Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

geear

Tjah, jo tidligere man var, jo bedre timing var det vel? Jeg fikk med meg en lang periode med 1,-/kWh når strømprisen ellers var 15-30 øre, i tillegg til at materiellprisene var mye lavere lenger tilbake. :)

Men... de har maksproduksjon på 80 kWh per dag, det tilsvarer sannsynligvis et anlegg på 10-12 kWp. Stusser litt på at de har klart å ha nullregninger på en gård, med et så lite anlegg.

jkirkebo

Sitat fra: geear på mandag 07. november 2022, klokken 09:21
Tjah, jo tidligere man var, jo bedre timing var det vel? Jeg fikk med meg en lang periode med 1,-/kWh når strømprisen ellers var 15-30 øre, i tillegg til at materiellprisene var mye lavere lenger tilbake. :)

Men... de har maksproduksjon på 80 kWh per dag, det tilsvarer sannsynligvis et anlegg på 10-12 kWp. Stusser litt på at de har klart å ha nullregninger på en gård, med et så lite anlegg.

Jeg teller 40 paneler på bildet, og det betyr nok mellom 14,6 og 16,2kWp. Lav maksproduksjon kan komme av ugunstig himmelretning.

Maksproduksjon på 44kWh i oktober tilsier det samme. Det er 55% av maks på sommeren. Det er mye for oktober, mitt anlegg klarer ikke mer en 30% av maks en god oktoberdag helt i starten på måneden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. november 2022, klokken 11:00
Sitat fra: geear på mandag 07. november 2022, klokken 09:21

Jeg teller 40 paneler på bildet, og det betyr nok mellom 14,6 og 16,2kWp. Lav maksproduksjon kan komme av ugunstig himmelretning.

Maksproduksjon på 44kWh i oktober tilsier det samme. Det er 55% av maks på sommeren. Det er mye for oktober, mitt anlegg klarer ikke mer en 30% av maks en god oktoberdag helt i starten på måneden.
Kan jo være gjort med overlegg pga det som står i saken om lysforholdene. Og høy strømproduksjon nå, kan jo være gunstigere over tid pga at man produserer mer når man har større behov.

Med solkonto kan sikkert dette slå annerledes ut.

"Selv om gården ligger på skyggesiden i dagen, har de fortsatt fått utnyttet anlegget og spart mye."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Nå snakker vi!! Dette lukter fugl!! :+1:

Flytende soløyer kan ikke bare produsere kraft, men også forhindre at vann fra verdens innsjøer fordamper vekk.

Ved å dekke mellom 5 og 10 prosent av verdens vannkraftreservoarer med flytende solceller, kan det produseres like mye elektrisk kraft som all vannkraft gjør i dag.

Les gårsdagens nyhet på nrk. No

filtvet

For en herlig natur vi kan se frem til: Vindmøller over alt, alle elver er bygget ut og plastøyer i alle innsjøer. Alt helt miljøvennlig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tirsdag 08. november 2022, klokken 08:23
For en herlig natur vi kan se frem til: Vindmøller over alt, alle elver er bygget ut og plastøyer i alle innsjøer. Alt helt miljøvennlig.

Ser og ut til at ting nedi sjøen vil gjøre seg gjeldende - bølgekraftverk (waweswing). Er jo noen i drift allerede (det har vel vært ikke så suksess-fullt til nå), men nå forskes det på bedre måter :

Rapport fra testing:
https://www.offshore-energy.biz/waveswing-wave-energy-trials-exceed-expectations/

Tidligere artikkel fra før de fikk testet
https://www.offshore-energy.biz/aws-ocean-energys-waveswing-takes-a-dip-offshore-orkney/

Et annet prosjekt:
https://www.offshore-energy.biz/international-wave-energy-project-sets-course-for-demonstration-offshore-scotland/

....men det er klart....du erstatter ikke atomkraftverk med et 16kW bølge-bøye, som veier 50 tonn per stk....virker ikke veldig "sustainable" å bruke så mye energi på å lage så lite energi:
https://www.cnbc.com/2022/11/03/wave-energy-device-put-through-its-paces-during-trials-in-scotland.html
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. november 2022, klokken 07:43

Flytende soløyer kan ikke bare produsere kraft, men også forhindre at vann fra verdens innsjøer fordamper vekk.

Ved å dekke mellom 5 og 10 prosent av verdens vannkraftreservoarer med flytende solceller, kan det produseres like mye elektrisk kraft som all vannkraft gjør i dag.

Vann som fordamper, fører til nedbør et annet sted. Dette er den naturlige syklusen. I en tid hvor temperaturene stiger, kan det kanskje ha noe i seg å forstyrre denne balansen noe, for å unngå katastrofe-nedbør. Men jeg er skeptisk til om dette er så sunt i det lange løp.

Og slike plastøyer kan jo og forstyrre balansen som finnes i næringskjeder. Innsekter som får mindre vannflate å operere med (mygglarver som fanges på undersiden og aldri blir levende mygg, eller tilsvarende for andre innsekter), fugler som får mindre innsekter å leve av, og mindre tilgjengelige fiskemuligheter. Og fugler inngår i "matfatet" til andre dyr høyere opp i kjeden, som da får mindre mat.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. november 2022, klokken 09:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. november 2022, klokken 07:43

Vann som fordamper, fører til nedbør et annet sted. Dette er den naturlige syklusen. I en tid hvor temperaturene stiger, kan det kanskje ha noe i seg å forstyrre denne balansen noe, for å unngå katastrofe-nedbør. Men jeg er skeptisk til om dette er så sunt i det lange løp.

Og slike plastøyer kan jo og forstyrre balansen som finnes i næringskjeder. Innsekter som får mindre vannflate å operere med (mygglarver som fanges på undersiden og aldri blir levende mygg, eller tilsvarende for andre innsekter), fugler som får mindre innsekter å leve av, og mindre tilgjengelige fiskemuligheter. Og fugler inngår i "matfatet" til andre dyr høyere opp i kjeden, som da får mindre mat.

Har ikke lest artikkelen, men flytende øyer må nok være mer nyttig enn runde plastkuler som ligger og flyter i hvert fall.....
https://www.sciencealert.com/here-s-what-s-really-going-on-with-those-black-balls-in-the-la-reservoir
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Helt greie strømpriser for tiden. Nå må vel regjeringen få skryt - eller er det bare når det er ille man snakker om de udugelige politikerne, eller er det en politisk agenda bak alle beskyldningene?
Er det det siste, får jo dagens regjering kjeft uansett fra de fleste som foretrekker andre partier.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Det er jo gunstig for regjeringen med lave strømpriser for tiden for da sparer de jo mye penger på å slippe å betale strømstøtte som de hevder har kostet så mye? Kanskje nok til å få budjettet til å gå i balanse? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Panda4u

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:44
Helt greie strømpriser for tiden. Nå må vel regjeringen få skryt - eller er det bare når det er ille man snakker om de udugelige politikerne, eller er det en politisk agenda bak alle beskyldningene?
Er det det siste, får jo dagens regjering kjeft uansett fra de fleste som foretrekker andre partier.
Håper du kødder nå. Politikerne gjør jo ikke en dritt. Det er pga. Mye regn strømprisen er slik den er nå. Vent til kulda setter inn. Da blir det samme tullet igjen.

Electric cars in Norway

Sitat
Håper du kødder nå. Politikerne gjør jo ikke en dritt.

Jo politikerne tar valg på vegne av deg, meg osv det er jo derfor vi har valg annet hvert år.

Strøm støtten til privat husholdninger er jo noe politikerne ordnet med  :+1:

Panda4u

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:38
Sitat
Håper du kødder nå. Politikerne gjør jo ikke en dritt.

Jo politikerne tar valg på vegne av deg, meg osv det er jo derfor vi har valg annet hvert år.

Strøm støtten til privat husholdninger er jo noe politikerne ordnet med  :+1:
Bare det å kalle det støtte er jo helt bak mål. Det er våre penger som delvis gis tilbake pga. Tilbakestående politikk.

Vidar_S

Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:50
Bare det å kalle det støtte er jo helt bak mål. Det er våre penger som delvis gis tilbake pga. Tilbakestående politikk.

På lik linje med at sosialstøtte, bostøtte og alle mulige andre offentlige ordninger er "våre penger" som delvis gis tilbake pga tilsvarende tilbakestående politikk? Nei, de politikerne altså...

DagfinnN

Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:34
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:44
Håper du kødder nå. Politikerne gjør jo ikke en dritt. Det er pga. Mye regn strømprisen er slik den er nå. Vent til kulda setter inn. Da blir det samme tullet igjen.
Høres nesten ut som du ønsker deg "ein führer" i steden for våre politikere? Eller har du en annen løsning?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA