Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

jeg lader elbil på 6A igjen om dagen... føler jeg er tilbake i gamle dager før man fikk skikkelige veggbokser og det var team schuko som gjaldt.

du trenger ikke så mange paneler for 6A, men om du først bygger, er det jo bare å ta flest mulig paneler, de fleste hus får vel 40-50stk, det er jo brått lønnsomt å ta med ikke bare sørvent siden du vil ha produksjon fra morgen til kveld

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. september 2022, klokken 08:57
Enda et døgn med gratis strøm her i huset.

Dette viser hvor effektiv og gunstig dagens strømstøtteordning er for dem som legger strømforbruket til de rimeligste timene i døgnet. En kan faktisk tjene på å bruke strøm!

Akkurat nå, ja. Men det er ikke mange dagene siden strømprisene var mer eller mindre helt jevne gjennom døgnet, og hadde vært det (på hverdager i hvert fall) i ganske lang tid. Så spørs om denne nye "berg-og-dalbane"-kurven varer. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 11:27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. september 2022, klokken 23:20
Egil :+1: helt enig i dine vurderinger. Jeg har 5 flater samt garasje og ser som deg disse ulike måtene det kan gjøres på. Effektgrad i prosent er også et moment. Dette med leasing ser også spennende ut ift å betale det ut kontant. Ser jeg får nærmere 46 000,- i rabatt fra Enova men så har jo disse firmaene nær fordoblet sine priser på paneler ila de siste årene.... Det er vel det som heter seg så fint «at det er markedet som rår»  8)

Panelene har ikke blitt dyrere, det er installasjonskostnaden som har skutt i været. Så det er store penger å spare for den som kan gjøre litt selv (man har lov å gjøre minst 80% av jobben selv). Jeg skal hjelpe til med et 27,45kWp anlegg hos en kamerat snart, vi regner med å komme i mål for ca. 175.000,- etter Enova-støtte.
Hvor kjøper dere paneler og festemateriell?

Jeg har problemer med å finne forhandlere som virker seriøse og har et bra utvalg av paneler på lager. Det er mange dårlige nettsider og mange små aktører så det er vanskelig å finne frem.

Solcellespesialisten.no har alt du trenger av paneler, festemateriell og invertere. Obs på at de også har Growatt-invertere men de ligger ikke i nettbutikken. Samme gjelder 5500mm skinner for de som kan hente selv. Dette lar seg også kjøpe, men da må man sende de mail.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:11
Jeg fikk noen priser i går.
Merk at jeg har en kompis som er installatør og vi har tenkt å gjøre installasjonen selv, jeg har derfor i hovedtrekk kun materiellkostnad.
Solcelle pall med 36 400w paneler (14.400w) svarte med hvite firkanter 108.000kr, helsvarte penere paneler kommer på ca 130.000kr, så en inverter til ca 20.000kr festemateriell, kabler o.l. har jeg ikke pris på ennå.

Ojda. Har du funnet Norges dyreste leverandør?  3000,- pr. stk. for 400W paneler? Du får en pall med 30 stk. 450W paneler for 56.250,- fra Solcellespesialisten.no. Det er 45% under den prisen du har fått.

https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel/monokrystalinsk.html

De har også helsorte 395W til 2490,- om man må ha sorte paneler.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

jkirkebo

Sitat fra: hemi på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:39
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

#4026
det var med integrering av vanlige solceller

man vil jo ha de skiferhellene, men det er jo +1 eller +2...

titta på solintegra, så meget bra ut

Egil S

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:33
Sitat fra: Egil S på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:11
Jeg fikk noen priser i går.
Merk at jeg har en kompis som er installatør og vi har tenkt å gjøre installasjonen selv, jeg har derfor i hovedtrekk kun materiellkostnad.
Solcelle pall med 36 400w paneler (14.400w) svarte med hvite firkanter 108.000kr, helsvarte penere paneler kommer på ca 130.000kr, så en inverter til ca 20.000kr festemateriell, kabler o.l. har jeg ikke pris på ennå.

Ojda. Har du funnet Norges dyreste leverandør?  3000,- pr. stk. for 400W paneler? Du får en pall med 30 stk. 450W paneler for 56.250,- fra Solcellespesialisten.no. Det er 45% under den prisen du har fått.

https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel/monokrystalinsk.html

De har også helsorte 395W til 2490,- om man må ha sorte paneler.

Det var prisene min kamerat fikk inn til sitt selskap fra Solar, men vi kikker litt rundt ennå.

Vi har vurdert å bestille direkte fra Kina selv, men da er det jo null garanti, siden frakt prisene har gått opp så spørs det om det svarer seg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:39
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Jeg skal og skifte tak og ønsker en integrert look med bruk av std paneler.  Jeg ønsker helst å legge et rimelig vann og brannsikkert "undertak" under solcellepanel feks et alutak eller ståltak under paneler og "integrere" med sort teglstein på sidene. Har noen sett noe tilsvarende?


ToWalkOrDrive

Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:39
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Jeg skal og skifte tak og ønsker en integrert look med bruk av std paneler.  Jeg ønsker helst å legge et rimelig vann og brannsikkert "undertak" under solcellepanel feks et alutak eller ståltak under paneler og "integrere" med sort teglstein på sidene. Har noen sett noe tilsvarende?

Har noen gang solcellepanel tatt fyr?
Finnes jo stål/alu-tak, men blir gjerne ikke lettere å montere solcellepanel oppå der....hvis du ikke velger de nye 60x120-solcellepanelene
https://www.plannja.no/?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMRp2_leuezH1J4aW4yUeNB8qaxP0iqBTY-1u27KxJ_L2eilYwlk0ygaArxOEALw_wcB

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OrL9qq/oddny-og-tore-sluttet-i-jobbene-sine-for-aa-satse-paa-solenergi-timingen-er-latterlig-god
Tesla Model Y                         2021-

26.000 kWh

Er det noen som vet hvorfor det er blitt så ekstremt dyrt med solcelleanlegg? Husker jeg fikk et tilbud i 2018 og da var prisen ca 70-80 inkl. støtte. Nå er det snakk om det dobbelte.

Vidar_S

Sitat fra: 26.000 kWh på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:08
Er det noen som vet hvorfor det er blitt så ekstremt dyrt med solcelleanlegg? Husker jeg fikk et tilbud i 2018 og da var prisen ca 70-80 inkl. støtte. Nå er det snakk om det dobbelte.

Skal ikke påstå jeg vet, men det er nok en kombinasjon av høyere produksjonskostnad / fraktkostnad, høyere effekt per panel samt at tidligere konkurrerte leverandører (nesten) om oppdrag mens det nå har snudd og "alle" vil ha et anlegg på taket.

I 2018 fikk du antakelig et tilbud som inkluderte paneler på rundt 250 watt mens dagens paneler nærmer seg 400 watt, så ser man på installert kapasitet per krone i kostnad er nok prisstigningen noe lavere (selv om det absolutt har gått opp).

flux

#4032
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:55
Sitat fra: flux på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:53
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:39
jeg har en foreløpig pris på 900k for litt ymse takfornyelse og solceller, så føler jeg leder der @jkirkebo :| rett over 20kwp

Nytt tak er dyrt. Da ville jeg nok vurdert integrerte paneler, f.eks Solar Roof fra Solintegra.
Jeg skal og skifte tak og ønsker en integrert look med bruk av std paneler.  Jeg ønsker helst å legge et rimelig vann og brannsikkert "undertak" under solcellepanel feks et alutak eller ståltak under paneler og "integrere" med sort teglstein på sidene. Har noen sett noe tilsvarende?

Har noen gang solcellepanel tatt fyr?
Finnes jo stål/alu-tak, men blir gjerne ikke lettere å montere solcellepanel oppå der....hvis du ikke velger de nye 60x120-solcellepanelene
https://www.plannja.no/?gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMRp2_leuezH1J4aW4yUeNB8qaxP0iqBTY-1u27KxJ_L2eilYwlk0ygaArxOEALw_wcB

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OrL9qq/oddny-og-tore-sluttet-i-jobbene-sine-for-aa-satse-paa-solenergi-timingen-er-latterlig-god
Dette så veldig strøken ut, men skulle gjerne hatt en ekstra barriere mellom paneler og undertak. På et slikt tak vil jeg tro en må skifte undertak lenge før solcellepanelenes levetid er "oppbrukt", hvertfall på Vestlandet 😊

Bondeknøl

Sitat fra: 26.000 kWh på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:08
Er det noen som vet hvorfor det er blitt så ekstremt dyrt med solcelleanlegg? Husker jeg fikk et tilbud i 2018 og da var prisen ca 70-80 inkl. støtte. Nå er det snakk om det dobbelte.
Det er ofte markedet som bestemmer prisen. Solcellepanelene er mye mer lønnsomme nå med de høye strømprisene, og etterspørselen er veldig stor, og da er det bare å øke prisen.

jkirkebo

Sitat fra: nichols4 på tirsdag 06. september 2022, klokken 06:14
Hva med installasjonen er det som er dyrest? Å fysisk feste panelene er vel ikke så komplisert? Er det kabling og tilkobling til inverter som dyrt?

Ingenting av dette er komplisert, men markedet koker og enkelte har leveringstider på opp til ett år. Da skrur man opp prisene så det holder. Men kunden får bare en samlepris og ser ikke prisen på enkeltkomponentene. Heldigvis er det enkelt å finne priser på slikt selv og den summen som da står igjen er det firmaet skal ha for installasjonen. Det blir fort et par hundre tusen for 3-4 dagers jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA