Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#5145
Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 18:38
Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

1962 kWh så langt i mnd og det er alt for mye :-1: skjerpings meg assa...


Geear... du trenger seriøst strømveilednings hjelp  ;).  Neida bare tulla...

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 30. november 2022, klokken 16:36
Dagens priser viser nå at modellen og algoritmen  for prissetting ikke funker.

Norge er nå 100% selvforsynt med strøm, men 100% av Norge følger prisene på kontinentet, 600+ øre, selv om vi har en kostpris på ca 10-15 øre. 60x påslag altså.
Det er sikkert kun fordi det er for lite vind

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. november 2022, klokken 19:36
Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 18:38
Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

1962 kWh så langt i mnd og det er alt for mye :-1: skjerpings meg assa...

Ender nok på 1700kwt i november jeg.
Med ca14500kwt nå, ser ut som 2022 blir å ende rundt 17.500kwt (ca1650kwt billading), 2021 brukte jeg 21.500kwt (1365kwt elbillading) så 4000kwt mindre enn i fjor.
Kanskje det hjalp å bytte til LED over alt i huset og være litt mer bevisst på forbruket, mindre varme i garasjen samt senke innetemperaturen et par grader på vinteren og ikke kjøre så mye AC kjøling på sommeren.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#5148
SitatEnder nok på 1700kwt i november jeg.

Egil S Nå snakker vi! Godt jobbet  :+1:

Men mindre varme i garasjen? Nope, kan jo ikke fryse heller hvis du har saker der som ikke tåler frost.. Antar du har isolert garasjeport og dør  osv...

jkirkebo

Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 17:06
Snittprisen siste 30 dager ifølge Fortum, er nå på 151 øre inkludert mva, og jeg beregner da at strømstøtten blir 45,72 eks mva eller 120,08 eks mva. Dvs. dyre kWh de siste dagene. Elvia sier snitt spotpris på 112,57 på eget forbruk.

De 30 dagene er nok iberegnet i morgen, og da blir det feil. Snittpris i NO1 inkl. mva. for november er 140 øre, 141 øre for NO2.

Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 18:38
Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

Her klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Forbruk er egentlig litt høyere da solcelleanlegget har bidratt litt i første halvdel av november også. 125kWh derfra kan derfor legges til de 1409kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. november 2022, klokken 20:45
SitatEnder nok på 1700kwt i november jeg.

Egil S Nå snakker vi! Godt jobbet  :+1:

Men mindre varme i garasjen? Nope, kan jo ikke fryse heller hvis du har saker der som ikke tåler frost.. Antar du har isolert garasjeport og dør  osv...

Jeg har 55kvm garasje med 3m takhøyde, varmepumpe, avfukter og ventilasjon. Løfebukk o.s.v fullisolert og rulleport. Bilparken står i signaturen min, men det står to biler og to MC der nå.
Har tidligere hatt 16-18 grader der hele vinteren, men i år har jeg redusert til 12-14 og skrur opp hvis jeg skal jobbe der.
Siden jeg har elbilen der inne så holder jo batteriet høyere temperatur og trenger mindre oppvarming i forhold til uteparkering/kald garasje.
Så jeg tror jeg gjerne tar noe av oppvarmingskosten fra varmepumpen igjen i lavere forbruk på bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatHer klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Ja det er min erfaring også. Har en veldig ny en og det så jeg på med en gang på strømregninga ift den gml varmepumpa.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. november 2022, klokken 21:25
SitatHer klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Ja det er min erfaring også. Har en veldig ny en og det så jeg på med en gang på strømregninga ift den gml varmepumpa.

Jeg forventer enda større forskjeller i de skikkelig kalde periodene. Den gamle klarte bare å levere 9kW før den måtte i gang med tilleggsvarme og det holdt ned til ca. -10 grader. Den nye klarer 12kW og jeg har deaktivert tilleggsvarmeelementene (de trer nå kun inn ved feil). Så blir det -12 til -15 i en lengre periode sparer vi nok ganske mye strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#5153
Artig å se at strømstøtten i går var 48 øre og i dag 315 øre. ( enn så lenge i desember ) Ellers nokså like strømpriser 30 nov og 1 des. Dermed kostet strømmen oss i går rundt 120 kr etter strømstøtten mens den i dag vil komme på 11 kr.  ::)

En annen interresant sammenligning er mellom 2 av våre hus med lik avtale. Ene med 35 kWt husbatteri og det andre med kun en Eddi satt opp VVB til å varme vannet på de rimeligere nattetimene og holde totalforbruket under 5 kWt. 

Besparelsen bare denne ene dagen med husbatteriet (til prisen av en ferdig installert vedovn) er rundt 30 kr/25% :D Gang gjerne dette opp med 360 dager og en får en årlig besparelse på nesten 11 000 kr.

Nettleien på huset med husbatteri er rundt 3kr/døgn dyrere siden vi her har maks 10kWt/t forbruk, mens det andre huset holdes under 5kWt/t
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. november 2022, klokken 21:06
Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 17:06
Snittprisen siste 30 dager ifølge Fortum, er nå på 151 øre inkludert mva, og jeg beregner da at strømstøtten blir 45,72 eks mva eller 120,08 eks mva. Dvs. dyre kWh de siste dagene. Elvia sier snitt spotpris på 112,57 på eget forbruk.

De 30 dagene er nok iberegnet i morgen, og da blir det feil. Snittpris i NO1 inkl. mva. for november er 140 øre, 141 øre for NO2.

Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 18:38
Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

Her klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Forbruk er egentlig litt høyere da solcelleanlegget har bidratt litt i første halvdel av november også. 125kWh derfra kan derfor legges til de 1409kWh.
Jeg skrev ned det som vistes i appen, og kan ikke si jeg har grunnlag for å si at Fortum tar med neste dag når de skriver "siste 30 dager" i appen sin. I dag viser forøvrig denne 1,50 i snittpris. Men jeg tror jeg taste-leifet i går, og skrev 1,51 men det skulle nok være 1,41 og fremdeles ikke 1,40 for NO1.

Fasit ifølge GE-appen er nå 209,51kWh i november til en kost av 295,81 og beregnet 100 kr i strømstøtte. Elvia sier samme forbruk, snittpris 112,57 og strømstøtte på 100,34 som er noe mere presist. Energileddet gikk opp med 0,01 øre til 40,03 øre.

NVE viser samme snittpris (112,57) og strømstøttesats på 47,89 for november måned. Det er litt høye enn 45,87 per kWh som jeg skrev i går.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: Egil S på onsdag 30. november 2022, klokken 20:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. november 2022, klokken 19:36
Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 18:38
Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

1962 kWh så langt i mnd og det er alt for mye :-1: skjerpings meg assa...

Ender nok på 1700kwt i november jeg.
Med ca14500kwt nå, ser ut som 2022 blir å ende rundt 17.500kwt (ca1650kwt billading), 2021 brukte jeg 21.500kwt (1365kwt elbillading) så 4000kwt mindre enn i fjor.
Kanskje det hjalp å bytte til LED over alt i huset og være litt mer bevisst på forbruket, mindre varme i garasjen samt senke innetemperaturen et par grader på vinteren og ikke kjøre så mye AC kjøling på sommeren.
Hjelper nok sikkert litt at temperaturene i januar og februar 2022 lå mange grader høyere enn de samme månedene i 2021 også. Med hytte på Østlandet og hus på Vestlandet så hadde jeg henholdsvis 11,5 og 6,5 grader høyere snittemperatur i januar og februar 2022 på hytta, og 6,5 og 4 grader høyere snittemperatur hjemme de samme månedene. Forbruket ble halvert fra januar 2021 til januar 2022 både hjemme og på hytta. Hjemme hadde jeg gjort en del andre tiltak som bl.a. etterisolering og vindtetting og ny og effektiv varmepumpe som erstattet ei 15 år gammel underdimensjonert og ineffektiv pumpe, så der var det ikke bare utetemperaturen som spilte inn.

Hadde for øvrig knappe 1800 kWh strømforbruk hjemme i november i år mot drøyt 2300 kWh i november 2021. November i år var ca 2,5 grader mildere enn samme måned i fjor.

Totalt strømforbruk hjemme januar-november 2021: 26300 kWh
Totalt strømforbruk hjemme januar-november 2022: 16850 kWh

Vinteren 2022 var vi nok mye mer fokusert på strømforbruk, og hadde lavere temperatur i huset, kjellerstue sto ikke oppvarmet og klar til enhver tid, vi fyrte mye mer med ved. Jeg må nok innrømme at jeg også utnyttet gratis lading på Teslaen ved noen anledninger der jeg uansett hadde varmt og tomt batteri når jeg kom hjem fra langtur, og ladet opp bilen på superlader 5 km hjemmefra i stedet for å sette bilen på lading når jeg kom hjem.

Uten de høye strømprisene hadde vi helt sikkert fortsatt i samme spor som tidligere med stort misbruk av strøm, slik sett vil jeg påstå at det ikke bare er negative sider med den strømpriskrisen vi har hatt. Jeg tror folk generelt har hatt god nytte av å tenke gjennom hva de bruker strøm på, og om det er mulig å redusere forbruk. På samme måte vil nok inflasjonen og kostnadsøkningen det siste året tvinge folk til å se på eget forbruk av andre forbruksvarer også. Vi nordmenn har nok store muligheter til å redusere forbruk, og dermed klimaavtrykk, uten at det nødvendigvis går mye ut over levestandarden vår.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Særlig de første månedene i 2021 var veldig kalde. Derfor er forbruket i analysene justert for målt temperatur. Analysene viser fortsatt en klar trend - høyere strømpris gir  redusert forbruk.

https://www.l-nett.no/nyheter/stor-nedgang-i-stromforbruk

Vårt forbruk er 9% ned i forhold til ifjor.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. november 2022, klokken 21:06
Her klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Forbruk er egentlig litt høyere da solcelleanlegget har bidratt litt i første halvdel av november også. 125kWh derfra kan derfor legges til de 1409kWh.
Imponerende det. 2863 kWh endte det på. Brukte 3834 i november i fjor! November var faktisk måneden vi brukte klart mest hele sist vinter.

Øyvind.h

Inkludert lading ser jeg at vi nov -21 brukte ca 1250kWh i fjor og ca 1350kWh nov -22.
Forbruket er litt opp, men det skyldes nok noe taktisk forbruk de dagene strømprisen var nede i et par øre. Så alt i alt omtrent uendret forbruk.
Tidligere år kan jeg derimot ikke sammenligne med da vi er to færre i husholdningen, så to rom som ikke varmes i samme grad og ikke minst kraftig reduksjon i bruk av varmtvann.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2022, klokken 07:38
Besparelsen bare denne ene dagen med husbatteriet (til prisen av en ferdig installert vedovn) er rundt 30 kr/25% :D Gang gjerne dette opp med 360 dager og en får en årlig besparelse på nesten 11 000 kr.

Det blir nok ganske feil. Vi har hatt mange dager i år der strømprisen har vært jevn over hele døgnet. Senest i midten av november var det noen dager med kun et par øre i forskjell. Da blir det lite å hente. Å regne ut hele året ut fra en av dagene med størst forskjell blir ganske feil. Jeg tipper du kan dele besparelsen din på minst 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA