Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Egil S på onsdag 21. september 2022, klokken 18:33
Men man vel sette opp anlegg på under 100Kw/h i Norge uten å konsesjon.

En kompis av meg har en stor eiendom i "villmarka" og det er noen få hytter rundt der.
Vi lekte litt med tanken om å sette opp en 99Kw/h "solpark" på hans hytteeiendom og koble den opp til trafoen som står i tomtegrensen hans.
Fant ut at noe sånt hadde kostet oss en 7-800.000kr og så hadde det bare stått der å produsert.
100kW effekt, ikke 100kWh.

Ellers er det vel slik at montering av solceller ikke regnes som fasade-endring, så har man ett bygg er det bare å smelle opp. Vet ikke hvordan det er med frittstående, er de under 0,5m bør det ihvertfall være fritt frem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 16:52
Sitat fra: goggo på onsdag 21. september 2022, klokken 08:36
Det som irriterer meg mest med dette er at ingen norske journalister eller politikere ser ut til å bry seg, ikke engang TU eller andre tekniske tidsskrifter. De skrev at det er bra at borettslag nå kan dele på solcelle anlegg, men ingen kritiske kommentarer om hvorfor ikke andre folk kan gjøre dette.

Jeg ante ikke at å sette opp fellesanlegg på denne måten var forbudt. Det er totalt meningsløst når
det ropes etter kraft overalt.  Det må da være mye bedre løsning enn å kjøre store bulldosere opp i fjellheimen og sprenge løs til dovre faller...

Jeg er usikker på om "forbudt" er det rette ordet, eller om det bare er avgifter og reguleringer som gjør det så vanskelig og dyrt at det i praksis er umulig i Norge.

Det er i alle fall noe på gang for å gjøre det mulig å dele på strømmen som produseres på samme eiendom, men ikke mellom flere eiendommer.
Til nå har f.eks borettslag kunne sette opp et solcelleanlegg og bruke denne strømmen til felles-strøm, men ikke fordele den mellom de enkelte husstander i borettslaget. Med de nye reglene (som faktisk ikke ser ut til å være vedtatt enda, det er høringsfrist til 30.september i år) så kan de dele sol-inntektene så lenge de er på samme gårds/bruks-nr.
https://www.nve.no/media/12625/forslag-til-forskriftsendring-deling-av-produksjon-3666137_1_1.pdf
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/horinger/elektrisk-kraft--fritak-for-fornybar-energi-som-brukes-pa-samme-eiendom

SitatBakgrunnen for høringen fremgår av Prop. 1 LS (2021–2022) punkt 9.6. Ved behandlingen av budsjettproposisjonen for 2022 ble det vedtatt et fritak for kraft som er produsert fra fornybare energikilder og som brukes på samme eiendom, jf. Stortingets vedtak om avgift på elektrisk kraft romertall II § 2 bokstav f, jf. Innst. 3 S (2021–2022) punkt 9.6.

Fritaket vil være geografisk avgrenset til eiendommen tilknyttet produksjonsanlegget. Det er ikke et vilkår at kraften går via det interne ledningsnettet og det åpnes for virtuell fordeling av kraft vi det eksterne ledningsnettet. Det foreslås at man kan få fritak ved deling av kraft fra maksimalt 500 kW installert effekt per eiendom jf. vedtaket om avgift på elektrisk kraft romertall II.

Men ingenting tyder på at de åpner for at naboer og andre kan dele på et anlegg, altså "Community Solar".
https://en.wikipedia.org/wiki/Community_solar

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

#4382
Økt arbeidsledighet har jo vært brukt som et sterkt argument mot de høye strømprisene, men litt underlig da at:

Arbeidsledigheten i Norge falt til 3,1 prosent i juli, ned 0,1 prosentpoeng fra april. I juli var det 91.000 arbeidsledige her i landet.

Fra juli 2021 til juli 2022 har arbeidsledighetsprosenten falt med 1,4 prosentpoeng.


Dette igjen forsterker nok muligheten for ytterligere renteøkninger i tiden fremover. Har jeg nevnt noe om lån med fastrente noen ganger her?

Og jeg mener fortsatt at SVs forslag til strømstøtte er langt bedre/riktigere fordi:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/765VeV/kan-tjene-50-000-paa-stroemstoette-regjeringen-kaster-penger-etter-rikfolk
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maxwell_400

Sitat fra: arthur på torsdag 22. september 2022, klokken 08:40

Og jeg mener fortsatt at SVs forslag til strømstøtte er langt bedre/riktigere fordi:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/765VeV/kan-tjene-50-000-paa-stroemstoette-regjeringen-kaster-penger-etter-rikfolk

Tjene på strømstøtte? Er det ikke sånn at de som bruker mest opptil 5000kWt får mest i støtte uansett om du er fattig eller rik. Det er jo også gjerne velstående som bor i moderne hus med bergvarme, solceller etc. De "tjener" jo ingenting på strømstøtte, kun støtte fra Enova.

Typisk click bait artikkel, nei regjeringen kaster ikke penger etter rikfolk, rikfolk flytter til Sveits pga. økt skattetrykk.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

filtvet

Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Kommer til å beholde den gamle bensinbilen så lenge det går.


hemi

den artikkelen er ekstremt misvisende, siden alle rike  med store hus er milevis over 5000kwt, også som sommern.

pågående spøken i kollen er jo å snappe naboene som har slått av varmkabelen av vintern fordi han er fattig.

Merce

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 16:52
Jeg ante ikke at å sette opp fellesanlegg på denne måten var forbudt. Det er totalt meningsløst når
det ropes etter kraft overalt.  Det må da være mye bedre løsning enn å kjøre store bulldosere opp i fjellheimen og sprenge løs til dovre faller...

Dette er jo myndighetenes store skrekk, husholdningers egenproduksjon av strøm i stor skala.. Det blir det veldig lite avgifter til staten av!

Veldig mye av husholdingenes strømbehov kunne vært dekket av f eks solceller. Men da måtte incentivene vært mye større.

Fraværet av bedre støtteordninger kan bare tolkes på en måte.

Myndighetene er livredde for å miste styringen på dette feltet.

Ferry

Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Jeg lader gratis på jobb, vanskelig å slå den med fossilbil. Eller jeg lader hjemme til 2,- kr/kWh inkl. strømstøtte. Ca. 4,- kr/mil. Hva koster bensinbilen din pr. mil for tida?

filtvet

#4388
Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 11:00
Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Jeg lader gratis på jobb, vanskelig å slå den med fossilbil. Eller jeg lader hjemme til 2,- kr/kWh inkl. strømstøtte. Ca. 4,- kr/mil. Hva koster bensinbilen din pr. mil for tida?

Avskrivning, forsikring, dekkslitasje driver opp kostnadene på elbilen. Du må vel opp i minst 400 laken for å finne en god, brukt elbil som kan kjøre på langtur. Sparer litt på bompenger, men hurtiglading på tur er blitt like dyrt som å kjøre en hybridbil.

Hvor lenge kommer jobben til å sponse gratis lading hvis/når prisen kommer opp i 10 kr? Gratislading er stengt her i vår kommune.

hemi

rente rente rente,  blir greie mange kjenner på nå. ny elbil til 500-1000 har jo vært gratis lånemessig, er ikke det lenger.

jeg har hatt "billigbil" en periode mens jeg ventet på ny suv etter at 3P røyk ut , endte med å like den så godt at jeg like gjerne behold den i 2 år nå som bil nr 2 og småkjøringsbil! aldri hatt så billig bil. forrige model 3 performance tapte seg 12.000 i mnd i snitt på 18mnd, billigbilen tapte seg 15k på 25mnd nå! og kostet 3k i servicekost og vedlikehold på 2x periodisk kontroll og småting :o tatt med absolutt all bensin og alt, drastisk billigere fortsatt.

du får endel fuel for 12k i mnd.

vi har begynt diskutere her nå, for vi har gratis lading som gode til ansatte, men ser jo folk melker det, typ 3 og S som ruller inn med 3-5% strøm og banker 11KW inn. vi har også økt effekttrinnsavgift p.g.a. større inntak og ymse ekstra kost, er fort 1000 spenn i dass når de lader.

Jeg lader også elbil gratis på jobb. men... jeg betaler også strømmen på jobb..... ingen lader egentlig gratis, du får bare mindre muligheter for høyere lønn nå.

filtvet

Kan ihvertfall si at for egen del kommer jeg aldri mer til å kjøpe en ny bil, uansett el eller ikke. Kjøpte tesla 3 da den var "billig" ny, men den tiden er nok over, spesielt med mva etter nyttår. Neste bil blir en 2-5 år gammel.

arthur

Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Kommer til å beholde den gamle bensinbilen så lenge det går.

Melder meg frivillig! For meg er hva jeg FAKTISK betaler for strøm sammenlignet med bensin hva som er relevant og for strømmen betaler jeg i verste fall to kroner mens bensinen koster 22 kroner.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. september 2022, klokken 06:23
Sitat fra: Egil S på onsdag 21. september 2022, klokken 18:33
Men man vel sette opp anlegg på under 100Kw/h i Norge uten å konsesjon.

En kompis av meg har en stor eiendom i "villmarka" og det er noen få hytter rundt der.
Vi lekte litt med tanken om å sette opp en 99Kw/h "solpark" på hans hytteeiendom og koble den opp til trafoen som står i tomtegrensen hans.
Fant ut at noe sånt hadde kostet oss en 7-800.000kr og så hadde det bare stått der å produsert.
100kW effekt, ikke 100kWh.

Ellers er det vel slik at montering av solceller ikke regnes som fasade-endring, så har man ett bygg er det bare å smelle opp. Vet ikke hvordan det er med frittstående, er de under 0,5m bør det ihvertfall være fritt frem.
Dette blir for enkelt. Om det er fasadeendring eller ei kommer helt an på hvor du holder til. Lokal regulering gjelder (reguleringsplan hvis retulert område, ellers kommuneplan), og at det uansett er innafor frittstående under 0,5 meter tviler jeg også på, LNF krever normalt søknad for omtrent alt.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Kommer til å beholde den gamle bensinbilen så lenge det går.
Så klima betyr intet i forhold til din lommebok?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ferry

Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 11:27
Avskrivning, forsikring, dekkslitasje driver opp kostnadene på elbilen. Du må vel opp i minst 400 laken for å finne en god, brukt elbil som kan kjøre på langtur.

Om du kjøpte en i3 for ett år siden, så har den økt i verdi til nå. Billigere forsikring enn bensinbilen. Men noe dyrere dekk, ja. Langtur er det ikke ofte jeg er på, og hurtigladere er det snart overalt, inkludert supercharger.

Sitat
Sparer litt på bompenger, men hurtiglading på tur er blitt like dyrt som å kjøre en hybridbil.

På akkurat den turen ja, kanskje. Men jeg starter turen med billig strøm. Og andelen hurtiglading er <10% av totalen for min del.

Sitat
Hvor lenge kommer jobben til å sponse gratis lading hvis/når prisen kommer opp i 10 kr?

Godt spørsmål, jeg har lurt på det samme selv. Blir ganske skjevt når arbeidsgiver må betale 10 kr, og private slipper unna med 2 kr pga. stønad. Jeg er ganske billig i drift, med kort vei til jobb. Får ikke ladet for mer enn det jeg kjører. Men jeg ser jo at det er fort gjort å "glemme" å lade bilen når jeg kommer hjem fra fjellet søndag kveld. Den fylles uansett opp på jobb mandag. Hjelper mye at alle lederne kjører elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA