle vet og at det pleier å være billigere å varme opp 8 kvadratmeter enn en leilighet på 70 kvadratmeter, om du ikke kjenner til alle ordningene for strømstøtte.
Alle vet at det er billigere å kjøpe en campingvogn enn å leie en leilighet. Å leie leilighet har ikke blitt billigere, så folk som leier, og ikke kjenner til alle plasser du kan søke om du er fattig, de sliter med å ha råd.

Det som særlig er representativt for Norge er at 450.000 hytter betaler full pupp til staten for hytten. 850,- kroner dagen, om du har en kald hytte du må varme opp.

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

ToWalkOrDrive  :+1: det har du helt rett i.

Mitt poeng er de med de dyre hyttene (feks 4 til 5 mill og oppover) og ikke de som prognosesenteret ref til..

Når der gjelder den campingvogna saken..... ja hva kan jeg si.... klarer ikke å sette meg inn i det tilfellet....men det lukter ikke akkurat fugl...

Øyvind.h

De fleste hytteeierne er helt vanlige folk, og snittpris på hytte i Norge var i sommer ca 3,3 mill.
4-5 mill er nok fortsatt innenfor det prognosesenteret refererer til.

Men sånn går det når regjeringen er veldig opptatt av å få velge hvem som skal få/holde folk utenfor. Frykten for at noen som ikke er verdige skal få korrigert sin strømpris gjør ordningen komplisert og dårlig. Med haugevis av horrible eksempler på hvor kjipt folk kan ha det på tross av refusjonsordning.

Forsøkte å se debatten på NRK for en stund siden når en minstepensjonist var med og ble spurt om hva hun syntes om et tillegg på noen hundrelapper per måneden. Politikeren tviholdt på festtalen om tillegget hun hadde fått, på tross av tilbakemeldingen hennes om at dette ikke hjalp noe i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Sitat fra: hELgenen på fre 23. des 2022, kl. 09:58
Sitat fra: stefse på fre 23. des 2022, kl. 00:32
Dette blir såpass sinnrikt, at selv om det sannsynligvis har noe for seg,  mener jeg det beste er å fjerne kabeltilkoblingen fysisk. Kun ved nød skal de brukes, og på sikt penset inn på offshore vind. De utlendinger som taper på dette kan få kompensasjon av staten, i form av gass.

Fjerner vi kablene fjerner vi både forsyningssikkerhet og muligheten for å importere billig vindkraft når det blåser mye på kontinentet - så det er ikke en tanke jeg støtter. EU vil jo fremover fortsette å bygge ut ikke regulerbar produksjon - mao. de bygger ut mer kraft som de i perioder klarer å omsette innenfor EU sine grenser. I netto vil det fortsatt være slik at EU vil importere mer enn de eksporterer. Gitt at man i Norge ønsker å elektrifisere alt - og at man ønsker billig elektrisk kraft som en konkurransefordel for bedrifter i Norge vs EU - vel så ville det ideelle være å ta imot billig kraft fra EU når det er mulighet for det  - og sette en propp på eksporten.  Dersom prisen man får på eksport aldri vil være så høy at det ikke er interessant å eksportere - vel så har man satt en effektiv stopp for eksport. Dette er jo totalt imot ACER - men ville være gull for det norske samfunnet gitt at man anser eksport inntekter for råvaren kraft i sum vil være mindre enn å selge ferdige varer med strøm som innsatsfaktor.
Dersom man i Norge kunne bygge opp et samfunn der bedrifter kaster seg over Norge fordi det er så billig å produsere her - så ville det kunne bli et klondyke for Norge.   Ved et tenkt 2 pris system ville man også kunne styre avgifter på eksport - f.eks at man tok alle eksportinntekter + en eventuell avgift på toppen av dette igjen - som da gjorde at produsenter i Norge faktisk tapte på eksport på samme måte som de gjør nå med dette høyprisbidraget.

Men eksport avgifter ville også fjerne intensiver for å bygge ut mer kraft enn det man selv trenger i Norge - i dag er det stikk motsatt da prissignaler gir sterke signaler for å bygge ut mer enn man selv trenger. Erna Solberg sa det jo veldig tydelig når de diskuterte kablene til EU - at flere kabler ville utløse potensial for mer fornybar utbygging i Norge. Men da må man samtidig svelge en ganske stor kamel - nemlig å rasere norsk natur for å selge mer kraft på rot til EU.....

Jeg synes ikke man skal bygge for eksport av en råvare - og skal man først bygge mer enn man trenger - så må det være for å skape industri og arbeidsplasser som klarer å foredle kraften slik at inntektene fra å selge foredlede varer blir høyere enn kun å selge råvaren. De kablene vi i dag sliter med pga. prissmitte fra EU - kan altså bli gull verdt gitt at man i Norge får kontroll på hvordan de skal disponeres. Hadde vi sagt nei til Acer og beholdt kablene så hadde vi sittet med alle gullkortene og det politiske Norge kunne definere hva man ville med kraften man produserte i landet - eksportere den som råvare eller holde den tilbake og bygge opp industri i Norge som foredlet den.  Nå gir krisen i EU Norge en ekstra mulighet til å tenke nytt - men i den settingen vi nå står i vil det kreve ekstrem politisk list for å klare å få til noe - men et 2 pris system baner veien for at man kan ta større politisk kontroll på markedet. Å stenge kablene helt er ikke nødvendigvis det klokeste........
Beklager, men du drømmer her. At Norge skal sitte som en slags energimogul i Europa som beriker seg på nærmest midt-østensk vis er totalt utelukket med både nåværende og kommende politikerkorps.
Det er et omtrent håpløst forhandlingsperspektiv, sett gjennom disse politikerenes briller. Europagjengen har det moralske balletaket.
Derfor er det beste å frata både kraftbransjen og politikerne leketøyet som gjør denne prisgaloppen på miljø/klima/whatever's alter mulig.
Billig vind/solstrøm kan dumpes til energiøyer i Nordsjøen som injiserer Hydrogen i gassrørene.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

For de av oss som drømmer kan en jo lese litt her :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/valla-refser-regjeringen/78123980

Jeg mener Norge har sterke kort på hånden, men å bruke dem krever også en sterk mann eller kvinne - spesielt i dagens situasjon.

Det er uten tvil vanskelig å ta opp kampen mot EU i dagens situasjon,men ennå vanskeligere kan det være å gi fra seg makt.
I dag er det jo slik at regjeringen gjennom ulike støttepakker fungerer som et slags opplyst enevelde hvis opppgave er å dele ut offentlige ytelser...Det gir definitivt følelse av makt - men det er også svært farlig dersom vi får det slik i landet at vi alle på en eller annen måte blir avhengig av statlige ytelser tilbake.......Det er jo derfor det ulmer blant folket om dagen.......

Electric cars in Norway

SitatDet er jo derfor det ulmer blant folket om dagen.......

He he  :+1:

Som i opprør, eller?

Jeg tror alle i Norge er inneforstått med situasjonen. Det er samme situasjon i både Sverige og Danmark. Verre i Ukraina ....

Jeg tror derimot Ola og Kari nå begynner å forstå at det navleloet vi sliter med - ikke er så viktig - totalt sett. Men men det er bare mine tanker...

BTW så på Erna nå rett før jul der hun oppsummerte og hun sa hun stort sett ville gjort det samme sim dagens regjering.... kansje noen små justeringer hit og dit... men i det store og hele likt med Jonas&co.

Vi som er en energi leverandør må redde Europa gjennom vinteren.

Men den to delingen med strøm markedet høres bra ut

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 25. des 2022, kl. 16:51

Jeg tror alle i Norge er inneforstått med situasjonen. Det er samme situasjon i både Sverige og Danmark. Verre i Ukraina ....

Jeg tror derimot Ola og Kari nå begynner å forstå at det navleloet vi sliter med - ikke er så viktig - totalt sett. Men men det er bare mine tanker...

Det finnes alltid et sted det er verre..uten at det bør være noen målestokk.

Radial

Sitat fra: Merce på søn 25. des 2022, kl. 18:07

Du er inne på noe, svært mange land har det betydelig værre enn Europa.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: Merce på søn 25. des 2022, kl. 18:07

Jo faktisk bør det være en målestokk i den forstand at man bør heve blikket litt og ikke sitte å plukke navlelo morgen, middag og kveld!

Electric cars in Norway

SitatJo faktisk bør det være en målestokk i den forstand at man bør heve blikket litt og ikke sitte å plukke navlelo morgen, middag og kveld!

Er det innafor på en høytidsdag som dette å si man er enig med siste taler?

geear

Sitat fra: Ingeniøren på ons 21. des 2022, kl. 08:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 21. des 2022, kl. 08:31
Dette blir for dumt  :-1:

Ligger på pluss så jeg kopierer ikke innhold. Men dette er ikke bra! Bransjen må skjerpe seg!

https://www.tu.no/artikler/monterte-gjor-det-selv-solceller-ingen-vil-ta-jobben-med-a-koble-dem-til-huset/524446

Ja slik har det blitt. Selv om du har kunnskap men ikke papir på det får du ikke lov og gjelder på mange felt. Du får vel knapt nok lov til å bytte en takstein selv lenger. Så bestiller du "proffe" og får besøk av en gjeng polakker som har gått på kurs uka før - virker det som, og selv om du synes de slurver fælt og du vet med deg selv at du må gå over alt i etterkant, er det bare å smile skjevt å betale for den "proffe" jobben. Blæææ!
Har ikke tilgang til artikkelen (på tross av at jeg er NITO-medlem 😬), så med fare for at overskriften er misledende så kan man spørre seg om han virkelig har den nødvendige kunnskapen når han har satt seg i den situasjonen - altså ikke gjort avtale med en installatør først, om gjennomføring, plusskundesøknad, papirer og materiell?

Og JA, jeg har DIY solcelleanlegg, så jeg vet hva det går i!

stefse

Det er vel ingen som stiller spørsmål ved lojaliteten til EU og de som har det værre. Men  det må være lov å spørre hvor mye det hjelper andre at vi setter igang med idiotiske priser på egenprodusert elkraft som et slags pussig og særdeles lite treffsikkert innenriks omfordelingstiltak og skatteprosjekt, med henvisning til Putin og Europa forøvrig.

Vi kan eksportere og hjelpe med andre ting enn akkurat det som gjør at vi klarer å holde landet oppunder nordpolen i gang på miljøvennlig vis.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på søn 25. des 2022, kl. 20:30
Det er vel ingen som stiller spørsmål ved lojaliteten til EU og de som har det værre. Men  det må være lov å spørre hvor mye det hjelper andre at vi setter igang med idiotiske priser på egenprodusert elkraft som et slags pussig og særdeles lite treffsikkert innenriks omfordelingstiltak og skatteprosjekt, med henvisning til Putin og Europa forøvrig.

Vi kan eksportere og hjelpe med andre ting enn akkurat det som gjør at vi klarer å holde landet oppunder nordpolen i gang på miljøvennlig vis.

Fikk inntrykk her av at noen synes det er særs viktig å ha det vondt når andre har det vondt helt uavhengig om det hjelper eller ei. Dersom vår politikk vil kunne gjøre det verre for resten av Europa - ja da kan jeg forstå, men dersom man kan innføre nasjonale grep som vil fordele kraftinntektene på en mer effektiv måte for hele landet som helhet enn disse  politiske strømstøtte pakkene - vel så synes jeg det er verdt å ta den diskusjonen.
Og et slikt forslag kan være grep som vil fjerne den sterke priskoblingen EU/Norge med en svakere kobling.
Mao. fordele inntektene mer direkte ved at kraftinntektene ikke i stort monn ble dratt inn til staten via offentlige kraftselskaper, men at alle fikk noe lavere kraftpriser mer i tråd med en normaltilstand SAMTIDIG som vi opprettholder eksport og import mulighet til EU som i dag - altså beholder alle kabler. Prismodellen vi benytter medfører at over 90% volumet vi selger, selges innenlands, mens resten selges til utlandet. MEN prisen er mer eller mindre lik fordi det er slik EU vil det skal virke. Rent teknisk trenger det ikke være slik - man kan lett endre hele prisberegningen slik at effekt som etterspørres fra EU ikke drar opp prisen for hele Sør Norge. De som vil tape på dette er kraftselskapene (les Staten) som da ikke kan dra like mye penger inn som før. Noen revolusjon mhp pris vil det ikke bli så fremt man ikke kobler ut kablene, men man tar vekk makt fra Staten og lar alle ta del i litt lavere priser. Mao. Staten kan ikke dra inn 80 milliarder og dele ut 50 tilbake, men her vil større andel av inntektene gå mer direkte tilbake til alle. Hytteiere, bedrifter - osv...Problemet med dagens ordning er jo at den kun gjelder et fåtall utvalgte - og man holder tilbake mer enn man får inn...og man bruker ikke alle pengene man sitter igjen på pluss siden til fordelingspolitikk...Man holder tilbake penger i den tro at dette vil stoppe renteoppgang osv...  Hadde man f.eks gitt alle pengene man får inn til noe, f.eks til et EU fond for ukraina eller noe - så kunne man jo faktisk lide litt ekstra i Norge vel vitende om at det faktisk er godt for noe..
MEN - det er jo ikke det man gjør. Isteden drar staten inn ekstra penger de aldri hadde forestilt seg - og deler ut en andel av dette tilbake...men på langt nær alt..og de styrer pengene politisk uten at de vet om dette er effektivt for landet som helhet.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 25. des 2022, kl. 15:46
For de av oss som drømmer kan en jo lese litt her :

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/valla-refser-regjeringen/78123980

Jeg mener Norge har sterke kort på hånden, men å bruke dem krever også en sterk mann eller kvinne - spesielt i dagens situasjon.

Det er uten tvil vanskelig å ta opp kampen mot EU i dagens situasjon,men ennå vanskeligere kan det være å gi fra seg makt.
I dag er det jo slik at regjeringen gjennom ulike støttepakker fungerer som et slags opplyst enevelde hvis opppgave er å dele ut offentlige ytelser...Det gir definitivt følelse av makt - men det er også svært farlig dersom vi får det slik i landet at vi alle på en eller annen måte blir avhengig av statlige ytelser tilbake.......Det er jo derfor det ulmer blant folket om dagen.......
Er det sånn at du bare har lurt oss hELgenen

«Valla har selv vært overrasket over hvorfor regjeringen har vært «så kategoriske» på at det ikke går an å gjøre noe med strømprisene, forklarer hun.
- Avvisningen av et mulig toprissystem mener jeg har vært dumt. Norsk kraft produsert i Norge må selges på norske vilkår og prisen kan ikke bestemmes av den dyreste kraften i Europa.»

Dette er jo så likt det du sier at Valla=hELgenen

Siden regjeringspartiene nå er på knapt 20% oppslutning så må de faktisk gjøre noe. Sp under sperregrense og Ap knapt større enn FrP kan ikke være å leve med for noen av dem.

Det du skrev om toprissystem med avgifter på eksport, er jo en model som passer dagens regjering

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA