Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

#5190
Sitat fra: Egil S på fredag 02. desember 2022, klokken 17:33
Sitat fra: arthur på fredag 02. desember 2022, klokken 16:33
Har i tidligere innlegg notert meg at en del synes det er urettferdig med spotpris som beregnes time foir time siden man er avhengig av å bruke mye strøm når denne er dyrest. Ser problemet, men kanskje også løsningen (hvis det er av interesse da!).

Sunndal Energi avtale om spotpris månedlig gjennomsnitt og med et påslag på 6,5 øre/kWh (inkl. mva og elsertifikat). Det er ingen månedsgebyr eller bindingstid, og du betaler etterskuddsvis for den strømmen du har brukt. 

Men det er sikkert noe feil med dette også vil jeg tro! 8)
Er det ikke det alle har da???

Nei.

Selv velger jeg å IKKE ha snittpris da jeg, som deg og mange andre (?), klarer å få mitt forbryuksmønster til å være gunstigere enn å ha snittpris. ANdre her har klaget over at det ikke er så lett når man er i jobb, har barn osv osv Og mht lading av elbil så kommer det jo også an på hvor mye av forbruket som går til lading av elbil. For min del er det ikke mer enn rundt 10%.

Etter hva jeg kan se så har (også) Lyse time for time?

https://www.lyse.no/strom/strompriser?postnummer=4017
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: arthur på lørdag 03. desember 2022, klokken 08:48
Sitat fra: Egil S på fredag 02. desember 2022, klokken 17:33
Sitat fra: arthur på fredag 02. desember 2022, klokken 16:33
Har i tidligere innlegg notert meg at en del synes det er urettferdig med spotpris som beregnes time foir time siden man er avhengig av å bruke mye strøm når denne er dyrest. Ser problemet, men kanskje også løsningen (hvis det er av interesse da!).

Sunndal Energi avtale om spotpris månedlig gjennomsnitt og med et påslag på 6,5 øre/kWh (inkl. mva og elsertifikat). Det er ingen månedsgebyr eller bindingstid, og du betaler etterskuddsvis for den strømmen du har brukt. 

Men det er sikkert noe feil med dette også vil jeg tro! 8)
Er det ikke det alle har da???

Nei.

Selv velger jeg å IKKE ha snittpris da jeg, som deg og mange andre (?), klarer å få mitt forbryuksmønster til å være gunstigere enn å ha snittpris. ANdre her har klaget over at det ikke er så lett når man er i jobb, har barn osv osv Og mht lading av elbil så kommer det jo også an på hvor mye av forbruket som går til lading av elbil. For min del er det ikke mer enn rundt 10%.

Etter hva jeg kan se så har (også) Lyse time for time?

https://www.lyse.no/strom/strompriser?postnummer=4017

Denne avtalen fra Sunndal Energi tror jeg vil være et fornuftig valg for veldig mange.
Nå har jeg fastprisavtale som varer lenge enda (Takk til deg Arthur for å "mase" :) om fastprisavtaler for et års tid siden når det ennå var gode fastpristilbud),  men hvis jeg ikke hadde fastpris så ville denne spot avtalen vært midt i blinken for meg.

Jeg har nå klart å redusere til ca 8000 kWh pr år inklusiv elbil lading, og for meg ville kostnaden da blitt spotpris pluss 43 kr/mnd som jeg synes er OK.

Jeg har nemlig funnet ut at en kjempestor fordel med min fastprisavtale er at jeg slipper å tenke på strømpriser hver jævla time gjennom dagen, men kan i stedet konsentrere meg om generell energisparing og å holde forbruket under terskelverdi på nettleia.
Denne spotpris avtalen gir jo de samme fordelene i så henseende.

Kort sagt: for de som ikke er strømnerder og ikke har veldig høyt forbruk så mener jeg dette er en bra og "stressreduserende" :) avtale.

Men har Sunndal Energi gjennomfakturering av nettleia? Ser ikke noe om det på nettsidene deres, og etter at jeg gikk fra Tibber til PolarKraft så ser jeg at dette også er noe jeg setter stor pris på. Som sagt - ikke alle er stømnerder...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

SitatSom sagt - ikke alle er stømnerder...


Er du sikker på det?  :D

Det virker jo som hele Norge er opptatt av dette...

Electric cars in Norway

Dette er urimelig av strømselskapet. Den mannen har helt rett! Det er lureri!

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/12/01/jan-arve-frykter-han-har-betalt-17800-kroner-for-mye-i-strom-lureri/

Kopi av 1.12 nyhet:

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm: – Lureri
Flere kunder klager på misvisende informasjon fra Fjordkraft angående variable prisavtaler. Jan Arve Sveen mener de opptrer uærlig.

01/12/2022 06:00
– Jeg vil kalle dette lureri. Enten var selgeren dårlig informert om hvilken avtale hun solgte, eller så har hun rett og slett løyet til meg for å få gjennomført et salg. Det er uærlig, synes jeg.

Det sier strømkunde Jan Arve Sveen til Dagsavisen. Han forteller om en telefon han fikk fra strømselskapet Fjordkraft i august i fjor. De ønsket å tilby ham en garantistrømavtale, istedenfor en spotprisavtale, som han hadde på det tidspunktet

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. desember 2022, klokken 10:44
SitatSom sagt - ikke alle er stømnerder...


Er du sikker på det?  :D

Det virker jo som hele Norge er opptatt av dette...
Selvfølgelig er ikke alle strømnerder. Det har ikke flertallet hverken overskudd eller interesse for.

Det er også i denne tråden bare en andel som virkelig går inn og lager exel ark og bregner ting i detalj.
Et flertall prøver nok å gjøre det fornuftige ut fra sine forutsetninger, men å kalle det nerding blir feil.

Mange jeg snakker med er ikke spesielt interessert i det hele tatt. Et typisk utsagn er « ja strømmen er blitt dyrere, men det er ikke så viktig for meg fordi xxxxx». Her kan xxxxx være ny leilighet med ekstremt lavt strømforbruk, eller alle mulige andre forklaringer.

ViktorS

En stor utfordring med strømprisen, bortsett fra selve prisen, er jo at veldig mange sliter med å skjønne spotpris, timespot, nettleie, effektledd osv... Pratet med flere oppegående folk, som ikke har forstått at de betaler for strømmen den timen de bruker den, ihht timespotavtaler. De har også vært usikre på natt/dag-pris, og effektleddet. Viser seg jo også at mange ikke forstår helt hvilke prisavtaler de inngår heller...

Burde kanskje man sett på enklere prismodeller, slik at kunder på en enkel måte kan vite hva de betaler, og forbruker av varen, uten å måtte bli "strømnerd"!? Det er jo ganske mange som ikke evner til p sette seg ned å forstå dette skikkelig. Til og med jeg, som følger med, må jo faktisk bryne de små grå for å planlegge strømforbruk, huske å skru av ovner, passe på at barn ikke tømmer varmtvannstank når det er som dyrest. Regne på om det lønner seg å fyre med bjørkeveden jeg har stående osv... Osv...

Ikke enkelt å forholde seg til dette her gitt.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Syklist

Helt enig. Det er vel ingen andre steder enn i Norge hvor det er spotpriser til sluttforbruker og et slikt virvar av aktører og mellomledd med nettleie og forskjellige prismodeller.

Et enkelt og forutsigbart system, med lavere pris om natten er tingen. 

En kan gjerne ha et spotprissystem for industri og utveksling mellom land/regioner. Men gi småbedrifter og husstander forutsigbare forhold.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Har full forståelse for at folk flest er noe forvirret mht hvordan regningen de betaler hver måned er bygget opp, men at folk ikke kan forstå at de betaler for strømmen når de faktisk bruker den og til den prisen som gjelder da sier litt om folks ........? 8)

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Har full forståelse for at folk flest er noe forvirret mht hvordan regningen de betaler hver måned er bygget opp, men at folk ikke kan forstå at de selv ikke kan karakterisere andre sier litt om folks ........?

jkirkebo

Sitat fra: Syklist på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:43
Helt enig. Det er vel ingen andre steder enn i Norge hvor det er spotpriser til sluttforbruker og et slikt virvar av aktører og mellomledd med nettleie og forskjellige prismodeller.

Et enkelt og forutsigbart system, med lavere pris om natten er tingen. 

En kan gjerne ha et spotprissystem for industri og utveksling mellom land/regioner. Men gi småbedrifter og husstander forutsigbare forhold.

Man må gjerne tilby noe slikt, så lenge det ikke blir pålagt. Slike løsninger har en sterk tendens til å bli dyrere enn spotpris over tid, så vi som vil beholde timesbasert spotpris bør absolutt få lov til det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ViktorS

Sitat fra: arthur på lørdag 03. desember 2022, klokken 16:33
Har full forståelse for at folk flest er noe forvirret mht hvordan regningen de betaler hver måned er bygget opp, men at folk ikke kan forstå at de betaler for strømmen når de faktisk bruker den og til den prisen som gjelder da sier litt om folks ........? 8)

Virkelig? Du vet at "folk" består av alle slags folk. ungdommer, voksne, pensjonister, syke, enslige, folk med reduserte kognitive evner mm. Ingen grunn å være nedlatende, det kan vi holde oss for gode til eller hva? =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

elektrolux

Sitat fra: ViktorS på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Sitat fra: arthur på lørdag 03. desember 2022, klokken 16:33
Har full forståelse for at folk flest er noe forvirret mht hvordan regningen de betaler hver måned er bygget opp, men at folk ikke kan forstå at de betaler for strømmen når de faktisk bruker den og til den prisen som gjelder da sier litt om folks ........? 8)

Virkelig? Du vet at "folk" består av alle slags folk. ungdommer, voksne, pensjonister, syke, enslige, folk med reduserte kognitive evner mm. Ingen grunn å være nedlatende, det kan vi holde oss for gode til eller hva? =)

Det var da voldsomt til slakt.

Selv jeg som daglig legger inn hver eneste times forbruk og timens priser oppdager "egenskaper" med faktureringen og strømstøtten. Samtidig ser en både journalister og innlegg fra folk som tyder på at de fremdeles tror staten dekker 90% av strømprisen over 70 øre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#5202

Sitat

Det var da voldsomt til slakt.


Var nok bare overtrykket som måtte ut  :D søndagshumor

RJK

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:46
Sitat fra: ViktorS på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Sitat fra: arthur på lørdag 03. desember 2022, klokken 16:33
Har full forståelse for at folk flest er noe forvirret mht hvordan regningen de betaler hver måned er bygget opp, men at folk ikke kan forstå at de betaler for strømmen når de faktisk bruker den og til den prisen som gjelder da sier litt om folks ........? 8)

Virkelig? Du vet at "folk" består av alle slags folk. ungdommer, voksne, pensjonister, syke, enslige, folk med reduserte kognitive evner mm. Ingen grunn å være nedlatende, det kan vi holde oss for gode til eller hva? =)

Det var da voldsomt til slakt.

Selv jeg som daglig legger inn hver eneste times forbruk og timens priser oppdager "egenskaper" med faktureringen og strømstøtten. Samtidig ser en både journalister og innlegg fra folk som tyder på at de fremdeles tror staten dekker 90% av strømprisen over 70 øre.
Det er vel vanskelig å unngå å definere deg som en strøm-nerd, så kan ikke si du er en representant for det store flertallet. Jeg tviler faktisk sterkt på at du egentlig blir overrasket over å bli påtalt med en slik æresbenevnelse.

Selv sjekker jeg gjerne dagens pris, samt måneds-snitt for å se om jeg bør vente med strømforbruket mitt, og da er det stort sett vasking av klær eller kjøring av oppvaskmaskin, og eventuelt når jeg lager mat som krever komfyrbruk, da lading går på fellesanlegg.

Jeg kan stort sett bare påvirke ut fra en antagelse om hva strømprisene blir ut fra værmelding, men ellers blir det fra dag til dag basert på de mildt sagt ulogiske hoppene i strømpris som vi ser i dag.

Selv er jeg kanskje mer opptatt av dette enn folk flest, men jeg gidder ikke sette altså ikke å sette opp noe regneark med strømpriser. Laster de heller ikke ned fra leverandør. Og jeg tviler på at folk flest gjør mer enn meg. Tvert om, jeg tror de fleste ikke sjekker strømprisen så ofte som jeg gjør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Strøm har blitt svært komplisert å forholde seg til. Min påstand er en del kjøper ved pga. det er enklere å forholde seg til kostnaden. En kjøper ved for en bestemt pris når den blir levert. Kan enkelt se hvor mye ved som er igjen.
Enkelt å forholde seg til.

Ved bruk av varmepumpe, med fratrekk av strømstøtte skal strømmen være dyr, eller veden rimelig skal det egentlig lønne seg. Men, dette er ikke så enkelt å regne ut.

For strøm er det mye mer "magisk". Det er mange faktorer en skal ha oversikt over, og strømstøtten har noen egenskaper som kan overraske.

Jeg måtte selv forklare selger som ønsket å selge prisfrys avtale for en 2 måneders periode at dette neppe ville være lønnsomt for meg, bare dem som selger avtalen. Virket som selger ikke var klar over egenskapene til strømstøtten.

Ref. oppslag i media har selskapene uheldigvis solgt disse avtalene blitt til mange. Som ble overrasket at det var kostbare avtaler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA