Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Synes det er interessant å se hvordan EU jobber nå for å få ned kostnadene til folk flest mhp. energi.

Det er 2 områder de går inn på.
Det første er gass - der inviterer de seg selv til å gå i dialog om å få billigere
gass avtaler med f.eks Norge gjennom politisk press.

Det andre området er forslag om å definere en maks grense på kraft fra billige fornybare ressurser.

Norge kan komme til å havne i en skvis her. Det KAN se ut som EU nå har fått åpnet motorveien av kraft fra Norge til EU og krever at man skal definere en slags øvre prisgrense på den kraften som sendes sydover.
Så går de inn og krever billig gass på toppen av dette.

Norge har allerede gitt bort råderetten til å styre kraftflyt over grensene - så på en måte har man gitt EU full kontroll på hvordan kraften skal flyte. Deretter går man altså inn og løfter ideer om å definere en slags makspris de skal betale for den også ettersom kilden er så billig.

Men akkurat som Putin sitter Norge med et ess i ermet - og det er gassen. Gassen kan vi ikke selv bruke til noe fornuftig - vi har ikke en infrastruktur som kan bruke den på samme måte som EU. Men vi trenger definitivt å ta kontrollen tilbake på kraftflyten av elektrisk kraft.

Så her burde Støre kjenne sin besøkelsestid og kreve utvidet råderett over selve eksporten av kraft for å sikre at det KUN er reellt overskudd av dette som tilbys EU. Mao. må Norge få full vetorett til å "koble ut" kablene for eksport. Spørsmålet en må diskutere er jo hvordan en slik kontroll skal håndteres og implementeres. En tanke som har slått meg litt ad-hoc her og nå er at dette f.eks kan gjøres gjennom en slags eksport avgift som Norge står fritt til å sette slik de selv vil. Så om NVE antyder at vi vil få stram magasinbalanse - vel da skrur man bare opp eksportavgiften slik at mottager på motsatt side av en kabel må betale en ekstra høy pris. Selger trenger ikke se avgiften og den inngår heller ikke i prissettingen, men effekten av en slik avgift vil jo være at Norge. f.eks gjennom NVE, selv kan styre eksport. Pengene på eksport vil uansett gå rett til statskassen, men prisen på kraft innenlands vil da kunne dempes som følge av denne avgiften. På den måten kan staten kanskje også fjerne hele strømstøtteordningen og heller bare bruke denne avgiften aktivt for å sikre at landet hele tiden sitter med overskudd.

filtvet

Eu går altså mot full kommunisme. Prisen skal bestemmes sentralt av noen som ikke har peiling på markedsøkonomi.

Neste gang jeg er på butikken skal jeg kreve makspris på melk. Så får vi se hvordan det går. Om jeg ikke får kjøpe kan jeg vel klage til eu. Da setter de en makspris og flere vil slutte å produsere melk. Noen som tror at prisen vil gå ned?

arthur

I dag fikk jeg faktisk ikke en flaske, men en kartong med melk helt gratis på COOP'n! Blir vel ikke billigere enn det? :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

#4143
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. september 2022, klokken 19:03
Synes det er interessant å se hvordan EU jobber nå for å få ned kostnadene til folk flest mhp. energi.

Det er 2 områder de går inn på.
Det første er gass - der inviterer de seg selv til å gå i dialog om å få billigere
gass avtaler med f.eks Norge gjennom politisk press.

Det andre området er forslag om å definere en maks grense på kraft fra billige fornybare ressurser.

Norge kan komme til å havne i en skvis her. Det KAN se ut som EU nå har fått åpnet motorveien av kraft fra Norge til EU og krever at man skal definere en slags øvre prisgrense på den kraften som sendes sydover.
Så går de inn og krever billig gass på toppen av dette.

Norge har allerede gitt bort råderetten til å styre kraftflyt over grensene - så på en måte har man gitt EU full kontroll på hvordan kraften skal flyte. Deretter går man altså inn og løfter ideer om å definere en slags makspris de skal betale for den også ettersom kilden er så billig.

Men akkurat som Putin sitter Norge med et ess i ermet - og det er gassen. Gassen kan vi ikke selv bruke til noe fornuftig - vi har ikke en infrastruktur som kan bruke den på samme måte som EU. Men vi trenger definitivt å ta kontrollen tilbake på kraftflyten av elektrisk kraft.

Så her burde Støre kjenne sin besøkelsestid og kreve utvidet råderett over selve eksporten av kraft for å sikre at det KUN er reellt overskudd av dette som tilbys EU. Mao. må Norge få full vetorett til å "koble ut" kablene for eksport. Spørsmålet en må diskutere er jo hvordan en slik kontroll skal håndteres og implementeres. En tanke som har slått meg litt ad-hoc her og nå er at dette f.eks kan gjøres gjennom en slags eksport avgift som Norge står fritt til å sette slik de selv vil. Så om NVE antyder at vi vil få stram magasinbalanse - vel da skrur man bare opp eksportavgiften slik at mottager på motsatt side av en kabel må betale en ekstra høy pris. Selger trenger ikke se avgiften og den inngår heller ikke i prissettingen, men effekten av en slik avgift vil jo være at Norge. f.eks gjennom NVE, selv kan styre eksport. Pengene på eksport vil uansett gå rett til statskassen, men prisen på kraft innenlands vil da kunne dempes som følge av denne avgiften. På den måten kan staten kanskje også fjerne hele strømstøtteordningen og heller bare bruke denne avgiften aktivt for å sikre at landet hele tiden sitter med overskudd.

Jeg er stort sett enig, du har påpeker noen gode poenger her.

Men jeg vil jo nok en gang påpeke at myndighetene, det være seg her i landet, eller i EU, må ty til ekstraordinære tiltak for å forsøke skadebegrense den politikken de selv har vedtatt og så satt ut i livet.

Bondeknøl

Sitat fra: arthur på fredag 09. september 2022, klokken 19:27
I dag fikk jeg faktisk ikke en flaske, men en kartong med melk helt gratis på COOP'n! Blir vel ikke billigere enn det? :+1:
Men du har vel kjøpt endel der fra før, og de overvåker dine handlevaner, og stikker til deg av det du kjøper mest av for å beholde deg som kunde slik at de kan tjene enda mere penger på deg?
Billig er det vel ikke?🤔

arthur

Så lenge man "bare" tar imot bonusene og går videre til neste butikk for neste bonus osv osv så vinner jeg, men det tar kanskje litt tid det hele noe jeg forøvrig har. penger spart er penger spart! Nei, hadde ikke gjort dette med tre sure og sultne unger på slep. ;D
Skal kanskje legge til at innefor fem minutters kjøring så har jeg både Kiwi, Rema, Meny, Joker og Coop så null stress og lite tidsbruk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

#4146
Sitat fra: Merce på fredag 09. september 2022, klokken 20:12

Men jeg vil jo nok en gang påpeke at myndighetene, det være seg her i landet, eller i EU, må ty til ekstraordinære tiltak for å forsøke skadebegrense den politikken de selv har vedtatt og så satt ut i livet.

Ja - det er ikke noen lov som gjør det forbudt å ta feil.

Tyskland ble jo advart selv av egen internrevisjon i 2021 over valgene de hadde gjort og fortsatte å gjøre mhp. energisikkerhet. Stoltenberg i AP gikk jo sterkt imot å åpne for flere kabler mens SP som egentlig er helt imot alt slikt som lukter av å miste råderett gikk jo for med Ola Borten Moe på bakgrunn av den informasjonen han fikk gjennom de offentlige rapportene som ble laget. 
Støre var den som sikret Acer avtalen - og nå sitter han der og skal forsvare noe han kanskje ser skaper utfordringer i den situasjonen Norge er i nå.

Men på den annen side - kanskje slike som Støre elsker dette som nå skjer? Staten har nemlig fått mye,mye større makt over inntektene til folk enn noen gang før. De sitter med en enorm mulighet for å sile penger til akkurat de i samfunnet de ønsker skal få. I krisetider er det også enklere å svelge kameler for folk flest - hvilket også gjør det enkelt å kjøre på med nye skatter og avgifter fordi man har en situasjon å skylde på.
Så det er en vinn-vinn situasjon for mennesker som ønsker å kontrollere og styre. Utfordringen er jo om regjeringen tar så mye i at det blir for mye møllers tran for folk å svelge. Partimålinger for SP tyder jo på at deres egne velgere har fått nok nå.

Personlig føler jeg vel at vi nesten går over i en plan-økonomi om dagen der regjeringen skal involvere seg i alt og styre penger i et omfang som aldri før har skjedd i Norges historie. Jeg tror slikt lett kan føre til misnøye og jeg er helt sikker på at jo mer de prøver å sile til enkelte grupper - jo flere detter utenfor og jo verre blir stemningen.

Siste stikk er jo denne pakken til bedrifter - det er i bunn og grunn en fallitterklæring i seg selv at staten skal sitte der og dele ut penger til ulike grupper.  Jeg sa det ekstremt tidlig i denne tråden - at å sitte der med partibriller og en pengsekk som eser ut og så drive aktiv fordelingspolitikk ved å dele ut penger fra denne sekken til ulike verdige grupper vil aldri fungere over tid.  Samfunnet er alt for komplisert til at man kan lykkes med det i et demokrati. Det er mange tidligere land vi ikke liker å sammenligne oss med som har drevet med slikt - og de endte da ikke opp med å ha demokrati for i si det slik. For mye makt på for få hender er aldri bra over tid!

ToWalkOrDrive

#4147
Glad jeg slipper å være Støre, som prøver å forklare Europa at Norge ikke kan senke gassprisen, siden det er selskapene som selger gassen. Det han prøver å la være å si er at den norske staten eier 67% av Equinor, f.eks...og at Norge har 78% skatt fra oljeselskapene i Norge...ser at Equinor ser ut til å tjene mer enn Microsoft i år!!
Men godt poeng, HelGenen, en bør gjerne prøve å bytte litt mot muligheten for å koble oss litt mer fra europeiske strømpriser...men sikkert ikke lett siden det er mange utenlandske eiere av kraftverk (10%) som vil ha så høy pris for strømmen som mulig, og vil kjempe mot dårligere rammebetingelser.

Bør nesten være mulig å innføre makspris på 1,50 kroner i Norge, i tillegg til andre tiltak, som 60% støtte til Enøk-tiltak til ALLE. Dermed er Enøk-tiltak fremdeles lønnsomme.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. september 2022, klokken 08:17
Bør nesten være mulig å innføre makspris på 1,50 kroner i Norge, i tillegg til andre tiltak, som 60% støtte til Enøk-tiltak til ALLE. Dermed er Enøk-tiltak fremdeles lønnsomme.

1.5 kr/kwh er vel omtrent det vi alle i Sør Norge måtte legge ut selv for i August etter strømstøtten.
1.5 kr/kwh er uansett en ekstrem høy pris og mye høyere enn forvetningsverdien for f.eks ny landbasert vindkraft. Så nei 1.5 kr/kwh er ingen god makspris.

Det som er forunderlig er jo at folk hele tiden dytter på hva som er akseptabelt å betale. Nå er liksom kr 1.5 kr/kwh en ok pris for noen. Må si jeg savner lidenskapen og viljen til gul-vestene i Frankrike. Vi trenger flere som står opp og ikke bare forhandler seg til en dårlig deal i dårlige tider.  Jeg tror vi blir utnyttet om vi sitter der og hører på hvor galt det er og før vi vet ordet av det selger vi sjela vår for å få lov til å skru på nattbordlyset.

Dersom melodien i alle samtaler mellom politikere og folk flest ender med en felles forståelse om at alt er krise så gir man i praksis fra seg makt til politikere. Jeg ser den svenske statministeren er ute og prøver å overbevise sine undersåtter om at det er krigsøkonomi i landet og at alle må spare på strømmen. Det selv om fakta er at man i store deler av Sverige ikke har noen energikrise overhodet. De er jo i samme båt som Nord Norge - mer enn nok energi til å klare seg gjennom kommende vinter. Støre går også høyt ut i media og skriker at alt er bare krise og at vi må forberede oss på tøffere tider fremover. Det er et ekstremt paradoks når man ser at statens inntekter aldri har vært høyere. Jeg sitter igjen med en inntrykk av at her utnytter man det økte spillerommet for å skaffe seg mer makt. 

Nei glem 1.5 kr/kwh som makspris - den er alt for høy!

Electric cars in Norway

#4149
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. september 2022, klokken 08:17
Glad jeg slipper å være Støre, som prøver å forklare Europa at Norge ikke kan senke gassprisen, siden det er selskapene som selger gassen.

ToWalkOrDrive  :+1: ja jeg ser den og du har rett.... men hadde jeg vært Støre så hadde jeg laget to løp... et strømløp for Norge og et eget løp for alle utenlandskablene og der skulle det vært egne av/på knapper :-)  Deretter hadde jeg satt opp minstekrav til hvor god til enhver tid strøm nivå var i Norge før man kunne skru på utenlandskabelene og det skulel vært to priser. Den norske prisen var bare for oss i Norge feks slikt nivaå vi hadde før 2019... dvs noen øre... mens det prisnivå som skulle være på utenlandskablene - de kan følge EU prisområdet...

Og det skal alltid være samme strømpris for alle i norge enten det er nord-norge eller Stavanger...Oslo...

Kan dette vært så vanskelig da? He he litt flåsete sagt....

PS alle inngåtte avtaler via Acer må reforhandles... jeg kan litt om praktisk juss jeg... for det er jo om rettferdighet...... så det er bare å ringe meg....  he he :-)

Så skulle jeg hvis jeg fortsatt var Jonas ift når det gjelder alle de tullete strømselskapene vi har her i Norge som leker børsselskap så skulle jeg tatt to møter med de.... de norske selskapene i et eget møte og der skulle jeg klypet alle i ørene og bedt de være snille mot ola og kari nordmann fremover....og at prisene skulle vært lik det det koster å lage strømmen som jo er ca 15 øre (kansje mindre...?) ... dvs tilbake til 2018 prisnivå... de kan gjerne ta 2 øre i gevinst i tillegg til de 15 ørene.

Så skulle jeg tatt et eget møte med alle de utenlanske eide strømselskapene for det er jo mange utenlanske som blant annet eier vår vindkraft les mer her

https://www.nrk.no/nordland/utenlandsk-eierskap-kontrollerer-over-60-prosent-av-norsk-vindkraft-1.15059109

.... og sagt at hvis dere ikke gjør det samme som jeg jeg sa til de norske strømselskapene på mitt møte tidligere i dag... så må dessverre kaste dere ut av Norge... dra da hjem til det landet er hovedkontoret er der pengene blir utbetalt til de utenlandske eierne... enten det er tyskere eller kinesere...

Deretter hadde jeg bedt sekretæren om å booke et nytt møte og det skulle vært med Ursula EU leder og fru Tyskland og med henne skulle jeg sagt det som det er ... og det er at vi ble lurt inn i dette med Acer... vi var amatører og visste ikke bedre... vi hadde bare opprettet denne nordiske nor pool vi og vi trodde vi hadde oversikt men det hadde vi ikke... vi trodde på fagmiljøene vi politikere... og det var jo feil og så hadde jeg til slutt fortalt den artige historien om fiaskoen med DAB innføringen - som også ble nevnt av Fredrik fra Debatten på et tidligere Nytt på Nytt...    :D   da tenker jeg Ursula hadde ledd godt hun også av den DAB historien   ... også hadde hun sagt at hun synes det er greit at Norge går ut av Acer.... så ble det lunsj...

Electric cars in Norway

#4150
Ja, hva er det med strømprisene?

Jonas G Støre må asap skjerme strømpriser til ladestasjoner! Dette kan jo medføre at folk slutter å kjøpe elbiler...
Hvis det må prioriteres:

Det er myyyye viktigere å skjerme strømladere enn å sørge for strømstøtte til 200 kvm hytter i fjellheimen :D


https://elbil.no/na-tar-kople-tett-pa-ti-kroner-kilowattimen/

Kopi:

Snuser på 10 kroner per kWt
Dagens prisøkning er den femte for selskapet siden april i år. Og fra og med i dag koster det 9,99 kroner per kWt å hurtig- eller lynlade hos Kople.

Normallading tar de fra i dag av 8,99 kroner for.

I takt med økningen i strømprisen, har prisutviklingen for lading hos Kople vært som følger:

April: 4,25 kroner per kWt for hurtig- og lynlading
Mai: 5,70 kroner per kWt for hurtiglading / 5,90 per kWt for lynlading
Juni: 5,90 kroner per kWt for hurtiglading / 6,34 per kWt for lynlading
Første september: 6,49 kroner per kWt for hurtiglading / 6,99 per kWt for lynlading
Fra i dag: 9,99 kroner per kWt for hurtig- og lynlading

hELgenen

Denne reportasjen fra VG viser hvilket konfliktnivå man er i ferd med å gå inn i :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEadW5/sitter-heller-i-moerket-enn-aa-ofre-fjellet-da-har-vi-solgt-sjela-vaar

I dag feires pride som er en markering av en internasjonal bevegelse som feirer mangfoldet - man skal få lov til å elske hvem man vil - men de som elsker naturen - de får en tøff kamp fremover.

Jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i det denne ordføreren i Rendalen beskriver at å bygge ned naturen der oppe er som å selge sjela si. Jeg tror ikke storsamfunnet forstår hvor mye og hvor langt noen kan være villig til å gå for å slippe å se naturen bygges ned.  De kommende årene kan fort ende med en endeløs rekke av Alta lignende aksjoner. Alt trigget av politikere som ønsker "å få utløst potensialet i naturen" som Erna en gang sa  når hun snakket positivt om de nye kablene.

Derfor mener jeg at det mulighetsrommet som Norge har mhp. å koble gass mot friheten til å håndtere flyt på all eksport er noe som MÅ brukes aktivt fremover slik at vi slipper å bygge ned for å levere til EU - da selger vi landet vårt på rot til EU - og det må vi for all del ikke gjøre!!

Rollep

#4152
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. september 2022, klokken 10:12
Deretter hadde jeg bedt sekretæren om å booke et nytt møte og det skulle vært med Ursula EU leder og fru Tyskland og med henne skulle jeg sagt det som det er ... og det er at vi ble lurt inn i dette med Acer... vi var amatører og visste ikke bedre... vi hadde bare opprettet denne nordiske nor pool vi og vi trodde vi hadde oversikt men det hadde vi ikke... vi trodde på fagmiljøene vi politikere... og det var jo feil og så hadde jeg til slutt fortalt den artige historien om fiaskoen med DAB innføringen - som også ble nevnt av Fredrik fra Debatten på et tidligere Nytt på Nytt...    :D   da tenker jeg Ursula hadde ledd godt hun også av den DAB historien   ... også hadde hun sagt at hun synes det er greit at Norge går ut av Acer.... så ble det lunsj...
Så lenge Nord Pool bestod av Norge, Sverige, Danmark og Finland fungerte det vel greit. Det var når man utvidet børsområdet til resten av Europa som spetakkelet begynte.

På tal om DAB så lyttet jeg på masse DAB kanaler under sommerens 3 ukers kjøretur i Danmark, Nederland og Tyskland :)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. september 2022, klokken 10:10
1.5 kr/kwh er vel omtrent det vi alle i Sør Norge måtte legge ut selv for i August etter strømstøtten.
1.5 kr/kwh er uansett en ekstrem høy pris og mye høyere enn forvetningsverdien for f.eks ny landbasert vindkraft. Så nei 1.5 kr/kwh er ingen god makspris.

Jepp. Flytende havvind er vel prosjektert til ca 1kr/kWh i produksjonskostnad med nåværende teknologi. Det er forventet å komme ned til 50 øre. Så alt over 1 kr er IMO alt for dyrt. Da sitter den dyreste fornybar teknologien igjen med en massiv fortjeneste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. september 2022, klokken 10:12

Deretter hadde jeg satt opp minstekrav til hvor god til enhver tid strøm nivå var i Norge før man kunne skru på utenlandskabelene og det skulel vært to priser. Den norske prisen var bare for oss i Norge feks slikt nivaå vi hadde før 2019... dvs noen øre... mens det prisnivå som skulle være på utenlandskablene - de kan følge EU prisområdet...

Og det skal alltid være samme strømpris for alle i norge enten det er nord-norge eller Stavanger...Oslo...

Dette er jo essensen i det. Pris til forbrukere i Norge må frakobles eksportpris. Enkelt og greit.

Og så må man lage avtaler som sikrer premissene for kablene, kraftutveksling.  Ikke netto eksport.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA