Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er interresant at Belgias statsminister nå foreslår makspris på gass i EU.

I følge Erna og Jonas blir det da en voldsom sløsing med gassen da så det vil jo bli helt krise.

https://www.tu.no/artikler/stromstotte-er-ikke-nok-okt-press-i-eu-for-makspris-pa-gass/521807

hemi

værst blir det for de som driver verdiskapning (driver firma)

jeg har regnet ut strømregningen for våre lokasjoner for august, det blir dyrt. vi kan kjøre generatorer i morgen, det er billigere. 30'e august kommer til å koste oss mer voksen 5 siffer

vi har hatt gratis lading på kontoret før, men det koster oss fort 1000 kroner per bil i morgen om noen kommer med lav SOC, jeg spurte noen av de vanlige snylterne om de kunne lade litt hjemme om dagen.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på man 29. aug 2022, kl. 14:31
Det er interresant at Belgias statsminister nå foreslår makspris på gass i EU.

I følge Erna og Jonas blir det da en voldsom sløsing med gassen da så det vil jo bli helt krise.

https://www.tu.no/artikler/stromstotte-er-ikke-nok-okt-press-i-eu-for-makspris-pa-gass/521807

Ja - Støre er veldig opptatt av å spare......not

Det har faktisk slått meg veldig at både LO og Støre er opptatt av penger.
Det ble veldig synlig når de tok over stafettpinnen og tok ansvar for pandemihåndteringen.
Da var det penger FORAN helse hele veien.....Mye galt kan sies om Erna og hennes statsråder også - men
en ting skal hun ha - hun prioriterte alltid helse foran penger. Med Støre er dette snudd på hodet.

Selv om han ikke kan bruke pengene som renner inn i frykt for at dette skal gå ut over rentene til egen velgerskare, så vil han ha mer,mer,mer og atter mer av dem.

Han blir mer og mer lik denne Scrooge karakteren.....

Og jo mer vi studerer denne strømstøtteordningen - jo mer idiotisk fremstår den...

arthur

https://www.dn.no/energi/strompriser/tor-reier-lilleholt/statnett/ny-analyse-uten-de-to-nye-utenlandskablene-ville-stromprisene-falt-25-prosent/2-1-1286169

"Nå har Volue Insight gjennomført en ny simulering av hva kraftprisene ville vært uten de to nye kablene.

– Krigen i Ukraina, kombinert med de lave vannmagasinene, gjør at de to kablene får mye større påvirkning på prisene, sier Lilleholt.

Han har brukt Sintefs modell for det nordiske kraftmarkedet, og lagt til grunn dagens priser på gass, brensel og CO2, samt normalår værmessig basert på de siste 30 årene.

– Da ser vi at uten de to nyeste kablene, ville prisene vært 25 prosent lavere i Sør-Norge.

Statnetts kommunikasjonsdirektør Henrik Glette viser til at anslaget på ti prosent gjaldt for prispåvirkningen i 2021. Han peker på at en viktig forskjell i analysene er at Statnetts analyse var tilbakeskuende, mens Volues peker fremover.

– Hovedkonklusjonen er at vi hadde rekordpriser også uten de to nye kablene. Det er nok fremdeles tilfelle, og situasjonen rundt den europeiske gassforsyningen er bare blitt mer usikker, skriver Glette til DN.
"

hELgenen

Sitat fra: arthur på man 29. aug 2022, kl. 15:35
https://www.dn.no/energi/strompriser/tor-reier-lilleholt/statnett/ny-analyse-uten-de-to-nye-utenlandskablene-ville-stromprisene-falt-25-prosent/2-1-1286169

"Nå har Volue Insight gjennomført en ny simulering av hva kraftprisene ville vært uten de to nye kablene.

– Krigen i Ukraina, kombinert med de lave vannmagasinene, gjør at de to kablene får mye større påvirkning på prisene, sier Lilleholt.

Han har brukt Sintefs modell for det nordiske kraftmarkedet, og lagt til grunn dagens priser på gass, brensel og CO2, samt normalår værmessig basert på de siste 30 årene.

– Da ser vi at uten de to nyeste kablene, ville prisene vært 25 prosent lavere i Sør-Norge.

Statnetts kommunikasjonsdirektør Henrik Glette viser til at anslaget på ti prosent gjaldt for prispåvirkningen i 2021. Han peker på at en viktig forskjell i analysene er at Statnetts analyse var tilbakeskuende, mens Volues peker fremover.

– Hovedkonklusjonen er at vi hadde rekordpriser også uten de to nye kablene. Det er nok fremdeles tilfelle, og situasjonen rundt den europeiske gassforsyningen er bare blitt mer usikker, skriver Glette til DN.
"

Nå har det seg slik at denne modellen,som jeg forøvrig ser på hver bidige dag i motsetning til denne gjengen så vidt jeg forstår,ikke klarer å beskrive systemet i detalj og heller ikke får med seg time maksene på en god måte. Resultatet den dytter ut er bare et snitt på delområde nivå. Den har også bommet i hele år og hele tiden undervurdert den faktiske prisen.

Nei,jeg mener kablene har større betydning dessverre

daktari

Sitat fra: arthur på man 29. aug 2022, kl. 15:35

"
VoluInsight er en av lobbyistene som vil ha prisen høy.
Hvem er oppdragsgiver?
Statnett var fornøyd med svaret naturligvis.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Merk at I Oslo er det nå forbudt med fyring med olje, og alle oljefyrer må demonteres og tanken graves opp.

Videre er ny gasspeis forbudt å installere, men kan bruke gammel.

Nye leiligheter bygges stort sett uten ildsted. Mange av disse har fjernvarme heldigvis.

Påbudt med rentbrennende ildsted.
Mine I-Pace videoer

automat

EU erkjenner at strømmarkedet ikke fungerer

https://www.nrk.no/urix/eu-varsler-strukturell-stromreform-1.16084033

Skal utskjellte EU løse det våre politikere ikke klarer?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Egil S

Sitat fra: daktari på man 29. aug 2022, kl. 16:15
Merk at I Oslo er det nå forbudt med fyring med olje, og alle oljefyrer må demonteres og tanken graves opp.

Nye leiligheter bygges stort sett uten ildsted. Mange av disse har fjernvarme heldigvis.

For info.

Min fjernvarme, som jeg har hatt i 10år i denne boligen, ble nettopp satt opp til max 170øre kw.
Jeg finner dette noe merkelig, da denne varmen kommer fra fjernvarmeanlegg som i hovedsak brenner søppel.
Det er ingenting som tilsier at det har blitt nevneverdig dyrere å produsere fjernvarme, men av en merkelig grunn så følger denne andre energi priser og stiger.
De brenner "gratis" brennstoff som er hentet inn fra husholdningene og driftskostnadene er dekket inn over renovasjonsavgiften.
Det er altså ingen grunn til at fjernvarme, som skulle være minimum 30% billigere enn strøm, skulle kostet noe mer enn 10-15øre.
Rent profitt jag med andre ord.

I fjor vinter økte jeg opp fjernvarme forbruket mitt da det var billigere enn strøm, satte varmen på våtrommene opp noen grader og hadde dørene åpne for å spre varmen. Brukte 20.000Kw med fjernvarme i 2021.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

filtvet

Rentbrennende er vel greit, men høres sykt ut at EU vil forby vedfyring.

Det må vel være det mest "bærekraftvoksende" brennmiddel som finnes?

daktari

Sitat fra: Egil S på man 29. aug 2022, kl. 16:39

For info.

Min fjernvarme, som jeg har hatt i 10år i denne boligen, ble nettopp satt opp til max 170øre kw.
Jeg finner dette noe merkelig, da denne varmen kommer fra fjernvarmeanlegg som i hovedsak brenner søppel.
Det er ingenting som tilsier at det har blitt nevneverdig dyrere å produsere fjernvarme, men av en merkelig grunn så følger denne andre energi priser og stiger.
De brenner "gratis" brennstoff som er hentet inn fra husholdningene og driftskostnadene er dekket inn over renovasjonsavgiften.
Det er altså ingen grunn til at fjernvarme, som skulle være minimum 30% billigere enn strøm, skulle kostet noe mer enn 10-15øre.
Rent profitt jag med andre ord.

I fjor vinter økte jeg opp fjernvarme forbruket mitt da det var billigere enn strøm, satte varmen på våtrommene opp noen grader og hadde dørene åpne for å spre varmen. Brukte 20.000Kw med fjernvarme i 2021.
Helt enig. DER vil myndighetene ha en prisregulering.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Sitat fra: automat på man 29. aug 2022, kl. 16:31
EU erkjenner at strømmarkedet ikke fungerer

https://www.nrk.no/urix/eu-varsler-strukturell-stromreform-1.16084033

Skal utskjellte EU løse det våre politikere ikke klarer?
«EU vil gripe inn i strømmarkedet

EU-kommisjonen vil bremse den voldsomme prisstigningen på strøm. Nå planlegger EU en nødreform av markedet. Det sier EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen.»

Det sier litt at våre ledende politikere er mer lojale mot EU enn EU er selv.

Dette er blitt sagt mange ganger og er nok fordi det stemmer.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på man 29. aug 2022, kl. 14:19
Sitat fra: Counterpointer på man 29. aug 2022, kl. 11:48
Værst blir det for de svakeste som bor i NO2, men varierende grad av ille for de fleste.
Nå er forbindelsen til NO1 og NO3 oppe igjen, så det blir like ille der.

Ellers vil jeg påsta at det blir værst for de som evt bor på hytte i disse områdene. Selv med kun vedlikeholdsvarme så risikerer man at det koster en tusenlapp om dagen.
Det er nok mange som bør tappe ned vannet og skru av alt unntatt en avtrekksvifte på hytta i vinter. Selv om en kan ta seg råd er det jo nesten uetisk å bruke strøm på et sted en ikke bor.

Spår en stor oppsving i Offgrid hytter, samt kraftig nedgang i jacuzzi på hytta.

Hadde planlagt elektrisk bastu på egen hytte, den planen er nå skrotet på grunn av strømprisen, så hvis noen vil ha en el badstuovn så kan de få den av meg. Og jeg elsker badstu

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Egil S på man 29. aug 2022, kl. 16:39

Det er lovbestemt at fjernvarmepriser ikke skal være høyere enn strømprisen. Fjernvarmeaktørene har derfor fulgt strømprisen slavisk.  Fjernvarmeprisen tar nå hensyn til strømstøtten, så den tar utgangspunkt i det husholdingene faktisk må betale for strømmen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arthur

"Dette betyr ikke at det er forbud mot å kjøpe, bytte til eller bruke gasspeis i Norge.

– Tidligere ble det kun brukt fossilt brensel på gasspeisene, og det ble lagt inn et forbud. I denne perioden var det ulovlig å bruke gasspeis, men etter nye reguleringer – omtalt som Tek17, er det innført og tillatt med gasspeis som er godkjent og sertifisert for biologiske gasser."

https://www.proffpeis.no/butikk/artikler/er-det-ulovlig-med-gasspeis

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA