Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, det var veldig mange som slo til med varmepumpe i Stavanger, ja (1650 stk på 12 dager). 20.000 er fryktelig mye penger for mange, og 14.000 (etter at 6000 er trukket fra, som støtten er) er gjerne akkurat passe til at vanlige folk kan gjøre det. Hvis de virkelig ville ha ned forbruket er gjerne en slik ordning for hytter og en vei å gå...selv om det gjør vondt i sosialist/rettferdighets-genet til Støre.

Og hva skjer om en bruker f.eks. 24.000 på varmepumpe inkl installasjon? Jo, da får staten 6000 kroner tilbake i form av merverdiavgift.....
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Jeg kan ikke tenke meg at de menneskene som teller på knappene mtp installasjon av varmepumpe hjemme er de samme menneskene som øker innetemperaturen når den er på plass. I hvert fall ikke i dagens situasjon hvor strømmen uansett er ekstremt dyr, selv med refusjonsordningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 15:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 19. september 2022, klokken 13:21
Dersom de nasjonale politikerne virkelig ønsket at innbyggerne reduserte strømbruken så kunne de vel gitt private støtte til luft-luft varmepumper over hele landet, sånn som de har gjort i Stavanger Kommune. Der brukte de 10 mill på å støtte med 6000 per varmepumpe, og ble "utsolgt" på 12 dager til 1650 varmepumper! Blir en del mindre forbruk av det! Blir og mindre fyring fra gamle ovner og.

Nå er det ny runde på trappene, som er dobbelt så stor (20 mill).

Så kan en lure på hvorfor dette skal være begrenset til 1 kommune....Sandnes, f.eks., som ligger inntil Stavanger, har ingen slike ordninger. Der er det ikke like viktig å spare strøm.
Er du så sikker på at det viser seg at installasjon av varmepumpe faktisk sparer strøm når man ser hele bildet?

Ingen som helst tvil om at ei varmepumpe leverer mer varme per kWh enn en panelovn, men det har vel vist seg at i stedet for å spare betydelig så økes komforten. Man varmer opp større områder og holder det varmt hele døgnet.

Sandnes har ikke sagt at det ikke er viktig å spare strøm, de har sagt at de mener det ikke er en rettferdig fordeling - at slike tiltak går til de som er mest ressurssterke, ikke de som egentlig trenger det mest. Det er nok neppe uriktig. At det kanskje vil redusere totalforbruket selv om det er de ressurssterke som gjør det, kan hende, men det blir bare piss i havet. Hvis du tror at 1650 varmepumper i Stavanger vil gjøre at de som ikke har råd til varmepumpe får lavere strømpris, så tror jeg du har får store forhåpninger...

Utvilsomt bra at det finnes insentiv til å drive utviklingen fremover, personlig har jeg fått støtte til balansert ventilasjon, vannbåren varme, luft-vann varmepumpe og solcelleanlegg, og at noen gjør slikt er selvfølgelig bra, øker volum, får ned priser, osv., men noen umiddelbar lettelse for de som har minst, er det neppe. Det øker vel kanskje heller bare forskjellene.

Du er vel nettopp eksempelet på feilslått politikk, ettersom utbredelsen er så begrenset. Tommy på Joker'n har ikke råd til luft-vann og solceller når han så vidt får ting til å gå rundt i hverdagen. Han har ikke 10-års-perspektiv. Sånn at han får ikke utnyttet Enova støtte til slike dyre ting. En luft-luft-varmepumpe derimot er noe han kan investere i.

Har hørt historier fra kollegaer som har halvert strømforbruket etter at de kjøpte luft-luft varmepumpe i Sandnes. Nei, det er ikke et sånt passiv-hus som du sikkert har, men derimot bolig fra 80-tallet hvor vindtettingen ikke er helt på topp....og nei, de hever ikke temperaturen...det har de ikke råd til.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. september 2022, klokken 15:56
Jeg kan ikke tenke meg at de menneskene som teller på knappene mtp installasjon av varmepumpe hjemme er de samme menneskene som øker innetemperaturen når den er på plass. I hvert fall ikke i dagens situasjon hvor strømmen uansett er ekstremt dyr, selv med refusjonsordningen.

Men hvordan vet du at det er de som teller på knappene som har fått tilslag?

Og ikke øker, men slår på varmepumpa og setter dørene åpne for å spre denne nye fantastiske varmen ut i hele huset, i stedet for å bruke gulvvarme, panelovner og oljefylte ovner rundt forbi. Og siden bransjen ikke anbefaler nattsenking så gjør man heller ikke det, såklart. Så er spørsmålet altså fortsatt om totalforbruket reduseres betydelig?

Jeg tror økt tilskudd til etterisolering og bytte av vinduer for eksempel, hadde gitt større effekt.

Og så har en utfordringen med at mange av de som har minst gjerne bor i en leid leilighet der de verken kan stå for installasjon av varmepumpe eller oppgradering av bygningskroppen.

Det skal sies at området det er snakk om sannsynligvis er der luft-varmepumper er omtrent mest effektive, siden vi har en årsmiddeltemp på 7-8 grader her. Jeg kjører både luft-luft (x2) og luft-vann hele vinterhalvåret, med fantastisk bra virkningsgrad. Men igjen - økt komfort over hele linja, så jeg stiller bare spørsmål om effekten.

Øyvind.h

Det virker som om alle fokuserer på å redusere forbruk nå. Jeg tror ikke folk gir blanke i forbruk nå bare fordi de får på plass varmepumpe. Tror du det? Definitivt ikke de som får mulighet pga støtte, ei heller de som kunne klart det fint uten støtte.

Skulle jeg ordnet samme besparelse med etterisolering og vinduer som jeg fikk med varmepumpe snakker vi investering på 100.000+++, ikke 20.000,-.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: hemi på mandag 19. september 2022, klokken 12:40
De fyller lommene sine med penger tilhørende Norge AS/felleskapet. Hvordan kan du mene det ikke er å sette seg selv forran? De bruker mer tid på å "lure systemet", mange går også da over grensen til ulovlig, ikke bare umoralsk, de bruker tid/energi på dette. Ikke Norge AS. Det er feil på flere nivåer her.

For å ikke snakke om dårlig forvaltning....

De bruker mer tid på å "lure" systemet enn på hva da? Vet du egentlig noe som helst om dette, i såfall hvordan?

For ordens skyld; Skattetilpasning og skatteplanlegging har da ingenting med noe annet å gjøre en å forbedre sin egen økonomi med lovlige midler og hvem gjør ikke det hvis de kan?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 08:22

Når var sist gang du hørte en norsk politiker sette seg selv foran sitt eget land? Kom gjerne med konkrete eksempler! :+1:

Vidkun Quisling er en politiker som gjorde det under krigen.

Imponerende eksempel. Noen snakker om uriktig å ha oppgitt bosted på gutterommet og andre kommer drassende med Quisling som eksempler? Slutter ikke å undres over folks (u)saklighet her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 18:22
De fyller lommene sine med penger tilhørende Norge AS/felleskapet. Hvordan kan du mene det ikke er å sette seg selv forran? De bruker mer tid på å "lure systemet", mange går også da over grensen til ulovlig, ikke bare umoralsk, de bruker tid/energi på dette. Ikke Norge AS. Det er feil på flere nivåer her.

De bruker mer tid på å "lure" systemet enn på hva da? Vet du egentlig noe som helst om dette, i såfall hvordan?

For ordens skyld; Skattetilpasning og skatteplanlegging har da ingenting med noe annet å gjøre en å forbedre sin egen økonomi med lovlige midler og hvem gjør ikke det hvis de kan?

Jeg har aldri gjort skatteplanlegging - men jeg synes andelen skatt vs inntekt begynner å bli latterlig høy.

Så ikke alle planlegger for å lure bort verdier - f.eks kjøpe eiendom som reduserer formuesverdien vs f.eks kontanter.

Egentlig har jeg alltid mislikt sterkt folk som driver aktiv skatteplanlegging.
Men jeg ser jo at når skatteprosenten blir høy så lønner det seg å gjøre grep, ellers så er det snart ingen hensikt å jobbe. Hva betaler folk i skatt om dagen? Går jeg inn på min selvangivelse (skatteoppgør 2021) og ser på hvor mye jeg skatter dividert på inntekt har jeg 44% skatt nå. Og jeg er bare en helt ordinær godt betalt lønnsmottager.  Så snart vil halvparten av hver krone jeg tjener gå rett til staten.  Jeg har tenkt tanken mange ganger at jeg snart ikke ser noen hensikt å jobbe mer når så stor andel av inntekten bare forsvinner. 30-40% er ok - men ikke når man kryper opp mot 50%. Og nå er det vel varslet ennå større skattegrep.........

Ser at den vanlige skatteprosenten i Norge på lønn er ekstremt mye mindre enn hva jeg opplever :

https://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

"En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 31,3 prosent."

Hvorfor jeg betaler så hinsindes mye mer forstår jeg ikke helt - men mulig mange har mye å skrive av - noe jeg ikke har.

Men jeg har som sagt heller ikke drevet noen form for skatteplanlegging overhodet og betalt med glede alt jeg har blitt bedt om. Men nå synes jeg som Røkke at nok er nok en en må begynne å gjøre grep.

Lurer på hva Støre betaler i skatt vs egen inntekt - skulle vært morsomt å se.......

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 18:25
Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 13:27
Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 08:22

Når var sist gang du hørte en norsk politiker sette seg selv foran sitt eget land? Kom gjerne med konkrete eksempler! :+1:

Vidkun Quisling er en politiker som gjorde det under krigen.

Imponerende eksempel. Noen snakker om uriktig å ha oppgitt bosted på gutterommet og andre kommer drassende med Quisling som eksempler? Slutter ikke å undres over folks (u)saklighet her.

Vel - det er ikke noe galt å nevne dette eksempelet . Han var en politiker som solgte landet sitt for egen politisk overbevisning.

Det Norge nå har gjort med å gi EU kontroll med hvordan prissetting og markedsmekanisme på kraft skal skje er å selge landets energiressurser på rot til EU. En skal være blind om en ikke ser at nå snakkes det om å bygge ut mer, eller bygge ned natur som jeg kaller det

Selvfølgelig må en ha mulighet til å utveksle kraft til EU, men det man har gjort er å åpne opp en motorvei som er så stor at man ikke lenger klarer å kontrollere prismekanismene slik at EU pris blir norsk pris. Mao. vi får samme pris i Sør Norge som i EU. Dette er ikke noe som vil forsvinne når krigen i Ukraina er over.

Hva KUNNE man ha gjort? Jo man kunne sikret at man hele tiden hadde overskudd av kraft i landet ved å bygge ut i forkant av behovet - ikke koble seg til EU i så stort omfang at man gikk fra overskudd til underskudd i en bråvending.

Erna var jo ekstremt tydelig på at de nye overføringskablene som ble etablert skulle "føre til at vi får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft"

kilde :
https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

Så denne damen gikk også aktivt inn for å bygge ned naturen i Norge i ren klimarus!
Og så kom Støre etterpå og ville gi bort nøklene til eksporten til EU.

Det eneste fornuftige tiltaket man burde gjøre var jo å kjøre på med statlige ENØK tiltak slik at forbruket i Norge gikk rett ned og heller bremset behovet for å bygge ned naturen.

Det hadde også vært fornuftig bruk av gass og oljepengene å bygge landet for en energi effektiv utnyttelse av den energien vi allerede har - ikke presse på for mer utbygging.

Men isteden har vi hatt regjering etter regjering som har oppfordret alle til å løpe til banken - kjøpe seg noe med lånte penger - gjerne bygge en hytte eller ekstra stort hus for å rive ned naturen på den måten - og så få et rentefradrag i premie for innsatsen.

Og nå skal disse som har lånt masse og kanskje brent av penger på å rive ned natur - beskyttes ved at pengene staten får inn på gass, kraft og olje skal syltes ned og isteden hente "friske" penger fra landets skatteytere..

geear

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. september 2022, klokken 17:20
Det virker som om alle fokuserer på å redusere forbruk nå. Jeg tror ikke folk gir blanke i forbruk nå bare fordi de får på plass varmepumpe. Tror du det? Definitivt ikke de som får mulighet pga støtte, ei heller de som kunne klart det fint uten støtte.

Skulle jeg ordnet samme besparelse med etterisolering og vinduer som jeg fikk med varmepumpe snakker vi investering på 100.000+++, ikke 20.000,-.
Jeg vet ikke, jeg stilte spørsmålet. Om folk for eksempel heller fyrer med varmepumpe subsidiert av Stavanger kommune, enn å fyre med ved, fordi VP er billigere i drift, så blir ikke strømforbruket redusert. Og poenget er at det betyr uansett forsvinnende lite for totalen, og vil ikke føre til reduserte priser for alle andre, fordi Stavanger kommune bruker 30 mill på varmepumper til noen.

Snakker bare av egen erfaring. Jeg har to luft til luft og to luft til vann, og vi varmer opp hver eneste kubikk av huset, og garasjen, og reiv ut vedpeisen fordi den ikke ble brukt lenger. Riktig nok erstattet av gasspeis, men kun for kosen.

geear

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 18:59
Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 18:22

Jeg har aldri gjort skatteplanlegging - men jeg synes andelen skatt vs inntekt begynner å bli latterlig høy.

Så ikke alle planlegger for å lure bort verdier - f.eks kjøpe eiendom som reduserer formuesverdien vs f.eks kontanter.

Egentlig har jeg alltid mislikt sterkt folk som driver aktiv skatteplanlegging.
Men jeg ser jo at når skatteprosenten blir høy så lønner det seg å gjøre grep, ellers så er det snart ingen hensikt å jobbe. Hva betaler folk i skatt om dagen? Går jeg inn på min selvangivelse (skatteoppgør 2021) og ser på hvor mye jeg skatter dividert på inntekt har jeg 44% skatt nå. Og jeg er bare en helt ordinær godt betalt lønnsmottager.  Så snart vil halvparten av hver krone jeg tjener gå rett til staten.  Jeg har tenkt tanken mange ganger at jeg snart ikke ser noen hensikt å jobbe mer når så stor andel av inntekten bare forsvinner. 30-40% er ok - men ikke når man kryper opp mot 50%. Og nå er det vel varslet ennå større skattegrep.........

Ser at den vanlige skatteprosenten i Norge på lønn er ekstremt mye mindre enn hva jeg opplever :

https://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

"En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 31,3 prosent."

Hvorfor jeg betaler så hinsindes mye mer forstår jeg ikke helt - men mulig mange har mye å skrive av - noe jeg ikke har.

Men jeg har som sagt heller ikke drevet noen form for skatteplanlegging overhodet og betalt med glede alt jeg har blitt bedt om. Men nå synes jeg som Røkke at nok er nok en en må begynne å gjøre grep.

Lurer på hva Støre betaler i skatt vs egen inntekt - skulle vært morsomt å se.......
Tjah. Jeg er lånefri, har formue, har relativt høy inntekt og betalte 35% skatt i fjor. Før fradrag såklart. Men har ikke noe mer fradrag enn folk flest, ordinært minstefradrag, noen lapper til barnepass, og så betalte jeg inn 40k i IPS. Kan ikke forklare hvorfor du ligger på 44%...

hemi

ikke noe problem å ligge høyt på skatte %

for 2021 var jeg i selvangivelsen samboende uten barn, uten gjeld, med  formue og over snittet inntekt, så klarte alle skatteklassene og litt til.

jeg bidrar mer enn ap toppene ;)

Egil S

Sitat fra: hemi på mandag 19. september 2022, klokken 20:26
ikke noe problem å ligge høyt på skatte %

for 2021 var jeg i selvangivelsen samboende uten barn, uten gjeld, med  formue og over snittet inntekt, så klarte alle skatteklassene og litt til.

jeg bidrar mer enn ap toppene ;)

Ligger på 44-46% jeg også....... ikke gøy.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Snakker dere om reell skattebelastning eller skattetrekket dere har fra arbeidsgiver? Jeg har 46% trekk av lønn, men totalen i skatteoppgjøret endte på 35% når faktisk skattesum ganges med hundre og deles på total inntekt alt inkl. Er jo en viss forskjell...

Unger osv utgjør jo ikke så store forskjeller.

hELgenen

Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 20:59
Snakker dere om reell skattebelastning eller skattetrekket dere har fra arbeidsgiver? Jeg har 46% trekk av lønn, men totalen i skatteoppgjøret endte på 35% når faktisk skattesum ganges med hundre og deles på total inntekt alt inkl. Er jo en viss forskjell...

Unger osv utgjør jo ikke så store forskjeller.

Jeg snakker om  skatt dividert på total lønn før fradrag slik det fremkommer på skatteoppgjøret. Altså sum utbetalt lønn fra arbeidsgiver pluss event andre inntekter slik det fremkommer i skatteoppgjør som total inntekt før fradrag sett opp mot sum skatt betalt.

Det står "pensjonsgivende inntekt" hos meg
Så tar jeg posten "Beregnet skatt " og dividerer på tallet over..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA