Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på fre 02. sep 2022, kl. 14:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 02. sep 2022, kl. 13:50
Ta heller utgangspunkt i fjorårets forbruk, og gi fast støtte etter dette, uavhengig av årets forbruk. Da har ALLE incentiv til å spare strøm, uansett hvordan strømprisen utvikler seg i løpet av en måned.

Hadde man gjort det tipper jeg at alle de som hadde kjøpt elbiler det siste året hadde vært i harnisk og stilt spørsmål ved hvorfor de skulle komme tapende ut av dette. Alternativt de som flyttet til et hus som hadde stått tomt deler av fjoråret. Eller de som plutselig ble dobbelt så mange i husstanden. Eller de som har kvittet seg med oljefyr/vedfyring og nå har tatt fatt på første år med kun elektrisk oppvarming.

Det vil alltid være noen som føler seg urettferdig behandlet og enda flere som har en BETYDELIG bedre løsning på problemet. Sånn sett kan man være imponert av at de klarte å bli enige om noe som helst når det gjelder strømstøtten.

Kanskje det skulle vært sånn at huseierne kunne logget seg inn på en offentlig portal og velge om de ville få støtte basert på
- fjorårets forbruk eller
-hva (skattemyndighetene hadde registrert som boareal x normert forbruk per m2) + 25% for hus eldre enn 23 år + 10% ved elbileierskap

Sånn, nå var det en perfekt løsning. Så denne måneden ville en fått ca 6000 i støtte (ved 1750kWh i fjor/eller beregnet), og hvis en var så flink å bare bruke 1000kWh så fikk en overskudd.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 02. sep 2022, kl. 23:14
Sitat fra: Vidar_S på fre 02. sep 2022, kl. 14:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 02. sep 2022, kl. 13:50
Ta heller utgangspunkt i fjorårets forbruk, og gi fast støtte etter dette, uavhengig av årets forbruk. Da har ALLE incentiv til å spare strøm, uansett hvordan strømprisen utvikler seg i løpet av en måned.

Hadde man gjort det tipper jeg at alle de som hadde kjøpt elbiler det siste året hadde vært i harnisk og stilt spørsmål ved hvorfor de skulle komme tapende ut av dette. Alternativt de som flyttet til et hus som hadde stått tomt deler av fjoråret. Eller de som plutselig ble dobbelt så mange i husstanden. Eller de som har kvittet seg med oljefyr/vedfyring og nå har tatt fatt på første år med kun elektrisk oppvarming.

Det vil alltid være noen som føler seg urettferdig behandlet og enda flere som har en BETYDELIG bedre løsning på problemet. Sånn sett kan man være imponert av at de klarte å bli enige om noe som helst når det gjelder strømstøtten.

Kanskje det skulle vært sånn at huseierne kunne logget seg inn på en offentlig portal og velge om de ville få støtte basert på
- fjorårets forbruk eller
-hva (skattemyndighetene hadde registrert som boareal x normert forbruk per m2) + 25% for hus eldre enn 23 år + 10% ved elbileierskap

Sånn, nå var det en perfekt løsning. Så denne måneden ville en fått ca 6000 i støtte (ved 1750kWh i fjor/eller beregnet), og hvis en var så flink å bare bruke 1000kWh så fikk en overskudd.
Legg på et lite tillegg per ekstra i husstanden, siden man må anta at en viss andel strømbruk går med til ekstra dusjing etc, så høres forslaget bra ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på lør 03. sep 2022, kl. 01:20
Nettleie

Det gjøres stadig noe

"Trygve Slagsvold Vedum har noe å bekjenne:

– Jeg byttet nettselskap i dag faktisk, til Elvia. Så dette var en god start"

Byttet nettselskap? Flyttet mannen?

Ellers har flere nettselskap allerede rukket å øke prisen.Tror flere opplever at den er økt med mer enn 50% fra i fjor allerede. Ellers er det jo en kjennsgjerning at kraftprisen påvirker nettleien i større grad enn hva statnett drar inn på flaskehalsinntekter .
Mao statnetts økte inntekter kan ikke kompensere fullt for nettselskapenes økte utgifter. Så økt kraftpris vil gi økt nettleie over tid.  Dette er også en av regnefeilene man gjorde når effekten av de to siste kablene ble vurdert.

Da trodde man at disse ville bidra til netto samfunnsnytte for nettleien ved at nettleien i sum skulle ned. Men faktoren fra økt kraftpris har faktisk gitt netto økt nettleie,ikke netto lavere slik samfunnsregnskapet antydet. Dette er kanskje den største regnetabben av dem alle. Mao jo mer man tjener i flaskehalsinntekter jo høyere vil nettleien bli over tid.  Vedum kan flytte litt penger nå og bremse farten på prisøkning nettleie, men nettleien er økt og vil fortsette å øke med økte kraftprisene

Barid Bel

Sitat fra: hELgenen på lør 03. sep 2022, kl. 05:30
Sitat fra: Counterpointer på lør 03. sep 2022, kl. 01:20
Nettleie

Det gjøres stadig noe

"Trygve Slagsvold Vedum har noe å bekjenne:

– Jeg byttet nettselskap i dag faktisk, til Elvia. Så dette var en god start"

Byttet nettselskap? Flyttet mannen?

Ellers har flere nettselskap allerede rukket å øke prisen.Tror flere opplever at den er økt med mer enn 50% fra i fjor allerede. Ellers er det jo en kjennsgjerning at kraftprisen påvirker nettleien i større grad enn hva statnett drar inn på flaskehalsinntekter .
Mao statnetts økte inntekter kan ikke kompensere fullt for nettselskapenes økte utgifter. Så økt kraftpris vil gi økt nettleie over tid.  Dette er også en av regnefeilene man gjorde når effekten av de to siste kablene ble vurdert.

Da trodde man at disse ville bidra til netto samfunnsnytte for nettleien ved at nettleien i sum skulle ned. Men faktoren fra økt kraftpris har faktisk gitt netto økt nettleie,ikke netto lavere slik samfunnsregnskapet antydet. Dette er kanskje den største regnetabben av dem alle. Mao jo mer man tjener i flaskehalsinntekter jo høyere vil nettleien bli over tid.  Vedum kan flytte litt penger nå og bremse farten på prisøkning nettleie, men nettleien er økt og vil fortsette å øke med økte kraftprisene

Helgen; jeg har satt pris på dine innsikter i kraftmarkedet. Alltid bra med fakta og fagkunnskap.

Jeg lurer litt på denne mekanismen der nettselskapene må kjøpe tilbake strøm tapt ved overføring. Hvorfor er dette noe som behøves?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

elektrolux

Det ville vært feil å "straffe" fastpriskundene for at de har kommet gunstig ut av strømstøtteordningen. Får bare håpe at de som har slike ordninger er snille og legger strømkabler over til mindre heldige naboer.

Her i huset ble det litt for mye møllers tran i forbruksfesten i går. Dermed havner jeg nok enda et hakk opp på nettleiestigen for september. Ble lurt av at elbilladingen går på andre faser enn leiligheten og dermed klarer ikke det enfasede husbatteriet å arrestere overforbruket. Med skaden skjedd blir det dermed å kjøre hemningsløst overforbruk resten av måneden når strømmen er rimeligst.
Det eneste håpet er hvordan snittet av strømforbrukstoppene måles. Vil begge toppene mine ( 9,675 og 11,1 kWt/t ) regnes eller kun 1 /døgn? I sistnevnte tilfelle kan jeg med Peak shawing på 8,5 kWt/t resten av måneden klare å holde meg på 10 kWt/t trinnet.

Kona forstod ingenting i går. Fra å knapt kunne vaske hendene til å bli tilbudt fri bruk av vaskemaskinen og til og med kunne unne seg et bad nå som det det kraftig forstørrede husbatteriet klarer å støtte opp om mye større forbruk utenom strømprisbunnene føltes rart for oss alle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lør 03. sep 2022, kl. 07:01

Det eneste håpet er hvordan snittet av strømforbrukstoppene måles. Vil begge toppene mine ( 9,675 og 11,1 kWt/t ) regnes eller kun 1 /døgn?
Det er timesmaks/døgn hos de fleste, så kun den ene toppen. Noen har jo kun en timesmaks, der er det litt værre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Det VAR kun fire prosent av kundene som hadde avtale om fast pris, andelen er vel snart nede i null.

Til sammenligning var andelen i Sverige 25%, Finland 52% og Danmark 57%.

Til info så har vi tilsvarende situasjon når det gjelder boliglån. I slutten av 2021 var det kun fem prosent som hade avtale om fastrente og kun en prosent hadde avtale for mer enn fem år. Og nå skriker de alle sammen på onkel stat og skylder på udugelige politikere!

hemi

hva tilser at vi har ekstremt kompetente poltitikere ?

arthur

Hvis du med kompetent politiker mener en som har kunnskap om kvantefysikk, sosialøkonomi, hjernekirurgi, programering og mekanikk for å nevne noe så har vi ingen slike tor jeg.
Hvis du med kompetent politiker mener en person med sunn fornuft, forståelse for hvordan samfunnet fungerer, kan nyttegjøre seg av den spisskompetanse som finnes i alle departementer osv så er det en god del. Det som er litt synd er at få, om noen (?), som her hevder å vite svar på alle spørsmål ikke stiller sin kompetanse til disposisjon utover å ha svar på alt bak et anonymt nick på et lukket forum.

26.000 kWh

Sitat fra: Egil S på fre 02. sep 2022, kl. 20:43
Nå er det vel få om noen som har noe problemer med fastpris kundene.
Det folk reagerer på er at størreordningen, når det er kraftkrise og man oppfordres til å spare, så premieres høyt forbruk. Det er ikke fastprisen det er noe galt med eller de som har fått seg det
Jeg er 100% enig i at man ikke bør bruke mer strøm enn man trenger. Setter man på varmekablene i oppkjørselen i august er man en tulling. Noen få har sikret seg en fastprisavtale i 12 mnd og snart går den ut på dato. Om noen måneder er det veldig få som har gode fastprisavtaler.

daktari

Liten tvil om at nettleien netto har økt massivt. Spesielt gøy når en dusj mens man lager mat bikker månedssnittet opp kr 125,-  på nest siste dag i måneden. Når man har gjort alt for å holee forbruket lavt med treg lading osv.
Det føles blodig urettferdig. Paradokset er jo at brannvesenet ber oss IKKE bruke vask/opovask osv når man sover, mens nettselskapene helst vil det.
Sjekk sammenligning fra juni med 115,- i fastpris men ca 8 øre dyrere energiledd.
I vinter var energileddet 35,8 øre, så vi er opp ca 200,- på fastledd og på energiledd. Men det er jo piss i havet sammenlignet med strømprisen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Egil S

Det eneste håpet er hvordan snittet av strømforbrukstoppene måles. Vil begge toppene mine ( 9,675 og 11,1 kWt/t ) regnes eller kun 1 /døgn? I sistnevnte tilfelle kan jeg med Peak shawing på 8,5 kWt/t resten av måneden klare å holde meg på 10 kWt/t trinnet.

Det er snittet av de 3 høyeste toppene i måneden, toppene kan ikke være på samme døgn.

Så om du holder deg under 9Kw/t resten av måneden så vil vel snittet havne under 10Kw/t og du er tilbake i trinn 2.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Stusser også på at mnd prisen nå gikk opp fra 115 til 325.  Legger ved hvor min er beregnet til trinn 3, hvor kun har to innslag over 5 kw.

Når det er beregnet snitt fra de 3 høyeste ( hvor 2 så hvit over 5 og en rett under 5)  hjelper det lite om jeg kniper igjen på de neste dagers forbruk, får ikke gjort noe med de 3-topper-snitt.

Hva skjer om 3 år , ny justering på prisnivå 50% eller 80 % økning ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

26.000 kWh

Sitat fra: Egil S på lør 03. sep 2022, kl. 11:57

Det er snittet av de 3 høyeste toppene i måneden, toppene kan ikke være på samme døgn.

Så om du holder deg under 9Kw/t resten av måneden så vil vel snittet havne under 10Kw/t og du er tilbake i trinn 2.

Trinn 3.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA