Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tir 13. des 2022, kl. 09:48

Dette høres neste ikke ut til å være sant med mindre du har sløst noe voldsomt i 2022 og 2021... Selv, som kjerrigknark  :), så sparer jeg hele tiden men jeg skal og leve og skrur ikke av varmekabler - det kan bli veldig dyrt med de temperaturer vi har om dagen. Derfor har jeg ikke spart så mye i år i forhold til tidligere år...
Med 22' kWh må du ha et bra hus og litt synd å gjøre dette til to rom plus kjøkken for å komme ned på 9.5' kWh !
Nei, ganske normalt bruk egentlig. Vi bruker fremdeles tre soverom, bad,  toalett, kjøkken, stue, vaskerom osv. Men trenger jo bare varme i oppholdsrommene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det er interessant å se at selv med problemer med kjernekraften, så klarer Sverige stort sett å dekke eget behov. Finland derimot har stort kraftunderskudd nå på vinteren, og det dekkes nå hovedsakelig fra Norge via Sverige. 2/3 av norsk eksport ender opp i Finland akkurat nå. Det er mye av grunnen til høye kraftpriser i nord . https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Håkon77

Da ble jeg tipset om ett strømsparetiltak som jeg syntes var interessant. Dieselvarmer til huset.. Det blir billigere enn strøm, men da blir allt snudd på hodet. Vi skal kjøre elbil for å redde miljøet frem til man har fått avlet frem nok hester til alle, men vi skal brenne farget diesel for å slippe å bruke jakke inne. Jaggu går verden fremover. Airrex it is then.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

filtvet

Du må velge mellom å gå konkurs, fryse i hjel eller redde miljøet....

Men ta det med ro, i sverige kjører Postnord med Renault el-varebiler med dieselvarmere.....

DagfinnN

Sitat fra: Håkon77 på ons 14. des 2022, kl. 09:56
Da ble jeg tipset om ett strømsparetiltak som jeg syntes var interessant. Dieselvarmer til huset.. Det blir billigere enn strøm, men da blir allt snudd på hodet. Vi skal kjøre elbil for å redde miljøet frem til man har fått avlet frem nok hester til alle, men vi skal brenne farget diesel for å slippe å bruke jakke inne. Jaggu går verden fremover. Airrex it is then.
Skal man først brenne fossil energi er det mye smartere å bruke den til varme. Da får 100% effekt. Bruker du diesel i bil om vinteren får du kanskje under 25% effekt. 75% av energien i en bil er spillvarme til omgivelsene (og litt til kupe når det er kaldt).
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DagfinnN på ons 14. des 2022, kl. 10:14
Skal man først brenne fossil energi er det mye smartere å bruke den til varme. Da får 100% effekt. Bruker du diesel i bil om vinteren får du kanskje under 25% effekt. 75% av energien i en bil er spillvarme til omgivelsene (og litt til kupe når det er kaldt).

Det en må gjøre er jo å la diesel-aggregatet stå inni stua (med litt lydisolasjon), og så lage eksosanlegg som går 3 runder rundt veggene i stua, før det ender ut i en veggluke.....da får du omgjort de resterende prosentene til varme i stua...

I hjem får en jo strømstøtte, så regnestykket er vel ikke enormt lønnsomt, men på hytta så er prisen i dag 7,48. Da er det jo en fantastisk nyhet at regjeringen reduserer elavgift med 6,25 øre tre måneder....WOW! Blir forbanna når jeg hører sånt....betyr jo ingen ting! Er jo mindre enn 0,87% på strømregningen.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LloB69/redusert-elavgift-i-starten-av-2023?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Har flere venner som monterer det på hytter nå, indirekte fyrte varmere. er så dumt at jeg sliter med å starte på det engang at det skal være løsningen for å kunne bruke hytta.

men slapp av, regjeringen vår følger nøye med.

jeg har gått fra 0 vedfyring, til å bruke nå 4-5000 liter i året. er iaf fornybar ressurs.

Odinpodin

Er glad vi tok valget med å installere større solcelle(230v) med ett lite backupaggregat versus nesten 300k for innstallasjon av strøm... Dieselvarmer hadde vært kjekt det fremfor å vente noen timer til det blir varmt...men det sitter langt inne altså kanner, lukten og eksosen... Nei fryser heller litt altså ;)

filtvet

Blir ikke noen eksos eller lukt av et bra system feks dette:

https://www.servitek.no/products/4-kw-ring-hytta-varm-full-pakke

Kan også "ringe" hytta varm. Genialt spør du meg.

Kjørte forresten noen småturer med teslaen siste dager. Snittforbruk: 400w!

Så skal en lade offentlig i Oslo koster det minst 25,- pr mil nå.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på ons 14. des 2022, kl. 10:56

Har flere venner som monterer det på hytter nå, indirekte fyrte varmere. er så dumt at jeg sliter med å starte på det engang at det skal være løsningen for å kunne bruke hytta.

Har ikke folk vedovn på hytta lengre? Vi varmer den opp med litt parafin før vi kommer opp (fjernstyrt ovn) men når vi er der er det utelukkende ved som brukes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Odinpodin på ons 14. des 2022, kl. 11:03
Er glad vi tok valget med å installere større solcelle(230v) med ett lite backupaggregat versus nesten 300k for innstallasjon av strøm... Dieselvarmer hadde vært kjekt det fremfor å vente noen timer til det blir varmt...men det sitter langt inne altså kanner, lukten og eksosen... Nei fryser heller litt altså ;)

Wallas 40CC er gull verdt. Den kan fjernstartes, og fyres med parafin, bioparafin, diesel, Jet A1 osv. Jeg bruker Jet A1 på min da jeg har en kilde som skaffer meg det for 6-7 kr. per liter. Bruker kanskje 100 liter i året på forvarming av hytta. Ingen lukt, 200L tank under hytta som fylles fra 25L kanner med hevert en gang i året.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Ser at skitrekk og bruker diesel for å lage strøm.
Mest udugelige hyklerske regjering vi har hatt. Miljø og klima er ikke så viktig når bedrifter og "rike" hytteeiere kan tas:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oO9Oo/fra-stroem-til-diesel-riv-ruskende-galt
Tesla Model Y                         2021-

THE

Er det bare jeg som blir uvel, kvalm og fysisk dårlig når jeg hører/leser hva Vestre og Aasland lirer ut av seg om strømpriser, kutt i elavgift, fastpriskontraktene til næringslivet m.m.? Jeg vet det er lite populært med personangrep, men at et politisk parti klarer å sette slike idiotiske drittsekker uten kontakt med virkeligheten i sentrale posisjoner er mer enn jeg klarer å forstå. Støre skal jeg ikke si så mye om, men jeg har svært lave forventninger til hva som kommer fra den kanten framover også.

Så da har jeg fått ut litt frustrasjon i natt også.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Synes det er skammelig at de er så uærlige.

F.eks fastpris, hvor man må kjøpe ett fast forbruk gjennom året. Så i praksis betaler man mye mere enn den såkalte fastprisen.

Eller strømstøtten, som treffer veldig variabelt.

Enten så er de så dumme at de ikke forstår hvordan ting henger sammen, eller så lyver de for å score billige politiske poeng. Ingen av delene er veldig flatterende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Regeringen har for dårlig mannskap rett og slett. De er så opptatt av ideologi at de glemmer å realitetsorientere seg når de kommer med forslag til endringer på avgifter,lover eller skatter. Det er jo derfor de får så ekstremt dårlige målinger om dagen. Og det er også lite demokratisk å endre noe uten å ha en offentlig debatt.

I mitt hode har vi en regjering som oppfører seg litt som Ebenezer Scrooge der eneste mål i livet er å karre til seg så mye som mulig og dele minst mulig ut tilbake og på den måten tilegne seg mer makt.  Man kan gjerne være ideologisk uenig og fortsatt ha respekt for sin meningsmotstander - men dette forsvinner fort når man ser at fakta avvises basert på ideologisk overbevisning og at man går bak ryggen på landets innbyggere og kommer med endringer som ikke har vært ute i den offentlige debatten som f.eks dette høyprisbidraget på kraft og tilbakevirkende skatteregler.  Da beveger man seg nærmere land man ikke liker å sammenligne seg med - og man undergraver demokratiet. Enhver regjering som gjør slike grep må forvente å bli straffet på meningsmålinger. Jeg ser stadig flere likheter mellom hvordan f.eks Tyrkia styres og Norge styres om dagen - og jeg liker det dårlig.

Så kan man ha ulike meninger om hvilke grep man bør gjøre i et samfunn.
Dagens regjering vil f.eks gjøre det billigere å bruke fossile kjøretøy igjen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mo5rn5/fjerner-drivstoffavgift-fra-1-januar-2023

De innførte en vektavgift på elbiler og nå altså en rabatt på drivstoff for fossile biler.
Videre evner de ikke å løfte debatten på strømpriser og hva man kan gjøre fordi man mangler statsråder som forstår seg på kraftmarkedet.  Mao kompetansen er fullstendig fraværende hvilket jeg har selv har erfart etter å ha hørt på hva statsrådene har diskutert med bransjen i møter på Stortinget.  Det er forsåvidt ingen krise, men når man begynner å avvise fakta og møte det med ideologisk overbevisning ala Trumps virkelighetsforståelse så gjør det rett og slett så vondt i kroppen at man blir litt bekymret for fremtiden.

I en urolig tid rundt oss burde regjeringen jobbe for stabilitet og IKKE forsøke å gjennomføre store grep i skatte eller avgiftspolitikken. Spesielt ikke dersom man ikke har skaffet seg kompetansen i laget for å kunne gjennomføre slike grep. I nesten all kommunikasjon man får fra regjeringen tegnes det et slags fiendebilde av et utvalg av egne innbyggere. F.eks skal rikingene tas - er det da underlig at noen av de rømmer landet? Man kan like eller ikke like det - men man må uansett forholde seg til virkeligheten! Og akkurat nå er virkeligheten at man bygger opp økt polarisering på ulike områder i samfunnet mens verden rundt raser. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA