Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Maxwell_400 på ons 07. des 2022, kl. 09:20
Sitat fra: elektrolux på ons 07. des 2022, kl. 09:07
De flikker stadig på appen sin og i går dukket ny funksjonalitet opp der strømprisen indikeres med dagens snitt som referanse. Dermed blir det enda enklere å stille inn husbatteriet mellom lading-neutral-utlading over døgnets timer.

Veldig bra opplegg du har fått til, du bør jo markedsføre det mot hytte/fritidsbolig eiere som ikke har strømstøtte.

Takk. Det er bare å spre ordet. Det eneste aberet er manglende fjernstyring av hybridinverteren. Skal være mulig via en app, men har ikke fått den til å fungere.

Dermed blir det daglige manuelle innstillinger av dette.

6 des ble egen snittpris forøvrig 354,1øre mot døgnsnittprisen på 434,5 øre. Siden strømstøtten hele tiden ligger i bunn er dette 80 øre/kWt x 57 kWt jeg sparer. Altså 46 kr spart i forhold til snittprisen. Med (foreløpig) strømstøttesats kommer 6 des på kr 46 mot 203 kr uten strømstøtten. ( Pluss nettleien)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

En annen kjekk oversikt i gratis appen til Gudbrandsdalen energi er oversikten som viser at vi hittil i desember har egen kostnad på strømmen på rundt 200 kr etter strømstøtten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Hva snittet for måneden blir vet jo ingen med sikkerhet.
Jeg har også et opplegg for å prognosere et månedssnitt og følgelig strømstøtte, men den er ikke så naiv at man bare tar dagens gjeldende snitt i måneden og så antar en strømstøtte basert på den. Videre er nettleien noe man også må hensynta for å få korrekt cash flow. Så lenge strømstøtten antas å være større enn nettleien er det jo greit nok, men ble jo ikke akkurat noe å juble for i November. Desember har jo forløpig levert høyt, men det er jo en uke på slutten der med høyttid hvor lasten skal ned - blåser det mye der samtidig så kan det jo dra snittet ned en del for måneden. Men en høy pris på starten av desember kan nok gjøre det enklere å ta ut på rette timer mot slutten av måneden......Mulig alle nerder kan få ekstra julegratiale av staten i år om en timer uttaket rett........

ToWalkOrDrive

Snittprisen så langt i NO2 i desember har vært 3,90 per kWh. Det er meldt steinkaldt de neste 8 dagene yr kan vise og, med relativt lite vind.

Hvis jeg tror at strømmen ikke stiger mer denne måneden, og temperaturen holder seg, og jeg IKKE bruker hytta, så vil den bruke ca 1350 kWh x 3,90 = 5265 kroner....+ nettleie. = 6365,-.....kun for å holde hytten 5 grader varm......

God fåkkings jul lissom.....
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Au da  :-1: Acer avklart nå... kopi fra nrk

https://www.nrk.no/nyheter/nei-til-eu-tapte-acer-saken-i-lagmannsretten-1.16210966

EUS ENERGIBYRÅ ACER
7. desember 2022 kl. 12:01 Nei til EU tapte Acer-saken i lagmannsretten Borgarting lagmannsrett har avsagt dom i ankesaken mellom Nei til EU og staten.
Anken fra Nei til EU ble forkastet, opplyser lagmannsretten onsdag.

Nei til EU mener Stortinget brøt Grunnloven da det i 2018 ble besluttet at Norge skulle innlemmes i Acer, som er EUs energibyrå.

Derfor stevnet organisasjonen staten i 2018. Staten vant fram både i tingretten og lagmannsretten når det gjaldt spørsmålet om at saken ikke kunne fremmes for domstolene.

I mars 2021 fikk imidlertid Nei til EU medhold fra Høyesterett i at saken kunne fremmes.

Den kom derfor opp for Oslo tingrett i november i fjor. Tingretten konkluderte med at Grunnloven ikke ble brutt da Stortinget vedtok tilslutning gjennom EUs tredje energipakke. Nei til EU anket dommen, men har nå fått anken forkastet av lagmannsretten.

Egil S

Ja det er vanlige folks tur (til å flås).

Det er temmelig drøy pris på strøm om dagen.
Jeg så i min app at jeg de 6 første dagene i desember har brukt strøm for 1500kr, før strømstøtte. Forbruket er bare 397kw, 58kw billading. Dagsforbruk på 56kw.
Fortsetter dette i samme leia så ender desember regningen på 7500kr før strømstøtte, og sikkert 2500kr i fjernvarme i tillegg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Klykken

Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 07:46
Sitat fra: Klykken på tir 06. des 2022, kl. 13:46
Haha, tibber as. De estimerer at jeg vil forbruke strøm til den nette sum av 7000kr frem til 20. desember. Hele novemberen brukte jeg strøm for 1500kr. I strømområde midt (NO3).

Noen burde kanskje vurdere å kreve rente på pengene en låner ut?

Hvilken pris tar Tibber utgangspunkt i når de sender ut regningen - noen som vet?
Er det f.eks en pris de tipper på selv - eller er den fundamentert i noe?
De regner ca 3kr/kwt. Men Tibber aner jo ikke om jeg skal bort i jula og stenger ned kåken med bare frostvakt f.eks. Jævla irriterende å være bank for Tibber, så valgte å forlate de i går. Gikk for motkraft.

Antar Tibber Pulse fortsatt kan ses via tibber-appen selv om man ikke er strømkunde?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på ons 07. des 2022, kl. 12:30
Ja det er vanlige folks tur (til å flås).

Det er temmelig drøy pris på strøm om dagen.
Jeg så i min app at jeg de 6 første dagene i desember har brukt strøm for 1500kr, før strømstøtte. Forbruket er bare 397kw, 58kw billading. Dagsforbruk på 56kw.
Fortsetter dette i samme leia så ender desember regningen på 7500kr før strømstøtte, og sikkert 2500kr i fjernvarme i tillegg.

De siste dagene i November var vel strengt tatt ennå dyrere da strømstøtten var minimal - så den delen som du dekket selv var svindyr disse dagene.

Mhp ACER så var det vel forventet - alt annet ville jo være en fallitt erklæring til hele demokratiet,storting og jurister i dette landet.  Det som ble vedtatt mhp Acer var nok godt utredet mhp det juridiske. Hadde de brukt like lang tid på å utrede konsekvensene av saken i seg selv - vel så hadde de kanskje ikke vedtatt tilslutning til EU sin energipakke overhodet.  Det er manglende forståelse av markedsmekanismen for prissetting av kraft som er det store problemet for våre politikere. De burde reist en tur opp til Nordpool - signert en taushetsavtale og så fått sett de akkumulerte budkurvene pr. prisområde med forklaring - så hadde de kunne gått ut derfra litt klokere.  Vi som kjenner de innerste algoritmene vet hvor sykt dette kan være i perioder. Men det er vel som alt annet der markedet styrer - det fungerer perfekt så lenge det er godt utvalg på tilbud og etterspørsel - men det rakner fullstendig når man beveger seg mot yttergrensene.  Alle er skremt over prisene - men ingen diskuterer volatiliteten vi også opplever. Så fort prisen nærmer seg 0 så er alle fornøyde, men så fort prisen nærmer seg 10 kroner/kwh er det store overskrifter. Men ingen diskuterer hvor fornuftig det er for et samfunn at man har et system som kan vandre mellom slike ytterpunkter på kort tid når den fundamentale energibalansen kanskje har endret seg lite.....Det er jo dette som skaper uro, uforutsigbarhet og alt annet man som menneske ikke liker å forholde seg til

hELgenen

Sitat fra: Klykken på ons 07. des 2022, kl. 12:38
Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 07:46
Sitat fra: Klykken på tir 06. des 2022, kl. 13:46
Haha, tibber as. De estimerer at jeg vil forbruke strøm til den nette sum av 7000kr frem til 20. desember. Hele novemberen brukte jeg strøm for 1500kr. I strømområde midt (NO3).

Noen burde kanskje vurdere å kreve rente på pengene en låner ut?

Hvilken pris tar Tibber utgangspunkt i når de sender ut regningen - noen som vet?
Er det f.eks en pris de tipper på selv - eller er den fundamentert i noe?
De regner ca 3kr/kwt. Men Tibber aner jo ikke om jeg skal bort i jula og stenger ned kåken med bare frostvakt f.eks. Jævla irriterende å være bank for Tibber, så valgte å forlate de i går. Gikk for motkraft.

Antar Tibber Pulse fortsatt kan ses via tibber-appen selv om man ikke er strømkunde?

Ja - Tibber pulse fungerer fortsatt, så den kan du fortsatt bruke.

Ellers finnes det jo andre alternativer til Tibber der ute også..
Jeg kan anbefale en liten dings som du får kjøpt på amsleser.no - da får du en egen web side du kan følge med på forbruket ditt osv...
Liker å støtte andre nerder så for de som føler seg truffet er det bare å bestille.......

ToWalkOrDrive

JAVEL, VESTRE! VI VENTER PÅ FASTPRISENE DU LOVTE!
1 KRONE!

arthur

Blir spennende å se hva slag grep han da skal ta, for at selskapene i dag vil tilby en avtale om fastpris på under en krone er som å tro på julenissen. Joda, klar over at det snart er jul og at det børtes støv av den gamle julenissedrakten, men.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 07. des 2022, kl. 13:53
Blir spennende å se hva slag grep han da skal ta, for at selskapene i dag vil tilby en avtale om fastpris på under en krone er som å tro på julenissen. Joda, klar over at det snart er jul og at det børtes støv av den gamle julenissedrakten, men.....

Ja, Vestre er like virkelighetsfjern som han var da han sa en krone. Ja, han har fjernet skattefellen, men han tilfører ikke en krone i støtte til verken kraftselskapene eller strømselskapene som kunne blitt brukt til å subsidiere strømmen.

Så når ekspertene sa han bare kunne drømme om 1 krone i fastpris uten støtte så får de nok rett i det.

Så med mindre Vestre instruerer en fastpris de offentlig eide kraftverkene MÅ selge strømmen for så vil de bare selge til markedspris, og da blir det dyrt.

hELgenen

Regjeringen klarer nok å presse et og annet offentlig eid kraftselskap til å selge noe volum til et og annet strømselskap som så skal tilby noe videre.
Det har har de gjort før mhp ulike beslutninger - så det kommer nok noe slik at statsråden ikke blir helt avkledd.

Jeg har forresten blitt helt lamslått over hvordan dagens regjering styrer og ikke styrer for å si det på den måten.
Trygg styring kaller de dette - men det vedtas jo ulike beslutninger som definitivt tilsier alt annet enn trygg styring.  Senest har vi denne slankingen av FHI - ikke har det noe med strømprisene å gjøre - men en mer forsiktig tilnærming ville jo være å skru stikken sakte men sikkert til , i håp om at alt gradvis skal forbli normalt...isteden trykker man også her på panikk knappen og stopper alt i en jafs...Samme med skatte-endringer - man dytter på med voldsomme endringer man tidligere aldri har sett...alt dette under en ekstrem urolig tid for verden. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på ons 07. des 2022, kl. 14:54

Regjeringen klarer nok å presse et og annet offentlig eid kraftselskap til å selge noe volum til et og annet strømselskap som så skal tilby noe videre.
Det har har de gjort før mhp ulike beslutninger - så det kommer nok noe slik at statsråden ikke blir helt avkledd.

Jeg har forresten blitt helt lamslått over hvordan dagens regjering styrer og ikke styrer for å si det på den måten.
Trygg styring kaller de dette - men det vedtas jo ulike beslutninger som definitivt tilsier alt annet enn trygg styring.  Senest har vi denne slankingen av FHI - ikke har det noe med strømprisene å gjøre - men en mer forsiktig tilnærming ville jo være å skru stikken sakte men sikkert til , i håp om at alt gradvis skal forbli normalt...isteden trykker man også her på panikk knappen og stopper alt i en jafs...Samme med skatte-endringer - man dytter på med voldsomme endringer man tidligere aldri har sett...alt dette under en ekstrem urolig tid for verden.

Ja, den FHI-saken er veldig stygg. Gir sluttpakker til alle - da vil jo de aller beste hjernene hoppe over til private bedrifter, mens de uten like fin CV blir sittende igjen, hvis de ikke er blant de 100 som blir sparket. Og alt dette i en tid hvor pandemier og sykdom øker, og befolkningen blir eldre. De klarer ikke stoppe inflasjons-spøkelset med å sparke offentlig ansatte....siden det er importert inflasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på ons 07. des 2022, kl. 12:38
Du får melde fra hvordan det går! Jeg vil tro den ikke gjør det når koblingen til adressen opphører.

Gudbrandsdal Energi låner ut gratis pulsmåler til sine kunder btw, i deres app fungerer ikke Tibber sin.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA